Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

to interessante nyheder fra Norge (Jernbanen i dag)

af LarsJels, Jels, 29/3 2019, 19:12 (1853 dage siden)

Hej

Banenor har to, synes jeg, ret interessante nyheder på banenor.no.

Dels en generel status over indførelse af ERTMS i Europa og på verdensplan. Der er også en analyse af, hvor godt det går i Danmark. Det kan være interessant at se sin egen hønsegård vurderet udefra. Det fremgår i hvert tilfælde, at det er forkert at sige, Banedanmark er first-movers (som det ellers ofte hævdes her i forummet). Mange lande er klart foran, hvad angår kilometer. Danmark er bare et af de første lande, hvor man har besluttet at indføre ERTMS overalt, men der er vi som bekendt slet ikke endnu.

Dels en måling af, hvor stor passagerfremgang man kan have, når der laves en meget stor forbedring af rejsetid og stabilitet. Der har været fremgang på 55 % på Skien-Larvik efter total opgradering med nyt og meget bedre tracé. Der er ikke en oplagt parallel i Danmark, men alligevel tankevækkende. Den bedste hjemlige sammenligning, jeg lige kan komme på, er Herning-Vejle. Her er rejsetiden nu knap en time, men der er kun 75 km. Kunne vel skæres ned til 30 min.? Men det vil være en stor investering af norske dimensioner.

Med venlig hilsen
Lars

to interessante nyheder fra Norge

af re20000, 29/3 2019, 22:38 (1853 dage siden) @ LarsJels

Men det vil være en stor investering af norske dimensioner.

ja her ville lidt oliepenge have gjort gavn...

Nold

to interessante nyheder fra Norge

af TroelsH, 30/3 2019, 14:37 (1853 dage siden) @ LarsJels

Hvad skal folk fra Herning i Vejle? Siemens og Bestseller ligger i Brande og Lego i Billund. Har Vejle noget som Herning ikke har?
Hvor mange rejser på linjen i dag, og er det Vejle-Herning eller rejser de videre?

Skal man bygge en ny bane i det Østjyske, til glæde for de mange, så er Århus-Galten-Silkeborg og evt el hele vejen til Herning mere oplagt. Det vil binde Herning, Ikast, Silkeborg, Skovby, Harlev og Århus sammen og tillade s-togs lignende drift. Det vil betyde at man kan konkurrere med bussen og bilen, centrum til centrum.
Prisen er 3,2 mia for dobbelspor og el og det har en positiv forrentning.

https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-Trafik/Trafikale-analyser/Screening-af-en-n...

to interessante nyheder fra Norge

af Pylorus, 31/3 2019, 07:19 (1852 dage siden) @ LarsJels

Hej

Banenor har to, synes jeg, ret interessante nyheder på banenor.no.

Dels en generel status over indførelse af ERTMS i Europa og på verdensplan. Der er også en analyse af, hvor godt det går i Danmark. Det kan være interessant at se sin egen hønsegård vurderet udefra. Det fremgår i hvert tilfælde, at det er forkert at sige, Banedanmark er first-movers (som det ellers ofte hævdes her i forummet). Mange lande er klart foran, hvad angår kilometer. Danmark er bare et af de første lande, hvor man har besluttet at indføre ERTMS overalt, men der er vi som bekendt slet ikke endnu.

Det er altid interessant hvad andre mener.
Og her fra norsk side er der næppe tale om næsegrus beundring af det danske signalprogram.
(Taget fra indlægget"
"Lærer av danskene:
Norge og Danmark har hatt et akutt behov for fornyelse, og har derfor gjort et strategisk valg om å fornye alt. Danmark var det første landet i Europa som bestemte seg for å rulle ut ERTMS på hele jernbanenettet. Det ligger alltid en risiko i å gjøre noe som aldri har vært gjort før. De hadde en aggressiv tidsplan om hvor raskt utbyggingen skulle skje. Noe av det viktigste man har lært av Danmark er at et signalprosjekt ikke kan behandles på samme måte som et vanlig utbyggingsprosjekt.

Danskene valgte å dele kontrakten til utbygging i to. Norge har valgt å ha èn kontrakt for utbygging av signalsystemet, det viser seg å være billigere i tillegg til at det vil gi en mer helhetlig utbygging."

Så kritikken af det danske signalprogram hvad angår økonomi og etablering er vist stadig berettiget.


Dels en måling af, hvor stor passagerfremgang man kan have, når der laves en meget stor forbedring af rejsetid og stabilitet. Der har været fremgang på 55 % på Skien-Larvik efter total opgradering med nyt og meget bedre tracé. Der er ikke en oplagt parallel i Danmark, men alligevel tankevækkende. Den bedste hjemlige sammenligning, jeg lige kan komme på, er Herning-Vejle. Her er rejsetiden nu knap en time, men der er kun 75 km. Kunne vel skæres ned til 30 min.? Men det vil være en stor investering af norske dimensioner.

Procenter er vanskelige.
Er antallet steget fra 10 til 16 rejsende daglig har du øget passagerandelen med med en 55%.
Men ingen tvivl om at et godt spor, hyppige afgange og nye behagelige tog kan lokke bilister over i toget.
Men det kræver også P-pladser ved stationerne, at køretiden overholdes ( her er man under 90% i Norge når det gælder rettidig ankomst).

to interessante nyheder fra Norge

af LarsJels, Jels, 2/4 2019, 10:59 (1850 dage siden) @ Pylorus

@TroelsH: Jeg er ikke sikke på, at du har læst hele min tekst? Min pointe var ikke at argumentere for udbygning af Herning-Vejle eller nogen anden dansk strækning. Jeg forsøgte bare at finde en dansk parallel, hvor man også har en enkeltsporet strækning med et kringlet tracé (mellem Brande og Vejle) og byer af nogenlunde samme størrelse. Jeg beklager, hvis dette forsøg skabte forvirring, det var ikke min hensigt.

@Pylorus. Jeps, man skal være forsigtig med procenter. Man skal også være forsigtig med dumsmarte bemærkning uden at have læst referencen. Hvis ud gjorde det, vil du se, at passagerstigningen mellem Skien og Larvik på 55% svarer til 16.000 passager om måneden eller ca. 500 ekstra passager om dagen.

Når der drøftes forbedring af jernbane-infrastruktur må analyse af fremtidige passagertal naturligvis bero på fremskrivninger, antagelser og vurderinger. Fra Norge er der her et eksempel IRL på, hvad der sker hvis man opgraderer en delstrækning med et ordentlig ryk. Selvfølgelig kan det ikke bare overføres til danske forhold, men nogle gange er virkeligheden altså mere interessant end teorier.

Med venlig hilsen
Lars

to interessante nyheder fra Norge

af Pylorus, 2/4 2019, 11:30 (1850 dage siden) @ LarsJels

@Pylorus. Jeps, man skal være forsigtig med procenter. Man skal også være forsigtig med dumsmarte bemærkning uden at have læst referencen. Hvis ud gjorde det, vil du se, at passagerstigningen mellem Skien og Larvik på 55% svarer til 16.000 passager om måneden eller ca. 500 ekstra passager om dagen.

Når der drøftes forbedring af jernbane-infrastruktur må analyse af fremtidige passagertal naturligvis bero på fremskrivninger, antagelser og vurderinger. Fra Norge er der her et eksempel IRL på, hvad der sker hvis man opgraderer en delstrækning med et ordentlig ryk. Selvfølgelig kan det ikke bare overføres til danske forhold, men nogle gange er virkeligheden altså mere interessant end teorier.

Med venlig hilsen
Lars

Hej Lars

Det var nu ikke et forsøg på en dumsmart bemærkning.
Jeg havde faktisk læst referencen.
16.000 ekstra på en måned / eller som du skriver 500 flere pr. dag.
Jeg formoder at der her er tale om folk som kører begge veje - i så fald er der reelt tale om 250 personer som har valgt jernbanen frem for andet transportmiddel.
Der står også at man har bygget 7 nye tunneller og 10 broer.
Det har næppe været helt billigt.
Og hvad har de pågældende haft af alternativer?

to interessante nyheder fra Norge

af steenth, 2/4 2019, 11:51 (1850 dage siden) @ Pylorus

@Pylorus. Jeps, man skal være forsigtig med procenter. Man skal også være forsigtig med dumsmarte bemærkning uden at have læst referencen. Hvis ud gjorde det, vil du se, at passagerstigningen mellem Skien og Larvik på 55% svarer til 16.000 passager om måneden eller ca. 500 ekstra passager om dagen.

Når der drøftes forbedring af jernbane-infrastruktur må analyse af fremtidige passagertal naturligvis bero på fremskrivninger, antagelser og vurderinger. Fra Norge er der her et eksempel IRL på, hvad der sker hvis man opgraderer en delstrækning med et ordentlig ryk. Selvfølgelig kan det ikke bare overføres til danske forhold, men nogle gange er virkeligheden altså mere interessant end teorier.

Det var nu ikke et forsøg på en dumsmart bemærkning.
Jeg havde faktisk læst referencen.
16.000 ekstra på en måned / eller som du skriver 500 flere pr. dag.
Jeg formoder at der her er tale om folk som kører begge veje - i så fald er der reelt tale om 250 personer som har valgt jernbanen frem for andet transportmiddel.
Der står også at man har bygget 7 nye tunneller og 10 broer.
Det har næppe været helt billigt.
Og hvad har de pågældende haft af alternativer?

Det er del af en større opgradering af strækningen, som har som mål at 5 doble passagertallet, når den er færdig i 2030 og andre udbygning af jernbanenettet - der er en plan for hvad man gør.

to interessante nyheder fra Norge

af P.Jensen, 2/4 2019, 16:41 (1850 dage siden) @ Pylorus

Alternativ er vel bil eller bus.

I bil tager de 34 km ifølge routeplanner i bedste fald 39 minutter fra Skien til Larvik. Toget nu kun 12 minutter.
Byerne har hhv. 55.000 og 44.000 indbyggere så potentialet er større.

P.Jensen

Billige jernbane T-shirts

DSB MX1024Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak