SJ planer om expansion af trafikken til København (Generelt)

af KDF, lørdag 13. april, 2019, 15:41 (73 dage siden)

Järnvägsnyheter.se skriver:

I forbindelse med levetidsforlængelsen af X2000 flåden bliver samtlige togsæt udrustet til kørsel i Danmark.
Ligeledes vil de kommende snabtog også udrustes til kørsel i Danmark.
På sigt er målet timedrift mellem Stockholm og København og timedrift mellem Göteborg og København.

M

SJ planer om expansion af trafikken til København

af mikkelwf, søndag 14. april, 2019, 12:23 (72 dage siden) @ KDF

SJ planer om expansion af trafikken til København

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, søndag 14. april, 2019, 12:37 (72 dage siden) @ KDF

SJ er blandt dem, der ser en del synergier i at have København som omdrejningspunkt / "hub" i forhold til tog til Stockholm, Gøteborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg, Hamburg og Berlin. Det bliver spændende at følge.
Lasse

SJ planer om expansion af trafikken til København

af larsL, søndag 14. april, 2019, 12:48 (72 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

SJ er blandt dem, der ser en del synergier i at have København som omdrejningspunkt / "hub" i forhold til tog til Stockholm, Gøteborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg, Hamburg og Berlin. Det bliver spændende at følge.

Satser SJ på at køre den direkte vej fra Sverige, standse ved lufthavnen (CPH) og så videre til næste vigtige by? Eller vil man ind forbi "Mølsækken" (Hovedbanegården)?

SJ planer om expansion af trafikken til København

af Bengt Larsson, mandag 15. april, 2019, 22:59 (71 dage siden) @ larsL

SJ er blandt dem, der ser en del synergier i at have København som omdrejningspunkt / "hub" i forhold til tog til Stockholm, Gøteborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg, Hamburg og Berlin. Det bliver spændende at følge.


Satser SJ på at køre den direkte vej fra Sverige, standse ved lufthavnen (CPH) og så videre til næste vigtige by? Eller vil man ind forbi "Mølsækken" (Hovedbanegården)?

SJ har nog inga planer att i närtid köra till Odense eller annat i västra Danmark. København är det viktiga i Danmark. Således kör man nästan in på Hovedbanegården, dvs spår 26.

Om man trots allt vill köra till Odense eller Esbjerg eller Sønderborg eller något, så kommer man ändå köra in på KH för det är en viktig station.

Avatar

SJ planer om expansion af trafikken til København

af kenkari ⌂ @, Roskilde, tirsdag 16. april, 2019, 22:21 (70 dage siden) @ Bengt Larsson

SJ er blandt dem, der ser en del synergier i at have København som omdrejningspunkt / "hub" i forhold til tog til Stockholm, Gøteborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg, Hamburg og Berlin. Det bliver spændende at følge.


Satser SJ på at køre den direkte vej fra Sverige, standse ved lufthavnen (CPH) og så videre til næste vigtige by? Eller vil man ind forbi "Mølsækken" (Hovedbanegården)?


SJ har nog inga planer att i närtid köra till Odense eller annat i västra Danmark. København är det viktiga i Danmark. Således kör man nästan in på Hovedbanegården, dvs spår 26.

Om man trots allt vill köra till Odense eller Esbjerg eller Sønderborg eller något, så kommer man ändå köra in på KH för det är en viktig station.

Jeg talte med direktøren for SJ Danmark til togkonferencen i torsdags i København, og han siger at SJ starter med at tilbyde timedrift København-Stockholm meget snart. Herefter regner han med Odense og Esbjerg som de næste destinationer. Når der kommer el til Aarhus, så er SJ også klar hertil.

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: http://www.youtube.com/kennysfilm

SJ planer om expansion af trafikken til København

af larsL, søndag 14. april, 2019, 12:45 (72 dage siden) @ KDF

I forbindelse med levetidsforlængelsen af X2000 flåden bliver samtlige togsæt udrustet til kørsel i Danmark.
Ligeledes vil de kommende snabtog også udrustes til kørsel i Danmark.

Er det så en gammel ATC eller en moderne ETCS+DK-STM der installeres?

SJ planer om expansion af trafikken til København

af 1993matias @, KH, søndag 14. april, 2019, 13:03 (72 dage siden) @ KDF

Jeg talte med en SJ-lokofører på Kh her forleden, og han mente da bestemt, at SJ er på vej til Odense igen. Jeg nævte, at de da havde kørt der før, men nej de skulle til det igen. Det lyder spændende, men også for godt til at være sandt - det fungerede jo ikke for dem sidst

--
Med venlig hilsen
Matias Lq

SJ planer om expansion af trafikken til København

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, søndag 14. april, 2019, 15:21 (72 dage siden) @ 1993matias

Så skal de gøre det fuldt ud og ende turen i Fredericia - og så koordinere det med en Lyn-tog forbindelse mellem Aarhus og Hamborg - så vil det give mening.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

SJ planer om expansion af trafikken til København

af jacobchristensen, søndag 14. april, 2019, 17:26 (72 dage siden) @ mhv_vsvt

Som jeg husker det, var Odense-forbindelsen in sin tid proof of concept: Der var/er en ledig kanal mellem København og Odense, som SJ kunne betjene parallelt med DSB.

Problemet var billetsamarbejdet. Et eller andet sted har det været påpeget at rejsekortet kan klare den sag nu. (Det var nok i en diskussion andetsteds, mindes ikke om det har været nævnt her)

Teoretisk ville en forbindelse videre til Fredericia eller Kolding være smart, men banen Odense-Fredericia er overbelastet, så der skal man lige bygge den nye bane over Vestfyn. Eller nedlægge regionaltogene på strækningen. Men der er sikkert rejsende nok København-Odense til at bære et fjerde tog - det er jo en pendlerstrækning.

SJ planer om expansion af trafikken til København

af Svend @, søndag 14. april, 2019, 18:52 (72 dage siden) @ jacobchristensen

Problemet var billetsamarbejdet. Et eller andet sted har det været påpeget at rejsekortet kan klare den sag nu.

,
Mon ikke det fortsat er en udfordring? Enten skal man dele billetindtægterne mellem sig i f t antal tog/antal pladser, eller rejsekortet skal vide, hvilket selskab der "checkes" ind til. Ud over det bliver der nok en prisforskel mellem de to selskaber. Spændende at se hvad det ender med .......

--
Svend

[image]

SJ planer om expansion af trafikken til København

af ivar @, søndag 14. april, 2019, 18:55 (72 dage siden) @ Svend

Der er vel intet i vejen for, at SJs tog har checkpunktet i døren på samme måde som busserne.

SJ planer om expansion af trafikken til København

af Svend @, søndag 14. april, 2019, 19:00 (72 dage siden) @ ivar

Der er vel intet i vejen for, at SJs tog har checkpunktet i døren på samme måde som busserne.

.
Det kunne være en løsning. Bare kunderne så kan finde ud af, at når de skal med et DSB-tog, skal de checke ind (og ud) på standerne på perronen, mens de skal checke ind (og ud?) inde i toget, når de benytter SJ-tog. Samt at de ikke kan benytte almindelige DSB-billetter i SJ-tog .... og omvendt.

--
Svend

[image]

SJ planer om expansion af trafikken til København

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, søndag 14. april, 2019, 19:09 (72 dage siden) @ Svend

Der skal faktisk ikke andet til, end at kunderne får tjekket deres rejsekort undervejs af togpersonale med en rejsekortscanner....og ellers er SJs billetapp blevet noget mere almindelig
Lasse

SJ planer om expansion af trafikken til København

af Svend @, søndag 14. april, 2019, 19:23 (72 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Der skal faktisk ikke andet til, end at kunderne får tjekket deres rejsekort undervejs af togpersonale med en rejsekortscanner....og ellers er SJs billetapp blevet noget mere almindelig
Lasse

.
Det er nok lidt vanskeligere end som så. Vi taler jo alle tog på strækningen, ikke kun de hurtige- og alle typer billetter/kort . Hvis det så udvides til de tog/strækninger, hvor der er stikprøvevis billetkontrol, bliver det for alvor morsomt ......
Men måske man alene skal lade ordningen gælde for passagerer med rejsekort, hvor SJ skal foretage opgørelse over, hvor mange passagerer der er befordret over strækningen med deres tog.

--
Svend

[image]

SJ planer om expansion af trafikken til København

af P.Jensen, søndag 14. april, 2019, 21:30 (72 dage siden) @ Svend

Man behøver ikke at gøre det så vanskeligt. I Sverige gælder lokale billetter ikke til SJ-Snaptåg og det kan man finde ud af i Sverige. På SJ gælder kun SJ biletter.

Du vil vel ikke påstå at danskerne ikke kan finde ud af det?

P.Jensen

SJ planer om expansion af trafikken til København

af jacobchristensen, mandag 15. april, 2019, 16:29 (71 dage siden) @ P.Jensen

Set fra et pendlersynspunkt er en forbindelse der kræver særlige billetter nok ikke så attraktiv. Og jeg vil gætte på at det er der det helt store marked København-Odense er.

SJ planer om expansion af trafikken til København

af mpp, mandag 15. april, 2019, 22:45 (71 dage siden) @ jacobchristensen

Hvis man ser på hvem der kører og hvor meget de rejser er der nok en overrepræsentation af pendlere. Det skal dog så bemærkes, at de med pendlerrabat måske betaler 3000 kr for et månedskort eller 75 kr/tur ved t/r 20 dage i måneden. Det skal ses i sammenhæng med at en standardbillet ellers koster 291 kroner.

Når det er sagt er jeg positivt overrasket over at man nu kan finde orangebilletter på DSBs hjemmeside til ture samme dag. Da jeg sidst kørte til Odense valgte vi at tage bussen da det var omkring halv pris.

Anyways, hvis SJ kan få fyldt togene op ved et prisniveau der fungerer for dem er der ingen grund til at de ikke skulle kunne få en masse til at vælge dem over DSB. Spørgsmålet er som om de øvrige ting de kan byde på (bistro, andre sæder, etc) er nok til at vinde i et marked med priskonkurrence – specielt hvis man ikke kan have cykler med.

Avatar

København-Odense statskasse mod statskasse?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, mandag 15. april, 2019, 23:25 (71 dage siden) @ mpp

Anyways, hvis SJ kan få fyldt togene op ved et prisniveau der fungerer for dem er der ingen grund til at de ikke skulle kunne få en masse til at vælge dem over DSB. Spørgsmålet er som om de øvrige ting de kan byde på (bistro, andre sæder, etc) er nok til at vinde i et marked med priskonkurrence – specielt hvis man ikke kan have cykler med.


Er der nogen, der vil prøve at forklare mig sammenhængen? Er her ikke tale om, at en udfordrer (ganske vist en svensk skatteyderfinancieret konkurrent) begynder at konkurrere mod den danske statskasse?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

København-Odense statskasse mod statskasse?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, tirsdag 16. april, 2019, 00:17 (71 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

SJ vil køre som "fri trafik" dvs uden statslig betaling. Dette gør SJ i forvejen på alle deres fjerntog. Som følge heraf modtager SJ ikke penge fra den svenske stat, men betaler i stedet udbytte til ejeren og finansierer køb af nye tog uden statsgaranterede lån.
Helt generelt skal jernbanetrafik konkurrenceudsættes. Dvs hvor det er lønsomt vil der komme fri trafik til at "supplere" udbudt trafik og på andre strækninger vil der kun være udbudt trafik.
Danmark er et af de få lande, hvor fjerntrafikken modtager statslig kontraktbetaling.

Som det ser ud nu, skal Danmark søge om dispensation ved EU for at give DSB fjerntrafikken uden udbud, når DSBs kontrakt udløber i 2024.
Der ser pt ikke ud til at lande som Tyskland og Frankrig søger dispensation.

Der overordnede mål fra EU er at skabe vækst som det er ser indenfor flytrafikken. Herunder at skabe rammer der gør det interessant for private at investere i togselskaber i stedet for som nu, hvor aktørerne generelt har statslige ejere...Som eneste transportform i Europa
/Lasse

København-Odense statskasse mod statskasse?

af SGN, tirsdag 16. april, 2019, 16:54 (70 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

På SJs hemsida kan du se all ekonomisk information om bolaget. SJ får alltså INGET tillskott av staten, men betalar i stället utdelning till sin ägare - staten! SJ har ganska hårda krav på lönsamhet, något som ibland kritiseras i Sverige.

SJ AB är ett aktiebolag, som är helägt av staten!

København-Odense statskasse mod statskasse?

af bengt, tirsdag 16. april, 2019, 17:36 (70 dage siden) @ SGN

På SJs hemsida kan du se all ekonomisk information om bolaget. SJ får alltså INGET tillskott av staten, men betalar i stället utdelning till sin ägare - staten! SJ har ganska hårda krav på lönsamhet, något som ibland kritiseras i Sverige.

SJ AB är ett aktiebolag, som är helägt av staten!

Hur länge skulle DSB existera på samma premisser som SJ?

København-Odense statskasse mod statskasse?

af Peter Christensen, tirsdag 16. april, 2019, 17:56 (70 dage siden) @ bengt

Hur länge skulle DSB existera på samma premisser som SJ?

Cirka lige så længe som investorerne vil putte penge i firmaet.....
PT ejer staten alle aktier i DSB.

Omvendt, du kan ikke bare stoppe betalingen til DSB i morgen (omend det var fristende).
Regionaltrafik og andet som staten øsnker kørt og som vurderes ikke at kunne klare sig uden støtte, skal da udbydes. Det er en længere process, men den kommer nok.

København-Odense statskasse mod statskasse?

af mpp, tirsdag 16. april, 2019, 18:00 (70 dage siden) @ Peter Christensen

Det er vel det der er det grundlæggende problem. DSB får en kontraktbetaling der ikke rigtig er brudt ned efter de forskellige ruter de kører på og har (så vidt jeg ved) kun kontrakt med staten og ikke med regionerne. Der hvor trafikkøberansvaret er lagt over på regionerne (Thisted, Vendsyssel, Odder–Grenå) er DSB også sat fra bestillingen. Det er det der giver mærkeligheder når den samlede trafik skal betales og forhandles i en enkelt kontrakt.

København-Odense statskasse mod statskasse?

af Niels Munch @, tirsdag 16. april, 2019, 18:59 (70 dage siden) @ mpp

Thisted ??

København-Odense statskasse mod statskasse?

af Jens Hansen, tirsdag 16. april, 2019, 20:34 (70 dage siden) @ mpp

DSB er vel også sat fra bestillingen omkring det nye udbud for "Arriva kontrakten"?

Noget tyder på en besparelse på et 3 ciftet millionbeløb, ved at arriva kører "lidt mere".

Hvornår mon trafikordførerne får øje på det beskæftigelsesprojekt som DSB er. Pengene kunne gøre mere gavn på "varme hænder".

JH

København-Odense statskasse mod statskasse?

af Peter Christensen, tirsdag 16. april, 2019, 21:03 (70 dage siden) @ Jens Hansen

DSB er vel også sat fra bestillingen omkring det nye udbud for "Arriva kontrakten"?

Mig bekendt bød DSB....så der er vel ikke tale om at blive sat fra bestilling?

Men er enig i at udbud kunne være en vej. DSBs modstand tyder på at der er penge at hente.
Personligt finder jeg slagsmålet med personet temmeligt dårligt. Ikke så meget at tillidsmænd ikke længere skal agere turplanlæggere, men mere de øvrige løn og arbejdsvilkår. Faktisk kunne DSB spare flere penge ved at købe det rigtige materiel (TCO vurdering i stedet for blind fokus på her-og-nu pris) end på at slås med personalet.....men sådan er der jo så meget på en stor gård.

København-Odense statskasse mod statskasse?

af Poul Brandt @, Nordsjælland, tirsdag 16. april, 2019, 21:16 (70 dage siden) @ Peter Christensen

nej, DSB bød ikke.

København-Odense statskasse mod statskasse?

af RasmusD, tirsdag 16. april, 2019, 21:58 (70 dage siden) @ Poul Brandt

Dertil kan man tilføje, at DSB afstår fra at byde på alle udbud af jernbanetrafik. Så vidt jeg har forstået fordi, at man har vurderet at det strider mod nogle EU-regler og det derfor ikke vil være lovligt for DSB at byde.

København-Odense statskasse mod statskasse?

af ivar @, onsdag 17. april, 2019, 00:11 (70 dage siden) @ RasmusD

Hvis det står til troende, så må konstruktionen omkring DSB være skruet så håbløst sammen, at man ikke kan skelne mellem subsidieret og fri trafik.

Sæt selskabet på børsen, langt væk fra Finansministeriet - Tragikministeriet er uvedkommende. Staten skal ikke drive personbefordring, staten skal sørge for, at det er muligt.

Det kunne da være festligt med "the Atcheson, Topeka and the Santa Fe" på de danske skinner - sorry fik lige et flashback til swingtiden.

København-Odense statskasse mod statskasse?

af andersj, Nordjylland, onsdag 17. april, 2019, 08:31 (70 dage siden) @ ivar

Hvis det står til troende, så må konstruktionen omkring DSB være skruet så håbløst sammen, at man ikke kan skelne mellem subsidieret og fri trafik.

Det er ikke korrekt. Man skal bare holde de forskellige aktiviteter i forskellige selskaber. Det er eksempelvis DSB Deutschland GmbH der kører tog nede ved Frankfurt. Deutsche Bahn er også delt op i en masse selskaber så tilskudsgivende forretninger ikke blandet med fri traik. I Schleswig Holstein er det bl.a. DB Regio Schleswig-Holstein der kører tilskudsgivende regionaltog mens det er DB Fernverkehr AG der kører IC/EC/ICE tog og Syltshuttle uden tilskud. DB Cargo kører godstog.

Det kunne også ses med "DSBFirst", "DSB Øresund" og "DSB S-tog" der alle dog nu er kommet ind under moderselskabet fordi de kører på den samme trafikkontrakt nu. Man oprettede også "DSB Aarhus Nærbane" da man skulle køre til Odder, for at kunne adskille økonomien. Men det viste sig ikke at være nødvendigt.

--
Mvh Anders

SJ planer om expansion af trafikken til København

af ivar @, søndag 14. april, 2019, 20:01 (72 dage siden) @ Svend

Det tror jeg nu nok kunderne kan finde ud af, og som Lasse skriver lidt længere nede, togpersonalet scanner eller en ekstra check-in/check-ud inde i toget, det burde være relativt enkelt at håndtere i systemet.

mvh
-ivar

SJ planer om expansion af trafikken til København

af andersj, Nordjylland, søndag 14. april, 2019, 19:30 (72 dage siden) @ jacobchristensen

Som jeg husker det, var Odense-forbindelsen in sin tid proof of concept: Der var/er en ledig kanal mellem København og Odense, som SJ kunne betjene parallelt med DSB.

Problemet var billetsamarbejdet. Et eller andet sted har det været påpeget at rejsekortet kan klare den sag nu. (Det var nok i en diskussion andetsteds, mindes ikke om det har været nævnt her)

Teoretisk ville en forbindelse videre til Fredericia eller Kolding være smart, men banen Odense-Fredericia er overbelastet, så der skal man lige bygge den nye bane over Vestfyn. Eller nedlægge regionaltogene på strækningen. Men der er sikkert rejsende nok København-Odense til at bære et fjerde tog - det er jo en pendlerstrækning.

Det var nok i denne tråd du læste om det. Vi har nemlig haft SJ til Odense oppe at vende tidligere.

Men i dag er det digitale jo meget anderledes ud end i 2011. Flixbus (og -train i Tyskland) sælger alle deres billetter online, DSB sælger de fleste online og SJ har et fantastisk online bookingsystem og en rigtig god app.

--
Mvh Anders

SJ planer om expansion af trafikken til København

af steenth, søndag 14. april, 2019, 20:53 (72 dage siden) @ jacobchristensen

Teoretisk ville en forbindelse videre til Fredericia eller Kolding være smart, men banen Odense-Fredericia er overbelastet, så der skal man lige bygge den nye bane over Vestfyn. Eller nedlægge regionaltogene på strækningen. Men der er sikkert rejsende nok København-Odense til at bære et fjerde tog - det er jo en pendlerstrækning.

Det burde ikke være noget problem med Vestfyn, hvis det er en kanal tæt på andre DSB tog. Det er regionaltog som optager mest plads, mens et ekstra tog uden stop fylder mindre.

SJ planer om expansion af trafikken til København

af Rail, tirsdag 16. april, 2019, 16:30 (70 dage siden) @ jacobchristensen

Som jeg husker det, var Odense-forbindelsen in sin tid proof of concept: Der var/er en ledig kanal mellem København og Odense, som SJ kunne betjene parallelt med DSB.

Problemet var billetsamarbejdet. Et eller andet sted har det været påpeget at rejsekortet kan klare den sag nu. (Det var nok i en diskussion andetsteds, mindes ikke om det har været nævnt her)

Teoretisk ville en forbindelse videre til Fredericia eller Kolding være smart, men banen Odense-Fredericia er overbelastet, så der skal man lige bygge den nye bane over Vestfyn. Eller nedlægge regionaltogene på strækningen. Men der er sikkert rejsende nok København-Odense til at bære et fjerde tog - det er jo en pendlerstrækning.

Du mener det sjette ;-)
Der kører allerede nu det fjerde i myldretiden og det femte kommer med omlægningen af København - Hamborg.

SJ planer om expansion af trafikken til København

af SGN, mandag 15. april, 2019, 18:52 (71 dage siden) @ KDF

Vad är det som får er att tro att SJ är intresserade av Odense som slutstation, eller att SJ räknar med danska pendlare till Köpenhamn?

Troligen är målet att köra till Århus eller Ålborg med snabbtåg i direkt konkurrens med DSB, genom att erbjuda en högre komfort med bla Bistro. Detta kan göras när X2000 är renoverade, och de nya snabbtågen är levererade.

Troligen räknar SJ med att bara SJ biljetter skall gälla på tågen, precis som man gör t.ex mellan Göteborg och Malmö.

Att man redan nu planerar för ett tåg i timmen från Stockholm och Göteborg till Köpenhamn, är att resandet i dessa relationer ökar kraftigt. Dessutom ger det bra förbindelser till övriga Danmark och inte minst Tyskland. Satsningen har alltså ingen direkt koppling till ökad körning i Danmark.

SJs ambitioner är idag nog högre än DSB! Att erbjuda 3 tåg Köpenhamn till Tyskland är ynkligt - dessutom borde de börjat redan i december 2018, så att sommarens nödlösningar hade undvikits.

SJ planer om expansion af trafikken til København

af mikedk2100, mandag 15. april, 2019, 19:18 (71 dage siden) @ SGN

Vad är det som får er att tro att SJ är intresserade av Odense som slutstation, eller att SJ räknar med danska pendlare till Köpenhamn?

Troligen är målet att köra till Århus eller Ålborg med snabbtåg i direkt konkurrens med DSB, genom att erbjuda en högre komfort med bla Bistro. Detta kan göras när X2000 är renoverade, och de nya snabbtågen är levererade.

Det tror jeg også målet er - problemet er bare, at der tidligst kan køres med el-tog til Aarhus i 2026 (formentlig senere). Så indtil da må danskerne se langt efter konkurrence på jernbanen, og SJ må "nøjes" med at køre til Odense eller eventuelt til Esbjerg/Padborg, hvis de får lov af de danske myndigheder.

Troligen räknar SJ med att bara SJ biljetter skall gälla på tågen, precis som man gör t.ex mellan Göteborg och Malmö.

Att man redan nu planerar för ett tåg i timmen från Stockholm och Göteborg till Köpenhamn, är att resandet i dessa relationer ökar kraftigt. Dessutom ger det bra förbindelser till övriga Danmark och inte minst Tyskland. Satsningen har alltså ingen direkt koppling till ökad körning i Danmark.

SJs ambitioner är idag nog högre än DSB! Att erbjuda 3 tåg Köpenhamn till Tyskland är ynkligt - dessutom borde de börjat redan i december 2018, så att sommarens nödlösningar hade undvikits.

Jeg er enig. SJs ambitioner er langt højere end DSBs. Se bare på den manglende service hos DSB - at man i flere år ikke engang har kunnet købe vand eller kaffe ombord på toget. Jeg synes jo DSB er en skandale, hvad vist også tydeligt fremgår af mine indlæg her ;)

Og jeg er også enig i, at det er skandaløst, at DSB fra april til december indsætter busser i stedet for tog til Tyskland, i stedet for allerede fra april i år, at have sendt togene over Fyn/Jylland. Det er en manglende respekt fra DSB overfor deres kunder. Men det har vi jo vænnet os til. Min svenske ven fra Stockholm er også chokeret over, hvad DSB er blevet til.

SJ planer om expansion af trafikken til København

af SGN, mandag 15. april, 2019, 19:26 (71 dage siden) @ mikedk2100

Ja, om elektrifieringen blir klar till 2026. Idag har inte heller några fordon till att öka trafiken bortom Köpenhamn. Men att köra till Padborg, kan ju vara ett alternativ, när nya fordon finns, om elektrifieringen inte är klar.

SJ planer om expansion af trafikken til København

af andersj, Nordjylland, mandag 15. april, 2019, 19:26 (71 dage siden) @ mikedk2100


Og jeg er også enig i, at det er skandaløst, at DSB fra april til december indsætter busser i stedet for tog til Tyskland, i stedet for allerede fra april i år, at have sendt togene over Fyn/Jylland. Det er en manglende respekt fra DSB overfor deres kunder. Men det har vi jo vænnet os til. Min svenske ven fra Stockholm er også chokeret over, hvad DSB er blevet til.

Grunden til at man venter til december er pga. sporarbejde ved Ringsted og mellem Ringsted og Korsør med dertilhørende lavere kapacitet. Der er ikke engang plads til alle de nationale tog pt. så der er slet ikke plads til internationale tog mellem København og Odense.

--
Mvh Anders

SJ planer om expansion af trafikken til København

af krabsen, mandag 15. april, 2019, 20:04 (71 dage siden) @ andersj


Og jeg er også enig i, at det er skandaløst, at DSB fra april til december indsætter busser i stedet for tog til Tyskland, i stedet for allerede fra april i år, at have sendt togene over Fyn/Jylland. Det er en manglende respekt fra DSB overfor deres kunder. Men det har vi jo vænnet os til. Min svenske ven fra Stockholm er også chokeret over, hvad DSB er blevet til.


Grunden til at man venter til december er pga. sporarbejde ved Ringsted og mellem Ringsted og Korsør med dertilhørende lavere kapacitet. Der er ikke engang plads til alle de nationale tog pt. så der er slet ikke plads til internationale tog mellem København og Odense.

Nu må du ikke spolere en god gang konspiration hos alle DSB-haderne med noget så prosaisk som kendsgerninger.;-)

SJ planer om expansion af trafikken til København

af mikedk2100, mandag 15. april, 2019, 20:28 (71 dage siden) @ krabsen

Nu må du ikke spolere en god gang konspiration hos alle DSB-haderne med noget så prosaisk som kendsgerninger.;-)

Der er så vidt jeg ved sporarbejde ved Ringsted og mod Korsør indtil 12. juni. Derefter er der - i følge både DSB og bane.dk - fri bane. Så kan vi jo konspirere over, hvorfor der så alligevel skal køre bus indtil december...

SJ planer om expansion af trafikken til København

af Jens Hansen, mandag 15. april, 2019, 20:46 (71 dage siden) @ mikedk2100

Uanset sporarbejde kunne DSB jo godt køre til Hamborg, som et af de togsæt som kører ud hver time fra København. Forklaringen er, måske, at man ikke har prioriteret det?

JH

SJ planer om expansion af trafikken til København

af Frank Poulsen, mandag 15. april, 2019, 20:47 (71 dage siden) @ Jens Hansen

De bruger jo alle sæt til Ålborg, Esbjerg, Struer osv osv. Der er jo ikke plads til flere sæt. Mange afgange kører jo med 5 sæt... Og er næsten for lange i forvejen til mange perronner

SJ planer om expansion af trafikken til København

af Jens Hansen, mandag 15. april, 2019, 20:50 (71 dage siden) @ Frank Poulsen

Min erfaring er at efter Odense sidder ret få passagerer.

JH

SJ planer om expansion af trafikken til København

af Rail, mandag 15. april, 2019, 21:11 (71 dage siden) @ mikedk2100

Nu må du ikke spolere en god gang konspiration hos alle DSB-haderne med noget så prosaisk som kendsgerninger.;-)


Der er så vidt jeg ved sporarbejde ved Ringsted og mod Korsør indtil 12. juni. Derefter er der - i følge både DSB og bane.dk - fri bane. Så kan vi jo konspirere over, hvorfor der så alligevel skal køre bus indtil december...

Nogle gange tager ting desværre bare tid - særligt indenfor jernbaneverden. Det har faktisk taget år at få omlægningen på plads.

I øvrigt køre der ikke bus indtil december men "kun" til ultimo september.

SJ planer om expansion af trafikken til København

af Karsten Henneberg, mandag 15. april, 2019, 22:48 (71 dage siden) @ KDF

Ja - vi kan jo altid håbe på at Svensken laver en Postnord Version 2,0

Men det er nok lidt for meget at håbe på ....


Indsend billeder

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen