Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Afvikling af jernbanen

af mikedk2100, 12/4 2019, 19:34 (1834 dage siden) @ Denis Petersen

Er det bare mig eller er hans forslag en smule virkelighedsfjern

https://www.altinget.dk/artikel/cepos-vi-boer-diskutere-hvordan-vi-afvikler-jernbanen-b...

Denis Petersen

Jonas Herby debatterer med en klar liberal kant, som der står. Og ser vi på vores liberale transportminister, så får man jo lyst til at sætte lighedstegn mellem liberal og jernbanefjendsk.

Personligt synes jeg man skal passe vældig på at tro, at vi om 30 år alle kører rundt en selvkørende bil. Da jeg var barn/ung i 80erne, der troede alle jo, at vi i starten af år 2000 ville køre rundt i elbiler, have mennesker boende på Månen og at vi bestemt havde sat fod på Mars. Der er vi som bekendt langt fra.

Til gengæld havde ingen forudset betydningen af internettet, Murens og Sovjets kolaps, eller at vi alle ville rende rundt med en mobiltelefon inden 1999 var gået.

Fremtiden er bare svær at spå om. Og hvorfor skulle toget på Vestbanen egentlig ikke også være selvkørende i 2050, hvis alle bilerne er det?

Afvikling af jernbanen

af Togbus, Foldingbro, 12/4 2019, 21:57 (1834 dage siden) @ mikedk2100

Mest realistisk i løbet af få år er at Vestbanen kører videre mens man mellem Århus og København kører med bus. Og når man på et tidspunkt begynder at ville gøre noget ved strækningen mellem Fredericia og Århus og indsætter togbusser i flere år, forsvinder de sidste togpassagerer - lidt ligesom transportløsningen fra Århus mod Grenå og Odder.

Skribenten er helt sikkert virkelighedsfjern, thi han ved ikke at jernbanen er under afvikling på store strøg - godt hjulpet af de organisationer som er sat til at drive den.

--
- busser når det er billigst

Afvikling af jernbanen

af Mester, 13/4 2019, 08:16 (1834 dage siden) @ Togbus

Og når man på et tidspunkt begynder at ville gøre noget ved strækningen mellem Fredericia og Århus og indsætter togbusser i flere år, forsvinder de sidste togpassagerer - lidt ligesom transportløsningen fra Århus mod Grenå og Odder.

Hvordan ved du, at passagererne vender Grenåbanen ryggen? Den er jo ikke genåbnet endnu?

Passagererne er - trods dommedagsprofetierne fra de evigt “kloge” - så rigeligt vendt tilbage på Odderbanen. I myldretiden endda i et sådant omfang, at det skabte noget nær kaotiske forhold med efterladte passagerer på perronen, hvorfor man indsatte ekstra afgange.

Mit bud angående Grenåbanen er, at det samme sker der, selv om jeg ofte støder på de samme dommedagsprofetier for den - oftest fra dem der alligevel aldrig kunne finde på at bruge den. Og så de stakkels bilister, der hyler op over, at de nu skal vente for bommene igen.

Afvikling af jernbanen

af Georg Schmidt, 15/4 2019, 09:52 (1832 dage siden) @ Mester

Passagertal fra den gamle Århus Nærbane, altså den der blev indviet 4/8 1979.
August 1979: 50523
September 1979: 54404
Oktober 1979: 57691

Aug 1979-Aug 1980: 657886
Aug 1980-Aug 1981: 728600

M v h
Georg

Afvikling af jernbanen

af pjl, 14/4 2019, 01:34 (1833 dage siden) @ Togbus

Mest realistisk i løbet af få år er at Vestbanen kører videre mens man mellem Århus og København kører med bus.

Skribenten tager fejl hvis han tror biler og busser kommer til at redde dagen. Begge dele sidder uhjælpelig fast i køerne over Fyn, eller op ad E45. Så jeg tvivler på at de rykker nogle steder hen. Ude i den store verden, eksempelvis i bilernes land USA, er man igang med enten at nedlægge parkeringspladser i bykernerne eller gøre dem så dyre at de ikke er attraktive at benytte - i fremtiden kommer færre af os til at have en privat bil, som bare står til pynt 95% af tiden, men benytter alt fra tog over dele-biler/Uber-agtige services og til alt hvad der hører under kategorien "micromobility".

Men man kan da være enig i en pointe - det kunne være interessant med en sammenhængende trafikplan i landet, der sigter efter at løse folks transportbehov på den mest effektive måde... det er bare ikke biler, med mindre man bor ude på landet.

Skribenten er helt sikkert virkelighedsfjern, thi han ved ikke at jernbanen er under afvikling på store strøg - godt hjulpet af de organisationer som er sat til at drive den.

Ethvert land, der tager sin konkurrenceevne alvorligt investerer massivt i (kollektiv) infrastruktur, det er vist bare ikke gået op for Danskerne endnu - at nogle flytter over i en bus gør det ikke til en afviklingstrend, det er et nyt marked/ny kundegruppe, der på samme måde som da Easyjet og Ryanair kom til, er ved at finde sin plads.

Afvikling af jernbanen

af ThomasTT, 14/4 2019, 10:58 (1833 dage siden) @ Togbus

Mest realistisk i løbet af få år er at Vestbanen kører videre mens man mellem Århus og København kører med bus. Og når man på et tidspunkt begynder at ville gøre noget ved strækningen mellem Fredericia og Århus og indsætter togbusser i flere år, forsvinder de sidste togpassagerer - lidt ligesom transportløsningen fra Århus mod Grenå og Odder.

Skribenten er helt sikkert virkelighedsfjern, thi han ved ikke at jernbanen er under afvikling på store strøg - godt hjulpet af de organisationer som er sat til at drive den.

Øh.. grenåbanen havde voldsom vækst lige op til lukningen, og det skal nok komme tilbage og vokse videre. At den nu kaldes letbane er underordnet. Det er en jernbane. Og den vil køre hurtigere end nogensinde og med flere passagerer end nogensinde.

Hvordan kan man konkludere, at noget i historisk stor vækst snart lukker?

At baneprojekter tilsyneladende håndteres dårligt i Danmark både økonomisk, politisk og teknisk er i den henseende mindre væsentligt. Måske det bliver bedre med træning, for der kommer mange nye projekter.

Afvikling af jernbanen

af Niels Munch, 12/4 2019, 22:49 (1834 dage siden) @ mikedk2100

Fremtiden er bare svær at spå om.


Jep, den evige sandhed. Debatten minder mig om forfatteren Thomas Olesen Løkkens 46 siders udgivelse i 1933 på Funkis Forlag "Kan de danske Jernbaner undværes?", "en psykologisk, mekanisk profetisk Udredning af et Trafiksystem", "et Indlæg i Dagens Debat".

Han var dybt forelsket i automobiler og brede landeveje og argumenterede med en klar liberal kant for jernbanens snarlige undergang, da denne ikke på samme vis som bilismen kunne fungere forretningsmæssigt.

Det var læsning fra 1933, hvor man allerede her fristes til at sætte lighedstegn mellem liberal og jernbanefjendsk.

Nå, men jernbanen findes endnu. Og dette blot for at minde om, at det også dengang bare var svært at spå om fremtiden.


M.v.h.
Niels

Afvikling af jernbanen

af Togbus, Foldingbro, 13/4 2019, 08:16 (1834 dage siden) @ kme

Er det bare mig eller er hans forslag en smule virkelighedsfjern

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=139885> > https://www.altinget.dk/artikel/cepos-vi-boer-diskutere-hvordan-vi-afvikler-jernbanen-b...


Fra artiklen:
Jonas Herby er cand.polit.

Der holdt jeg op med at læse.

Han er nok heller ikke en af de skarpeste af den art. Det er nu ikke fagligheden som tynger artiklen.
Hvor lidt man har lyt til at nævne det, så gælder samme forhold for bustrafik i offentligt regi - nemlig at det er ramt af tilskud. Mon ikke her vi har tale om en liberal, som cykler rundt i København og bor i en lejlighed med omkostningsbestemt husleje uden øvrigt transportbehov............(gisning, pure opspind, men ikke usandsynligt)

--
- busser når det er billigst

Avatar

Afvikling af Cepos...

af mss ⌂, 14/4 2019, 03:03 (1833 dage siden) @ Denis Petersen

Ville give væsentlig mere mening.
Fatter ikke at de ultraliberale grødhjerner stadig får spalteplads...

Nå, men jeg havde forresten besluttet at forsøge at ignorere alt fra den kant, så det vil jeg gå tilbage til...

God påske! :-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Avatar

Afvikling af Cepos...

af Schienenwolf, Læsø, 14/4 2019, 09:47 (1833 dage siden) @ mss

Ville give væsentlig mere mening.
Fatter ikke at de ultraliberale grødhjerner stadig får spalteplads...

Nå, men jeg havde forresten besluttet at forsøge at ignorere alt fra den kant, så det vil jeg gå tilbage til...

God påske! :-)

Der er såmænd ikke noget nyt i, at reationære totalitære typer, der har våde drømme om at begrænse ytringsfriheden og styre, hvem der får spalteplads, også har en meget begrænset fatteevne og er så karaktersvage, at de ikke magter at overholde egne beslutninger, når de øjner en chance for at pudse deres glorier og pudre sig med, at de så sandelig ikke selv er grødhjerner.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Afvikling af Cepos...

af krabsen, 14/4 2019, 10:32 (1833 dage siden) @ Schienenwolf

Ville give væsentlig mere mening.
Fatter ikke at de ultraliberale grødhjerner stadig får spalteplads...

Nå, men jeg havde forresten besluttet at forsøge at ignorere alt fra den kant, så det vil jeg gå tilbage til...

God påske! :-)


Der er såmænd ikke noget nyt i, at reationære totalitære typer, der har våde drømme om at begrænse ytringsfriheden og styre, hvem der får spalteplads, også har en meget begrænset fatteevne og er så karaktersvage, at de ikke magter at overholde egne beslutninger, når de øjner en chance for at pudse deres glorier og pudre sig med, at de så sandelig ikke selv er grødhjerner.

Der er heller ikke noget nyt i, at 'debattører' i et forkvaklet forsøg på at være morsom eller ironisk fordrejer og forvansker andres udtryk ud over det rimelige.

Der er faktisk et ord for det: Troll :-(

Avatar

Afvikling af Cepos...

af mss ⌂, 14/4 2019, 12:54 (1833 dage siden) @ Schienenwolf

Ville give væsentlig mere mening.
Fatter ikke at de ultraliberale grødhjerner stadig får spalteplads...

Nå, men jeg havde forresten besluttet at forsøge at ignorere alt fra den kant, så det vil jeg gå tilbage til...

God påske! :-)


Der er såmænd ikke noget nyt i, at reationære totalitære typer, der har våde drømme om at begrænse ytringsfriheden og styre, hvem der får spalteplads, også har en meget begrænset fatteevne og er så karaktersvage, at de ikke magter at overholde egne beslutninger, når de øjner en chance for at pudse deres glorier og pudre sig med, at de så sandelig ikke selv er grødhjerner.

Dine paroler har så ingenlunde noget at gøre med hvad jeg skrev.
At jeg drømmer om at Cepos en dag afvikler sig selv er hverken totalitært eller reaktionært, det har jeg sq lov til iht. ytringsfriheden.
At man engang imellem slækker på sine principper er i øvrigt et typisk menneskeligt træk som egentlig kun er fremmed for den type du beskylder mig for at være, men som passer væsentligt bedre på dem jeg kritiserer.

Jeg kan kun konkludere at du må have følt dig truffet af min kritik.

Det er heldigvis tydeligt for de fleste at Cepos vurderinger er på linje med aggressive veganere, religiøse fanatikere og andre der vælger at sætte en udvalgt idealisme foran sund fornuft og empati med andre mennesker der mener noget andet end dem.
Jeg ønsker ingenlunde at knægte ytringsfriheden, har blot et ønske om at alle fanatikere på et tidspunkt får en åbenbaring og indser at ingen mennesker er ens, har de samme behov eller de samme ønsker som dem. Indtil dette sker har jeg min gode ret til at kalde dem hvad jeg vil, i dette tilfælde grødhjerner...

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Afvikling af jernbanen

af ThomasTT, 14/4 2019, 11:16 (1833 dage siden) @ Denis Petersen

Det er meget fjernt fra alting. Jernbanen står foran omfattende udvikling, ikke afvikling. Og selv dem, der nærmest er gift med deres bil har brug for banen til at holde vejene åbne ind mod de større byer. Biltrafik fungerer kun hvis ikke alle kører.

Når jeg alligevel godt kan forstå, at den slags artikler kan opstå, er det pga banens tilstand som et dyrt relativt ineffektivt aktiv. Især væk fra København. For dyrt at udvikle men for kontroversielt at nedlægge. Det har vel længe været dagsordenen. Halvtomme tog betyder både dyre billetter og behov for tilskud. Og når store planer lanceres som alene omhandlende få minutter hurtigere rejsetider, der isoleret set kun marginalt fjerner biler fra vejene, ja så kan det virke meningsløst. Især hvis man også er ligeglad med byudvikling og i øvrigt tror, at 16-sporede veje øger fremkommeligheden.

Der er brug for relevante realistiske planer for banen. Baseret på 200 km/t og med fokus på kapacitet. Bevar gerne timeplanen under de forudsætninger men som et biprodukt af en plan om mange hurtige regionaltog ind mod byerne.

Afvikling af jernbanen

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 14/4 2019, 12:23 (1833 dage siden) @ ThomasTT


Der er brug for relevante realistiske planer for banen. Baseret på 200 km/t og med fokus på kapacitet

Udviklingen indenfor "jernbanen" peger ret klart på:

160 km/t for regionaltog (hvor man med acceleration og korte stationsophold kan reducere rejsetiden med mere end med 200 km/t)

230-250 km/t for intercitytog. Her får man bedst udnyttelse af infrastrukturen (hvor 230-250 km/t kun er marginalt dyrere end 200 km/t), selv om rejsetidsgevinsten er marginal i en dansk sammenhæng vil genanvendelse af personale og materiel være markant bedre med højere hastighed. Nyt togmateriel går også efter dette segment, hvilket ses fra både Bombardier, Stadler og Talgo.

Antallet at togstammer du skal bruge til timedrift mellem København og Aarhus med 160/180 km/t er otte stk. Med 200 km/t falder det til seks stk. Med 230 km/t falder det til fem togstammer. Selve anskaffelsespriserne er forholdsvis sammenlignelige efterhånden.

"Rigtig højhastighed" er ikke længere 250 km/t men fra 320 km/t og opefter.


Lasse

Afvikling af jernbanen

af ThomasTT, 15/4 2019, 23:24 (1831 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Der er brug for relevante realistiske planer for banen. Baseret på 200 km/t og med fokus på kapacitet


Udviklingen indenfor "jernbanen" peger ret klart på:

160 km/t for regionaltog (hvor man med acceleration og korte stationsophold kan reducere rejsetiden med mere end med 200 km/t)

230-250 km/t for intercitytog. Her får man bedst udnyttelse af infrastrukturen (hvor 230-250 km/t kun er marginalt dyrere end 200 km/t), selv om rejsetidsgevinsten er marginal i en dansk sammenhæng vil genanvendelse af personale og materiel være markant bedre med højere hastighed. Nyt togmateriel går også efter dette segment, hvilket ses fra både Bombardier, Stadler og Talgo.

Antallet at togstammer du skal bruge til timedrift mellem København og Aarhus med 160/180 km/t er otte stk. Med 200 km/t falder det til seks stk. Med 230 km/t falder det til fem togstammer. Selve anskaffelsespriserne er forholdsvis sammenlignelige efterhånden.

"Rigtig højhastighed" er ikke længere 250 km/t men fra 320 km/t og opefter.


Lasse

Men det er jo generaliseringer. I sidste ende må man se på den konkrete geografi. Landets tre største byer ligger på tre øer/ halvøer med flere af de følgende byer svøbt om fjorde i kuperet terræn. Alene Fyn med nedsat fart over begge bælter og Odense slask i midten.et højhastighedstog skal ned i fart længe før Korsør og kan dårligt komme op igen før efter Fredericia og heller ikke der uden dyre broer, der samtidig skærer nogle af landets største byer af.

Jeg vil ikke have færre togstammer. Jeg vil have flere. Et andet særkende ved Danmark er jo, at de største byer ligger på linie i afstande, hvor de deler ydre pendlerområder. Det er oplagt for super-regionaltog fremfor egentlige lyntog endsige højhastighedstog. Det vil øge kapaciteten, hvis de hurtigste tog stoppede bare få steder og samtidig give disse byer voldsomt effektiv adgang til de større byer og dermed trække biler af vejene. Og alligevel kun være få minutter langsommere end lyntog og måske endda stadig kunne køre timeplan.

Avatar

Afvikling af jernbanen

af Schienenwolf, Læsø, 16/4 2019, 03:25 (1831 dage siden) @ ThomasTT


Der er brug for relevante realistiske planer for banen. Baseret på 200 km/t og med fokus på kapacitet


Udviklingen indenfor "jernbanen" peger ret klart på:

160 km/t for regionaltog (hvor man med acceleration og korte stationsophold kan reducere rejsetiden med mere end med 200 km/t)

230-250 km/t for intercitytog. Her får man bedst udnyttelse af infrastrukturen (hvor 230-250 km/t kun er marginalt dyrere end 200 km/t), selv om rejsetidsgevinsten er marginal i en dansk sammenhæng vil genanvendelse af personale og materiel være markant bedre med højere hastighed. Nyt togmateriel går også efter dette segment, hvilket ses fra både Bombardier, Stadler og Talgo.

Antallet at togstammer du skal bruge til timedrift mellem København og Aarhus med 160/180 km/t er otte stk. Med 200 km/t falder det til seks stk. Med 230 km/t falder det til fem togstammer. Selve anskaffelsespriserne er forholdsvis sammenlignelige efterhånden.

"Rigtig højhastighed" er ikke længere 250 km/t men fra 320 km/t og opefter.


Lasse


Men det er jo generaliseringer. I sidste ende må man se på den konkrete geografi. Landets tre største byer ligger på tre øer/ halvøer med flere af de følgende byer svøbt om fjorde i kuperet terræn. Alene Fyn med nedsat fart over begge bælter og Odense slask i midten.et højhastighedstog skal ned i fart længe før Korsør og kan dårligt komme op igen før efter Fredericia og heller ikke der uden dyre broer, der samtidig skærer nogle af landets største byer af.

Jeg vil ikke have færre togstammer. Jeg vil have flere. Et andet særkende ved Danmark er jo, at de største byer ligger på linie i afstande, hvor de deler ydre pendlerområder. Det er oplagt for super-regionaltog fremfor egentlige lyntog endsige højhastighedstog. Det vil øge kapaciteten, hvis de hurtigste tog stoppede bare få steder og samtidig give disse byer voldsomt effektiv adgang til de større byer og dermed trække biler af vejene. Og alligevel kun være få minutter langsommere end lyntog og måske endda stadig kunne køre timeplan.

Du må vist lige beskrive konkret, hvor mange biler dine super-regionaltog vil 'trække af vejene" holdt op imod udgifterne til den udbygning, som du foreslår. Uden sådanne tal, giver din tekst indtryk af, at du ikke har styr på, hvad du egentlig skriver om, og så vil det kun være fantaster, som du kan overbevise om, at din ide er realistisk.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Afvikling af jernbanen

af ThomasTT, 16/4 2019, 19:29 (1830 dage siden) @ Schienenwolf


Der er brug for relevante realistiske planer for banen. Baseret på 200 km/t og med fokus på kapacitet


Udviklingen indenfor "jernbanen" peger ret klart på:

160 km/t for regionaltog (hvor man med acceleration og korte stationsophold kan reducere rejsetiden med mere end med 200 km/t)

230-250 km/t for intercitytog. Her får man bedst udnyttelse af infrastrukturen (hvor 230-250 km/t kun er marginalt dyrere end 200 km/t), selv om rejsetidsgevinsten er marginal i en dansk sammenhæng vil genanvendelse af personale og materiel være markant bedre med højere hastighed. Nyt togmateriel går også efter dette segment, hvilket ses fra både Bombardier, Stadler og Talgo.

Antallet at togstammer du skal bruge til timedrift mellem København og Aarhus med 160/180 km/t er otte stk. Med 200 km/t falder det til seks stk. Med 230 km/t falder det til fem togstammer. Selve anskaffelsespriserne er forholdsvis sammenlignelige efterhånden.

"Rigtig højhastighed" er ikke længere 250 km/t men fra 320 km/t og opefter.


Lasse


Men det er jo generaliseringer. I sidste ende må man se på den konkrete geografi. Landets tre største byer ligger på tre øer/ halvøer med flere af de følgende byer svøbt om fjorde i kuperet terræn. Alene Fyn med nedsat fart over begge bælter og Odense slask i midten.et højhastighedstog skal ned i fart længe før Korsør og kan dårligt komme op igen før efter Fredericia og heller ikke der uden dyre broer, der samtidig skærer nogle af landets største byer af.

Jeg vil ikke have færre togstammer. Jeg vil have flere. Et andet særkende ved Danmark er jo, at de største byer ligger på linie i afstande, hvor de deler ydre pendlerområder. Det er oplagt for super-regionaltog fremfor egentlige lyntog endsige højhastighedstog. Det vil øge kapaciteten, hvis de hurtigste tog stoppede bare få steder og samtidig give disse byer voldsomt effektiv adgang til de større byer og dermed trække biler af vejene. Og alligevel kun være få minutter langsommere end lyntog og måske endda stadig kunne køre timeplan.


Du må vist lige beskrive konkret, hvor mange biler dine super-regionaltog vil 'trække af vejene" holdt op imod udgifterne til den udbygning, som du foreslår. Uden sådanne tal, giver din tekst indtryk af, at du ikke har styr på, hvad du egentlig skriver om, og så vil det kun være fantaster, som du kan overbevise om, at din ide er realistisk.

Jeg skal konkret levere både omfattende og i sidste ende umulige beregninger for at få lov at argumentere overfor en eller anden mavesur særling? Jeg tror, jeg springer over.

Avatar

Afvikling af jernbanen

af mss ⌂, 14/4 2019, 13:08 (1833 dage siden) @ ThomasTT

Helt enig. Der skal ske noget med jernbanen, og det tror jeg nu også er på vej.
Der skal mere kapacitet til på hovedstrækningerne, her vil Femernforbindelsen give en tiltrængt kapacitetsforøgelse over storebælt. Hastigheden er vigtig, men ikke det vigtigste, først og fremmest skal rettidighed og kapacitet i fokus, dertil skal priserne ned, sådan rigtigt. ikke som i dag hvor man reelt lader de normale billetters pris kompensere for orange-billetterne.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Afvikling af jernbanen

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/4 2019, 12:40 (1833 dage siden) @ Denis Petersen

Desværre er Cepos måske ikke så langt fra virkeligheden - DSB gør i hvert fald en effektiv indsats, for at fjerne så mange kunder som muligt iflg. dette indlæg:

https://www.jv.dk/debat/Nationaliser-DSB/artikel/2706361

DSB - og jernbanen - står ved en korsvej, enten forsætter man afviklingsplanerne så de pt. pågår, eller også må man 'opfinde' et nyt DSB, der har kunden i fokus og ikke som nu ministeren - men det kræver omfattende politisk mod og handlekraft...

Avatar

Afvikling af jernbanen

af mss ⌂, 14/4 2019, 13:49 (1833 dage siden) @ Henrik Hansen

Desværre er Cepos måske ikke så langt fra virkeligheden - DSB gør i hvert fald en effektiv indsats, for at fjerne så mange kunder som muligt iflg. dette indlæg:

https://www.jv.dk/debat/Nationaliser-DSB/artikel/2706361

DSB - og jernbanen - står ved en korsvej, enten forsætter man afviklingsplanerne så de pt. pågår, eller også må man 'opfinde' et nyt DSB, der har kunden i fokus og ikke som nu ministeren - men det kræver omfattende politisk mod og handlekraft...

Og så er der lige entreprisevirksomheden. Den skader i sin nuværende form jernbanen.
Omkostningerne ved de store sporarbejdsmaskiner er blevet så høje at man i dag foretrækker at lukke en strækning helt i en given periode så man kan arbejde i døgndrift, i stedet for kun at arbejde om natten og/eller i weekender. Angiveligt fordi maskinerne koster mange tusinde kroner i timen, uanset om de arbejder eller ej. Det må man kunne gøre et eller andet ved? Omkostningerne i stilstand handler vel først og fremmest om (teoretisk) tabt fortjeneste. En beregning lavet i forbindelse med anskaffelse af materiellet. Er det for urealistisk? Optimalt ville det nok være det bedste at firmaerne satte flere stilstandstimer ind i deres cost/benefit regnskab. Så må afbetalingsperioden blive lidt længere og entrepriserne blive lidt dyrere, til gengæld slipper man for at kunderne bliver gidsler. Men jeg ved godt at der er et mega prispres på området, så der skulle laves nogle kollektive aftaler.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak