Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Reservedele til Godsvogn GS (Generelt)

af Desler, Viby S, 3/4 2019, 15:01 (1849 dage siden)

Jeg har fået en godsvogn GS 42875 fra 1964. Den trænger til lidt kærlighed før vi kan bruge
den som udestue med udsigt over markerne.

Jeg har prøvet at kontakte forskellige klubber og Jernbanemuseum, men der er ikke rigtig nogen som kan hjælpe med en kontakt
til en ophugger eller DSB der skal skrotte deres godsvogn så man kan få/købe nogle reservedele til min godsvogn.

Jeg er specielt på udkig efter gulvplanker og de T stykker der holder brædderne på plads. Dem der er nu er meget rustne og
går i stykker når jeg prøver at skrue dem fra hinanden.

Håber der er nogen som har nogle kontakter som har nogle reservedele.

--
Desler

Reservedele til Godsvogn GS

af Japm, 3/4 2019, 20:32 (1848 dage siden) @ Desler

T bolte kan du finde i Tyskland, som stadig fremstiller dem, men du må selv søge efter på div hjemmesider, eller selv få dem fremstillet.
Bundplanker findes ikke på lager, dem er du desværre også nød til at få fremstillet på et savværk.
Og den sidste ophugger af vogne er for længst stoppet.
Japm

Reservedele til Godsvogn GS

af Desler, Viby S, 3/4 2019, 20:53 (1848 dage siden) @ Japm

Jeg må undersøge om jeg kan finde de T stykker i Tyskland da der vil gå mange i stykker når jeg først går igang. Tak for den info.
Hvis ophugger branchen er "lukket" hvor finder man så de godsvogne som skrottes af DSB eller hvem der nu bestemmer hvornår en vogn skal ud af drift.

Min ide er at finde nogle gamle brædder med fer og not fra en København lejlighed så for jeg også den patina som gerne vil bevare i den gamle godsvogn. Gulvplanker de er meget tykke og rustikke så her bliver det nok svært at finde gamle planker med patina.

--
Desler

Reservedele til Godsvogn GS

af Claus C Klausen, 4/4 2019, 15:00 (1848 dage siden) @ Desler

Jeg må undersøge om jeg kan finde de T stykker i Tyskland da der vil gå mange i stykker når jeg først går igang. Tak for den info.
Hvis ophugger branchen er "lukket" hvor finder man så de godsvogne som skrottes af DSB eller hvem der nu bestemmer hvornår en vogn skal ud af drift.

Min ide er at finde nogle gamle brædder med fer og not fra en København lejlighed så for jeg også den patina som gerne vil bevare i den gamle godsvogn. Gulvplanker de er meget tykke og rustikke så her bliver det nok svært at finde gamle planker med patina.


Hej

Mit forslag er at gå ud til en nedbryder og se om du kan få fat i nogle gamle tykke gulvbrædder/planker. Det vil som du selv skriver se meget pænere ud.
De er godt nok kun 1/2 så tykke som de planker vognen er født med men de har fer og not. Desuden er de sikkert mere lige end de planke du vil få hvis du finder en vogn. Jeg mener i øvrigt at de ægte planker er af lærketræ og ofte er vind og skæve

Så rigtig god fornøjelse med opgaven

Claus :-P

Reservedele til Godsvogn GS

af Desler, Viby S, 5/4 2019, 08:43 (1847 dage siden) @ Claus C Klausen

Hej Claus

Det bliver også den vej jeg må gå. Skifter hele gulvet og de to nederst vægbrædder hele vejen, det vil virkelig pynte og gøre den klar til vores udestue.
Der skal monteres vinduer i de eksisterende udluftning rister/plader og plexiglas i den ene skydedør, men det er nye materialer der skal bruges der.

Jeg må ringe rundt til nedrivnings firma og høre om de har nogle gamle gulvplanker.


Jens

--
Desler

Avatar

Reservedele til Godsvogn GS

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 4/4 2019, 10:22 (1848 dage siden) @ Desler

Jeg har fået en godsvogn GS 42875 fra 1964.


Hvor står vognkassen (by)?
GS-vogne er forlængst udgået af drift, nogle er stadig i brug som Tjenestevogne, nogle er solgt til jernbaneklubber, mange vognkasser er solgt til landmænd og hesteejere og de fleste er ophugget.
Find en vognkasse et sted og spørg, om du må "kannibalisere" den.
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=44190

--
[image]

Reservedele til Godsvogn GS

af Desler, Viby S, 4/4 2019, 10:33 (1848 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

Den står 6 km fra 4130 Viby S.

Jeg har prøvet forskellige klubber og kigger i DBA og den Gule avis uden held. Hvis jeg ser billeder herinde så står der stadigvæk godsvogne på
skinnerne så der er nogen endnu. Er det DSB vedligehold der skrotter dem eller ?

Har DSB nogen depoter hvor togmateriale bare venter på at blive skrottet ?


Jens

--
Desler

Avatar

Reservedele til Godsvogn GS

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 4/4 2019, 12:39 (1848 dage siden) @ Desler

Jeg har prøvet forskellige klubber og kigger i DBA og den Gule avis uden held. Hvis jeg ser billeder herinde så står der stadigvæk godsvogne på
skinnerne så der er nogen endnu. Er det DSB vedligehold der skrotter dem eller ?

Har DSB nogen depoter hvor togmateriale bare venter på at blive skrottet ?


DSB har ingen GS-vogne. Denne er ejet af Banedanmark:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=138423

--
[image]

Reservedele til Godsvogn GS

af Desler, Viby S, 4/4 2019, 12:53 (1848 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

Hvis det er Banedanmark der ejer GS vogne må der også være en afdeling/kontakt person som ved om de har nogle som skal skrottes eller
der er nogen på et depot som afventer ophugning.


Jens

--
Desler

Reservedele til Godsvogn GS

af William Skov ⌂, 4/4 2019, 13:05 (1848 dage siden) @ Desler

Bdk har ikke særligt mange Gs-vogne, og dem der ikke er i brug er nok hugget for længst.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Reservedele til Godsvogn GS

af Desler, Viby S, 4/4 2019, 14:52 (1848 dage siden) @ William Skov

Hej William

Åbenbart er det svært at finde gamle reservedele til en GS vogn. Jeg må holde øjne og øre åben og håbe på at der er nogen som vil sælge
en gammel læskur/depotrum.

Jens

--
Desler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak