Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sovevogn München-Milano 12.-13. april 2019 (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/4 2019, 23:47 (1802 dage siden)

Jeg vil i morgen trætte jer med en lille beretning om ovenstående.

Lige nu sidder jeg i en mørklagt sovevognskupé og kigger ud i mørket. Vi er på vej gennem Alperne (eller hvad de nu hedder i Østrig). Her har formentlig kørt tog i over 150 år, og der er formentlig tale om ingeniørmæssige bedrifter, døde bygningsarbejdere og stolte ibrugtagere. Alt sammen noget og nogle, som vi i dag kan takke for, at nattoget kan glide gennem bjergene og nattemørket i ro og mag.

Godnathilsen

Thomas Boberg Nielsen


[image]

Sovevogn München-Milano 12.-13. april 2019

af Jørgen Pagh Jensen, 15/4 2019, 23:26 (1799 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Var det en meget slem nat, siden beretningen lader vente på sig??

Avatar

Sovevogn München-Milano 12.-13. april 2019

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/4 2019, 23:33 (1799 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Var det en meget slem nat, siden beretningen lader vente på sig??


Kære Jørgen

Nej, den skal nok komme. Af tekniske grunde lader det dog vente lidt på sig.

Bedste hilsner

Thomas

Sovevogn München-Milano 12.-13. april 2019

af Jørgen Pagh Jensen, 18/9 2019, 20:47 (1643 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Men den er stadig på vej??

Avatar

Sovevogn München-Milano 12.-13. april 2019

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/9 2019, 20:57 (1643 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Var det en meget slem nat, siden beretningen lader vente på sig??

Nej, den skal nok komme. Af tekniske grunde lader det dog vente lidt på sig.

Men den er stadig på vej??


Kære Jørgen

Dét er den;-).

Bedste hilsner

Thomas

Sovevogn München-Milano 12.-13. april 2019

af Jørgen Pagh Jensen, 11/5 2020, 20:52 (1407 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

- nu hører beretningen måske snarere til i Jernbanehistorisk forum?

Avatar

Sovevogn München-Milano 12.-13. april 2019

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/5 2020, 20:54 (1407 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

- nu hører beretningen måske snarere til i Jernbanehistorisk forum?


He, he, ja, det ender det måske med. Men den er dog fortsat på "to-do"-listen. Dén er til gengæld lang.

Avatar

Sovevogn München-Milano 12.-13. april 2019

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/5 2020, 13:03 (1407 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg vil i morgen trætte jer med en lille beretning om ovenstående


Med ca. 13 måneders forsinkelse:

"Lidt om turen med sovevogn fra München til Milano.

Den oprindelige plan var sovevogn München-Rom. Den ultimative måde at ankomme til Rom på. Jeg var ude i god tid med reservation, men min sædvanlige billethaj kunne ikke komme til at reservere. Noget med “sporarbejde” og “reducerede toglængder” og afgang fra München Ost i stedet for München Hauptbahnhof.

Af grunde, som jeg ikke forstår, endte det med sovevogn München-Milano og “højhastighedstog” Milano-Rom - uagtet at der faktisk VAR sovevogne München-Rom med i toget ved afgang fra München i går aftes.

München Ost er i øvrigt et kedeligt sted at sidde og vente - langt fra “lufthavnsniveau”.

Sovevognen var OK og lå fint i sporet. Man savner dog efterhånden, at de får wifi, opladerstik/USB-opladerstik.

Vi havde købt 1. klasse med eget bad og toilet. Ikke noget med panoramaudsigt - almindelig sovevogns-kupé-indretning. Morgenmad var inkl. i prisen (vælg seks “morgenmadsting” ud af en større udvalg - mere end seks ting koster ekstra).

Pris: 1.260,- kr. pr. person. Dyrt/rimeligt/billigt?

Kan formentlig gøres billigere, hvis man er fleksibel på rejsedatoer? Men det var vi altså ikke.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen"

Avatar

Sovevogn München-Milano 12.-13. april 2019 - epilog

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/5 2020, 13:26 (1407 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sidste års tur med sovevogn München-Milano, som faktisk skulle have været sovevogn München-Rom, kræver en lille afrunding.

At rejse med sovevogn fra München til Rom var - og er stadig - en af de ting, der står på min jernbanerejse-to-do-liste. De fleste andre ting på samme liste er i årenes løb blevet streget ud, fordi det faktisk er lykkedes at gennemføre planerne. Udover sovevognen München-Rom mangler der kun "noget Schweiz" og så, hvad fremtiden måtte vise, hvis altså nogen disker op med noget interessant kørsel.

Jeg ser frem til sovevogn Sverige/Danmark-Europa, men hvis det "kun" bliver med Bruxelles som endestation, finder jeg det ikke videre spændende. Hvis nogen til gengæld er skøre nok til at køre helt til London, er jeg helt sikkert "på banen".

På den anden side er jeg nok for nærig til at rejse til Sydafrika og fise rundt i et eller andet "luxustog", der skal minde om Orientekspressen. Hvorfor skulle jeg dog det? Hvad så med den ægte vare: Orientekspressen? Tja, min afdøde ven Lars Viinholt-Nielsen gjorde jo en tur, og respekt for det. Personligt er jeg stadig i tvivl.

Til sidst: Hvis Danmarks Jernbanemuseum laver en tur med spisevognen og sovevognen fra København til Paris, må fruen undvære en ny vinterfrakke. Til gengæld vil jeg invitere hende med til Paris.

Og mens vi så går over til næste punkt på dagsordnen, kan vi jo kigge lidt på dette kort.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


[image]

Avatar

Sovevogn München-Milano 12.-13. april 2019 - epilog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/5 2020, 16:12 (1407 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hm - det ku' være jeg en gang skulle prøve at tage toget til Rom en gang når jeg skal til min Timeshare i Nemi.....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak