Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Karsten Jensen, 18/4 2019, 19:51 (1828 dage siden) @ andersj

Det må vel være nogenlunde det samme der gør sig gældende, ved eventuelle snerydningstog, hvis det på et tidspunkt igen skulle blive aktuelt??
Men så er det vel mere sandsynligt at man bare lukker strækningerne til foråret kommer!!!

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 18/4 2019, 20:54 (1828 dage siden) @ Karsten Jensen

Nok det hurtigste

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af ivar, 18/4 2019, 22:55 (1828 dage siden) @ Karsten Jensen

Vrøvl, hvis der er behov for snerydning, vil strækningen alligevel være lukket ned.

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 18/4 2019, 22:56 (1828 dage siden) @ ivar

Kunne være forbyggende

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Jens N, Fredericia, 18/4 2019, 23:11 (1828 dage siden) @ ivar
redigeret af Jens N, 18/4 2019, 23:37

Vrøvl, hvis der er behov for snerydning, vil strækningen alligevel være lukket ned.


Selv vrøvl!

Jeg har set flere eksempler på at man pløjer strækninger igennem for at holde dem åbne for den igangværende trafik.
Ellers var der jo heller ikke behov for alle regler om togfølge før og efter snerydningstog i SR.

Totalaflysning af driften, når det mindste går galt, er et nyere fænomen.

Mvh. Jens

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af OD, Od ⌂, 19/4 2019, 09:32 (1828 dage siden) @ ivar

Vrøvl, hvis der er behov for snerydning, vil strækningen alligevel være lukket ned.

Det ved du åbenbart heller ikke noget om... tomkørsel med GM og plovkørsel samtidig med personstogskørsel er da ganske normalt.

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af andersj, Aalborg, 18/4 2019, 23:01 (1828 dage siden) @ Karsten Jensen

Det må vel være nogenlunde det samme der gør sig gældende, ved eventuelle snerydningstog, hvis det på et tidspunkt igen skulle blive aktuelt??
Men så er det vel mere sandsynligt at man bare lukker strækningerne til foråret kommer!!!

Nordjyske Jernbaner har jo en Z70 der får ETCS installeret som nok kommer til at trække bl.a. målevognen. Jeg ved dog ikke om den er egnet til sneplovskørsel.

--
Mvh Anders

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Togsøn, 19/4 2019, 09:39 (1828 dage siden) @ andersj

Hmm sidder meget forundret.

Troede da kun det var togvejssignaler som var ændret, men overkørselernes kontakter er altså uden virkning ved ERTMS ?

Hvorfor ikke bruge kontakter og lade ERTMS melde tilbage ?

Det vil sige at det er i fremtiden praktisk umuligt at fremføre ikke ERTMS tog i Danmark, uden en masse sikkerheds uddannet personale ved Overkørselerne.

Hmm, ved ATC kører vi stadig med kontakter i sporet, jamen vi må bøje os for tilbageskridtet.

Forsat god Påske.

Hilsen Erling.

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af andersj, Aalborg, 19/4 2019, 10:19 (1827 dage siden) @ Togsøn

Sådan som jeg læser det bliver overkørslerne fortsat automatisk sikret, men da der ikke længere er fysiske signaler så kan en lokomotivfører på et tog uden ETCS ikke se om overkørslen er sikret eller ej.

Det samme med perronovergange i Vrå, Hjørring og Sindal der var sikret af PU eller I-signalerne. Men de findes jo heller ikke mere, og derfor må der stå en vagt som visuelt kan se om perronovergangen er sikret.

Alternativet er at toget stopper op ved alle overkørsler og perronovergange for at lokomotivføreren selv kan kontrollere visuelt om anlægget er igang.

--
Mvh Anders

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Bengt Larsson, 4/5 2019, 18:36 (1812 dage siden) @ andersj

Hvordan måler man skinnerne på en ERTMS strækning når målevognstoget ikke har ETCS installeret? Det kan læses i denne udgave af Supplerende Sikkerhedsbestemmelser (SSB) for de Operationelle Regler Fjernbanen (ORF) : https://www.bane.dk/-/media/Bane/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/ORF-doku...

På Botnia/Ådalsbanan mellan Sundsvall och Umeå i norra Sverige infördes ERTMS år 2010-2012 och efter vad jag läst körs fortfarande tåg för snöröjning utan ERTMS. Trafikverket vill inte betala 5-10 miljoner per styck för ERTMS i snöröjningstågen (som de själva äger). De går i max 40 km/t som är max enligt svenska ERTMS-regler om tåget inte har ERTMS.

På Botnia/Ådalsbanan mellan Sundsvall och Umeå är det stort behov av snöröjning särskilt tidigt på vintern då kall arktisk luft från nordöst kan blåsa över havet och omvandla fukten till snö. https://da.wikipedia.org/wiki/Lake_effect

I det länkade dokumentet anges max 70 km/t i Danmark. Och möjlighet till "mobilt ETCS-togkontrolanlæg", det har jag inte hört talas om förut.

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af RasmusD, 4/5 2019, 19:02 (1812 dage siden) @ Bengt Larsson

"Mobilt" skal bare forstås som "anlæg, der sidder i et køretøj". Det er i modsætning til faste anlæg, altså baliser ved skinnerne osv.

Det mobile anlæg er ganske enkelt lokomotivets ERTMS-anlæg. Det er ikke en kuffert man kan flytte fra køretøj til køretøj eller andet i den dur.

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af ivar, 4/5 2019, 23:27 (1812 dage siden) @ RasmusD

Kan du ikke lige forklare det i forhold til de indlæg, der har været omkring bl. a. veterantog. Mobil betyder da, at et objekt kan flyttes fra en enhed/lokation til en anden.

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af kme, 4/5 2019, 23:36 (1812 dage siden) @ ivar

Kan du ikke lige forklare det i forhold til de indlæg, der har været omkring bl. a. veterantog. Mobil betyder da, at et objekt kan flyttes fra en enhed/lokation til en anden.

Enig. Snakken om mobil ERTMS er knyttet til veterantog og Banedanmarks arbejdsenheder. Her vil det aldrig give mening at lave faste installationer i togenhederne.

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af RasmusD, 4/5 2019, 23:51 (1812 dage siden) @ ivar

De indlæg kender jeg ikke. Men i terminolgien i forhold til ATC er de faste anlæg dem, der ligger ved skinnerne (baliser, linjeledere mv), og mobile anlæg dem, der er installeret i trækkraftenheder.

Det ville være et totalt brud med den gængse terminologi, hvis mobilt anlæg betød noget helt andet i forhold til ERTMS end det gør i forhold til ATC.

De SSB'ere, der er udsendt omkring kørsel med prøvetog, understøtter den tolkning. I definitionsafsnittene står der:

”Mobile ETCS-togkontrolanlæg” anvendes om udstyr i rullende materiel, herunder førerrumssignal (DMI), der benyttes ved kørsel under ERTMS.
”Faste ETCS-anlæg” anvendes om udstyr i infrastrukturen, f.eks. baliser, mærker, m.v., som er nødvendige for kørsel under ERTMS.

Jeg kan ikke forestille mig hvordan et "flytbart" anlæg skulle virke. Det skal jo kunne nødbremse toget.

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Svend, 5/5 2019, 10:28 (1811 dage siden) @ RasmusD

De indlæg kender jeg ikke. Men i terminolgien i forhold til ATC er de faste anlæg dem, der ligger ved skinnerne (baliser, linjeledere mv), og mobile anlæg dem, der er installeret i trækkraftenheder.

Det ville være et totalt brud med den gængse terminologi, hvis mobilt anlæg betød noget helt andet i forhold til ERTMS end det gør i forhold til ATC.

De SSB'ere, der er udsendt omkring kørsel med prøvetog, understøtter den tolkning. I definitionsafsnittene står der:

”Mobile ETCS-togkontrolanlæg” anvendes om udstyr i rullende materiel, herunder førerrumssignal (DMI), der benyttes ved kørsel under ERTMS.
”Faste ETCS-anlæg” anvendes om udstyr i infrastrukturen, f.eks. baliser, mærker, m.v., som er nødvendige for kørsel under ERTMS.


Jeg kan ikke forestille mig hvordan et "flytbart" anlæg skulle virke. Det skal jo kunne nødbremse toget.

.
Helt korrekt!!

--
Svend

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af esni, Frederikssund, 5/5 2019, 12:23 (1811 dage siden) @ RasmusD

Jeg kan ikke forestille mig hvordan et "flytbart" anlæg skulle virke. Det skal jo kunne nødbremse toget.

Det skal vel på en eller anden måde kobles til trykluftbremsens hovedledning - og det skal vel på en eller anden måde med positiv detektion af at dette er sket. Hvordan det kan gøres i praksis har jeg ingen anelse om og heller ikke hvordan godkendelsesproceduren kunne blive.

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Svend, 5/5 2019, 14:25 (1811 dage siden) @ esni

Hvordan det kan gøres i praksis har jeg ingen anelse om og heller ikke hvordan godkendelsesproceduren kunne blive.

.
Tak for information og vidensdeling ;-)

--
Svend

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Jens N, Fredericia, 5/5 2019, 16:24 (1811 dage siden) @ Svend

Tak for information og vidensdeling ;-)


Tak for et ligegyldigt indlæg Svend.

Der arbejdes med en flytbar mobil løsning i Frankrig, grundet det derværende behov og naturligvis prisen, da ETCS er en udgift for operatørerne, som alene deres kunder får regningen for (langt fra alle aktører har jo snabler i statskasserne).

Da jeg ikke antager at franskmænd er dummere end så mange andre, anser jeg løsningen for at være relevant. Industrien er næppe interesseret, da det betyder mindre profit.

Men det nemmeste er naturligvis at håne...

Mvh. Jens

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af kme, 5/5 2019, 16:45 (1811 dage siden) @ Jens N

Tak for information og vidensdeling ;-)

Tak for et ligegyldigt indlæg Svend.

Det lader til at være standarden. Det er jo ikke fordi at et pneumatisk nødbremse anlæg er svært at lave. Det koster få tusind kr i stumper. At få det godkendt af jernbanemafiaen er en anden sag (læs: stil med en blancocheck).

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Svend, 5/5 2019, 17:29 (1811 dage siden) @ kme

Tak for information og vidensdeling ;-)

Tak for et ligegyldigt indlæg Svend.


Det lader til at være standarden. Det er jo ikke fordi at et pneumatisk nødbremse anlæg er svært at lave. Det koster få tusind kr i stumper. At få det godkendt af jernbanemafiaen er en anden sag (læs: stil med en blancocheck).

Så er vel også muligt at referere til de steder, hvor du har set eller læst det

--
Svend

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Svend, 5/5 2019, 18:42 (1811 dage siden) @ Svend

Så er vel også muligt at referere til de steder, hvor du har set eller læst det - altså om flytbart mobilt (onboard) udstyr.

I mellemtiden - Indtil vi får svar på det - kan vi se en lille norsk film om emnet
https://www.youtube.com/watch?v=gbagOUcfLak

--
Svend

Avatar

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/5 2019, 21:30 (1811 dage siden) @ Svend

Tak for information og vidensdeling ;-)

Tak for et ligegyldigt indlæg Svend.


Det lader til at være standarden. Det er jo ikke fordi at et pneumatisk nødbremse anlæg er svært at lave. Det koster få tusind kr i stumper. At få det godkendt af jernbanemafiaen er en anden sag (læs: stil med en blancocheck).


Så er vel også muligt at referere til de steder, hvor du har set eller læst det

Der ER særligt udstyr til BaneDK enheder og f.eks, veterantog. Der er ikke skærme der viser hastighed og andet, men en enhed med en rød, gul og grøn lampe. Om denne udrustning kan flyttes rundt er jeg ikke vidende om, men det gør at man "kan se" signalerne og køretilladelserne. Udstyret er formentlig forbundet til bremsesystemet, så det kan nødstoppe enheden hvis man kører ind i et afsnit man ikke har køretilladelse til.
NSJK var involveret for nogle år siden hvor Signalprogrammet var en tur i Græsted for at se på hvilke udfordringer der kan være ved at bygge dette "simple" anlæg. Selv om der kun er en lille "dims" med 3 farvede lamper krævede det inddragelse af det ene akkumulatorrum i Marcipanbrødene til diverse elektronik.
På det tidspunkt var der også en side på Banedanmarks webside med billeder af "dimsen" her i CBTS udgaven:
[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af larsht, 5/5 2019, 22:26 (1811 dage siden) @ Michael Deichmann

Det viste anlæg virker kun på CBTC, og har i øvrigt ikke forbindelse til hverken bremsesystem eller trækkraft.

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af jaer, 5/5 2019, 17:48 (1811 dage siden) @ kme

. Det er jo ikke fordi at et pneumatisk nødbremse anlæg er svært at lave. Det koster få tusind kr i stumper. At få det godkendt af jernbanemafiaen er en anden sag (læs: stil med en blancocheck).

Anlægget skal også kunne udkoble trækkraften; det er ikke nok bare at aktivere bremsen.

Og så skal det være sikkert i alle situationer og under alle mulige (og umulige) omgivelser (varme/kulde, fugtighed osv).

Tror du så stadigt væk, at det er "få tusinde" ? Og i givet fald: Hvorfor er der så ikke allerede lavet nogle eksemplarer?

/Jan

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Jens N, Fredericia, 5/5 2019, 22:31 (1811 dage siden) @ jaer

Tror du så stadigt væk, at det er "få tusinde" ? Og i givet fald: Hvorfor er der så ikke allerede lavet nogle eksemplarer?


Det jeg tror der menes, er at selve udstyrets komponenter ikke i sig selv et særligt dyre, men når der tillægges udviklingsomkostninger, godkendelse og overhead, stiger prisen stærkt.

Reelt behøver man kun en nødbremsefunktion. Alt det andet er komfort. Men naturligvis har industrien en interesse i at gøre det komplekst, da man derved kan sælge et dyrere produkt.

Når prisen bliver så høj at nogen vælger jernbanen fra og flytter transporten af både passagerer og gods til landevejen, er sikkerheden samlet set så blevet højere?
Eller sagt på en anden måde; kan sikkerhedssystemer købes for dyrt?

Mvh. Jens

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Svend, 5/5 2019, 18:33 (1811 dage siden) @ Jens N

Der arbejdes med en flytbar mobil løsning i Frankrig, grundet det derværende behov og naturligvis prisen, da ETCS er en udgift for operatørerne, som alene deres kunder får regningen for (langt fra alle aktører har jo snabler i statskasserne).


Da jeg ikke antager at franskmænd er dummere end så mange andre, anser jeg løsningen for at være relevant. Industrien er næppe interesseret, da det betyder mindre profit.

.
Flytbar løsning - det må der så være skrevet om et eller andet sted .......?
Leverandør af det mobile udstyr - eller skal vi benævne det "onboard" udstyr for at gøre det mere klart - er jo franske ((!!) Alstom, så .........

--
Svend

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af steenth, 5/5 2019, 21:53 (1811 dage siden) @ Svend

Der arbejdes med en flytbar mobil løsning i Frankrig, grundet det derværende behov og naturligvis prisen, da ETCS er en udgift for operatørerne, som alene deres kunder får regningen for (langt fra alle aktører har jo snabler i statskasserne).


Da jeg ikke antager at franskmænd er dummere end så mange andre, anser jeg løsningen for at være relevant. Industrien er næppe interesseret, da det betyder mindre profit.

.
Flytbar løsning - det må der så være skrevet om et eller andet sted .......?
Leverandør af det mobile udstyr - eller skal vi benævne det "onboard" udstyr for at gøre det mere klart - er jo franske ((!!) Alstom, så

Svend - du må vente til der kommer noget. Der har været et arbejdet igang i en periode for ETCS til veterantog og der kommer snart en rapport om det. En af løsninger er noget flytbar udstyr og hvordan det håndtere må du vente at for mere at vide til der er resultat af hvad de har arbejdet med. En anden løsning, som briterne har tænkt på, er en vogn med ETCS, som udnytter at antennen for ETCS niveau 2 ikke skal være forrest og kan placeres i en vogn efter lokomotivet. Efter hvad jeg huske af rapportering for længe siden, at den mulighed ikke blev udnyttet. Det ligner man har gjort istedet, er at stillet antal lokomotiver med ETCS til rådelighed for fremmede tog.

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Svend, 5/5 2019, 22:51 (1811 dage siden) @ steenth

Svend - du må vente til der kommer noget. Der har været et arbejdet igang i en periode for ETCS til veterantog og der kommer snart en rapport om det. En af løsninger er noget flytbar udstyr og hvordan det håndtere må du vente at for mere at vide til der er resultat af hvad de har arbejdet med. En anden løsning, som briterne har tænkt på, er en vogn med ETCS, som udnytter at antennen for ETCS niveau 2 ikke skal være forrest og kan placeres i en vogn efter lokomotivet. Efter hvad jeg huske af rapportering for længe siden, at den mulighed ikke blev udnyttet. Det ligner man har gjort istedet, er at stillet antal lokomotiver med ETCS til rådelighed for fremmede tog.

.
Jeg har ikke noget problem med at vente .... skal ikke bruge udstyret til noget som helst :-)
Men jeg efterlyser blot en smule dokumentation for, hvad man har hørt at der arbejdes med. Men OK, hvis der ikke findes noget i dag, er der jo ingen grund til at tærske langhalm på det ........;-)

--
Svend

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Jens N, Fredericia, 6/5 2019, 06:34 (1811 dage siden) @ Svend

Jeg har ikke noget problem med at vente .... skal ikke bruge udstyret til noget som helst :-)
Men jeg efterlyser blot en smule dokumentation for, hvad man har hørt at der arbejdes med. Men OK, hvis der ikke findes noget i dag, er der jo ingen grund til at tærske langhalm på det ........;-)


Svend, der hvor det går galt for dig, er at du tilsyneladende tror at den udvikling der sker, er koncentreret om det danske projekt. Det er den ikke.

Der sker en masse i Europa lige nu omkring ERTMS/ETCS, som ikke direkte er en del af det danske projekt, men som der kan drages nytte af her.

Mvh. Jens

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Svend, 6/5 2019, 08:14 (1811 dage siden) @ Jens N

Svend, der hvor det går galt for dig, er at du tilsyneladende tror at den udvikling der sker, er koncentreret om det danske projekt. Det er den ikke.

Der sker en masse i Europa lige nu omkring ERTMS/ETCS, som ikke direkte er en del af det danske projekt, men som der kan drages nytte af her.

.
Nej, jeg mener lige præcist hvad du skriver, nemlig at ETCS/ERTMS er et europæisk system, som udvikles som et fælles system. Nogle mener - uden at kunne fortælle mere - at der arbejdes med særlige løsninger her og der (Frankrig, England, simple systemer opbygget på GPS-udstyr osv osv). Hvad jeg fortsat efterlyser, er henvisninger til de steder, hvor man mener at have hørt eller læst om disse knopskydninger til ETCS/ERTMS. Det er der vel ikke noget galt i?

Hele balladen opstod, da jeg kommenterede denne udtalelse "Det skal vel på en eller anden måde kobles til trykluftbremsens hovedledning - og det skal vel på en eller anden måde med positiv detektion af at dette er sket. Hvordan det kan gøres i praksis har jeg ingen anelse om og heller ikke hvordan godkendelsesproceduren kunne blive." Jeg må have trådt nogen/nogle over tæerne, men jeg vil sætte pris på, at man fortæller hvad man ved og ikke hvad man ikke ved - ellers kan det ende med at blive et meeeget langt indlæg.

--
Svend

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Jens N, Fredericia, 6/5 2019, 09:03 (1811 dage siden) @ Svend

Svend, der hvor det går galt for dig, er at du tilsyneladende tror at den udvikling der sker, er koncentreret om det danske projekt. Det er den ikke.

Der sker en masse i Europa lige nu omkring ERTMS/ETCS, som ikke direkte er en del af det danske projekt, men som der kan drages nytte af her.

.
Nej, jeg mener lige præcist hvad du skriver, nemlig at ETCS/ERTMS er et europæisk system, som udvikles som et fælles system. Nogle mener - uden at kunne fortælle mere - at der arbejdes med særlige løsninger her og der (Frankrig, England, simple systemer opbygget på GPS-udstyr osv osv). Hvad jeg fortsat efterlyser, er henvisninger til de steder, hvor man mener at have hørt eller læst om disse knopskydninger til ETCS/ERTMS. Det er der vel ikke noget galt i?


Nej, det er der ikke noget galt i, men når projekter fødes, starter man ikke med at lave en stor omtale på nettet, så jeg kan ikke henvise dig til en sådan.

Hele balladen opstod, da jeg kommenterede denne udtalelse "Det skal vel på en eller anden måde kobles til trykluftbremsens hovedledning - og det skal vel på en eller anden måde med positiv detektion af at dette er sket. Hvordan det kan gøres i praksis har jeg ingen anelse om og heller ikke hvordan godkendelsesproceduren kunne blive." Jeg må have trådt nogen/nogle over tæerne, men jeg vil sætte pris på, at man fortæller hvad man ved og ikke hvad man ikke ved - ellers kan det ende med at blive et meeeget langt indlæg.


Måske hænger det sammen med din, ofte meget bedrevidende og afvisende måde, at debattere på.

Mvh. Jens

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Jens N, Fredericia, 5/5 2019, 22:24 (1811 dage siden) @ Svend

Flytbar løsning - det må der så være skrevet om et eller andet sted .......?


Det kan godt findes selvom du ikke finder det på internettet.
Omvendt, tror du så på julemanden, bare fordi han findes på nettet?

Leverandør af det mobile udstyr - eller skal vi benævne det "onboard" udstyr for at gøre det mere klart - er jo franske ((!!) Alstom, så .........


Der findes flere leverandører af onboard udstyr.

Mvh. Jens

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Svend, 5/5 2019, 22:54 (1811 dage siden) @ Jens N

Leverandør af det mobile udstyr - eller skal vi benævne det "onboard" udstyr for at gøre det mere klart - er jo franske ((!!) Alstom, så .........


Der findes flere leverandører af onboard udstyr.

.
Der var dig selv der nævnte Frankrig: "Der arbejdes med en flytbar mobil løsning i Frankrig"

--
Svend

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Jens N, Fredericia, 6/5 2019, 06:43 (1811 dage siden) @ Svend

Der var dig selv der nævnte Frankrig: "Der arbejdes med en flytbar mobil løsning i Frankrig"


Vi lever i en global verden i dag, selvom enkelte nok har svært ved at følge med.

Fordi projektet sker i Frankrig, er der ingen der påstår at Alstom er indblandet.
De bananer du køber i Danmark er jo heller ikke dyrket på Amager...

Mvh. Jens

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af steenth, 6/5 2019, 12:57 (1810 dage siden) @ Svend

Leverandør af det mobile udstyr - eller skal vi benævne det "onboard" udstyr for at gøre det mere klart - er jo franske ((!!) Alstom, så .........


Der findes flere leverandører af onboard udstyr.

.
Der var dig selv der nævnte Frankrig: "Der arbejdes med en flytbar mobil løsning i Frankrig"

Oplysninger om det projekt er meget sparsomme. Jeg har kun set det omtalt i en præsentation fra BDK til transportordførerne, at der er noget interessant her og det kommer i en rapport inden sommerferien.... hvis der bliver udskrevet valg, så lukker ministreret i for strømen af informationer og så kommer den først efter valget.

Problemet her - at informationerne er ret sparesomme, når man ikke har afrapporteret.

Kørsel med måletog på ERTMS Lindholm-Frederikshavn

af Svend, 6/5 2019, 13:34 (1810 dage siden) @ steenth

Leverandør af det mobile udstyr - eller skal vi benævne det "onboard" udstyr for at gøre det mere klart - er jo franske ((!!) Alstom, så .........


Der findes flere leverandører af onboard udstyr.

.
Der var dig selv der nævnte Frankrig: "Der arbejdes med en flytbar mobil løsning i Frankrig"


Oplysninger om det projekt er meget sparsomme. Jeg har kun set det omtalt i en præsentation fra BDK til transportordførerne, at der er noget interessant her og det kommer i en rapport inden sommerferien.... hvis der bliver udskrevet valg, så lukker ministreret i for strømen af informationer og så kommer den først efter valget.

Problemet her - at informationerne er ret sparesomme, når man ikke har afrapporteret.

.
Tak så kom vi lidt tættere på, Vi venter og ser, hvad der står i rapporten.

--
Svend

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere
Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak