Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

9 år fra askeskyen (Generelt)

af Jørgen Pagh Jensen, 19/4 2019, 10:25 (1827 dage siden)

Det lod til, at min påstand om at en kommende flyafgift ville give jernbanen en konkurrencemæssig fordel - udløste en masse diskussion om, hvorvidt en sådan afgift er ønskværdig, hvilket ikke var mit formål. Nu må politikerne arbejde - flertallet af befolkningen er for, politikerne imod - men hvor længe?

I disse dage for 9 år siden var flytrafik i Nordeuropa indstillet i ca. en uge pgra aske fra en islandsk vulkan. Og det kan ske igen - og endda blive meget værre - pessimister forudser at luftrummet kan blive lukket i 6 måneder! Det sker nok ikke - men det kunne på den anden side også ske i morgen.

Hvad kan jernbanerne så gøre? Langtursbusserne får selvfølgelig kronede dage, men det kan forventes, at trafikken på motorvejene bliver voldsom, med lange køer og forsinkelser.

Lad os antage, at tyskerne har styr på forbindelser ud i Europa fra Hamburg. Vi skal altså "bare" have en effektiv forbindelse fra København til Hamburg (og selvfølgelig med tilslutninger fra andre dele af landet)

Det behøver ikke gå så hurtigt, bare det går hurtigere end biler og busser, som holder i køer på motorvejene.

Jeg forestiller mig, at DSB kunne indsætte nogle ekstratog med EA eller ME og en stribe DD-vogne København-Padborg - og tyskerne kunne gøre noget tilsvarende derfra til Hamburg. Det kunne i hvert fald give en masse pladser.

Men - hvis man nu forestiller sig, at regeringen giver Trafikstyrelsen ordre om at være meget hurtig til at give dispensationer fra gældende regler, så længe det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt - så kan der måske dukke flere kreative løsninger op?

F.eks.: kan danske DD-vogne køre til Hamburg, eller kan tyske køre til København, så man kun behøver skifte lokomotiv?

Endnu mere vildt: Kan godstogslokomotiver som f.eks. EG bruges til at trække en vognstamme hele vejen. Jeg ved godt, at EG ikke må køre passagertog, fordi der ikke er betalt moms af lokomotivet, men i en international krise kunne der måske findes en hurtig løsning på det rent juridiske. Kunne det lade sig gøre at finde (hurtige) tekniske løsninger, så det i praksis kunne ske?

9 år fra askeskyen

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 19/4 2019, 11:07 (1827 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

9 år ?

Men jo en sjov tænke at lege med, som kunne blive alvor..

Men hvis vi tager alle Eltog i brug, dansk, tysk, svenske. Hvad siger forsyning så? Eks Kbh, er der strøm nok hvis alt pludseligt køre på el?

9 år fra askeskyen

af Peter Christensen, 19/4 2019, 12:11 (1827 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Endnu mere vildt: Kan godstogslokomotiver som f.eks. EG bruges til at trække en vognstamme hele vejen. Jeg ved godt, at EG ikke må køre passagertog, fordi der ikke er betalt moms af lokomotivet, men i en international krise kunne der måske findes en hurtig løsning på det rent juridiske. Kunne det lade sig gøre at finde (hurtige) tekniske løsninger, så det i praksis kunne ske?

Næppe.
Hvis flytrafikken indstilles, så vil en del af den fragt, som ikke kan komme med fly (og det er faktisk en del), finde andre måder.
Min teori er at en del finder vej til jernbanen og DB vil næppe slippe lokomotiverne; godstogene skal bare fyldes op med tons.

9 år fra askeskyen

af steenth, 19/4 2019, 12:56 (1827 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Det lod til, at min påstand om at en kommende flyafgift ville give jernbanen en konkurrencemæssig fordel - udløste en masse diskussion om, hvorvidt en sådan afgift er ønskværdig, hvilket ikke var mit formål. Nu må politikerne arbejde - flertallet af befolkningen er for, politikerne imod - men hvor længe?

I disse dage for 9 år siden var flytrafik i Nordeuropa indstillet i ca. en uge pgra aske fra en islandsk vulkan. Og det kan ske igen - og endda blive meget værre - pessimister forudser at luftrummet kan blive lukket i 6 måneder! Det sker nok ikke - men det kunne på den anden side også ske i morgen.

Den gang stoppede man flytrafikken på modelberegninger. Allerede den gang kunne man måle mængden af aske i fly med Lidar, så man mere præsis kan se hvor der er farlig akse i luften, som man skal undgå. Det tog reglerne ikke højde for. Ellers var man ikke forberedt den gang at det kunne ske - det håber at man er nu.

Avatar

9 år fra askeskyen

af Schienenwolf, Læsø, 19/4 2019, 18:53 (1827 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Det lod til, at min påstand om at en kommende flyafgift ville give jernbanen en konkurrencemæssig fordel - udløste en masse diskussion om, hvorvidt en sådan afgift er ønskværdig, hvilket ikke var mit formål. Nu må politikerne arbejde - flertallet af befolkningen er for, politikerne imod - men hvor længe?

Der er ingen grund til bekymring. Hvis flertallet af befolkningen er for, så vælger flertallet ved næste Folketings- og EU-parlamentsvalg naturligvis nogle partier og politikere, der gennemfører den ønskede afgift. Det gælder jo trods alt menneskehedens fremtid, så her vil flertallet naturligvis vælge det rigtige. Gode mennesker vil redde planeten fra kllmakatastrofen, og skulle dette efter valgene vise sig ikke at holde stik, så er det enten fordi, at der rent faktisk ikke var noget flertal, eller også fordi flertallet af gode mennesker i virkeligheden er ondt.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

9 år fra askeskyen

af Karsten Henneberg, 19/4 2019, 19:41 (1827 dage siden) @ Schienenwolf

Der er ingen grund til bekymring. Hvis flertallet af befolkningen er for, så vælger flertallet ved næste Folketings- og EU-parlamentsvalg naturligvis nogle partier og politikere, der gennemfører den ønskede afgift. Det gælder jo trods alt menneskehedens fremtid, så her vil flertallet naturligvis vælge det rigtige. Gode mennesker vil redde planeten fra kllmakatastrofen, og skulle dette efter valgene vise sig ikke at holde stik, så er det enten fordi, at der rent faktisk ikke var noget flertal, eller også fordi flertallet af gode mennesker i virkeligheden er ondt.

S - det tror jeg ikke - vi har en gås, der lægger æg ude i Kastrup, og den er der kun meget få partier, der har lyst til at slagte. Især ikke de ansvarlige partier (dem der ved at man har brug for 90 stemmer til finansloven)

Kikker man på EU, er det kun halvdelen, der har valgt at indføre passagerafgifter, typisk dem megen indenrigs fly, da en krone tjent på CO2 afgifter er lige så god som en skattekrone.

Derimod ses at lande, der tjener på deres lufthavnafgifter, vælger at undlade passagerafgiften

Kilde: https://www.dr.dk/nyheder/indland/europaeisk-klima-ngo-kritiserer-danmark-ikke-have-fly...

Avatar

9 år fra askeskyen

af Schienenwolf, Læsø, 19/4 2019, 20:26 (1827 dage siden) @ Karsten Henneberg

Der er ingen grund til bekymring. Hvis flertallet af befolkningen er for, så vælger flertallet ved næste Folketings- og EU-parlamentsvalg naturligvis nogle partier og politikere, der gennemfører den ønskede afgift. Det gælder jo trods alt menneskehedens fremtid, så her vil flertallet naturligvis vælge det rigtige. Gode mennesker vil redde planeten fra kllmakatastrofen, og skulle dette efter valgene vise sig ikke at holde stik, så er det enten fordi, at der rent faktisk ikke var noget flertal, eller også fordi flertallet af gode mennesker i virkeligheden er ondt.


S - det tror jeg ikke - vi har en gås, der lægger æg ude i Kastrup, og den er der kun meget få partier, der har lyst til at slagte. Især ikke de ansvarlige partier (dem der ved at man har brug for 90 stemmer til finansloven)

Kikker man på EU, er det kun halvdelen, der har valgt at indføre passagerafgifter, typisk dem megen indenrigs fly, da en krone tjent på CO2 afgifter er lige så god som en skattekrone.

Derimod ses at lande, der tjener på deres lufthavnafgifter, vælger at undlade passagerafgiften

Kilde: https://www.dr.dk/nyheder/indland/europaeisk-klima-ngo-kritiserer-danmark-ikke-have-fly...

Nej, jeg tror det heller ikke. Men det var nu heller ikke mig, der påstod, at der er et flertal i befolkningen. Jeg søgte blot at skabe lidt positiv optimisme omkring, at befolkningsflertallet nok skal vælge de rigtige politikere. Der er ingen grund til at tro, at folket svigter. Det er jo en alvorlig sag, det her drejer sig om, så det vil være katastrofalt, hvis folket svigter.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

9 år fra askeskyen

af Karsten Henneberg, 19/4 2019, 20:37 (1827 dage siden) @ Schienenwolf

Jeg søgte blot at skabe lidt positiv optimisme omkring, at befolkningsflertallet nok skal vælge de rigtige politikere.

S - jeg tror IKKE at vælgerne giver et flertal til de ansvarlige/ regeringduelige ved næste valg, der vælger at vride halsen rundt på gåsen.

Når vi nu ikke kan få hele verden med på passager- og godsafgifter, synes jeg ikke det er så dårligt

Avatar

9 år fra askeskyen

af Schienenwolf, Læsø, 19/4 2019, 20:52 (1827 dage siden) @ Karsten Henneberg

Jeg søgte blot at skabe lidt positiv optimisme omkring, at befolkningsflertallet nok skal vælge de rigtige politikere.


S - jeg tror IKKE at vælgerne giver et flertal til de ansvarlige/ regeringduelige ved næste valg, der vælger at vride halsen rundt på gåsen.

Når vi nu ikke kan få hele verden med på passager- og godsafgifter, synes jeg ikke det er så dårligt

Det hævdede flertal tror jeg ikke på. Jeg tror, at de gode er onde.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

9 år fra askeskyen

af JesperErnst, 20/4 2019, 11:24 (1826 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Hvis Europas luftrum bliver lukket, bliver de fleste af de rejser, der ellers ville være foretaget med fly, aflyst. Der er ikke mange, der gider med tog, bus eller bil til Mallorca i dag. Den største udfordring vil være at få flere pladser på forbindelsen København - Aalborg, hvor flyene tager en pæn del af læsset i dag. Og der er ret langt til Aalborg i bus, så der vil nok komme et pres på togene.

9 år fra askeskyen

af Jørgen Pagh Jensen, 20/4 2019, 14:36 (1826 dage siden) @ JesperErnst

Du har selvfølgelig ret i, at ferierejser kan aflyses, eller omlægges til andre nærmere destinationer. En del forretningsrejser kan sikkert klares over video.
Men jeg husker da noget fra dengang for 9 år siden:

Mange mennesker strandede og skulle hjem fra en rejse. Jeg har f.eks. en ven, som måtte rejse med tog hjem fra Schweiz - vist den eneste togrejse i hans liv!
Og jeg er ret sikker på, at netop København-Hamburg var en flaskehals for megen af den mere eller mindre paniske hjemrejsetrafik.
Jeg husker ikke, at der var problemer indenrigs, men det husker andre måske.

En afbrydelse af lufttrafik i gennem lang tid vil helt sikkert give nogle nye rejsemønstre. Destinationer som Mallorca vil nok blive valgt fra af de fleste. Men destinationer i Norden samt Nordeuropa vil sikkert blive interessante feriemål, som vil generere en del trafik.

9 år fra askeskyen

af HLA7, 21/4 2019, 09:06 (1825 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Ja der er dejligt i Luleå 10 grader og regn, i stedet for 25 og sol på Mallorca

9 år fra askeskyen

af Jens N, Fredericia, 21/4 2019, 09:10 (1825 dage siden) @ HLA7

Ja der er dejligt i Luleå 10 grader og regn, i stedet for 25 og sol på Mallorca


Hvis du fortsætter den egoistiske holdning, får du alligevel hudkræft på Mallorca når ozon laget er helt væk.

Så hygger vi andre os i Luleå imens du lægges i kisten.

Mvh. Jens

9 år fra askeskyen

af HLA7, 21/4 2019, 19:42 (1825 dage siden) @ Jens N

Gud bevare os

Avatar

9 år fra askeskyen

af Schienenwolf, Læsø, 30/4 2019, 22:45 (1816 dage siden) @ Jens N

Ja der er dejligt i Luleå 10 grader og regn, i stedet for 25 og sol på Mallorca

Hvis du fortsætter den egoistiske holdning, får du alligevel hudkræft på Mallorca når ozon laget er helt væk.

Så hygger vi andre os i Luleå imens du lægges i kisten.

Mvh. Jens

Ozonlaget nedbrydes af CFC-gasser, som ikke har noget med denne tråds emne; flytrafik, at gøre, men som tidligere - indtil der blev vedtaget et globalt forbud mod CFC-gasser - fandtes i fx køleskabe og spraydåser.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

9 år fra askeskyen

af kme, 1/5 2019, 01:40 (1816 dage siden) @ Schienenwolf

Ozonlaget nedbrydes af CFC-gasser, som ikke har noget med denne tråds emne; flytrafik, at gøre, men som tidligere - indtil der blev vedtaget et globalt forbud mod CFC-gasser - fandtes i fx køleskabe og spraydåser.

Ja, vi har lidt at takke Thomas Midgley Jr. for. Hans blybenzin sænkede IQ i en generation eller to (selvom det var velkendt at ethanol øgede oktantallet lige så godt og i udlandet kan man købe E85) og freon (CFG) var bare en dum og kortsigtet industri interesse. Ligesom RoundUp.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Midgley_Jr.

9 år fra askeskyen

af Jørgen Pagh Jensen, 30/4 2019, 19:56 (1816 dage siden) @ HLA7

Nedbør i Luleå årsgennemsnit: 508mm
Nedbør på Mallorca årsgennemsnit: 748mm

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak