Tinglev-Padborg (Generelt)

af LarsJels, Jels, tirsdag 09. april, 2019, 21:32 (100 dage siden)

Hej

Der er (igen) politisk opmærksomhed om enkeltsporet Tinglev-Padborg: https://www.jv.dk/regionalt/Regionen-vil-finansiere-dobbeltspor-med-penge-fra-droppet-o...

Landspolitikere har også udtalt sig på DR Syd.

MVH; Lars

Tinglev-Padborg

af Svend @, tirsdag 09. april, 2019, 22:33 (100 dage siden) @ LarsJels

Hej

Der er (igen) politisk opmærksomhed om enkeltsporet Tinglev-Padborg: https://www.jv.dk/regionalt/Regionen-vil-finansiere-dobbeltspor-med-penge-fra-droppet-o...

Landspolitikere har også udtalt sig på DR Syd.

.
Det er slet ikke gået op for de lokale sognerådspolitikere, at der er ved at blive bygget en fast forbindelse til Tyskland via Fehmarn og at de fleste godstog fremover, vil køre den vej.

--
Svend

[image]

Tinglev-Padborg

af Togbus, Foldingbro, onsdag 10. april, 2019, 09:28 (100 dage siden) @ Svend

Det har ingen betydning - udvikling i Nordslesvig fungerer kun med en ordentlig forbindelse til Flensborg. Som det er nu er det snart som at passere Jerntæppet. Et projekt bør dog også inkludere en mulighed for at køre direkte mellem Sønderborg og Flensborg af hensyn til begge byers fremtidige udviklingsmuligheder.

Dobbeltsporsbyggeriet inkl en direkte forbindelse til Sønderborgbanen vil formentlig kunne gives EU-tilskud.

Men selvfølgelig, som det er nu kan Banedanmark og holdningen om et Femern er rigelig forbindelse til Tyskland jo fremme god og attraktiv bustrafik. Der er jo pt stort set ingen forbindelse overhovedet mellem Sverige og Tyskland via Danmark ad jernbanen med alle de sporspærringer som man ser.

--
- busser når det er billigst

Tinglev-Padborg

af Jens Hansen, onsdag 10. april, 2019, 15:17 (99 dage siden) @ Togbus

Det har ingen betydning - udvikling i Nordslesvig fungerer kun med en ordentlig forbindelse til Flensborg. Som det er nu er det snart som at passere Jerntæppet. Et projekt bør dog også inkludere en mulighed for at køre direkte mellem Sønderborg og Flensborg af hensyn til begge byers fremtidige udviklingsmuligheder.

Udgangspunktet kunne være, at toget Hamburg - Flensborg, hver anden time kørte til Fredericia.

JH

Tinglev-Padborg

af 1993matias @, KH, tirsdag 09. april, 2019, 22:42 (100 dage siden) @ LarsJels

De må vel kunne få noget EU-støtte, det er da en del af en TEN-T-korridor

--
Med venlig hilsen
Matias Lq

Tinglev-Padborg

af Karsten Henneberg, tirsdag 09. april, 2019, 22:51 (100 dage siden) @ 1993matias

NU er der forskel på "Nice to have og Need to have"

Der er min. 50-75% ledig kapacitet på Padborg-Tinglev for godstog - selvfølgelig er Nice to have for godsbaneoperatører ikke at skulle vente få minutter på et modkørende tog på den tyske side. En pause som nemt kan indhentes senere af godstoget ...

Men man kunne jo bare afgøre det på den måde, at jernbaneopratørerne selv betalte for andet spor over en periode til 2030, hvor beovet forsvinder grundet Femern.

De har så iøvrigt allerede meldt fra, grundet en formindsket kapacitet i udbygnings perioden

Tinglev-Padborg

af Jakob S. Engbæk, onsdag 10. april, 2019, 12:25 (99 dage siden) @ Karsten Henneberg

NU er der forskel på "Nice to have og Need to have"

Der er min. 50-75% ledig kapacitet på Padborg-Tinglev for godstog - selvfølgelig er Nice to have for godsbaneoperatører ikke at skulle vente få minutter på et modkørende tog på den tyske side. En pause som nemt kan indhentes senere af godstoget ...

Men man kunne jo bare afgøre det på den måde, at jernbaneopratørerne selv betalte for andet spor over en periode til 2030, hvor beovet forsvinder grundet Femern.

De har så iøvrigt allerede meldt fra, grundet en formindsket kapacitet i udbygnings perioden

Hvis man samtidig vil have 3 passagertog i timen igennem i hver retning, eller bare to. Hvordan ser det så ud?

Hamborg er den nærmeste storby og Flensborg er en væsentlig by der burde have togforbindelse til Sønderborg og Fredericia/Aarhus.

Tinglev-Padborg

af ivar @, onsdag 10. april, 2019, 14:21 (99 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Hvordan forestiller du dig en togforbindelse fra Sønderborg til Flensborg, hvem skal i givet fald benytte forbindelsen og hvilket materiel skal indgå i trafikken?

Tinglev-Padborg

af Jakob S. Engbæk, onsdag 10. april, 2019, 17:36 (99 dage siden) @ ivar

Hvordan forestiller du dig en togforbindelse fra Sønderborg til Flensborg, hvem skal i givet fald benytte forbindelsen og hvilket materiel skal indgå i trafikken?

Ok, jeg kan godt se skinnerne langt fra går den lige vej mellem Sønderborg og Flensborg.

Hvilke tog? Regionale tog, elektriske regionaltog. Det vil nok være smart med en to-strøms variant af et elektrisktog der allerede kører i området af hensyn til vedligehold.

Tinglev-Padborg

af kme, onsdag 10. april, 2019, 18:16 (99 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Hvordan forestiller du dig en togforbindelse fra Sønderborg til Flensborg, hvem skal i givet fald benytte forbindelsen og hvilket materiel skal indgå i trafikken?


Ok, jeg kan godt se skinnerne langt fra går den lige vej mellem Sønderborg og Flensborg.

Den rute bliver vist kun en succes hvis du kan overtale Otto Duborg og Poetzsch til at lave et fælles trinbræt i Harrislee og en togoperatør, der har lavtgulvstog så man kan trille sin sækkevogn med bajere direkte ind :-D

Tinglev-Padborg

af Svend @, onsdag 10. april, 2019, 18:39 (99 dage siden) @ kme
redigeret af Svend, onsdag 10. april, 2019, 18:57

Hvordan forestiller du dig en togforbindelse fra Sønderborg til Flensborg, hvem skal i givet fald benytte forbindelsen og hvilket materiel skal indgå i trafikken?


Ok, jeg kan godt se skinnerne langt fra går den lige vej mellem Sønderborg og Flensborg.


Den rute bliver vist kun en succes hvis du kan overtale Otto Duborg og Poetzsch til at lave et fælles trinbræt i Harrislee og en togoperatør, der har lavtgulvstog så man kan trille sin sækkevogn med bajere direkte ind :-D

.
Det er jo bare at retablere den tidligere jernbanestrækning mellem Tørsbøl og Padborg. Genåbning af nedlagte jernbaner er jo et vigtigt emne i den del af kongeriet :-)
Hovedbanen før 1920 var netop strækningen (Flensborg-) Padborg-Tørsbøl-Sønderborg, mens Tørsbøl-Tinglev blev betragtet som en sidelinje.

1902:
[image]

1927:
[image]

--
Svend

[image]

Tinglev-Padborg

af kme, onsdag 10. april, 2019, 19:44 (99 dage siden) @ Svend

Det er jo bare at retablere den tidligere jernbanestrækning mellem Tørsbøl og Padborg. Genåbning af nedlagte jernbaner er jo et vigtigt emne i den del af kongeriet :-)

Det er meget nemmere end det. De to nævnte grænseshoppe er naboer og ligger klods op ad den eksisterende bane, Så det er virkelig "bare" at lave et trinbræt og finde en operatør. Måske de kunne få leveret varer om natten med tog?

Tinglev-Padborg

af ivar @, onsdag 10. april, 2019, 19:11 (99 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Og kunderne?

De tog, der en gang i timen drister sig syd for Lunderskov, vedligeholdes jo i Århus eller København, og indgår desuden i et samlet system.

Tinglev-Padborg

af Togbus, Foldingbro, onsdag 10. april, 2019, 19:53 (99 dage siden) @ ivar

Nix - togene til Flensborg kører nu kun til Fredericia og er ikke rigtig mere en del af "det samlede system". Og DSB bruger dieseltog til Sønderborg, for eltogene skal jo køre til Esbjerg.

De tog som drister sig fra Hamborg mod Flensborg vedligeholdes i Tyskland - man kunne sagtens få tostrømsudgave af disse og de kunne køre til både Sønderborg og Fredericia eller Århus, hvis nogle gad og immunisere og elektrificere det sidste stykke. Hvem siger at det er DSB som skulle stå som operatør?

--
- busser når det er billigst

Tinglev-Padborg

af ivar @, onsdag 10. april, 2019, 20:04 (99 dage siden) @ Togbus

Jeg har ikke nævnt et ord om en eventuel operatør.

Tinglev-Padborg

af Togbus, Foldingbro, onsdag 10. april, 2019, 17:15 (99 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Hamborg er den nærmeste storby og Flensborg er en væsentlig by der burde have togforbindelse til Sønderborg og Fredericia/Aarhus.

Der bor 110.000 i Flensborg, hvis man inkluderer Hanved og Harreslev. Det er vist flere end i Esbjerg by.

--
- busser når det er billigst

Tinglev-Padborg

af Jakob S. Engbæk, onsdag 10. april, 2019, 17:33 (99 dage siden) @ Togbus

Hamborg er den nærmeste storby og Flensborg er en væsentlig by der burde have togforbindelse til Sønderborg og Fredericia/Aarhus.

Der bor 110.000 i Flensborg, hvis man inkluderer Hanved og Harreslev. Det er vist flere end i Esbjerg by.

Jeg skriver netop at der burde kører mange flere passagertog mellem Padborg og Tinglev. I næste afsnit fortsætter jeg med at argumenter for at Hamborg og Flensborg er byer som der burde være bedre forbindelse til fra flere Jyske byer. Måske er det netop din pointen, at der er ok togforbindelse til Esbjerg og der også burde være det til Flensborg?

Tinglev-Padborg

af Karsten Henneberg, onsdag 10. april, 2019, 18:19 (99 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Jeg skriver netop at der burde kører mange flere passagertog mellem Padborg og Tinglev.

Jakob - for hvad? Køre tomme rundt fordi det glæder nogle jernbane-romantikere? Det jo begrænset hvad der kan være af trafik mellem 2 byer på 3-4.000 indbyggere uden de store undervisningsinstitutioner og industriarbejdspladser.

Tinglev-Padborg

af ivar @, onsdag 10. april, 2019, 19:27 (99 dage siden) @ Karsten Henneberg

Sydtrafik kører ikke mellem Padborg og Tinglev, hvilket tyder på manglende passagergrundlag.

Jeg har ikke i de lokale medier bemærket et folkekrav (altså mindst de tre mand, der skal til for at starte en forening) om en sådan rute. Så behovet er der nok ikke.

Tinglev-Padborg

af Togbus, Foldingbro, onsdag 10. april, 2019, 19:48 (99 dage siden) @ ivar

Der er direkte busruter mellem Flensborg og hhv Aabenraa og Sonderborg. Ingen ville med sine fulde fem køre tog kun mellem Tinglev og Padborg.

--
- busser når det er billigst

Tinglev-Padborg

af ivar @, onsdag 10. april, 2019, 20:05 (99 dage siden) @ Togbus

Det har jeg heller ikke påstået.

Tinglev-Padborg

af Jakob S. Engbæk, onsdag 10. april, 2019, 20:53 (99 dage siden) @ Karsten Henneberg

Jeg skriver netop at der burde kører mange flere passagertog mellem Padborg og Tinglev.


Jakob - for hvad? Køre tomme rundt fordi det glæder nogle jernbane-romantikere? Det jo begrænset hvad der kan være af trafik mellem 2 byer på 3-4.000 indbyggere uden de store undervisningsinstitutioner og industriarbejdspladser.

Jeg har netop skrevet at der burde være flere togforbindelser mellem Aarhus/Fredericia og Hamborg. Efter min mening vil det være godt med både IC og Lyntog, men jeg vil selvfølgeligt ikke udelukke at tog kan standse ved mindre stationer.

Det er også vigtigt at gods leveres til tiden. Mange produktionsvirksomheder bruger sådan noget med LEAN og just-in-time mv.

Tinglev-Padborg

af Mester @, tirsdag 09. april, 2019, 22:54 (100 dage siden) @ LarsJels

Det ekstra spor burde have været anlagt for mange, mange år siden, så det er bare med at komme i gang.
Men mon ikke regeringerne finder en plet et sted i landet, der mangler noget asfalt?

Tinglev-Padborg

af Karsten Henneberg, tirsdag 09. april, 2019, 23:02 (100 dage siden) @ Mester

Det ekstra spor burde have været anlagt for mange, mange år siden, så det er bare med at komme i gang.
Men mon ikke regeringerne finder en plet et sted i landet, der mangler noget asfalt?

Tja - nu sparer man ca. 300 mio på Mariager By-pass

Men fra tidl. budgetter er prisen på ny dobb. spor Tinglev-Padborg mellem 0,9-1,2 mia kr - hvorfra kommer de sidste 0,6-0,9 mia? Og bare for en kort periode af 8-10 år?

Jeg kan sagtens finde masse af steder i dansk økonomi, hvor de penge gør godt! Og jeg mener ikke nedlagte lokale spor

Tinglev-Padborg

af kme, tirsdag 09. april, 2019, 23:20 (100 dage siden) @ Karsten Henneberg

Men fra tidl. budgetter er prisen på ny dobb. spor Tinglev-Padborg mellem 0,9-1,2 mia kr - hvorfra kommer de sidste 0,6-0,9 mia? Og bare for en kort periode af 8-10 år?

JyskeVestkysten skriver altså 500 mio kr. Hvis du tager 1 mia kr for 12 km skinner er du fyret som tilbudsgiver.

Tinglev-Padborg

af Jens Hansen, onsdag 10. april, 2019, 06:32 (100 dage siden) @ kme

Kunne man (Banedanmark) vende tingene på hovedet og spørge entreprenørerne;

Hvad kan vi få for 300 mio kr?

JH

Tinglev-Padborg

af HLA7, onsdag 10. april, 2019, 07:45 (100 dage siden) @ Karsten Henneberg

Typisk dansk snæversyn

Tinglev-Padborg

af Mester @, onsdag 10. april, 2019, 08:12 (100 dage siden) @ Karsten Henneberg

Det ekstra spor burde have været anlagt for mange, mange år siden, så det er bare med at komme i gang.
Men mon ikke regeringerne finder en plet et sted i landet, der mangler noget asfalt?


Tja - nu sparer man ca. 300 mio på Mariager By-pass

Men fra tidl. budgetter er prisen på ny dobb. spor Tinglev-Padborg mellem 0,9-1,2 mia kr - hvorfra kommer de sidste 0,6-0,9 mia? Og bare for en kort periode af 8-10 år?


Drop en midtjysk motorvej. Så er der også penge til de to store østjyske jernbaneprojekter i Togfondens fase 2. Mangler der stadig penge, kan man droppe eller udskyde Tullebanen.

Tinglev-Padborg

af Togbus, Foldingbro, onsdag 10. april, 2019, 09:33 (100 dage siden) @ Mester

Drop en midtjysk motorvej. Så er der også penge til de to store østjyske jernbaneprojekter i Togfondens fase 2. Mangler der stadig penge, kan man droppe eller udskyde Tullebanen.

Nej, Tullebanen burde udgå fra Lunderskov så man kunne få en attraktiv forbindelse mellem Odense-Esbjerg-Sønderjylland til Billund Lufthavn udenom besværlige og håbløse Vejle. Det vil i de kommende år alligevel være Billund-Brande-Herning som vækster.

--
- busser når det er billigst

Tinglev-Padborg

af korsørboen, onsdag 10. april, 2019, 15:40 (99 dage siden) @ Togbus

Vejle er kun besværlig, fordi der er tænkt forkert. Kig til Malmø og bor så 4-5 rør til en underjordisk station i Vejle.
Læg derefter nye baner sammen med motorvejene fra Lillebæltsbroen til Horsens og Århus og til Kolding ganske ligesom Odense-Lillebælt.

Tinglev-Padborg

af Togbus, Foldingbro, onsdag 10. april, 2019, 17:06 (99 dage siden) @ korsørboen

Vejle er kun besværlig, fordi der er tænkt forkert.

Ja, isens bevægelser da isen trak sig tilbage i slutningen af sidste istid er uigennemtænkte. Tilbagetoget burde have været mere jernbanevenligt.

--
- busser når det er billigst

Tinglev-Padborg

af Clazzen10, onsdag 10. april, 2019, 18:13 (99 dage siden) @ Togbus

"Schweiz har med omkring 122 m/km² det tætteste jernbanenet i verden (undtagen Vatikanet og Monaco). Dette på trods af, at to tredjedele af landet er dækket af bjerge. Byer, der ikke ligger ved jernbaner, betjenes generelt af private buslinjer eller af Postauto, der er betegnelsen i Schweiz for busser, der køres af Die Schweizerische Post. Det schweiziske jernbanenet er på i alt på 5.068 km, hvoraf 3.686 km er normalsporet. Størstedelen er elektrificeret. Smalsporsbanerne har en samlet længde på 1.382 km. Det samlede rutenet for postbusserne er 10.400 km.[33] Der er 692 jernbanetunneler med en samlet længde på 434 km, og der er 8.079 jernbanebroer med en samlet længde på 135,5 km. Endvidere er der 1.861 stationer""
(Wikipedia)
- Så kan vi vel også magte at bygge lidt togbane omkring bakkerne i Vejle !!

Tinglev-Padborg

af Togbus, Foldingbro, onsdag 10. april, 2019, 20:10 (99 dage siden) @ Clazzen10

- Så kan vi vel også magte at bygge lidt togbane omkring bakkerne i Vejle !!

Man må tørt konstatere at det magter danskerne ikke.......

--
- busser når det er billigst

Tinglev-Padborg

af korsørboen, fredag 12. april, 2019, 18:02 (97 dage siden) @ Togbus

Malmø har både underjordisk station og station oppe på jorden.
Hvad er der galt i at forkorte jernbanelinjerne i Østjylland?
Hvorfor køre udenom Vejle, landets 10ende største by?
Skal vi ikke få fat i nogle tunneleksperter. Så kan vi spørge dem: Kan I bore i den østjyske undergrund? Det er måske mere kalk end klippe.
Vågn nu, Vågn nu, Danmarks helte.
Springer op og spænder bælte.

Avatar

Tinglev-Padborg

af Schienenwolf, Læsø, fredag 12. april, 2019, 19:06 (97 dage siden) @ korsørboen

Malmø har både underjordisk station og station oppe på jorden.
Hvad er der galt i at forkorte jernbanelinjerne i Østjylland?

Intet. Egentlig burde man helt fjerne dem. Så sparer man at forkorte dem.

Hvorfor køre udenom Vejle, landets 10ende største by?

For at komme hurtigere frem. Vejle er jo kun landets 10. største by. Motorvejen kører også udenom.

Skal vi ikke få fat i nogle tunneleksperter. Så kan vi spørge dem: Kan I bore i den østjyske undergrund? Det er måske mere kalk end klippe.

Du skal vist først og fremmest få fat i nogle økonomieksperter, og dernæst i en hjerneekspert, siden du tror, at Vejle Kommune og byens indbyggere vil og kan betale for dit projekt. Resten af landet vil i hvert fald ikke.

Vågn nu, Vågn nu, Danmarks helte.
Springer op og spænder bælte.

Ja, noget med en nattrøje og at spænde, vil måske være en god idé.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Tinglev-Padborg

af Peter Christensen, fredag 12. april, 2019, 20:29 (97 dage siden) @ korsørboen
redigeret af Peter Christensen, fredag 12. april, 2019, 21:28

Forstår ikke hvorfor vi skal bore os ned undergrunden.
På begge sider af Vejle er der bakker. Hvorfor skal vi længere ned - du skal starte mange kilometre væk med at bore og jo længere tunnel, jo dyrere bliver det.
Hvorfor ikke "bare" bygge en art højbro? Så slipper vi for stigningerne.
Broer kan vi fint bygge herhjemme og vi behøves ikke tilkalde udenlandske eksperter.
Jo, det vil se spast ud med station mm. hævet "en del" over resten af byen, men meget kan jo klares med elevatorer (og lange ramper + trapper).

Tinglev-Padborg

af ivar @, fredag 12. april, 2019, 20:39 (97 dage siden) @ korsørboen

I forhold til omgivelserne ligger Vejle jo allerede i kælderen, så hvorfor bore? Den giver omtrent lige så meget mening som en tunnel under Vejle Fjord i stedet for en ekstra bro.
Vejle er kun en irriterende omvej. Det er selvfølgelig synd for vejlenserne og deres selvforståelse, men Vejle er bare en unødvendig omvej.
Trekant området er i dag Kolding-Fredericia-Horsens, Vejle er koblet af og ligger bare til pynt i midten.

Tinglev-Padborg -> Vejle tunnel

af Jakob S. Engbæk, lørdag 13. april, 2019, 11:43 (96 dage siden) @ ivar

I forhold til omgivelserne ligger Vejle jo allerede i kælderen, så hvorfor bore? Den giver omtrent lige så meget mening som en tunnel under Vejle Fjord i stedet for en ekstra bro.
Vejle er kun en irriterende omvej. Det er selvfølgelig synd for vejlenserne og deres selvforståelse, men Vejle er bare en unødvendig omvej.
Trekant området er i dag Kolding-Fredericia-Horsens, Vejle er koblet af og ligger bare til pynt i midten.

Det de i Vejle og Skanderborg ikke forstår er at planen er at der skal køre mange flere tog og de skal kører hurtigere. Det giver også hurtigere forbindelser fra de to byer end nu.

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke sætter en landevej på jernbanebroen, så det bliver lettere at komme fra den ene side af fjorden til den anden med bil. Når det er sagt, så er en jernbanetunnel ikke en så dårlig ide mellem Brejning og Hedensted: https://ing.dk/artikel/billig-tunnel-under-vejle-fjord-bedst-baade-mennesker-natur-198991

Tinglev-Padborg

af Togbus, Foldingbro, lørdag 13. april, 2019, 14:03 (96 dage siden) @ ivar

I forhold til omgivelserne ligger Vejle jo allerede i kælderen, så hvorfor bore? Den giver omtrent lige så meget mening som en tunnel under Vejle Fjord i stedet for en ekstra bro.
Vejle er kun en irriterende omvej. Det er selvfølgelig synd for vejlenserne og deres selvforståelse, men Vejle er bare en unødvendig omvej.
Trekant området er i dag Kolding-Fredericia-Horsens, Vejle er koblet af og ligger bare til pynt i midten.

Ikke ifølge deres egen definition af "trekantområdet"
Så er det en trekant bestående af bla. Middelfart, Billund, Haderlev med Vejle som nordlige forpost. Man kan lægge trekanter på mange måder........

--
- busser når det er billigst

Avatar

Tinglev-Padborg

af Schienenwolf, Læsø, lørdag 13. april, 2019, 14:14 (96 dage siden) @ Togbus

I forhold til omgivelserne ligger Vejle jo allerede i kælderen, så hvorfor bore? Den giver omtrent lige så meget mening som en tunnel under Vejle Fjord i stedet for en ekstra bro.
Vejle er kun en irriterende omvej. Det er selvfølgelig synd for vejlenserne og deres selvforståelse, men Vejle er bare en unødvendig omvej.
Trekant området er i dag Kolding-Fredericia-Horsens, Vejle er koblet af og ligger bare til pynt i midten.

Ikke ifølge deres egen definition af "trekantområdet"
Så er det en trekant bestående af bla. Middelfart, Billund, Haderlev med Vejle som nordlige forpost. Man kan lægge trekanter på mange måder........


Jeg tror, at dybest set er ordet blevet misforstået af resten af Danmark. De lokale mener det formentligt seksuelt.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Tinglev-Padborg

af Svend @, fredag 12. april, 2019, 21:08 (97 dage siden) @ korsørboen

Malmø har både underjordisk station og station oppe på jorden.
Hvad er der galt i at forkorte jernbanelinjerne i Østjylland?
Hvorfor køre udenom Vejle, landets 10ende største by?
Skal vi ikke få fat i nogle tunneleksperter. Så kan vi spørge dem: Kan I bore i den østjyske undergrund? Det er måske mere kalk end klippe.
Vågn nu, Vågn nu, Danmarks helte.
Springer op og spænder bælte.

.
Dagens muntre indslag :-D
Brugernavnet indikerer en vis manglende forståelse for - og viden om - de geografiske forhold i det østjyske. Men pyt med det, så længe vi morer os :-) :-)

--
Svend

[image]

Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar
Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.
 Læs artiklen 
Indsend billeder
DSB MY1154
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen