Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra letbanen i dag. (Generelt)

af Georg Schmidt, 10/4 2019, 18:29 (1837 dage siden)

[image]
Grenå 10.04.2019.

[image]


[image]
Sæt 2211.

[image]


[image]
I-signalet i Grenå, overkørslen ligner sig selv og har stadig nr 130.

[image]
Letbanetog ankommer til Grenå.

[image]

[image]
Trustrup 10.04.2019.

M v h
Georg

Billeder fra letbanen i dag.

af Karl Høst, 10/4 2019, 23:14 (1836 dage siden) @ Georg Schmidt

Her lidt flere:

[image]
Lystrup St.

[image]
Torsøvej

[image]
Østbanetorvet

Billeder fra letbanen i dag.

af mikedk2100, 11/4 2019, 08:46 (1836 dage siden) @ Karl Høst

Fedt at se, tak :) Bare et nysgerrighedsspørgsmål. Hvad viser den midterste lanterne i signalet? Den øverste kan jeg se viser rød, den nederste grøn - er det blot et almindeligt trafiklyssignal, som man kender fra biltrafikken, så det er gult?

Mvh
Michael

Billeder fra letbanen i dag.

af Georg Schmidt, 11/4 2019, 10:18 (1836 dage siden) @ mikedk2100

Den midterste lanterne består af en pil som ses nedenfor på billedet af I-signalet i Skødstrup fra Hornslet, og som muligvis kunne pege mod sidesporet. Det kunne være fint om der var et sted man kunne se et signalreglement for Letbanen, for jeg har kun forstand på "det gamle system".

[image]
M v h
Georg

Billeder fra letbanen i dag.

af mikedk2100, 11/4 2019, 11:54 (1836 dage siden) @ Georg Schmidt

Den midterste lanterne består af en pil som ses nedenfor på billedet af I-signalet i Skødstrup fra Hornslet, og som muligvis kunne pege mod sidesporet. Det kunne være fint om der var et sted man kunne se et signalreglement for Letbanen, for jeg har kun forstand på "det gamle system".

Det lyder plausibelt. Tak for svar :)

Billeder fra letbanen i dag.

af Henrik C, Kolding, 11/4 2019, 13:38 (1836 dage siden) @ Georg Schmidt

Det kunne være fint om der var et sted man kunne se et signalreglement for Letbanen, for jeg har kun forstand på "det gamle system".

Her... ;-)

[image]

--
mvh. Henrik C

Billeder fra letbanen i dag.

af Mester, 11/4 2019, 14:17 (1836 dage siden) @ Henrik C

[image]

Har ikke lige mulighed for at vende billedet, der er taget i Viby J.

Billeder fra letbanen i dag.

af Niels, Aarhus, 11/4 2019, 15:34 (1836 dage siden) @ Mester


Har ikke lige mulighed for at vende billedet, der er taget i Viby J.

Værsgo'

[image]

Vh.

Niels H

--
Niels

Billeder fra letbanen i dag.

af Georg Schmidt, 11/4 2019, 22:35 (1835 dage siden) @ Henrik C

Tak til Henrik C for siden med signalerne. Kvitterer med et billede mere fra Skødstrup.
[image]
M v h
Georg

Billeder fra letbanen i dag.

af carlhansen, 12/4 2019, 09:42 (1835 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for billeder

Studsede over, at letbanen krydsede på Skødstrup i dag. Er det mon planen eller er det stadig (bl.a.) Lystrup, der bliver krydsningsstationen?

Billeder fra letbanen i dag.

af Peter W, 11/4 2019, 09:18 (1836 dage siden) @ Georg Schmidt

Stadig ingen kørestrøm i vigesporet på Trustrup. Det skal da nok blive brugt, så :-)

Billeder fra letbanen i dag.

af andersj, Aalborg, 11/4 2019, 10:45 (1836 dage siden) @ Georg Schmidt

Bliver spændende at se om de kører i dobbelttraktion når banen åbner. DSB kørte jo i myldretiden med 2 Desiro for at have plads til alle, og det bliver først muligt at køre 4 afgange i timen Aarhus-Hornslet fra 2020 når krydsningsstationen ved Vestre Strandallé er etableret.

--
Mvh Anders

Billeder fra letbanen i dag.

af carlhansen, 14/4 2019, 10:14 (1833 dage siden) @ andersj

Jeg har lige set to sammekoblede tangoer køre testkørsel i Skødstrup i dag. Ved ikke om det er et tegn eller om det kræver en ny omgang godkendelser..?

Billeder fra letbanen i dag.

af Henrik C, Kolding, 14/4 2019, 12:59 (1833 dage siden) @ carlhansen

Jeg har lige set to sammekoblede tangoer køre testkørsel i Skødstrup i dag. Ved ikke om det er et tegn eller om det kræver en ny omgang godkendelser..?

Test og indøvning, der er jo ikke så mange dage tilbage af april måned.... ;-)

--
mvh. Henrik C

Billeder fra letbanen i dag.

af carlhansen, 14/4 2019, 18:34 (1833 dage siden) @ Henrik C

Hej Henrik

Lyder dejligt. Glæder mig vildt til at slippe for den daglige bus/bil.... ;)

Indøvning..? Vil det sige at der godt kan køres to sammenkoblede sæt?

Billeder fra letbanen i dag.

af jaer, 14/4 2019, 20:44 (1832 dage siden) @ carlhansen

Indøvning..? Vil det sige at der godt kan køres to sammenkoblede sæt?

Ja mellem Aarhus og Hornslet via Risskov.

/Jan

Billeder fra letbanen i dag.

af andersj, Aalborg, 14/4 2019, 20:52 (1832 dage siden) @ jaer

Indøvning..? Vil det sige at der godt kan køres to sammenkoblede sæt?


Ja mellem Aarhus og Hornslet via Risskov.

/Jan

Hvorfor ikke helt til Grenå?

--
Mvh Anders

Billeder fra letbanen i dag.

af jaer, 14/4 2019, 21:33 (1832 dage siden) @ andersj

Indøvning..? Vil det sige at der godt kan køres to sammenkoblede sæt?


Ja mellem Aarhus og Hornslet via Risskov.

/Jan


Hvorfor ikke helt til Grenå?

Det er et designvalg tidligere i projektet. Det har haft indflydelse på det efterfølgende design af de tekniske systemer herunder ikke mindst kørestrømsforsyningen.

/Jan

Billeder fra letbanen i dag.

af Rail, 14/4 2019, 23:05 (1832 dage siden) @ jaer

Indøvning..? Vil det sige at der godt kan køres to sammenkoblede sæt?


Ja mellem Aarhus og Hornslet via Risskov.

/Jan


Hvorfor ikke helt til Grenå?

Det er et designvalg tidligere i projektet. Det har haft indflydelse på det efterfølgende design af de tekniske systemer herunder ikke mindst kørestrømsforsyningen.

Det lyder ikke til at nogle med særlig megen indsigt i drift/planlægning der har taget den beslutning - eller der skal måske kobles i Hornslet ?

Billeder fra letbanen i dag.

af ivar, 15/4 2019, 00:05 (1832 dage siden) @ Rail

- og det falder dig slet ikke ind, at nogen - underbygget af trafiktallene - måske ved noget om behovet?

Billeder fra letbanen i dag.

af andersj, Aalborg, 15/4 2019, 08:17 (1832 dage siden) @ ivar

- og det falder dig slet ikke ind, at nogen - underbygget af trafiktallene - måske ved noget om behovet?

Det virker bare ikke gennemtænkt når man heller ikke har købt Tango'erne med automatkoblinger. Det skulle tage ca. 5 minutter for 2 mand at koble to Tango'er, så det er næppe noget man kan gøre i Hornslet på vej til Grenå. Men planen er jo også at køre enkeltkørende Tango'er 4 gange i timen mellem Aarhus og Hornslet hvoraf halvdelen fortsætter til Grenå. Men det bliver tidligst muligt engang i 2020.

--
Mvh Anders

Billeder fra letbanen i dag.

af jaer, 15/4 2019, 11:44 (1832 dage siden) @ andersj

- og det falder dig slet ikke ind, at nogen - underbygget af trafiktallene - måske ved noget om behovet?


Det virker bare ikke gennemtænkt når man heller ikke har købt Tango'erne med automatkoblinger. Det skulle tage ca. 5 minutter for 2 mand at koble to Tango'er, så det er næppe noget man kan gøre i Hornslet på vej til Grenå. Men planen er jo også at køre enkeltkørende Tango'er 4 gange i timen mellem Aarhus og Hornslet hvoraf halvdelen fortsætter til Grenå. Men det bliver tidligst muligt engang i 2020.

Det er jo så et synspunkt, for selvfølgeligt er det gennemtænkt, og valget truffet på oplyst grundlag.

Der skal køres to-tre tog (ikke stammer) på hverdage koblet, og når man overgår til kvartersdrift mellem Aarhus og Hornslet, så skal der slet ikke kobles.

/Jan

Billeder fra letbanen i dag.

af Rail, 15/4 2019, 17:27 (1832 dage siden) @ jaer

- og det falder dig slet ikke ind, at nogen - underbygget af trafiktallene - måske ved noget om behovet?


Det virker bare ikke gennemtænkt når man heller ikke har købt Tango'erne med automatkoblinger. Det skulle tage ca. 5 minutter for 2 mand at koble to Tango'er, så det er næppe noget man kan gøre i Hornslet på vej til Grenå. Men planen er jo også at køre enkeltkørende Tango'er 4 gange i timen mellem Aarhus og Hornslet hvoraf halvdelen fortsætter til Grenå. Men det bliver tidligst muligt engang i 2020.


Det er jo så et synspunkt, for selvfølgeligt er det gennemtænkt, og valget truffet på oplyst grundlag.

Der skal køres to-tre tog (ikke stammer) på hverdage koblet, og når man overgår til kvartersdrift mellem Aarhus og Hornslet, så skal der slet ikke kobles.

Skal man søge aktindsigt for at få det gennemtænkte og oplyste grundlag?

Går ud fra at det ikke driftskobles i hverken Aarhus eller Hornslet?
Men alligevel går L1 længere i begge ender, potentialet for overfyldning rammer derved primat Grenå tog der ikke kan opformeres men har et større passagergrundlag end Hornslet tog.

Dette kan man naturligvis kompensere ved at ligge Grenå tog så de ligger på de mest passagertynde tidspunkter (Hornslet tog bliver tilpasset til ringetider mv.) men det er vel ikke noget man er interesseret i med en helt ny letbane?

Jeg kan stadig ikke se det gennemtænkte i kun at opbygge en delstrækning af en linje til det. Men jeg modtager gerne det gennemtænkte og oplyste grundlag.

Billeder fra letbanen i dag.

af jaer, 15/4 2019, 18:39 (1832 dage siden) @ Rail

- og det falder dig slet ikke ind, at nogen - underbygget af trafiktallene - måske ved noget om behovet?


Det virker bare ikke gennemtænkt når man heller ikke har købt Tango'erne med automatkoblinger. Det skulle tage ca. 5 minutter for 2 mand at koble to Tango'er, så det er næppe noget man kan gøre i Hornslet på vej til Grenå. Men planen er jo også at køre enkeltkørende Tango'er 4 gange i timen mellem Aarhus og Hornslet hvoraf halvdelen fortsætter til Grenå. Men det bliver tidligst muligt engang i 2020.


Det er jo så et synspunkt, for selvfølgeligt er det gennemtænkt, og valget truffet på oplyst grundlag.

Der skal køres to-tre tog (ikke stammer) på hverdage koblet, og når man overgår til kvartersdrift mellem Aarhus og Hornslet, så skal der slet ikke kobles.


Skal man søge aktindsigt for at få det gennemtænkte og oplyste grundlag?

Går ud fra at det ikke driftskobles i hverken Aarhus eller Hornslet?
Men alligevel går L1 længere i begge ender, potentialet for overfyldning rammer derved primat Grenå tog der ikke kan opformeres men har et større passagergrundlag end Hornslet tog.

Dette kan man naturligvis kompensere ved at ligge Grenå tog så de ligger på de mest passagertynde tidspunkter (Hornslet tog bliver tilpasset til ringetider mv.) men det er vel ikke noget man er interesseret i med en helt ny letbane?

Jeg kan stadig ikke se det gennemtænkte i kun at opbygge en delstrækning af en linje til det. Men jeg modtager gerne det gennemtænkte og oplyste grundlag.

Er det kun, hvis man er enig med dig, at tingene er velgennemtænkte?

Der indgår mange parametre i sådanne overvejelser, og jeg kender ikke dem alle sammen, men ved dog, at det har været igennem overvejelser de kompetente steder (ikke mindst hos trafikkøberen).

/Jan

Billeder fra letbanen i dag.

af Rail, 15/4 2019, 21:04 (1831 dage siden) @ jaer

- og det falder dig slet ikke ind, at nogen - underbygget af trafiktallene - måske ved noget om behovet?


Det virker bare ikke gennemtænkt når man heller ikke har købt Tango'erne med automatkoblinger. Det skulle tage ca. 5 minutter for 2 mand at koble to Tango'er, så det er næppe noget man kan gøre i Hornslet på vej til Grenå. Men planen er jo også at køre enkeltkørende Tango'er 4 gange i timen mellem Aarhus og Hornslet hvoraf halvdelen fortsætter til Grenå. Men det bliver tidligst muligt engang i 2020.


Det er jo så et synspunkt, for selvfølgeligt er det gennemtænkt, og valget truffet på oplyst grundlag.

Der skal køres to-tre tog (ikke stammer) på hverdage koblet, og når man overgår til kvartersdrift mellem Aarhus og Hornslet, så skal der slet ikke kobles.


Skal man søge aktindsigt for at få det gennemtænkte og oplyste grundlag?

Går ud fra at det ikke driftskobles i hverken Aarhus eller Hornslet?
Men alligevel går L1 længere i begge ender, potentialet for overfyldning rammer derved primat Grenå tog der ikke kan opformeres men har et større passagergrundlag end Hornslet tog.

Dette kan man naturligvis kompensere ved at ligge Grenå tog så de ligger på de mest passagertynde tidspunkter (Hornslet tog bliver tilpasset til ringetider mv.) men det er vel ikke noget man er interesseret i med en helt ny letbane?

Jeg kan stadig ikke se det gennemtænkte i kun at opbygge en delstrækning af en linje til det. Men jeg modtager gerne det gennemtænkte og oplyste grundlag.


Er det kun, hvis man er enig med dig, at tingene er velgennemtænkte?

Nej bestemt ikke, men du har ikke fremvist det velgennemtænkte argument endnu selvom dit job sikkert giver dig det.


Der indgår mange parametre i sådanne overvejelser, og jeg kender ikke dem alle sammen, men ved dog, at det har været igennem overvejelser de kompetente steder (ikke mindst hos trafikkøberen).

Helt sikkert, mit eget gæt vil være at sådan som kørestrømsanlægget er dimensioneret så kan man uden merpris (eller en meget lille) køre med 2 koblede sæt, imens det at skulle gøre det til/fra Grenå sikkert vil kræve en ekstra fødestation eller lignende.

Billeder fra letbanen i dag.

af jaer, 14/4 2019, 15:37 (1833 dage siden) @ carlhansen

Her et af dagens tog i Lystrup.
[image]

[image]

/Jan

Billeder fra letbanen i dag.

af Georg Schmidt, 16/5 2019, 10:17 (1801 dage siden) @ Georg Schmidt

Hermed nogle billeder fra Letbanen den 15/5 2019.
[image]
Endestation Lisbjergskolen.

[image]


[image]
Set fra Lisbjergskolen ned mod Lisbjerg Bygade.


[image]
På vej op ad bakken mod Nye station.

[image]
Nye

[image]
Nye

[image]
To letbanetog passerer hinanden ved overkørsel Høvej mellem Nye og Lystrup.

[image]
Set fra overkørsel Høvej ind mod Lystrup.

[image]
Her den modsatte vej, til venstre den gamle Grenåbane mod Torsøvej og til højre mod Lisbjerg.

[image]
Letbanetog har lige passeret ovk Høvej i retning Lystrup.

M v h
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak