Kære thomas1
Efter min og heldigvis andre med mere forstand på dette område, er det med stor sandsynlighed en kopi, eller i vores dages sprogbrug ”fake”.
Hvis du ser på ”20” i årstallet 1920 kan du se at det er en lidt anderledes skrifttype, den er nyere og skiller sig ud.
Normalt kan man også måle sig til om det er en original eller en kopi (i hvert tilfælde med nummerpladen på røgkammeret), men jeg har ikke skrevet det ned og gemt disse mål. Det er et par mm det drejer sig om i side og højde.
En anden indikator er hullerne for de store bolte, hvormed den fastgøres til cylinderbeklædningen, de skal være slidte og have mærker efter mange ganges af- og påmontering gennem tiderne.
Man skal IKKE lade sig snyde af bagsiden, f.eks. lade den ligge i et røgkammer og blive slidt på bagsiden og fuld af sod eller hvad ved jeg. Skjule noget???
Hvorfor man laver en kopi og ændrer byggeår har jeg ingen anelse om, måske har man skulle bruge det originale tal til en anden afstøbning og så fået isat ”20”, der åbenbart har været ved hånden direkte eller afstøbning. Prøv at se om du kan se ”noget” på bagsiden.
Som sagt, med den usikkerhed der nu er, synes det at være en kopi.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Og så viser det sig pludseligt at være en original ingen kendte tid, hvem ved, meeeeeeen. Kan på den anden side ikke sige mig fri for at det er en original, hvor man så har "hugget" det originale "28" ud og erstattet med et "20" af for mig en fuldstændigt uforklarlig grund
NB, NB: Har IKKE set eller hørt at FRICHS skulle genbruge fabriksnumre. Det er jo "fødselsattesten" på lokomotivet
det drejer sig om!