Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegatforbindelsen og godstog (Trafikpolitik)

af Niels Henrik Holst, Aarhus, 23/3 2019, 18:03 (1858 dage siden)

Jeg læser, at de skitser til en Kattegatforbindelse med jernbane inkluderet udformes på en sådan måde, at Kattegatforbindelsens jernbanedel ikke kan bruges til godstog. Det skyldes vist nok noget med stigningspromiller?

Nu leger vi, at Kattegatforbindelsen er blevet bygget og at der også er en jernbane anlagt.

Hvis nu en eller anden godsoperatør fandt ud af, at han alligevel gerne ville køre godstog ad Kattegatforbindelsen, hvilke tog kunne han så køre? Hvor lange/tunge kunne godstogene i givet fald være?

Venlig hilsen

Niels Henrik Holst

Kattegatforbindelsen og godstog

af 1993matias ⌂, KH, 23/3 2019, 22:05 (1858 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Der er vel det samme problem (og spørgsmål) i forbindelse med Billund-banen. Den bliver jo også anlagt "for stejl" til godstog, så hvad nu, hvis en godstogsoperatør vil køre tog alligevel, som Niels Henrik spørger om?

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Kattegatforbindelsen og godstog

af ivar, 24/3 2019, 00:38 (1858 dage siden) @ 1993matias

Du kunne måske også starte med at spørge dig selv om, hvor mange potentielle kunder der er i Billund og omegn, der har behov for et godstog på 600-800 meter. Lad nu være med at sige LEGO, hovedparten af deres produktionsapparat befinder sig nærmere på deres primære markeder.

Kattegatforbindelsen og godstog

af Jens N, Fredericia, 24/3 2019, 08:28 (1857 dage siden) @ ivar

Du kunne måske også starte med at spørge dig selv om, hvor mange potentielle kunder der er i Billund og omegn, der har behov for et godstog på 600-800 meter.


Flybrændstof?
Kører det egentligt på landevejen i dag?

Mvh. Jens

Kattegatforbindelsen og godstog

af kme, 24/3 2019, 08:50 (1857 dage siden) @ Jens N

Du kunne måske også starte med at spørge dig selv om, hvor mange potentielle kunder der er i Billund og omegn, der har behov for et godstog på 600-800 meter.

Flybrændstof?
Kører det egentligt på landevejen i dag?

Jeg er 99% sikker på det kommer via pipeline jvf. denne historie:
https://www.jv.dk/indland/Oprydning-fortsaetter-efter-braendstofudslip/artikel/562460

Den har dog også fat i Karup nord på. Der var en historie for 10-15 år siden om østeuropæiske banditter, der tappede direkte af pipelinen.

Hvilken havn brændstoffet kommer fra, ved jeg ikke, men mon ikke Fredericia er et godt bud.

Kattegatforbindelsen og godstog

af krabsen, 24/3 2019, 09:01 (1857 dage siden) @ kme

Jeg er 99% sikker på det kommer via pipeline jvf. denne historie:
https://www.jv.dk/indland/Oprydning-fortsaetter-efter-braendstofudslip/artikel/562460

Den har dog også fat i Karup nord på. Der var en historie for 10-15 år siden om østeuropæiske banditter, der tappede direkte af pipelinen.

Hvilken havn brændstoffet kommer fra, ved jeg ikke, men mon ikke Fredericia er et godt bud.

Formentlig kommer en del også fra flådestationen i Frederikshavn, der løber en rørføring ned gennem Jylland.

Kattegatforbindelsen og godstog

af Karsten Henneberg, 24/3 2019, 12:14 (1857 dage siden) @ kme

KME

Flybrændstof?
Kører det egentligt på landevejen i dag?

Jeg er 99% sikker på det kommer via pipeline jvf. denne historie:
https://www.jv.dk/indland/Oprydning-fortsaetter-efter-braendstofudslip/artikel/562460

Den har dog også fat i Karup nord på. Der var en historie for 10-15 år siden om østeuropæiske banditter, der tappede direkte af pipelinen.

Hvilken havn brændstoffet kommer fra, ved jeg ikke, men mon ikke Fredericia er et godt bud.

Billund er ikke forbundet med Nato/ NEPS linjen, da lufthavnen er civil. Dengang NEPS blev oprettet, var Vandel den militære lufthavn. http://koldkrig-online.dk/anlaeg/neps-linjen/

"En af NEPS-linjens mest synlige dele er ”NATO-molen” ved Lyngsbæk i Ebeltoft Vig, som blev taget i brug i 1968 og havde faciliteter til ind- og udskibning af dieselolie og andre forsyninger til det danske og vesttyske søværn. "

Det store lager ligger i Frederikshavn

Kattegatforbindelsen og godstog

af 1993matias ⌂, KH, 24/3 2019, 20:08 (1857 dage siden) @ ivar

Spørgsmålet gik ikke så meget på, om der er kunder, men rettere om det overhovedet er muligt at køre godstog på en sådan bane. Det har vi endnu ikke fået et svar på :-)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Kattegatforbindelsen og godstog

af ivar, 25/3 2019, 00:15 (1857 dage siden) @ 1993matias

Selvfølgelig er det muligt at køre godstog til Billund. VGJ kørte jo gennem ådalen til Grindsted via Billund, så det er et spørgsmål om bl.a. overbygning og trækkraft - altså penge.

Min reaktion skyldes bare, at din spekulation er irrelevant.

Kattegatforbindelsen og godstog

af krabsen, 23/3 2019, 22:59 (1858 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Det kommer vel an på, hvilken løsning man i givet fald vælger for jernbaneforbindelsen - især stigningstakt og -længde kan jo være meget forskellige i de enkelte løsningsmuligheder.

Kattegatforbindelsen og godstog

af mpp, 24/3 2019, 13:23 (1857 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Udover stigningstakst som er blevet nævnt her handler det vel også om hvorvidt banen i øvrigt er udstyret til kørsel med godstog – herunder om der er et beredskab der kan håndtere ulykker og hvilke typer af gods man i givet fald kan køre med. Det kan jo godt være man f.x. kan køre noget let gods som biler over men ikke kemisk gods eller andet.

Når det er sagt er fidusen ved at køre godstog den vej nok til at overse, mens det kan give en masse begrænsninger for hvor mange passagertog der kan køre og hvor hurtigt de kan køre. Det gør en masse for passagertrafikken hvor lang rejsetiden er, mens det ikke rigtigt vil rykke på samme måde at godset kan komme hurtigere frem.

Kattegatforbindelsen og godstog

af andersj, Aalborg, 24/3 2019, 15:50 (1857 dage siden) @ mpp

Udover stigningstakst som er blevet nævnt her handler det vel også om hvorvidt banen i øvrigt er udstyret til kørsel med godstog – herunder om der er et beredskab der kan håndtere ulykker og hvilke typer af gods man i givet fald kan køre med. Det kan jo godt være man f.x. kan køre noget let gods som biler over men ikke kemisk gods eller andet.

Når det er sagt er fidusen ved at køre godstog den vej nok til at overse, mens det kan give en masse begrænsninger for hvor mange passagertog der kan køre og hvor hurtigt de kan køre. Det gør en masse for passagertrafikken hvor lang rejsetiden er, mens det ikke rigtigt vil rykke på samme måde at godset kan komme hurtigere frem.

Beredskab er ikke noget problem. Brændstof er kun brandfarligt og alle beredskaber har skum til at kvæle sådan en brand. Hvis det er meget farlige kemikalier, så rekvireres udrykningsholdet bestående af 11 værnepligtige og 3 vagthavende sergenter eller officerer fra et af Beredskabsstyrelsens 5 centre. Nogle kommunale beredskaber med risikovirksomheder har også kemikalieberedskaber.

--
Mvh Anders

Kattegatforbindelsen og godstog

af mpp, 25/3 2019, 10:47 (1856 dage siden) @ andersj

Bestemt – jeg tænker bare det kan være besværligt at nå frem til midten af en højbro og så skal man sikre at beredskabet er trænet til at operere der.

Kattegatforbindelsen og godstog

af andersj, Aalborg, 25/3 2019, 15:34 (1856 dage siden) @ mpp

Bestemt – jeg tænker bare det kan være besværligt at nå frem til midten af en højbro og så skal man sikre at beredskabet er trænet til at operere der.

Beklager, jeg blev lige forvirret af at Billund banen blev hevet ind i tråden. Men ja, det kræver selvfølgelig noget ekstra udstyr og uddannelse at have en større bro ligesom på Storebælt.

--
Mvh Anders

Kattegatforbindelsen og godstog

af Niels Bak, 24/3 2019, 22:13 (1857 dage siden) @ mpp

Hvis jeg husker rigtigt, så var det i beslutningsoplægget til Billundbanen også et spørgsmål om hvilken vægt sporet skulle bygges til, og det var væsentligt billigere blot at bygge det til lette persontogssæt og ikke til belastningen fra de tungere godstog.

Når det gælder en Kattegatforbindelse, hvor man må formode, at det handler om en egentlig højhastighedsforbindelse, så handler det dels om stigninger, som der er anført, men uden at vide det, så tænker jeg der muligvis også er andre forhold som hældning i kurver mm, som gør det svært med begge typer tog. Desuden er drift med meget hurtige tog og tunge godstog med 100 km/t på de samme spor et problem både ift. kapacitet og sikkerhed ved sammenstød. I hvert fald er mange højhastighedsstrækninger i udlandet uden godsdrift.

Kattegatforbindelsen og godstog

af mpp, 25/3 2019, 10:49 (1856 dage siden) @ Niels Bak

Jep, vægten er en stor udfordring. Man kan se at prisen for en bro med tog i forvejen er langt højere end prisen for en bro uden – skal der bygges til godstog også skal man yderligere forstærke konstruktionen eller lave kortere spænd, to ting der begge vil fordyre forbindelsen.

Kattegatforbindelsen og godstog

af ulca, 26/3 2019, 10:40 (1855 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Her kunne man tage et kig på Storebælt : Der er største stigning på 15 promille, hvor f.eks. litra EG blev bygget til at sætte et godstog på 2.000 tons i gang og trække det med en maks fart på 140 km/t. Hvor meget så f.eks. br 185 kan klare ved jeg ikke.
Så hvis man tager udgangspunkt i regler og standarder for tog på Storebælt og Øresund burde det være muligt at køre samme slags tog.

Kattegatforbindelsen og godstog

af steenth, 26/3 2019, 10:54 (1855 dage siden) @ ulca

Her kunne man tage et kig på Storebælt : Der er største stigning på 15 promille, hvor f.eks. litra EG blev bygget til at sætte et godstog på 2.000 tons i gang og trække det med en maks fart på 140 km/t. Hvor meget så f.eks. br 185 kan klare ved jeg ikke.
Så hvis man tager udgangspunkt i regler og standarder for tog på Storebælt og Øresund burde det være muligt at køre samme slags tog.

Man har udgangspunkt, at gøre banen så billig som mulig, men designet til at have høj hastighed. Og på land - fx på fx den jyske side, kunne have større stigning end normalt vil have. Det er et spørgsmål hvad man vil prioritere at få godstog med. Ellers reelt betyder det intet om man vil tillade godstog eller ej, når der er en baneforbindelse via Store Bælt.

Kattegatforbindelsen og godstog

af mpp, 26/3 2019, 11:53 (1855 dage siden) @ steenth

Derudover lægges der op til at broen bygges som hængebro med et spænd der nok er i samme størrelsesorden som Storebæltsbroen. Der har i mange år været snak om at bygge en tilsvarende bro mellem Sicilien og fastlandet, men at bygge en konstruktion hvor to godstog kan mødes på midten af et 1600+ meter spænd er ikke noget man har særligt godt styr på i dag. Det er også derfor Øresundsbroen er bygget som skråstagsbro og har et spænd der er under en tredjedel af Storebæltsbroens spænd.

Kattegatforbindelsen og godstog

af Niels Munch, 26/3 2019, 12:51 (1855 dage siden) @ mpp

Der har i mange år været snak om at bygge en tilsvarende bro mellem Sicilien og fastlandet .....


Jow, men de seismiske forhold i Kattegat er næppe så kritiske som i Messinastrædet ;-), så en sammenligning ligger vist ikke lige for.

Avatar

Kattegatforbindelsen og godstog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/3 2019, 12:53 (1855 dage siden) @ Niels Munch

Der har i mange år været snak om at bygge en tilsvarende bro mellem Sicilien og fastlandet .....

Jow, men de seismiske forhold i Kattegat er næppe så kritiske som i Messinastrædet ;-), så en sammenligning ligger vist ikke lige for.

Vi har da jordskælv i Kattegat! :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kattegatforbindelsen og godstog

af mpp, 26/3 2019, 13:19 (1855 dage siden) @ Niels Munch

Det er rigtigt. Og ved Sicilien taler de også om 3 kilometer spænd, hvor vi her nok "kun" snakker halvanden kilometer eller lignende. Det ændrer dog ikke på pointen, nemlig at det gør det voldsomt meget mere vanskeligt at lave en hængebro til tog og endnu mere til godstog.

Kattegatforbindelsen og godstog

af kme, 26/3 2019, 13:39 (1855 dage siden) @ mpp

Det er rigtigt. Og ved Sicilien taler de også om 3 kilometer spænd, hvor vi her nok "kun" snakker halvanden kilometer eller lignende. Det ændrer dog ikke på pointen, nemlig at det gør det voldsomt meget mere vanskeligt at lave en hængebro til tog og endnu mere til godstog.

Det kan dog godt gøres jvf. Tsing Ma Bridge i Hong Kong. Den er sammenlignelig med Østbroen (spænd på 1377 m, seks vejspor og to jernbanespor). Åbnede et år efter Storebælt. Sandsynligvis kun til passagertog?
https://en.wikipedia.org/wiki/Tsing_Ma_Bridge

Kattegatforbindelsen og godstog

af mpp, 26/3 2019, 17:47 (1855 dage siden) @ kme

Det er rigtigt. Så er der bare det med prisen at tænke på (hvad det hele falder tilbage på). Jeg er ret sikker på at broen i Hong Kong ikke tager godstog med – gods bliver vel kørt rundt i Hong Kong på lastbiler eller sendt med skib når det skal ud i verden. Givet at både metroen og Airport Express kører over broen er der heller ikke plads til flere tog selvom man ville (jeg har kørt over flere gange og aldrig set godstog i Hong Kong).

Hvorom alting står, så vil en Kattegatbro være dyrere med tog og det er uklart om fordelene ved en sådan jernbaneforbindelse står mål med omkostningerne. Det vil være langt billigere at bygge timemodellen færdig (bro ved Vejle Fjord og tog gennem Solbjerg) og derudover gå i gang med at finde ud af hvor man ellers kan opgradere for at få rejsetiden mellem Aarhus og København ned. Det kunne være med højere hastighed på eksisterende baner, nye højhastighedsbaner langs motorveje, en ny Lillebæltsbro eller andet. Godstog vil kun fordyre en Kattegatforbindelse for tog og gøre det hele urentabelt.

Kattegatforbindelsen og godstog - Biltog

af William Skov ⌂, 26/3 2019, 19:15 (1855 dage siden) @ mpp

Har du den mulighed (Tragikmedisteren er komplet uimodtagelig over for denne løsning) at man bygger en ren togforbindelse, hvor man på landsiderne bygger terminalanlæg og lader biltog køre over den?

Derved kan man faktisk spare mange penge ved IKKE at skulle have motorvej med over!

Til lastbiler kan man bruge RoLa vogne.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Kattegatforbindelsen og godstog - Biltog

af mpp, 26/3 2019, 19:36 (1855 dage siden) @ William Skov

Det kunne være interessant og givet at det vel ikke er en naturlov at vej og bane skal følges ad kunne man vel godt undersøge muligheden. Når jeg har været med Kattegatforbindelsen med bil har jeg ikke set super mange lastbiler, så spørgsmålet er hvor interessant det i sidste ende er – en anden ting er at en ren togforbindelse nok ikke vil kunne udkonkurrere færgerne og tage al biltrafikken ligesom man ser med forbindelsen mellem England og Frankrig hvor der også stadig er masser af trafik der kommer over med færger. Kanaltunnelen har i øvrigt en større profil sådan at man kan have en etage til passagerer ovenpå en etage til biler.

Bygger man en ren togforbindelse ville det vel være en boret tunnel og så kan den i øvrigt også bare bygges senere.

Kattegatforbindelsen og godstog - Biltog

af steenth, 26/3 2019, 23:21 (1855 dage siden) @ mpp

Det kunne være interessant og givet at det vel ikke er en naturlov at vej og bane skal følges ad kunne man vel godt undersøge muligheden. Når jeg har været med Kattegatforbindelsen med bil har jeg ikke set super mange lastbiler, så spørgsmålet er hvor interessant det i sidste ende er – en anden ting er at en ren togforbindelse nok ikke vil kunne udkonkurrere færgerne og tage al biltrafikken ligesom man ser med forbindelsen mellem England og Frankrig hvor der også stadig er masser af trafik der kommer over med færger. Kanaltunnelen har i øvrigt en større profil sådan at man kan have en etage til passagerer ovenpå en etage til biler.

Bygger man en ren togforbindelse ville det vel være en boret tunnel og så kan den i øvrigt også bare bygges senere.

Den erfaring, som fik ved Store Bælt, at man ikke kan bore i det område. Jeg vil gætte på det kan være den samme undergrund ved Samsø. I København kan man bore i undergrunden, da der er kalksten, som veleget til boret tunnel.

Ellers jeg også på det hold, som ikke tro på biltog - mange vil vælge at bruge Store Bælt eller en færge. Biltog ikke kunne giv en tidsbesparelsen som er stor nok. Dvs økonomien vil ikke hænge samme - men det gør en Kattegatforbindelsen hellere endnu ikke med bane.

Kattegatforbindelsen og godstog

af ulca, 26/3 2019, 12:11 (1855 dage siden) @ steenth

Der må også kigges på hvor meget gods der transporteres mellem den østlige side af Sjælland og Sverige hhv. Jylland nord for hvor en Kattegatforbindelse tilsluttes.
Hvis der tages udgangspunkt i de nuværende linjeføringer på Sjælland og i Jylland og er der ca 120 - 130 km at spare mellem f.eks. Roskilde og Aarhus, så ca 1 times besparelse hvis godstog må fremføres med f.eks. 120 km/t.

Kattegatforbindelsen og godstog

af Pylorus, 26/3 2019, 13:48 (1855 dage siden) @ steenth

Her kunne man tage et kig på Storebælt : Der er største stigning på 15 promille, hvor f.eks. litra EG blev bygget til at sætte et godstog på 2.000 tons i gang og trække det med en maks fart på 140 km/t. Hvor meget så f.eks. br 185 kan klare ved jeg ikke.
Så hvis man tager udgangspunkt i regler og standarder for tog på Storebælt og Øresund burde det være muligt at køre samme slags tog.


Man har udgangspunkt, at gøre banen så billig som mulig, men designet til at have høj hastighed. Og på land - fx på fx den jyske side, kunne have større stigning end normalt vil have. Det er et spørgsmål hvad man vil prioritere at få godstog med. Ellers reelt betyder det intet om man vil tillade godstog eller ej, når der er en baneforbindelse via Store Bælt.

I princippet kan sikkert alt lade sig gøre.
Men alene at forsyne en evt. Kattegatforbindelse med jernbane primært til persontog fordyrer projektet med 50+ mia. kr.
Det er er der absolut ikke passagerunderlag til.
Tilsvarende er der slet ikke underlag til godstransport den vej.

For færre penge og med kun en forlænget køretid på 1-1½ timer kan jernbane med min 250 km/h over Fyn giver en større værdi for HELE samfundet.

Kattegatforbindelsen og godstog

af mpp, 26/3 2019, 17:48 (1855 dage siden) @ Pylorus

Yes – i VVM for banen over Vestfyn er der i øvrigt allerede set på mulighederne for senere at opgradere banen til 265-285 km/t. Den bliver bygget til 250 km/t.

Dimensionering af broen

af Casper, 31/3 2019, 00:49 (1851 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Det handler ikke kun om stigning eller skinnevægt, som flere er inde på i dette forum. Det er generelle krav til at en jernbane skal kunne tage godstog (i hvert fald af en vis tyngde).

Men det er specifikt for broer at de belastes anderledes af tog end af biltrafik. Toget er meget tungere og skaber resonans, så broen skal være kraftigere bygget, så den kan klare det. Både vægt og hastighed forstærker belastningen, så en bro til højhastighedstog eller godstog bliver dyrere end en bro til lette persontog.

Hvordan det præcis beregnes, er en opgave for ingeniører.

Man kan selvfølgelig også godt køre godstog på en strækning med for stor stigning, men det vil betyde at man skal indsætte hjælpelokomotiver, så det er ret upraktisk. F.eks. som her: https://de.wikipedia.org/wiki/Spessartrampe

Belastningen på en for klejn bane eller en spinkel bro vil også nedsættes hvis man kører med lavere hastighed, men der er selvfølgelig grænser for hvor tungt et tog man kan køre, selv med lav hastighed.

Dimensionering af broen

af TroelsH, 31/3 2019, 09:56 (1850 dage siden) @ Casper

Det er til dels to forskellige dimensionerings givende aspekter. For godstoget er det den øgede vægt, mens at det for højhastighed er togets påvirkning på langs af broen. Når toget skifter hastighed, så overføres kræfterne til broen og med toget er det en meget stor vægt der flyttes på en gang. Det er fint hvis det er en lavbro, men på en hængebro som Storebælt, så bliver det noget rod, da brotyper som Storebælt ikke har meget forankring til at mindske bevægelser på langs. De hænger og dermed er de gode til at overføre kræfter i det vertikale plan. Det er derfor at toget føres i tunnel under sejlrenden, fordi at hængebrogen på det tidspunkt ikke kunne bygges med stort nok spænd hvis der også skulle være tog.
Øresund er bygget som en skråstagsbro med en togkasse neden under vejdækket. Togkasse og vejdækket er linket så det konstruktionsmæssigt minder en gitterkasse, og de er meget stive og særligt gode til at optage påvirkninger særligt i længderetningen. Skåstagsbroen er desuden bedre til at optage påvirkninger i længden end hængebroer pga de skrå stag, der også kan overføre kræfter horisontalt. Men hastigheden er begrænset efter togets vægt.

En Kattegatforbindelse er udsat for samme dimensioneringsgivende omstændigheder, hvis der skal køre højhastighedstog, og det er bla derfor at det koster en del mere at lave den uden tog.

Dimensionering af broen

af esni, Frederikssund, 31/3 2019, 11:48 (1850 dage siden) @ TroelsH

Det er til dels to forskellige dimensionerings givende aspekter. For godstoget er det den øgede vægt, mens at det for højhastighed er togets påvirkning på langs af broen. Når toget skifter hastighed, så overføres kræfterne til broen og med toget er det en meget stor vægt der flyttes på en gang. Det er fint hvis det er en lavbro, men på en hængebro som Storebælt, så bliver det noget rod, da brotyper som Storebælt ikke har meget forankring til at mindske bevægelser på langs. De hænger og dermed er de gode til at overføre kræfter i det vertikale plan. Det er derfor at toget føres i tunnel under sejlrenden, fordi at hængebrogen på det tidspunkt ikke kunne bygges med stort nok spænd hvis der også skulle være tog.
Øresund er bygget som en skråstagsbro med en togkasse neden under vejdækket. Togkasse og vejdækket er linket så det konstruktionsmæssigt minder en gitterkasse, og de er meget stive og særligt gode til at optage påvirkninger særligt i længderetningen. Skåstagsbroen er desuden bedre til at optage påvirkninger i længden end hængebroer pga de skrå stag, der også kan overføre kræfter horisontalt. Men hastigheden er begrænset efter togets vægt.

En Kattegatforbindelse er udsat for samme dimensioneringsgivende omstændigheder, hvis der skal køre højhastighedstog, og det er bla derfor at det koster en del mere at lave den uden tog.

Så vidt jeg husker, så var det første projekt til Østbroen med et frit spand der var ca halvt så langt, og som derfor godt KUNNE være lavet som en skråstagsbro. Hvis jeg husker rigtigt, så blev den forkastet fordi sejlrendens forløb det pågældende sted i forvejen var vanskeligt, og lodserne ønskede ikke at komplicere sagen yderligere med en bro der begrænsede manøvrerummet væsentligt.

Hvis forløbet af sejlrenden er enklere i Kattegat, så er der ikke nødvendigvis behov for et lige så stort spand deropppe.

Dimensionering af broen

af TroelsH, 31/3 2019, 12:38 (1850 dage siden) @ esni

Det lyder meget sandsynligt. Jeg ved ikke hvordan at sejlrenden er ved Kattegat.

Kattegatforbindelsen og godstog

af Niels Henrik Holst, Aarhus, 8/4 2019, 15:42 (1842 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Tak for alle input. Jeg savner stadig svar - om muligt - på det oprindelige spørgsmål:

"Nu leger vi, at Kattegatforbindelsen er blevet bygget og at der også er en jernbane anlagt. [Kun til persontog]

Hvis nu en eller anden godsoperatør fandt ud af, at han alligevel gerne ville køre godstog ad Kattegatforbindelsen, hvilke tog kunne han så køre? Hvor lange/tunge kunne godstogene i givet fald være?"

Venlig hilsen

Niels Henrik Holst

Kattegatforbindelsen og godstog

af Pylorus, 8/4 2019, 16:01 (1842 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Tak for alle input. Jeg savner stadig svar - om muligt - på det oprindelige spørgsmål:

"Nu leger vi, at Kattegatforbindelsen er blevet bygget og at der også er en jernbane anlagt. [Kun til persontog]

Hvis nu en eller anden godsoperatør fandt ud af, at han alligevel gerne ville køre godstog ad Kattegatforbindelsen, hvilke tog kunne han så køre? Hvor lange/tunge kunne godstogene i givet fald være?"

Venlig hilsen

Niels Henrik Holst

Niels Henrik
Hvorfor køre med godstog via en evt Kattegatforbindelse?
Behovet fra Sjælland til det midtjyske/ nordjyske område og vice versa må være begrænset og kan fint klares med lastbiler.
Så at bruge mia. af kr. på at gøre en jernbaneforbindelse i stand til at klare godstog giver ingen mening.
Persontrafikken kunne givet klares med IC4 tog eller tilsvarende.
Så godstog med 4-5 vogne ville modsvare et lokomotiv og tilhørende 4-5 vogne.

Kattegatforbindelsen og godstog

af Niels Henrik Holst, Aarhus, 8/4 2019, 16:16 (1842 dage siden) @ Pylorus

Så at bruge mia. af kr. på at gøre en jernbaneforbindelse i stand til at klare godstog giver ingen mening


Det er jo heller ikke det, jeg efterlyser.

Venlig hilsen

Niels Henrik Holst

Kattegatforbindelsen og godstog

af William Skov ⌂, 8/4 2019, 16:55 (1842 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Det spørgsmål er der vist ingen der kan svare på uden at vide hvor stejlt sporet anlægges, hvilken metervægt og akseltryk broen anlægges med.
Den største begrænsende faktor er hvilken vægt broen dimensioneres for.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

ContecRailDSB ME1536Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak