Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nye tog til København Hamburg på 4 timer? (Generelt)

af P.Jensen, 14/4 2019, 12:04 (1837 dage siden)

Hvorfor skal det tage 5-6 timer med tog fra København til Hamborg ?
Disse er hurtigste tider jeg har fundet i dag med 3 skift og forudsat at togene passer sammen hvilket de ikke gør i dag - skiftetid i Odense er f.eks. 13 minutter.

ICL fra København til Odense 1.16
Odense 0.02
Odense -Middelfart - Kolding 0.37
Kolding 0.02
Kolding - Flensborg 1.09 (ca. 100 km dvs ca 86 km/tm)
Flensborg 0.02
Flensborg -Hamburg 1.53 (ca. 170 km dvs ca. 90 km/tm)

I alt teoretisk 5.01 (6.05 timer er tid på Bahn.de)

Hvorfor går det så langsomt fra Kolding til Hamburg?
Med nye strækninger via Køge og på Vestfyn burde man også kunne reducere der.

Er 4 timer realistisk hvis man kun stopper i Odense, Kolding og Tinglev undervejs?

Hvis man stsopper i Flensborg vil man få mange lokalrejsende mellem Hamburg og Flensborg på samme måde som det sker (skete) fra Puttgarten til Hamburg.

P.Jensen

Nye tog til København Hamburg på 4 timer?

af andersj, Aalborg, 14/4 2019, 12:08 (1837 dage siden) @ P.Jensen

Hvorfor skal det tage 5-6 timer med tog fra København til Hamborg ?
Disse er hurtigste tider jeg har fundet i dag med 3 skift og forudsat at togene passer sammen hvilket de ikke gør i dag - skiftetid i Odense er f.eks. 13 minutter.

ICL fra København til Odense 1.16
Odense 0.02
Odense -Middelfart - Kolding 0.37
Kolding 0.02
Kolding - Flensborg 1.09 (ca. 100 km dvs ca 86 km/tm)
Flensborg 0.02
Flensborg -Hamburg 1.53 (ca. 170 km dvs ca. 90 km/tm)

I alt teoretisk 5.01 (6.05 timer er tid på Bahn.de)

Hvorfor går det så langsomt fra Kolding til Hamburg?
Med nye strækninger via Køge og på Vestfyn burde man også kunne reducere der.

Er 4 timer realistisk hvis man kun stopper i Odense, Kolding og Tinglev undervejs?

Hvis man stsopper i Flensborg vil man få mange lokalrejsende mellem Hamburg og Flensborg på samme måde som det sker (skete) fra Puttgarten til Hamburg.

P.Jensen

Fra december vil de nye direkte tog København-Odense-Kolding-Padborg-Hamburg klare turen på ca. 4 timer og 30 minutter. Der vil stadig være rigelig med køretidsreserve i Tyskland, men det skyldes den tætte trafik mellem især Elmshorn og Hamburg Hbf.

--
Mvh Anders

Nye tog til København Hamburg på 4 timer?

af Jørgen Pagh Jensen, 14/4 2019, 16:55 (1837 dage siden) @ andersj

Sidst jeg kørte den vej, bemærkede jeg, at toget Padborg - Hamburg kun kørte 140 km/t. Det er måske strækningens max?

Nye tog til København Hamburg på 4 timer?

af Rail, 14/4 2019, 18:22 (1837 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Sidst jeg kørte den vej, bemærkede jeg, at toget Padborg - Hamburg kun kørte 140 km/t. Det er måske strækningens max?

Nej det er 160, men det er en del steder hvor man kun må køre 140 eller mindre.

Nye tog til København Hamburg på 4 timer?

af andersj, Aalborg, 14/4 2019, 19:22 (1837 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Sidst jeg kørte den vej, bemærkede jeg, at toget Padborg - Hamburg kun kørte 140 km/t. Det er måske strækningens max?

Der er rigtig god køretid i den kanal der er blevet tildelt. I august var jeg med en IC hvor vi var 10 minutter for tidligt i Hamburg. Nogle gange får man også lov til at holde og vente før sammenfletningen ved Altona, og andre gange kører man bare langsomt.

IC togene har 1 time og 53 minutters køretid mellem Flensburg og Hamburg Hbf med stop i Rendsburg og Dammtor. RE7 regionaltogene har 2 timer og 1 minuts køretid med stop i Tarp, Jübek, Schleswig, Owschlag, Rendsburg, Nortorf, Neumünster, Elmshorn, Pinneberg og Dammtor. I Neumünster er der et ophold på 5 minutter til kobling med togsættet fra Kiel.

--
Mvh Anders

Nye tog til København Hamburg på 4 timer?

af P.Jensen, 14/4 2019, 21:21 (1837 dage siden) @ andersj

Det betyder vel at 4 timer er realistisk??

1.53 med 3 stop inkl. Flensburg.
2.01 med 11 stop efter Flensborg og med 5 minutter i Neumünster.

Det burde give en total køretid der er nærmere 4.00-4.15 end 4.30?

Er det tyskerne der ikke giver /vil give en hurtig kanal?

P.Jensen

Nye tog til København Hamburg på 4 timer?

af Rail, 14/4 2019, 23:06 (1837 dage siden) @ P.Jensen

Det betyder vel at 4 timer er realistisk??

1.53 med 3 stop inkl. Flensburg.
2.01 med 11 stop efter Flensborg og med 5 minutter i Neumünster.

Det burde give en total køretid der er nærmere 4.00-4.15 end 4.30?

Er det tyskerne der ikke giver /vil give en hurtig kanal?

Der er ingen tvivl om at 4:15 kan klares uden problemer hvis der ikke var andre tog på banen - men det er der.

Avatar

Nye tog til København Hamburg på 4 timer?

af BoergeOf61, Randers C, 17/4 2019, 18:54 (1834 dage siden) @ P.Jensen

Det betyder vel at 4 timer er realistisk??

1.53 med 3 stop inkl. Flensburg.
2.01 med 11 stop efter Flensborg og med 5 minutter i Neumünster.

Det burde give en total køretid der er nærmere 4.00-4.15 end 4.30?

Er det tyskerne der ikke giver /vil give en hurtig kanal?

Husk paskontrol i Padborg. Mit indtryk er, at tiden går mellem Flensborg og Kolding.

Nye tog til København Hamburg på 4 timer?

af mpp, 17/4 2019, 20:16 (1834 dage siden) @ BoergeOf61

Paskontrol er en joker. Det er ofte at togene kan blive 10-15 minutter forsinkede der og stoppet er allerede gjort længere end det ellers behøves at være. Når det er sagt er det jo stadig "midlertidig" paskontrol så mon ikke de kan finde ud af det i køreplanen.

I forhold til turen fra Padborg til Kolding køres der jo i dag i hvad der bedst kan beskrives som skilpaddetempo – der stoppes omkring 5 gange i timen og det tilføjer jo noget køretid. Jeg er helt sikker på at de direkte tog ikke vil betjene den lokale trafik der.


25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak