Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Afvikling af flytrafik? (Generelt)

af Jørgen Pagh Jensen, 13/4 2019, 09:34 (1811 dage siden)

Ja, det kommer næppe til at ske lige foreløbig, men der er måske en meget interessant udvikling på vej:

Absolut ingen kendt teknologi kan gøre flytrafik CO2 neutral inden for en lang årrække.

Til gengæld sker der en eksplosiv øget fokus på klimaet, og man kan forestille sig, at der indenfor få år vil komme drastiske indgreb mod CO2-brug.

I Sverige har man indført flyggskatt og man har oplevet en 4-5% nedgang i flytrafikken i 2018. Nordmændene har et nyt ord "Flyskam" - om dette at skamme sig over at bruge fly, når det kan undgåes.

Også i Danmark snakker flere og flere om, at man bør undgå at flyve af hensyn til klimaet. Ja, der er et stykke vej fra snak til handling, det ved jeg godt, men jeg ville ikke satse mine sparepenge på den planlagte udvidelse af Kastrup.

Det islandske discount-selskab WOW er lige gået fallit med 20 fly - og Norwegian giver dundrende underskud og overlever kun, fordi nogle stadig smider penge i det.

Tegner der sig ikke et mønster? Kunne det ikke tænkes, at jernbanen står foran en historisk chance for et opsving af fjerntrafikken - nationalt og internationalt?

Og hvis det opsving kommer hurtigere end man kan få et nyanlæg gennem høringsfasen, hvordan tackler jernbanen så det opsving? Vi ved nok, at en flåde af langtursbusser hurtigt kan mobiliseres - og tage sin del af markedet. Men hvad skal jernbanen satse på? Kortere rejsetid? Bedre komfort?

Jeg tror, det er et vildskud at satse en formue på at presse hastighederne op, for at konkurrere med de fly, som måske snart bliver så dyre, at de er uinteressante for mange rejsende.

Sats hellere på hyppige, komfortable tog. 200 km/t må være nok i Danmark indtil videre. Dyre nyanlæg af jernbaner er jo heller ikke klimavenlige!

Hvis man tager et tidligt morgentog fra Danmark til Hamburg, og fortsætter med tog derfra, kan man spise aftensmad samme dag næsten hvorsomhelst i Vesteuropa nord for Alperne. Det er der mange, som slet ikke ved idag. Men det bliver de måske snart klar over.

Afvikling af flytrafik?

af mikedk2100, 13/4 2019, 10:18 (1811 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Hvis man tager et tidligt morgentog fra Danmark til Hamburg, og fortsætter med tog derfra, kan man spise aftensmad samme dag næsten hvorsomhelst i Vesteuropa nord for Alperne. Det er der mange, som slet ikke ved idag. Men det bliver de måske snart klar over.

Desværre ikke fra København/Sjælland. Folk bliver slemt skuffede, når de tror de har købt billet til et tog, men så bliver smidt over i en bus. De kommer jo aldrig tilbage til toget, men tager flyet eller bilen fremover. Men ja, fra næste år kan man tage et afdanket IC3 om morgenen og med skift i Hamburg komme rigtig mange steder hen i Europa.

Men ellers er jeg enig. Der kunne ligge et stort potentiale i tog fra Danmark og ud i Europa. Vi skal ikke mange år tilbage før der var direkte tog fra både Aarhus og København til Hamburg/Berlin samt nattog til Basel, Amsterdam og München fra Danmark. Det kræver en gevaldig indsats fra DSB (eller andre operatører) at lære danskerne at køre med tog igen. Og så dur det ikke, at Tysklandstoget erstattes af en bus. Det har DSB bare ikke forstået.

Om vi så skal vente helt til 2030erne, når Femern-forbindelsen er klar, eller om DSB/andre tør satse på en ordentlig, komfortabel og serviceminded togtrafik ud i Europa inden da, må tiden jo vise.

Afvikling af flytrafik?

af HLA7, 14/4 2019, 08:30 (1810 dage siden) @ mikedk2100

Hov hov fly trafik udleder kun 2 procent af hele verdenens udledning 2 procent.
Alle jer co2 forskrækkede bør finde en meget større forureningskilde. Hvad med din egen kommunikation pc smr,t phone osv, eller nøjes med at spise årtidens grøntsager, dvs ingen appelsiner og jordbær om vinteren. Vågn op og vær realist. I øvrigt er det svært at køre tog under oceanerne.

Afvikling af flytrafik?

af Jørgen Pagh Jensen, 14/4 2019, 09:36 (1810 dage siden) @ HLA7

Jeg forholder mig overhovedet ikke til klimapolitik, da jeg ikke mener, det hører hjemme i dette forum.

Jeg forholder mig bare til, at der meget vel kan ske en politisk udvikling, som ændrer konkurrenceforholdene og give jernbanen en fordel. Udviklingen er allerede i gang i vores naboland Sverige, hvor flyskatten netop er blevet forlænget i det kommende budgetår - der kommer højere afgifter på benzin og diesel. Flytrafikken i Sverige er faldet i det seneste år - og der investeres i øget togtrafik.

Det er ikke sikkert, at den udvikling breder sig til Danmark og resten af Europa - men det kan heller ikke udelukkes. Hvad der er en politisk dødssejler det ene år, kan der være flertal for det næste år.

Afvikling af flytrafik?

af krabsen, 14/4 2019, 09:59 (1810 dage siden) @ HLA7

Hov hov fly trafik udleder kun 2 procent af hele verdenens udledning 2 procent.

Gad vide om nogen har prøvet at regne på, hvor meget CO2 (og andre drivhusstoffer!) der udledes som effekt af militære aktiviteter?
Det være sig øvelsesaktivitet eller 'skarpe' aktiviteter?

Måske et bedre sted at sætte ind? - for ikke at snakke om de sideeffekter, det kan give.. :-)

Afvikling af flytrafik?

af HLA7, 14/4 2019, 15:29 (1810 dage siden) @ krabsen

Ja lad os grave ned uden el krig i det hele taget lad os lukke for hørelsen med bind for øjnene, så går det nok godt

Afvikling af flytrafik?

af krabsen, 14/4 2019, 18:22 (1810 dage siden) @ HLA7

Ja lad os grave ned uden el krig i det hele taget lad os lukke for hørelsen med bind for øjnene, så går det nok godt

?????

Afvikling af flytrafik?

af kka-dk, 13/4 2019, 12:09 (1811 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Skal vi ikke lige være realistiske? Jeg kan også godt lide jernbaner, men der er absolut intet belæg for at hævde, at flytrafikken skulle aftage. Tværtimod er vækstraterne internationalt set p.t. omkring 5-8% hvert år, langt over hvad jernbanerne kan præstere - eller for den sags skyld har kapacitet til at kapere. Og folks CO2-bevidsthed i dag stopper populært sagt ved pengepungen og ferierejsen.

Også i Danmark snakker flere og flere om, at man bør undgå at flyve af hensyn til klimaet. Ja, der er et stykke vej fra snak til handling, det ved jeg godt, men jeg ville ikke satse mine sparepenge på den planlagte udvidelse af Kastrup.


Det er et stort problem at flytrafikken ikke betaler de samme brændstofafgifter som andre transportformer (grotesk nok er de suverænt største brændstofafgifter på transport i Danmark i forholdet til energiindholdet pålagt ... strøm til elbiler!), men uden international enighed om "CO2-afgifter" på brændstof til passagerflyvning, sker der nok intet her, og det har desværre næppe nogen realistisk gang på jord de første mange år.

Det islandske discount-selskab WOW er lige gået fallit med 20 fly - og Norwegian giver dundrende underskud og overlever kun, fordi nogle stadig smider penge i det.

WOW agerede i et meget lille hjemmemarked mod en etableret, stærk konkurrent. Der er hele tiden selskaber i den branche, der går konkurs, og mål på antallet af selskaber er der intet odiøst i det - konkursraten ligger faktisk p.t. ret lavt. SAS kørte i årevis med underskud, og havde også "nogle, der stadig smed penge i det". Sådan fungerer det private erhvervsliv; hvis man kan finde investorer, der tror på det langsigtede potentiale, overlever man på trods af aktuelle underskud.

Tegner der sig ikke et mønster? Kunne det ikke tænkes, at jernbanen står foran en historisk chance for et opsving af fjerntrafikken - nationalt og internationalt?

Jeg ville håbe du havde ret, men tror desværre ikke på det. Det er stor set kun flyskatter, der kan tage toppen af væksten i flytrafikken, og de lande, der indfører det (Sverige, UK m.fl.) ser hvordan det koster på arbejdspladser, så det er svært at finde politisk opbakning til det.

Hvis man tager et tidligt morgentog fra Danmark til Hamburg, og fortsætter med tog derfra, kan man spise aftensmad samme dag næsten hvorsomhelst i Vesteuropa nord for Alperne. Det er der mange, som slet ikke ved idag. Men det bliver de måske snart klar over.

Jeg nyder lange rejser med tog, og brugte jævnligt CNL-toget, da det kørte (jeg undgår helst at skifte, uanset om det er tog eller fly). Én af mine til dato bedste ferierejser var til Italien med biltog fra Hamburg.

MEN prisen på internationale togrejser, i hvert fald fra Danmark, gør at det simpelthen p.t. ikke har gang på jord. Når man kan flyve til f.eks. Berlin, München, Wien og Hamburg fra København og til dels fra Billund for en brøkdel af en togbilletpris, er det simpelthen ikke realistisk; uanset at flyvning især med Low-Cost-Carriers (LCC) nærmer sig kvægtransport i komfort.

Mvh.
Klaus K

Afvikling af flytrafik?

af Eyolf, 13/4 2019, 16:18 (1811 dage siden) @ kka-dk

Det er vel to faktorer som er av betydning her: Reisetid og pris. I Frankrike har jernbanen klart å utkonkurrere flyene på så godt som all innenrikstrafikk. En så viktig by som Strasbourg har en flyplass som får Vigra ved Ålesund til å virke som en storflyplass. Hvorfor? Ganske enkelt fordi jernbanen har tatt trafikken, både innenriks og til Tyskland, Belgia, Nederland og Luxembourg.

Også i Sverige, Tyskland og Italia er den innenriks flytrafikken sterkt avtakende, og flere forbindelser er innstilt. Det samme gjelder i Spania. Selv i Russland har nå jernbanen tatt så mye av trafikken mellom Moskva og St. Petersburg at antallet flyavganger er radikalt redusert.

I et fjelland som Norge anses det som fullt mulig å bygge baner som f.eks. kjører Oslo-Bergen på i underkant av fire timer. Da slår den totale tidsfaktoren klart ut til jernbanens fordel. Da gjenstår prisspørsmålet. Inntil det er løst, kjøres det med noe bortimot 3. verden-standard på norske jernbaner.

Men er flatt land som Danmark måtte da være ideelt for utbygging av høyhastighetsbaner. Ikke med min beste vilje kan jeg se at hverken fly eller buss skulle kunne ha noe potensial hos dere. Når den fergefrie Fehmarn-forbindelsen kommer på plass, burde jernbanen også være et reelt alternativ på forbindelser til destinasjoner som Hamburg, Berlin, Frankfurt m.fl.

I mellomtiden får vi bare drømme om hva andre har fått til:
Frankrike:[image]
(Flere bilder her)

Tyskland:
[image]
(Flere bilder her)

Italia:
[image]
(http://ebe-data.com/Hobby/Jernbanebilder/Italia/Motorvogner.htm)

Ja, selv britene kommer etter. Hvem gidder lenger å fly mellom London og paris, når man kan ta disse:
[image]
(Flere bilder her)

Afvikling af flytrafik?

af Jørgen Pagh Jensen, 13/4 2019, 18:58 (1811 dage siden) @ Eyolf

Jeg forestiller mig, at der indenfor få år bliver restriktioner for flytrafik, f.eks. i form af afgifter. Det, der måske ikke er politisk vilje til lige nu, kan hurtigt blive aktuelt. Og hvis det sker, får jernbanen en konkurrencefordel, som ikke kræver investeringer i højhastighedstog. Hvis bare togene kører nogenlunde hurtigt og stabilt, har de en chance.

I de kommende 7-8 år må vi acceptere, at tog mellem København og Hamburg kører over Jylland. Ikke optimalt, men det er dog muligt at komme frem hurtigere og mere komfortabelt end med busser over Rødby.

Avatar

Afvikling af flytrafik?

af Ove Nygaard, 13/4 2019, 19:33 (1811 dage siden) @ Eyolf

Det er vel to faktorer som er av betydning her: Reisetid og pris. I Frankrike har jernbanen klart å utkonkurrere flyene på så godt som all innenrikstrafikk. En så viktig by som Strasbourg har en flyplass som får Vigra ved Ålesund til å virke som en storflyplass. Hvorfor? Ganske enkelt fordi jernbanen har tatt trafikken, både innenriks og til Tyskland, Belgia, Nederland og Luxembourg.

[/b]>

Også i Sverige, Tyskland og Italia er den innenriks flytrafikken sterkt avtakende, og flere forbindelser er innstilt. Det samme gjelder i Spania. Selv i Russland har nå jernbanen tatt så mye av trafikken mellom Moskva og St. Petersburg at antallet flyavganger er radikalt redusert.

I et fjelland som Norge anses det som fullt mulig å bygge baner som f.eks. kjører Oslo-Bergen på i underkant av fire timer. Da slår den totale tidsfaktoren klart ut til jernbanens fordel. Da gjenstår prisspørsmålet. Inntil det er løst, kjøres det med noe bortimot 3. verden-standard på norske jernbaner.

Hej du Norgeskender.

Hvorfor har en så relativt stor by som Ålesund ikke nogen jernbaneforbindelse? Det er måske derfor, at Vigra kommer til at se ud som en storlufthavn! Norge har jo en rigeligt polstret oliefond, som kunne bruges til jernbaneinfrastruktur, men der skal jo også være "penge på kistebunden" til svære tider!


Bedste hilsener

Ove af Erritsø og absolut ukendt med forholdene i Ålesund;-)

Afvikling af flytrafik?

af Eyolf, 13/4 2019, 21:55 (1811 dage siden) @ Ove Nygaard

Kjære Ove Nygaard! Hadde du kjent det minste til forholdene ved Ålesund Lufthavn Vigra, ville du også forstått ironien i innlegget mitt. Den flyplassen er alt annet en stor, selv etter den siste utbyggingen. Og da sier det også sitt om flyplassen i Strasbourg.


Når det gjelder spørsmålet om hvorfor en så stor (Oi! Den ville Ålesunderne likt!) by som Ålesund ikke har jernbane, er det en lang historie. Det ligger faktisk en båndlagt trasé mellom Åndalsnes og Ålesund, og senest rundt 1980 var spørsmålet igjen oppe på den politiske agendaen - og igjen skjedde det intet. For i det hele tatt å forstå hvorfor banen ikke ble bygget lengre enn til Åndalsnes, er det nødvendig å kjenne til fogderistriden. Det er en strid mellom de tre områdene som utgjør Møre og Romsdal fylke (= amt), hvert med sin by: Sunnmøre med Ålesund, Romsdal med Molde og Nordmøre med Kristiansund, en strid som har sine røtter helt tilbake til 900-tallet. Folketallsmessig er Romsdal og Nordmøre nesten like store som Sunnmøre alene, og straks det blir snakk om å la Sunnmøre/Ålesund få noe, slår det to andre fogderiene seg sammen for å torpedere hele prosjektet. Og mer er det egentlig ikke å si om den saken.

Intet har så lett for å bli permanent, som det midlertidige, og den midlertidige endestasjonen i Åndalsnes er blitt heller så permanent:
[image]
(Noen flere bilder her)

Afvikling af flytrafik?

af Pylorus, 29/4 2019, 13:06 (1795 dage siden) @ kka-dk

Skal vi ikke lige være realistiske? Jeg kan også godt lide jernbaner, men der er absolut intet belæg for at hævde, at flytrafikken skulle aftage. Tværtimod er vækstraterne internationalt set p.t. omkring 5-8% hvert år, langt over hvad jernbanerne kan præstere - eller for den sags skyld har kapacitet til at kapere. Og folks CO2-bevidsthed i dag stopper populært sagt ved pengepungen og ferierejsen.

Også i Danmark snakker flere og flere om, at man bør undgå at flyve af hensyn til klimaet. Ja, der er et stykke vej fra snak til handling, det ved jeg godt, men jeg ville ikke satse mine sparepenge på den planlagte udvidelse af Kastrup.

Hvis hensynet primært gælder vores alle sammen miljø - ja så burde vi alle blive hjemme og helst have bolig og arbejde så tæt på at vi kunne gå eller cykle.
Sådan ser verdenen blot ikke ud og kommer næppe til at gøre det i mange år fremad!

Hvis blot den fremstormende kinesiske middelklasse begynder at opføre sig som den europæiske skal der sikkert 1.000 daglige jumbojet til og fra Europa for at de kan se vore prægtige kontinent.
De har givet også alle fået sig en bil som kører på diesel eller benzin og har alle TV og køleskab og sikkert også aircondition.

Så skal vi være realistiske - ja så skal vi begrænse mulighederne for at rejse for ALLE på kloden.
At tro et jernbane er meget bedre end fly er naivt.
Inden vi får bygget tilstrækkeligt med højhastighedsbaner blot i Europa har vi udledt mere CO2 end godt er for vores miljø til jordarbejder, tunneler, betonbroer, knusning af ballast og fremstilling af skinner og køretråd.
Inden da har flybranchen sikkert fået reduceret CO2 udslippet endnu mere end tilfældet er i dag.

Så løsningen er at vi i stigende grad bliver hjemme, bor tættere på arbejdet og benytter internettet mindre.

Men hvem vil være med til det??


Det er et stort problem at flytrafikken ikke betaler de samme brændstofafgifter som andre transportformer (grotesk nok er de suverænt største brændstofafgifter på transport i Danmark i forholdet til energiindholdet pålagt ... strøm til elbiler!), men uden international enighed om "CO2-afgifter" på brændstof til passagerflyvning, sker der nok intet her, og det har desværre næppe nogen realistisk gang på jord de første mange år.

Det islandske discount-selskab WOW er lige gået fallit med 20 fly - og Norwegian giver dundrende underskud og overlever kun, fordi nogle stadig smider penge i det.

Selv hvis vi fordobler prisen på 1 liter flybrændstof vil flyvning stadig være væsentlig billigere end tilsvarende transport med tog blot ned gennem Europa


WOW agerede i et meget lille hjemmemarked mod en etableret, stærk konkurrent. Der er hele tiden selskaber i den branche, der går konkurs, og mål på antallet af selskaber er der intet odiøst i det - konkursraten ligger faktisk p.t. ret lavt. SAS kørte i årevis med underskud, og havde også "nogle, der stadig smed penge i det". Sådan fungerer det private erhvervsliv; hvis man kan finde investorer, der tror på det langsigtede potentiale, overlever man på trods af aktuelle underskud.

Tegner der sig ikke et mønster? Kunne det ikke tænkes, at jernbanen står foran en historisk chance for et opsving af fjerntrafikken - nationalt og internationalt?

Nej - men der hvor der er større koncentrationer af mennesker (= centrale del af Europa) vil især højhastighedstog have en fremtid. Næppe mellem Skandivanien og kontinentet. Der bor simpelthen alt for få mennesker til at det kan forsvares at investerere i højhastigshedstoge (= over 250-300 km/h)


Jeg ville håbe du havde ret, men tror desværre ikke på det. Det er stor set kun flyskatter, der kan tage toppen af væksten i flytrafikken, og de lande, der indfører det (Sverige, UK m.fl.) ser hvordan det koster på arbejdspladser, så det er svært at finde politisk opbakning til det.

Hvis man tager et tidligt morgentog fra Danmark til Hamburg, og fortsætter med tog derfra, kan man spise aftensmad samme dag næsten hvorsomhelst i Vesteuropa nord for Alperne. Det er der mange, som slet ikke ved idag. Men det bliver de måske snart klar over.

Havde de taget morgenflyverne havde de haft HELE eftermiddagen til møder, se byen eller hvad de nu skulle. Så alt over 400-500 kmh er utopi i forhold til jernbanen

Afvikling af flytrafik?

af Poul Brandt, Nordsjælland, 14/4 2019, 20:00 (1810 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Ja, det kommer næppe til at ske lige foreløbig, men der er måske en meget interessant udvikling på vej:

Absolut ingen kendt teknologi kan gøre flytrafik CO2 neutral inden for en lang årrække.

Til gengæld sker der en eksplosiv øget fokus på klimaet, og man kan forestille sig, at der indenfor få år vil komme drastiske indgreb mod CO2-brug.

I Sverige har man indført flyggskatt og man har oplevet en 4-5% nedgang i flytrafikken i 2018. Nordmændene har et nyt ord "Flyskam" - om dette at skamme sig over at bruge fly, når det kan undgåes.

Også i Danmark snakker flere og flere om, at man bør undgå at flyve af hensyn til klimaet. Ja, der er et stykke vej fra snak til handling, det ved jeg godt, men jeg ville ikke satse mine sparepenge på den planlagte udvidelse af Kastrup.

Det islandske discount-selskab WOW er lige gået fallit med 20 fly - og Norwegian giver dundrende underskud og overlever kun, fordi nogle stadig smider penge i det.

Tegner der sig ikke et mønster? Kunne det ikke tænkes, at jernbanen står foran en historisk chance for et opsving af fjerntrafikken - nationalt og internationalt?

Og hvis det opsving kommer hurtigere end man kan få et nyanlæg gennem høringsfasen, hvordan tackler jernbanen så det opsving? Vi ved nok, at en flåde af langtursbusser hurtigt kan mobiliseres - og tage sin del af markedet. Men hvad skal jernbanen satse på? Kortere rejsetid? Bedre komfort?

Jeg tror, det er et vildskud at satse en formue på at presse hastighederne op, for at konkurrere med de fly, som måske snart bliver så dyre, at de er uinteressante for mange rejsende.

Sats hellere på hyppige, komfortable tog. 200 km/t må være nok i Danmark indtil videre. Dyre nyanlæg af jernbaner er jo heller ikke klimavenlige!

Hvis man tager et tidligt morgentog fra Danmark til Hamburg, og fortsætter med tog derfra, kan man spise aftensmad samme dag næsten hvorsomhelst i Vesteuropa nord for Alperne. Det er der mange, som slet ikke ved idag. Men det bliver de måske snart klar over.


Det er nu ikke helt rigtigt. Faktisk forventes det at omkring 2030 vil alle ny fly til anvendelse internt i Europa være elektriske.

Afvikling af flytrafik?

af Jørgen Pagh Jensen, 14/4 2019, 20:11 (1810 dage siden) @ Poul Brandt

Forventes af hvem? Der er stadig ingen realistiske bud på, at et passagerfly kan flyve på batterier, med mindre batteriteknologien tager et kvantespring, og det er der ikke tegn på sker foreløbig.

Avatar

Afvikling af flytrafik?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/4 2019, 22:06 (1810 dage siden) @ Poul Brandt


Det er nu ikke helt rigtigt. Faktisk forventes det at omkring 2030 vil alle ny fly til anvendelse internt i Europa være elektriske.

ØØhhhh - prøv for sjov skyld at gå ind på Flightradar24 og kig på de fly du ser over Europa og se hvor gamle de er. Det er ikke usædvaligt med fly der er 10 - 15 - 20 år gamle og nogle endda mere end det.
Selv hvis Boeing eller Airbus imorgen præsenterede en elektrisk A320 eller 737 ville det tage mange år før de fortrænger de fossildrevne.Så at tro at alle fly i Europa om 10 år er elektriske er en våd drøm. Om 25 år måske.
Hvis de elektriske A320ere eller 737'ere kom imorgen.
Og det gør de ikke - om nogensinde.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Afvikling af flytrafik?

af krabsen, 15/4 2019, 07:59 (1809 dage siden) @ Michael Deichmann


Det er nu ikke helt rigtigt. Faktisk forventes det at omkring 2030 vil alle ny fly til anvendelse internt i Europa være elektriske.

ØØhhhh - prøv for sjov skyld at gå ind på Flightradar24 og kig på de fly du ser over Europa og se hvor gamle de er. Det er ikke usædvaligt med fly der er 10 - 15 - 20 år gamle og nogle endda mere end det.
Selv hvis Boeing eller Airbus imorgen præsenterede en elektrisk A320 eller 737 ville det tage mange år før de fortrænger de fossildrevne.Så at tro at alle fly i Europa om 10 år er elektriske er en våd drøm. Om 25 år måske.


Nu skrev han jo faktisk 'alle ny fly'. :-P
Stadig nok vel optimistisk, men alligevel..

Afvikling af flytrafik?

af HLA7, 15/4 2019, 08:05 (1809 dage siden) @ krabsen

I glemmer alle de andre 98 procent co2 forurenere. Lufttrafikken forurener stadigvæk kun med 2 procent

Afvikling af flytrafik?

af Jens N, Fredericia, 15/4 2019, 08:25 (1809 dage siden) @ HLA7

I glemmer alle de andre 98 procent co2 forurenere. Lufttrafikken forurener stadigvæk kun med 2 procent


Og pointen er at derfor skal man ikke forsøge at reducere de 2 procent eller hvad? Jeg er uenig og det er mange andre tydeligvis også.

Der bør sættes ind over et bredt område.
Elektrificering af de danske jernbaner i et noget hurtigere tempo er også et punkt. Den nuværende plan er for langsom og fodslæbende.

Mvh. Jens

Afvikling af flytrafik?

af krabsen, 15/4 2019, 10:13 (1809 dage siden) @ Jens N

I glemmer alle de andre 98 procent co2 forurenere. Lufttrafikken forurener stadigvæk kun med 2 procent


Og pointen er at derfor skal man ikke forsøge at reducere de 2 procent eller hvad? Jeg er uenig og det er mange andre tydeligvis også.

Der bør sættes ind over et bredt område.
Elektrificering af de danske jernbaner i et noget hurtigere tempo er også et punkt. Den nuværende plan er for langsom og fodslæbende.

Der er ingen der har påstået, at man ikke skal forsøge at mindske udledningen fra fly - og det sker sådan set løbende. Bl.a. har indførelsen af 'winglets', d.v.s. bøjede vingespidser reduceret brændstofforbruget med ca. 5%.

Men totalt ophør af al flyveaktivitet vil jo ikke reducere udledningen med 2% - for transportbehovet er der stadig og skal så løses med andre (også forurenende) transportmidler.


Helt generelt er det vel fornuftigt at sætte ind, hvor der er best value for money. Er det at..

  • Reducere flytrafikken?
  • Reducere benzinforbruget i lastbiltrafikken (eller amerikanernes overdimensionerede pick'upper)?
  • Isolere bygninger i Sydeuropa?
  • Mindske kulforbruget i Østeuropa?
  • Elektrificere jernbanenettet - især hvis strømmen kommer fra vedvarende energikilder og ikke fra polsk kul ;-)
  • Forsøge at mindske behovet for militære aktiviteter med de mange afledte effekter det vil medføre: mindskede udgifter (og udledning) til redningsaktioner, nødhjælpstransport (med fly...) og forhøjet livskvalitet for mange.

Der arbejdes/researches på de fleste af disse områder - men lige nu er flyvning blevet syndebukken for al forurening.

Afvikling af flytrafik?

af steenth, 15/4 2019, 12:23 (1809 dage siden) @ Jens N

Der bør sættes ind over et bredt område.
Elektrificering af de danske jernbaner i et noget hurtigere tempo er også et punkt. Den nuværende plan er for langsom og fodslæbende.

Tjaa. Man har et projekt, hvor man kan få elektrificeret alle relevante strækninger på en relativ kort årrække. Man har valgt for at tage strækningerne i en bestemte rækkefølge med det samme hold for at holde omkostninger nede, så man får stordriftsfordele ud af det.

Afvikling af flytrafik?

af Jens N, Fredericia, 15/4 2019, 15:21 (1809 dage siden) @ steenth

Tjaa. Man har et projekt, hvor man kan få elektrificeret alle relevante strækninger på en relativ kort årrække.


Definer “relativ kort årrække”.
Jeg mener at det går alt for langsomt i forhold til de afledte fordele for miljø og konkurrence.

Man har valgt for at tage strækningerne i en bestemte rækkefølge med det samme hold for at holde omkostninger nede, så man får stordriftsfordele ud af det.


Stordriftsfordele for kunderne?

Mvh. Jens

Afvikling af flytrafik?

af mikedk2100, 15/4 2019, 12:48 (1809 dage siden) @ Jens N

Der bør sættes ind over et bredt område.
Elektrificering af de danske jernbaner i et noget hurtigere tempo er også et punkt. Den nuværende plan er for langsom og fodslæbende.

Mvh. Jens

Jeg er enig. Desværre har man valgt, at signalprojekt og elektrificering skal følges ad. Det betyder så også, at vi tidligst (og jeg spår det bliver endnu senere) i 2026 kan køre med eltog mellem Danmarks to største byer. Indtil da skal der holdes liv i de allerede 30 år gamle diesel-IC3. "Sølvpilen" blev trods alt ikke ældre end 24-27 år.

Det er ikke så underligt, at danskerne så hellere vil flyve eller køre i deres egen fossildrevne bil.

Afvikling af flytrafik?

af Poul Brandt, Nordsjælland, 15/4 2019, 08:29 (1809 dage siden) @ Michael Deichmann

Michael

Jeg skrev alle nye fly fra 2030. Så hvis vi skal være helt bogstavlige, så er der 1. januar 2030 ikke et eneste nyt fly.

Så ja, det vil tage nogle år at udskifte dem.

Link:

http://nyheder.tv2.dk/tech/2018-12-02-luftfartsindustrien-vil-vaere-klar-med-elfly-om-f...

.................

Angående batterier, så foregår der et kvantespring og har gjort det i mange år. Prisen falder 20% pr år. Derfor er alle nye biler elektriske allerede fra 2025.

Link til en helt fantastisk præsentation:

https://www.youtube.com/watch?v=duWFnukFJhQ

Afvikling af flytrafik?

af TroelsH, 29/4 2019, 10:15 (1795 dage siden) @ Poul Brandt

Ang fly, så findes der ikke et eneste nyt fly der er elektrisk. Der findes heller ikke et eneste udviklingsprojekt der sigter på at have et elektrisk fly til bare små korte ture klar i 2030. Alene at lave batterier der vejer så lidt. Der findes ikke pt teknologi som man kan bruge til et elektrisk passagerfly.
Hvor lang tid tog det at udvikle 380 og 787, som var konventionelle fly. Hvad tager det så at udvikle et nyt?

Der findes kun en løsning pt og det er syntetisk co2 neutral jetfuel, som laves på energi fra en anden kilde. De her power-to-x projekter.

Afvikling af flytrafik?

af Mads, 29/4 2019, 12:10 (1795 dage siden) @ TroelsH

Ang fly, så findes der ikke et eneste nyt fly der er elektrisk. Der findes heller ikke et eneste udviklingsprojekt der sigter på at have et elektrisk fly til bare små korte ture klar i 2030. Alene at lave batterier der vejer så lidt. Der findes ikke pt teknologi som man kan bruge til et elektrisk passagerfly.

Det er ikke helt korrekt.
https://ing.dk/artikel/video-foerste-tur-med-elektrisk-fly-norge-212947/

Afvikling af flytrafik?

af TroelsH, 29/4 2019, 21:01 (1795 dage siden) @ Mads

Der er stor forskel på at lave en motorsvæver demo og så et kommercielt passagerfly.

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak