Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Reservsignaler på banor för obemannad körning (UTO) (Generelt)

af AnWa, 24/3 2019, 17:14 (1853 dage siden)

På semester i Japan noterade jag att man även på obemannade transportsystem (som guidewayen Nippori-Toneri Liner i Tokyo) sätter upp optiska signaler på vissa nyckelpunkter. Anledningen verkar vara att man vill underlätta dels bemannade arbetståg och dels mänsklig körning vid större fel på UTO-systemet.

Hur har man gjort på Köpenhamns Metro? Ingen bild jag sett därifrån har visat på någon signal längs spåren, men det kan ju vara en tillfällighet.
Det system som skulle införas i Stockholm var tänkt som ett STO/ATO/UTO-system för trafiktågen, men som ett traditionellt optiskt signalsystem (med axelräknare) för arbetstågen.


Under den avbrutna ombyggnaden av Stockholms tunnelbanas röda linje var tanken att den nya depån i Norsborg också skulle omfattas av UTO. Detta ändrades sedan till manuell körning (på sikt) ut till depågränsen, och till slut avbröts hela signalprojektet.

Används UTO även inom Metrons depå(er)? Eller kör man manuellt där? I så fall: används någon typ av signalering eller är det siktkörning som gäller (som i Stockholms tunnelbanedepåer)?


Tacksam för svar,

Anders


Fotnot 1:
STO = Semiautomatisk körning. Föraren kör, med automatiskt tågskydd (hyttsignalering) som övervakar hastigheten.
ATO = Automatisk körning. Förare eller tågvärd medföljer tåget, men i normal drift är det datorerna som kör.
UTO = Obemannad körning. Ingen personal alls ombord.


Fotnot 2:
I en del av Stockholms tunnelbanedepåer finns s.k. växelomläggningssystem för att depåförarna inte skall behöva stanna vid varje växel, men dessa är inte felsäkra, varför jag valt att inte kalla dem signalsystem.

Reservsignaler på banor för obemannad körning (UTO)

af Banemanden, 25/3 2019, 07:43 (1853 dage siden) @ AnWa

Man kører efter signalmærker eller strækningsblokke og de har hvert sit nummer. Det er skilte med unikke numre på og kun efter trafiklederens ordre.

Det er absolut sidste løsning at køre i det der fx på cityringen hedder ATP bypass.

Reservsignaler på banor för obemannad körning (UTO)

af AnWa, 25/3 2019, 16:54 (1852 dage siden) @ Banemanden

Tackar!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak