Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hastigheden på de nye baner (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 5/4 2019, 22:39 (1846 dage siden)

Hermed afsnit 3
--------------------------------------------

Hastigheden på de nye baner

I forbindelse med Togfondens projekter for nye baner har Transportministeriet i kommissorierne specificeret at de skal anlægges for drift ved 250 km/time med perspektiv til 300 km/t. På trods heraf forberedes traceen for nye baner tilsyneladende helt tilfældig for enten 250, 265/285 eller 300 km/t.

Oversigt drift forberedt for km/t
Ny bane København-Ringsted 250 250
Ny bane på Vestfyn 250 265/285
Ny Lillebæltsbro 250 300
Bro over Vejle fjord 250 250
Tunnel under Vejle fjord 250 250 måske 300
Ny bane Hovedgård-Hasselager 250 300
Kattegatforbindelsen 250? Reduceret fra 300 til 250 i december 2018

Ny bane København-Ringsted er slet ikke forberedt for hastigheder på 300 km/t. Ingen tænkte på 300 km/t for 10 år siden da projektet blev vedtaget. Banedanmark har oplyst undertegnede at ”En opgradering af København-Ringsted fra 250 km/t til 300 km/t, vil kræve en ændring af et antal kurver på strækningen, da banen er designet til 250 km/t. Udover ændrede komponenter i sporet som fx sveller, kørestrøm og sikringsanlæg, vil det kræve at banens broer og dæmninger flyttes eller ombygges, hvilket vil være et omfattende projekt.

Ny bane på Vestfyn er i VVM projekteret med tracé, der kun er forberedt for 265/285 km/t.”

Alle linjeføringer for bro over Vejle Fjord er kun forberedt med en tracé for 250 km/t, og det er direkte anført at det vil være særdeles dyrt senere at opgradere hastigheden til 300 km/t.

For løsningen med tunnel under Vejle Fjord er det i forbindelse med VVM end ikke undersøgt om den vil være forberedt for 300 km/t, idet der i det tekniske notat til VVM undersøgelsen er anført: ” Linjeføringen er ikke screenet for en opgradering til 300 km/t. ”

I Vejdirektoratet og Trafikstyrelsens strategiske analyse ”LILLEBÆLT - NY BANE OG VEJFORBINDELSE” er det i løsningen med bane anlagt for 250 km/t forudsat at denne er forberedt for 300 km/t.

I VVM for ny bane Hovedgård-Hasselager anføres at banen vil være forberedt for 300 km/t. Banedanmark har i øvrigt oplyst undertegnede at ”Tracé, dæmning, broer og tunneler er under hensyntagen til tekniske, miljømæssige og økonomiske forhold i videst muligt omfang forberedt til 300 km/t.”

På Kattegatforbindelsen har der indtil og med februar 2018 været planlagt med 300 km/t jf. ”Genberegninger af en fast forbindelse over Kattegat Strategisk analyse Rapport 583 – 2018”.
Men i ”En fast forbindelse over Kattegat - Strategisk analyse af en ren vejforbindelse samt en kombineret vej- og jernbaneforbindelse Rapport 594 – 2018” af december 2018 er hastigheden reduceret til 250 km/t.

Hastigheden på de nye baner

af Vollensir, 5/4 2019, 23:05 (1845 dage siden) @ Poul Brandt

Hva med at man fik hævet hastigheden på nogle af de eksisterende baner, totalt til grin at man stadig kører med hastigheder som man indførte i 1930erne.

Thybanen der er nedlagt rigtig mange overkørsler og stort set nye skinner på det meste af banen, men stadig må man kun kører 75 km/t. Ja skal man le eller græde.

Banen fra Struer til Vejle 120 km/t, til Give og 110 km/t. til Jelling og 70 km/t ned igennem grejsdalen, samme hastigheder de sidste mange år selv om skinner er nye på det meste af banen.

Banen ned til Varde fra Holstebro 100 km/t. Fra Varde til Esbjerg 120 km/t.

Tønderbanen 100 km/t.

Man har stort set ikke hævet hastighederne på de danske jernbaner siden 1930erne hvor lyntogene kom frem.

Selv lande som Afrika og Østeuropa har snart større hastigheder på deres jernbanenet.

Vi har flere togtyper der kan kører 180 km/t. Men der er bare ikke ret mange steder det kan lade sig gøre ud over nogle få kilometer hist og her.

Hastigheden på de nye baner

af kme, 5/4 2019, 23:16 (1845 dage siden) @ Vollensir

Vi har flere togtyper der kan kører 180 km/t. Men der er bare ikke ret mange steder det kan lade sig gøre ud over nogle få kilometer hist og her.

Det er rigtig. Lyntog (IC3) non-stop Høje Tåstrup-Odense, der må være en af landets hurtigste strækninger, kører under 120 km/t i gennemsnit. Hvad skulle det så hjælpe med tophastigheder på 250-300 km/t.

Hastigheden på de nye baner

af Peter Christensen, 5/4 2019, 23:24 (1845 dage siden) @ kme

Det er rigtig. Lyntog (IC3) non-stop Høje Tåstrup-Odense, der må være en af landets hurtigste strækninger, kører under 120 km/t i gennemsnit. Hvad skulle det så hjælpe med tophastigheder på 250-300 km/t.

At der ikke ligger alskens regional og godstog i vejen....på nye baner, så de hurtige tog rent faktisk har en chance for at opnå en fornuftig hastighed.
Snak om hastigheder på over 250 km/t giver vidst ikke den store mening, for så er du oppe i den helt dyre ende med TSI krav (både spor og tog bliver pludselig ganske dyrt).

Hastigheden på de nye baner

af kme, 5/4 2019, 23:32 (1845 dage siden) @ Peter Christensen

Det er rigtig. Lyntog (IC3) non-stop Høje Tåstrup-Odense, der må være en af landets hurtigste strækninger, kører under 120 km/t i gennemsnit. Hvad skulle det så hjælpe med tophastigheder på 250-300 km/t.

At der ikke ligger alskens regional og godstog i vejen....på nye baner, så de hurtige tog rent faktisk har en chance for at opnå en fornuftig hastighed.
Snak om hastigheder på over 250 km/t giver vidst ikke den store mening, for så er du oppe i den helt dyre ende med TSI krav (både spor og tog bliver pludselig ganske dyrt).

Ja, netop - der er brug for flere skinner, ikke "hurtigere" skinner eller materiel. Bevares, i det omfang det er gratis eller billigt at få hurtigere grej, så gør det endelig. Men det er ikke værd at betale "top dollar" for. Ikke når standarden er så lav som den er i Danmark.

Hastigheden på de nye baner

af Peter Christensen, 5/4 2019, 23:35 (1845 dage siden) @ kme

Ja, netop - der er brug for flere skinner, ikke "hurtigere" skinner eller materiel. Bevares, i det omfang det er gratis eller billigt at få hurtigere grej, så gør det endelig. Men det er ikke værd at betale "top dollar" for. Ikke når standarden er så lav som den er i Danmark.

Desværre, det er ikke enten eller; det er faktisk både og.
Og hvem siger at DSB skal kører togene? DSBs interesse i timemodellen er cirka lig nul, så lad endelig dem holde sig væk. Jeg er villig til at give andre en chance med de resultater DSB lægger for dagen.

Hastigheden på de nye baner

af Pylorus, 6/4 2019, 02:36 (1845 dage siden) @ Poul Brandt

Tak Poul Brandt for en god oversigt over hastigheder på jernbamenettet i fremtiden.

Det udstiller den manglende logik og fremsynethed der plager planlægningen.
Især den nye Ringstedbane er et godt eksempel.

Nye bane især mellem København og Aalborg skal bære anlagt med trace, broer og kurver til køtsel op til 300 km/h.

Muligt at der aktuelt og indenfor de nærmeste 15-20 år kin er få tog som til en rimelig pris kan opnå sådanne hastigheder.

Men banen skal også holde 100 år.
Tilsvarende (selvom Steenth synes det ikke er rettidig omhu) bør broer og viadukter såvel som arealer mellem Ringsted og Aarhus være foreberedt til 4 spor.

Tilsyneladende lavet Banedanmark ikke standardbroer og viadukter ifølge Steenth. Noget med at det æstetisk er bedre med individuelle udførsler.

Igen et godt eksempel på manglende rettidig omhu.

En vejbro over jernbane med kørestrøm kan aldrig blive særlig smuk.
"Rustne" køremaster, tråd og diverse opstrammere til køretråden samt sikring af køretråden med diverse "udhæng" fra broen over køretråden gør det umuligt.

Nej et godt fundament i hver side og elementer til kørebanen som relativ let efter 40-60 år kan udskiftes er rettidig omhu.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak