Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udbudsvinder Slesvig-Holsten Øst 2022 (Jernbanen i dag)

af Nordexpress, 1/4 2019, 15:00 (1845 dage siden)

For de, der måtte have interesse i trafikken syd for Puttgarden, meddeler EisenbahnKurier, at DB Regio har vundet betjeningen af Schleswig-Holstein Elektronetz Ost for december 2022 - 2035.

Det betyder halvtimesdrift Hamburg-Lübeck-Travemunde og dieseldrift Lübeck-Neustadt (Holstein) indtil der engang er elektrificeret som del af forbindelsen over Femern.

Endvidere indsættes en bus - der kan tilbyde lidt af det hele - i timedrift mellem Neustadt og Puttgarden, medens den ny strækning bliver bygget. Ssv. en Setra dobbeldækker.

Når der er elektrificeret sydfra til Neustadt vil man køre med to sammenkoblede togsæt til/fra Hamburg, der deles i Lübeck mod hhv. Travemünde og Neustadt.

Eisenbahn Kurier Elektronetz Ost

Der er flere detaljer i teksten, men intet præcist om en plan for elektrificeringen.

Udbudsvinder Slesvig-Holsten Øst 2022

af andersj, Aalborg, 1/4 2019, 15:16 (1845 dage siden) @ Nordexpress

Det er interessant at DB for første gang bestiller 160 km/t hurtige dobbeltdækkere hos andre end Bombardier. Men der har jo også været og er en del indkøringsproblemer med de nuværende Bombardier Twindexx "togsæt" brugt på RE7 og RE70 Hamburg-Flensburg/Kiel.

Dog er RB81 Hamburg-Ahrensburg-Bargteheide-Bad Oldesloe ikke en del af udbuddet, da denne linie skal erstattes af den nye S4 i udbudsperioden.

--
Mvh Anders

Udbudsvinder Slesvig-Holsten Øst 2022

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/4 2019, 21:27 (1843 dage siden) @ andersj

Det er interessant at DB for første gang bestiller 160 km/t hurtige dobbeltdækkere hos andre end Bombardier. Men der har jo også været og er en del indkøringsproblemer med de nuværende Bombardier Twindexx "togsæt" brugt på RE7 og RE70 Hamburg-Flensburg/Kiel.

Togsættene købes nu af delstaten når DB har anskaffet dem. Udbudsmodellen lagde vægt på anskaffelsespris, og der vinder Stadler KISS suverænt. Bombardiers TWINDEXX Vario motorvogne er enkeltkørende enheder, og noget dyrere end et "togsæt" (dublering af teknik i hver motorvogn hhv mellemvogn) og konstrueret til indsættelse af flere/færre mellemvogne i løbet af driftsdøgnet. Det var der ikke krav om her. Afløseren for TWINDEXX Vario er ikke på plads endnu, så det relle valg i dette udbud har været mellem Siemens Desiro HC og Stadler KISS.

/Lasse

Udbudsvinder Slesvig-Holsten Øst 2022

af andersj, Aalborg, 29/4 2019, 14:53 (1817 dage siden) @ Nordexpress

Så blev kontrakten underskrevet og en visualisering af Stadler KISS i NAH.SH farver er også dukket op. I baggrunden det nuværende materiel, der skal finde nye græsgange.

[image]

--
Mvh Anders

Indsend billeder
DSB MH348

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak