Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørgsmål omkring fabriksplade (Generelt)

af thomas1, Svendborg, 31/3 2019, 11:41 (1846 dage siden)

Jeg har et spørgsmål omkring denne fabriksplade.

Er der ikke en fejl i enten byggenummeret eller årstallet ?
Ud fra byggenummeret er der tale om S 734, men denne blev jo bygget i 1928.

Er det lærlingen, der har sat et forkert tal ind ? :-P

Vi var lidt usikre på, om det var en kopi, men bagsiden taler vist for at den er ægte.

[image]

[image]

Spørgsmål omkring fabriksplade

af TeamBaumann, Hjordkær, 31/3 2019, 16:35 (1846 dage siden) @ thomas1

Kunne det være en fabriksplade fra en ikke-lokomotiv
da Frichs også byggede dampkedler og dampmaskiner til fabrikker og andet brug, end jernbaner?

Spørgsmål omkring fabriksplade

af thomas1, Svendborg, 31/3 2019, 17:16 (1846 dage siden) @ TeamBaumann

Det ved jeg godt nok ikke...
Jeg har set en fabriksplade på en Frichs-kedel, men jeg mindes ikke, at den skule være så stor som denne. Men det var jo kun èn Frichs ikke-lokomotiv ting, jeg indtil videre har set.

Genbruger man byggenumre ?

Spørgsmål omkring fabriksplade

af Steff, 31/3 2019, 20:41 (1846 dage siden) @ thomas1
redigeret af Steff, 31/3 2019, 21:26

Kære thomas1

Efter min og heldigvis andre med mere forstand på dette område, er det med stor sandsynlighed en kopi, eller i vores dages sprogbrug ”fake”.
Hvis du ser på ”20” i årstallet 1920 kan du se at det er en lidt anderledes skrifttype, den er nyere og skiller sig ud.

Normalt kan man også måle sig til om det er en original eller en kopi (i hvert tilfælde med nummerpladen på røgkammeret), men jeg har ikke skrevet det ned og gemt disse mål. Det er et par mm det drejer sig om i side og højde.

En anden indikator er hullerne for de store bolte, hvormed den fastgøres til cylinderbeklædningen, de skal være slidte og have mærker efter mange ganges af- og påmontering gennem tiderne.

Man skal IKKE lade sig snyde af bagsiden, f.eks. lade den ligge i et røgkammer og blive slidt på bagsiden og fuld af sod eller hvad ved jeg. Skjule noget???

Hvorfor man laver en kopi og ændrer byggeår har jeg ingen anelse om, måske har man skulle bruge det originale tal til en anden afstøbning og så fået isat ”20”, der åbenbart har været ved hånden direkte eller afstøbning. Prøv at se om du kan se ”noget” på bagsiden.

Som sagt, med den usikkerhed der nu er, synes det at være en kopi.


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Og så viser det sig pludseligt at være en original ingen kendte tid, hvem ved, meeeeeeen. Kan på den anden side ikke sige mig fri for at det er en original, hvor man så har "hugget" det originale "28" ud og erstattet med et "20" af for mig en fuldstændigt uforklarlig grund:-(

NB, NB: Har IKKE set eller hørt at FRICHS skulle genbruge fabriksnumre. Det er jo "fødselsattesten" på lokomotivet
det drejer sig om!

--
Steffen Dresler

Spørgsmål omkring fabriksplade

af thomas1, Svendborg, 31/3 2019, 21:36 (1846 dage siden) @ Steff

Det skal jeg lige kigge efter. Jeg kan dog først komme til den på lørdag igen.

Der har dog alligevel lagt noget arbejde i at “patinere” den. Men selvfølgelig er det jo det værd, hvis man kan sælge den ;-)

Til det med byggenumrene, så var det også min mening.

Spørgsmål omkring fabriksplade

af thomas1, Svendborg, 21/8 2019, 20:19 (1703 dage siden) @ thomas1

Her er en anden fabriksplade. Det er fabrikspladen på motoren på traktor 125. Her ses tydeligt at der står 1958 og byggenummer 1276.
Ifølge Jernbanen.dk er Frichs byggenummer 1276, bygget i 1972 og er et 2. generations S-tog.

https://www.jernbanen.dk/s-tog_solo.php?bid=1276

Det vil vel sige, at byggenumrene blev genbrugt, bare ikke inden for samme kategori?
Altså ingen lokomotiver havde samme byggenumre. Men en stationær kedel kunne godt få samme byggenummer som et lokomotiv, da det ikke er i samme kategori.
Og en motor kunne også godt have samme nummer, da den ikke er i samme kategori.

Så fabrikspladen i starten af tråden, er vel ægte nok. Den er bare ikke fra et damplokomotiv.

[image]

Spørgsmål omkring fabriksplade

af Peter Christensen, 21/8 2019, 20:51 (1703 dage siden) @ thomas1

Det vil vel sige, at byggenumrene blev genbrugt, bare ikke inden for samme kategori?
Altså ingen lokomotiver havde samme byggenumre. Men en stationær kedel kunne godt få samme byggenummer som et lokomotiv, da det ikke er i samme kategori.
Og en motor kunne også godt have samme nummer, da den ikke er i samme kategori.

Yep - Frichs havde parallelle nummerserier. En til hele køretøjet og en til dieselmotorer, muligt en til kedler og vidstnok også en til bogier.
Så hold tungen lige i munden.....

Spørgsmål omkring fabriksplade

af thomas1, Svendborg, 21/8 2019, 22:18 (1703 dage siden) @ Peter Christensen

Tak for svar.
Jeg er nu temlig sikker på, at den første omtalte fabriksplade, ikke er en kopi.
Den har dog sikkert ikke noget med tog at gøre :-)


ContecRailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak