Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Analyse af Banedanmark - fornyelse og vedligehold (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 4/4 2019, 01:31 (1846 dage siden)

Jeg bemærkede lige denne analyse i regeringen nye investeringsplan 2030, side 7

Den siger jo i klar tekst at ministeriet ikke er tilfreds med Banedanmarks måde at arbejde på.

"Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Finansministeriet vil med ekstern konsulentbistand igangsætte en analyse af Banedanmark blandt andet med henblik på at etablere en bedre styring og mere effektiv drift af baneområdet. Analysen vil have fokus på at afdække fornyelses- og vedligeholdelsesbehovet i perioden samt forbedre grundlaget for styring og prioritering af vedligeholdelsesindsatsen og mulige effektiviseringer i Banedanmark. På baggrund af analysen vil der i 1. halvår 2020 blive taget stilling til Banedanmarks endelige merbevillingsbehov."

Analyse af Banedanmark - fornyelse og vedligehold

af Pylorus, 4/4 2019, 05:38 (1846 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg bemærkede lige denne analyse i regeringen nye investeringsplan 2030, side 7

Den siger jo i klar tekst at ministeriet ikke er tilfreds med Banedanmarks måde at arbejde på.

"Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Finansministeriet vil med ekstern konsulentbistand igangsætte en analyse af Banedanmark blandt andet med henblik på at etablere en bedre styring og mere effektiv drift af baneområdet. Analysen vil have fokus på at afdække fornyelses- og vedligeholdelsesbehovet i perioden samt forbedre grundlaget for styring og prioritering af vedligeholdelsesindsatsen og mulige effektiviseringer i Banedanmark. På baggrund af analysen vil der i 1. halvår 2020 blive taget stilling til Banedanmarks endelige merbevillingsbehov."

Interessant men vel ikke overraskende ovenpå de senere års overskridelser af budgetter / udsættelser og fordyrelser især på signalprogrammet.
Men hvem ser ministeriet efter?
De er jo øverste arbejdsgiver for Banedanmark og har måske været lidt naive eller overfladiske i deres opsyn af Banedanmark.
Måske Rigsrevision også skulle en tur forbi transportministeriet?

Analyse af Banedanmark - fornyelse og vedligehold

af steenth, 4/4 2019, 10:07 (1846 dage siden) @ Pylorus

Interessant men vel ikke overraskende ovenpå de senere års overskridelser af budgetter / udsættelser og fordyrelser især på signalprogrammet.
Men hvem ser ministeriet efter?
De er jo øverste arbejdsgiver for Banedanmark og har måske været lidt naive eller overfladiske i deres opsyn af Banedanmark.
Måske Rigsrevision også skulle en tur forbi transportministeriet?

Rigsrevisionen besøger regelmæssigt transportministeriet. De har fx undersøgt signalprogrammet, som det endnu ikke har afsluttet opfølgning på den endnu.

Analyse af Banedanmark - fornyelse og vedligehold

af Peter Christensen, 4/4 2019, 06:03 (1846 dage siden) @ Poul Brandt

"Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Finansministeriet vil med ekstern konsulentbistand igangsætte en analyse af Banedanmark blandt andet med henblik på at etablere en bedre styring og mere effektiv drift af baneområdet. Analysen vil have fokus på at afdække fornyelses- og vedligeholdelsesbehovet i perioden samt forbedre grundlaget for styring og prioritering af vedligeholdelsesindsatsen og mulige effektiviseringer i Banedanmark. På baggrund af analysen vil der i 1. halvår 2020 blive taget stilling til Banedanmarks endelige merbevillingsbehov."

Det kunne jo også være en måde, at gardere sig mod at overskridelser fra signalprogrammet ikke "væltes" over på fornyelse og vedligehold. Uanset regeringens farve, så vil forholdet nok bestå.

Analyse af Banedanmark - fornyelse og vedligehold

af Jens Hansen, 4/4 2019, 06:51 (1846 dage siden) @ Peter Christensen


Det kunne jo også være en måde, at gardere sig mod at overskridelser fra signalprogrammet ikke "væltes" over på fornyelse og vedligehold.

Jeg mener andre i dette forum har tilkendegivet at det allerede sker?

JH

Analyse af Banedanmark - fornyelse og vedligehold

af Peter Christensen, 4/4 2019, 08:04 (1846 dage siden) @ Jens Hansen

Min "frygt" er at der ligger en større ekstra-regning vedrørende signalprogrammet og at ministerierne (transport og finans) er lidt nysgerrige om denne regning væltes over på det almindelig budget.
Visse dele er åbenlyst på vej over (bl.a. den med at fjerne overflødige signaller), men er mere på vej?
Tror sq ministerierne gerne vil sætte en stopper for den trafik, således at omkostningerne ved signalprogrammet med rimelighed kan følges.

Analyse af Banedanmark - fornyelse og vedligehold

af steenth, 4/4 2019, 10:10 (1846 dage siden) @ Jens Hansen


Det kunne jo også være en måde, at gardere sig mod at overskridelser fra signalprogrammet ikke "væltes" over på fornyelse og vedligehold.


Jeg mener andre i dette forum har tilkendegivet at det allerede sker?

Det er ikke sket med signalprogrammet - de har kun reservert en reserve. Men ombygning af Ringsted har taget fra fornyelse og vedligehold - det er sket via en regulering på finansloven, som sker automatik, når der mangler penge til anlæg.

Analyse af Banedanmark - fornyelse og vedligehold

af Jens Hansen, 4/4 2019, 07:45 (1846 dage siden) @ Poul Brandt

IDA Rail havde et arrangement forud for deres generalforsamling om "Planlægning og håndtering af afbrydelser på banenettet".

Det fremgår at;

Transport- Bygnings- og Boligministeriet har anmodet Incentive om at analysere den nuværende praksis for planlægning og håndtering af afbrydelser på banenettet. Analysen er gennemført i perioden juli 2015 til marts 2016. Banedanmark, DSB og Arriva har deltaget i en arbejdsgruppe sammen med ministeriet og bistået med dataleverancer og diverse analyser.

Er der en sammenhæng? Og har nogen set denne analyse?

JH

Analyse af Banedanmark - fornyelse og vedligehold

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 4/4 2019, 08:07 (1846 dage siden) @ Jens Hansen

De er vel ikke færdige med at skrive på rapporten :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak