Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål (Generelt)

af Frank Poulsen, 19/4 2019, 21:36 (1805 dage siden)

Halløj

Junckers i Køge får stadig træ leveret med banen i form af godstog. De kører afsted fra terminalen i Høje Tåstrup. Vidst nok 2 gange om ugen som grundregel.

Og så vidt jeg har forstået skal de til at køre over Næstved, når ERTMS tages i brug. Men mit spørgsmål går på, hvorfra kommer det til Høje Tåstrup? Er det fra Sverige eller Tyskland?

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af Winther, Karlskov, 20/4 2019, 19:27 (1805 dage siden) @ Frank Poulsen

Hej
Det kommer fra Tyskland.
træ fra Sverige kommer på lastbil, da de kun får fra syd Sverige i mindre mængder.
Mvh.
Bent

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af Frank Poulsen, 20/4 2019, 22:00 (1804 dage siden) @ Winther

Ok. Så er det jo jeg tænker, at næste år der skal der jo totalspærres fra Ringsted til Næstved (eksklusiv) i 22 uger fra 28. marts til 30. august. jævnfør netredegørelsen.

Så er mulighederne for tømmer til Køge, vel enten at finde et GSMR diesel lokomotiv der kan køre Roskilde - Køge... Eller så er det jeg tænker, hvis ikke det lige findes inden om et år. Så kunne man måske sejle det Rødby - Puttgarden og køre det den vej til Næstved - Køge? Eller er det helt utænkeligt at forestille sig?

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af William Skov ⌂, 20/4 2019, 22:03 (1804 dage siden) @ Frank Poulsen

Så er mulighederne for tømmer til Køge, vel enten at finde et GSMR diesel lokomotiv der kan køre Roskilde - Køge... Eller så er det jeg tænker, hvis ikke det lige findes inden om et år. Så kunne man måske sejle det Rødby - Puttgarden og køre det den vej til Næstved - Køge? Eller er det helt utænkeligt at forestille sig?

Det er kun muligt at køre over Roskilde.
Der er kun 180 meter spor på færgen, færgeklappen er for svag til læssede vogne og storstrømsbroen kan ikke klare vægten af et godstog.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af Frank Poulsen, 20/4 2019, 22:09 (1804 dage siden) @ William Skov

Ahh ja, Storstrømsbroen, nej selvfølgelig kan den ikke klare det. Den glemte jeg lige i farten. Færgen vidste jeg ikke noget om, men tænkte der kørte jo godstog den vej i gamle dage før Storebælt. Men dengang selvfølgelig også andre færger.

Nå, men er der udsigt til at nogle diesellok får ERTMS installeret?

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af andersj, Aalborg, 20/4 2019, 22:37 (1804 dage siden) @ Frank Poulsen


Nå, men er der udsigt til at nogle diesellok får ERTMS installeret?

Nordjyske Jernbaner Z70 740 er vist det eneste diesellok der pt. er planlagt udstyret.

--
Mvh Anders

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af Frank Poulsen, 20/4 2019, 23:38 (1804 dage siden) @ andersj

Men de må vel ikke udleje til en godsoperatør. Er der ikke noget med sådanne regler, eller husker jeg galt

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af William Skov ⌂, 20/4 2019, 23:59 (1804 dage siden) @ Frank Poulsen

Nå, men er der udsigt til at nogle diesellok får ERTMS installeret?

Midtjyske's og Lokaltogs maskiner skulle gerne få det af staten.
Men så må de desværre ikke udlejes til godskørsel. Lige det bør ændres, man kan jo sagtens udleje to eller tre maskiner til hver godsoperatør og derved har alle lige forhold.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af esni, Frederikssund, 21/4 2019, 08:54 (1804 dage siden) @ William Skov

Nå, men er der udsigt til at nogle diesellok får ERTMS installeret?


Midtjyske's og Lokaltogs maskiner skulle gerne få det af staten.
Men så må de desværre ikke udlejes til godskørsel. Lige det bør ændres, man kan jo sagtens udleje to eller tre maskiner til hver godsoperatør og derved har alle lige forhold.

Men så er 'first of class' vel også betalt?

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af William Skov ⌂, 21/4 2019, 12:57 (1804 dage siden) @ esni

Men så er 'first of class' vel også betalt?

Ikke for DB

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af esni, Frederikssund, 21/4 2019, 18:25 (1804 dage siden) @ William Skov

Men så er 'first of class' vel også betalt?


Ikke for DB

Hvis de to maskiner er ens, fx MX fra første serie med kabelveje for ITC og med dansk ATC, men efterfølgende handlet til 2 operatorører, skal de så have hver sin first of class?

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af William Skov ⌂, 21/4 2019, 21:06 (1804 dage siden) @ esni

Midtjyske og Lokaltog har ingen MZ. Derfor vil first of class (MZ) ikke blive betalt af staten.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af esni, Frederikssund, 21/4 2019, 22:19 (1803 dage siden) @ William Skov

Midtjyske og Lokaltog har ingen MZ. Derfor vil first of class (MZ) ikke blive betalt af staten.

Og dog (muligvis ) 140199

Men hvis det er noget med at nogenskal søge, og så MÅSKE få refunderet udgiften, så er det intet mirakel at ingen hopper på den.

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af steenth, 21/4 2019, 20:56 (1804 dage siden) @ William Skov

Men så er 'first of class' vel også betalt?


Ikke for DB

BDK har en pulje på 55 mio. kroner, som bruges til tilskud til godsoperatører, når de vil installere ETCS, hvor det giver mest til 'first of class' (op til 1.5 mio) - men ingen har pt. brugt den.

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af Togbus, Foldingbro, 22/4 2019, 10:21 (1803 dage siden) @ steenth

Men så er 'first of class' vel også betalt?


Ikke for DB

BDK har en pulje på 55 mio. kroner, som bruges til tilskud til godsoperatører, når de vil installere ETCS, hvor det giver mest til 'first of class' (op til 1.5 mio) - men ingen har pt. brugt den.

"tilskud" betyder at risiko ved merudgifter til et yderst risikofyldt projekt ligger hos godsoperatøren. Desuden udgør Banedanmark selv en væsentlig risikofaktor. Desuden er der jo ikke nogen tidshorisont for hvornår en investering vil tjene sig hjem ensige vil kunne generere omsætning. "first of class" bærer merparten af risiko og desuden merparten af omkostningerne, hvorfor nachfolgereinbau blot vil kunne konkurrere "first-of-class" operatøren ud på omkostningssiden. Det er økonomernes lærebog side 1 at der ikke er incitament til at forsøge sig. Tilskudspuljen er vist mest oprettet for at kunne lukke munden på eventuelle politikere som kunne finde på at stille spørgsmål når godset snart forsvinder helt fra alt andet end Padborg-Malmø

--
- busser når det er billigst

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af steenth, 22/4 2019, 15:13 (1803 dage siden) @ Togbus

Men så er 'first of class' vel også betalt?


Ikke for DB

BDK har en pulje på 55 mio. kroner, som bruges til tilskud til godsoperatører, når de vil installere ETCS, hvor det giver mest til 'first of class' (op til 1.5 mio) - men ingen har pt. brugt den.

"tilskud" betyder at risiko ved merudgifter til et yderst risikofyldt projekt ligger hos godsoperatøren.

Det er deres valg. Men de styre også deres del af projektet selv, hvis ikke benytter af rammeaftalen. Den eneste betingelse er det er et lokomotiv, som har kørt i Danmark i vis periode.

Desuden udgør Banedanmark selv en væsentlig risikofaktor. Desuden er der jo ikke nogen tidshorisont for hvornår en investering vil tjene sig hjem ensige vil kunne generere omsætning. "first of class" bærer merparten af risiko og desuden merparten af omkostningerne, hvorfor nachfolgereinbau blot vil kunne konkurrere "first-of-class" operatøren ud på omkostningssiden. Det er økonomernes lærebog side 1 at der ikke er incitament til at forsøge sig. Tilskudspuljen er vist mest oprettet for at kunne lukke munden på eventuelle politikere som kunne finde på at stille spørgsmål når godset snart forsvinder helt fra alt andet end Padborg-Malmø

På en eller andet tidspunkt sker noget på Padborg-Malmø blandt godsoperatørne. Transportsmængden er for stor til at ingen gør noget der er ikke nok færger og lastbiler til den nuværende trafik. Og når enten svenskerne eller danske indfører ERTMS på Padborg-Malmø - det er ligner der er svenskerne, som tager det skidt først - så man må nogen gøre noget.

Men det kunne være at DB Cargo vælger at udfører "first-of-class" på fx BR 185, som kører andre steder og bruger det inden man gør det på lokomotiverne, som kører igennem Danmark, så man kun skal nøjes med "first-of-class" STM-DK delen. For når det er godkendt i andet land, så det lettere at få i godkendt i Danmark.

Men hvis godsoperatørne ikke søger i tide, så forsvinder puljen....

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af William Skov ⌂, 22/4 2019, 15:20 (1803 dage siden) @ steenth

Eller venter de på at politikkerne finder ud at man nok må bide i det sure æble og give fuld kompensation for Banedanmarks skader. Det prøver jeg da på at overbevise nogen af dem om.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af Togbus, Foldingbro, 22/4 2019, 15:50 (1803 dage siden) @ steenth

Det er deres valg. Men de styre også deres del af projektet selv, hvis ikke benytter af rammeaftalen. Den eneste betingelse er det er et lokomotiv, som har kørt i Danmark i vis periode.

Nej det er Banedanmarks valg. Man vælger at påføre infrastrukturbrugerne ekstraomkostninger med det forventelige resultat at ingen vil spilde penge på det. Ikke engang Banedanmark vil ofre en installation, jf seneste måletog som 'pludselig' godt kunne køre mellem Frederikshavn og Nørresundby. Som andre skriver er jernbanen i Danmark på vej mod en sikker død. I øvrigt kan jeg forsikre dig om at der er lastbilkapacitet nok - bare på "gummigodsbanearealet" i Padborg står der formentlig tusind hængere og venter på beskæftigelse.

Og i Sverige er man helt bevidst om den risiko Banedanmark udgør for vareeksporten pr jernbane og det er en strategisk målsætning at opretholde færgetrafik over Østersøen for ikke at være i lommen på en dansk statslig styrelse.

--
- busser når det er billigst

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af Peter Linaa, 22/4 2019, 16:15 (1803 dage siden) @ Togbus

Har du slet ikke noget positivt at sige om jernbanen?

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af Togbus, Foldingbro, 22/4 2019, 17:00 (1803 dage siden) @ Peter Linaa
redigeret af Togbus, 22/4 2019, 17:11

Jo i de hele køreplansdøgn hvor man kører efter den gældende køreplan, uden aflysninger, uden planlagte ændringer, uden togbuserstatninger og uden forsinkelser. Kort sagt holder det man har lovet i publikumskøreplanen, så det er et befordringsmiddel man kan regne med. Ellers er jernbanen jo blot et dyrt surrogat.

- men nu er vi vist nået over i at deltagere i diskussionen skal aflægge ed og fremsige trosbekendelsen.......mon ikke det er på tide at vi kommer tilbage til diskussionen om den hastigt uddøende jernbanegodstrafik i Danmark

--
- busser når det er billigst

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af Peter Christensen, 22/4 2019, 17:51 (1803 dage siden) @ Togbus

- men nu er vi vist nået over i at deltagere i diskussionen skal aflægge ed og fremsige trosbekendelsen.......mon ikke det er på tide at vi kommer tilbage til diskussionen om den hastigt uddøende jernbanegodstrafik i Danmark

Jeg er helt enig i betragtninger om at BDKs signalprogram har potentialet til at ødelægge både den smugle indenlandske godstrafik, som faktisk findes, og hele transittrafikken mellem Sverige og Tyskland.
Det er ikke nogen ny holdning....men nye læser kan begynde her
Bemærk at indlægget er henad 2,5 år gammel og intet er ændret i mellemtiden.

Hvorfor godstog behandles så ringe; det kan der gives mange forklaringer på.
Det er pudsigt at se alle de tossede politikere - ingen nævnt, ingen glemt - ævle op "miljøvenligt godstranport" og "mere gods på skinner". Samtidig syntes BDK ret ligeglad hermed. Det skyldes måske at INGEN embedmand i hverken ministeriet eller BDK har godstrafik i sin KPI-kaskade?
Ergo, ingen bliver målt på det og forholdet bliver inderligt ligegyldigt....indtil den dag hvor en operatør siger "nu gider vi sq ikke BDK mere; nu kan i få lastbiler kan i".. Det er bare ret sent i processen....

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af kme, 22/4 2019, 18:49 (1803 dage siden) @ Peter Christensen

Det skyldes måske at INGEN embedmand i hverken ministeriet eller BDK har godstrafik i sin KPI-kaskade?

[...]

Ergo, ingen bliver målt på det og forholdet bliver inderligt ligegyldigt....indtil den dag hvor en operatør siger "nu gider vi sq ikke BDK mere; nu kan i få lastbiler kan i".. Det er bare ret sent i processen....

Kan nogen ikke bøje det i neon for mig? Gods er jo ikke kontraktkørsel, så man får ikke penge af staten for at køre gods. Man kører på rent kommercielle vilkår. Man skal have tildelt en/flere kanaler og det koster vel en vis (km)afgift, men det er vel fair nok? Lastbiler betaler også et eller anden for at få nummerplader på. For mig ligner det baneoperatørerne har svært ved at skalere.

At staten burde have en interesse i at flytte gods til bane er en anden sag, men banen er i min optik ikke forfordelt.

Træ-tog til Junckers Køge - papsvar

af Togbus, Foldingbro, 22/4 2019, 19:09 (1803 dage siden) @ kme

Det er nok svært at skære det ud i pap. Men det er faktisk ligetil. En privat virksomhed med bundlinje og likviditetsstyring vil kende sine omkostninger og minimere risiko.

Banedanmark tilbyder ikke en kendt og ensartet standard. I forvejen skal man til et lille geografisk område have særligt ATC-udstyr. Med de nye krav forlanger man at private firmaer skal investere i en ny og ukendt standard som ingen rigtig ved paser ind i de eksisterende lokomotiver. Kort sagt kan ingen give en eksakt pris og det endda uden garanti for at det fungerer når det er bygget ind.

Det korte og lange er at omkostninger og risici bliver for høje og så træder de private virksomheder ud af markedet og de virksomheder som selvfølgelig har en transportopgave, flytter det over på vejene hvor standard, pris og usikkerhed er kendt. Lidt mere pap: en virksomhed har nogle ejere og man skal altså kunne fortælle ejerne (aktionærer, moderselskab mv) hvad omkostningerne går til og det skal lyde fornuftigt og ikke noget med eksperimenter.

En styrelse som Banedanmark skal levere redegørelser som passer ind i det politiske spil om magten. Rigsrevisionen skal holdes stangen og særinteresser plejes i skyggen af dette. Der er ingen likviditetsproblemer i en statslig styrelse pr definition.

--
- busser når det er billigst

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af Rail, 20/4 2019, 22:13 (1804 dage siden) @ Frank Poulsen

Ok. Så er det jo jeg tænker, at næste år der skal der jo totalspærres fra Ringsted til Næstved (eksklusiv) i 22 uger fra 28. marts til 30. august. jævnfør netredegørelsen.

Så er mulighederne for tømmer til Køge, vel enten at finde et GSMR diesel lokomotiv der kan køre Roskilde - Køge... Eller så er det jeg tænker, hvis ikke det lige findes inden om et år. Så kunne man måske sejle det Rødby - Puttgarden og køre det den vej til Næstved - Køge? Eller er det helt utænkeligt at forestille sig?

S-banen er nok mere realistisk trods alt.

Men ellers bliver det nok bare kørt Roskilde - Køge om natten.

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af Frank Poulsen, 20/4 2019, 22:16 (1804 dage siden) @ Rail

Ahhh S-banen... Ja den mulighed er der selvfølgelig! Hvorfor havde jeg ikke tænkt over den.

Men det kommer selvfølgelig an på hvornår den del bliver det nye signalprogram (jeg har ikke styr på rækkefølgen på S-banen).

Men bare køres om natten skriver du. Hvis det skal være lige så bøvlet som i Nordjylland, hvor alle overgange skal bevogtes osv. Så tror jeg lastbiler hele vejen fra Høje tåstrup vælges. Og ja, det tror jeg et eller andet sted sker alligevel.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke. Hvad koster det at få et diesellokomotiv, brugt som nyt installeret med både ATC og ERTMS. Så tænker jeg i at udleje den til godsvirksomheder, Infrastrukturarbejder osv. kunne der vel være en begyndende forretning i, efterhånden som flere strækninger får ERTMS. De spor skal jo også vedligeholdes og særkørsler gøres nødvendige af og til osv.

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af Rail, 20/4 2019, 22:35 (1804 dage siden) @ Frank Poulsen

Ahhh S-banen... Ja den mulighed er der selvfølgelig! Hvorfor havde jeg ikke tænkt over den.

Men det kommer selvfølgelig an på hvornår den del bliver det nye signalprogram (jeg har ikke styr på rækkefølgen på S-banen).

Men bare køres om natten skriver du. Hvis det skal være lige så bøvlet som i Nordjylland, hvor alle overgange skal bevogtes osv. Så tror jeg lastbiler hele vejen fra Høje tåstrup vælges. Og ja, det tror jeg et eller andet sted sker alligevel.


Problemet i Nordjylland er at der skal køres 70 for at kunne lave en ordentlig måling. Med et godstog kan du "bare" standse før hver overkørsel og konstatere om den er sikret eller ej før du fortsætter kørslen.

Avatar

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/4 2019, 09:58 (1804 dage siden) @ Rail

Ahhh S-banen... Ja den mulighed er der selvfølgelig! Hvorfor havde jeg ikke tænkt over den.

Men det kommer selvfølgelig an på hvornår den del bliver det nye signalprogram (jeg har ikke styr på rækkefølgen på S-banen).

Men bare køres om natten skriver du. Hvis det skal være lige så bøvlet som i Nordjylland, hvor alle overgange skal bevogtes osv. Så tror jeg lastbiler hele vejen fra Høje tåstrup vælges. Og ja, det tror jeg et eller andet sted sker alligevel.

Problemet i Nordjylland er at der skal køres 70 for at kunne lave en ordentlig måling. Med et godstog kan du "bare" standse før hver overkørsel og konstatere om den er sikret eller ej før du fortsætter kørslen.

Nu lige på S-banen er der ikke så frygtelig mange overkørsler.....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Træ-tog til Junckers Køge - Spørgsmål

af Rail, 21/4 2019, 10:26 (1804 dage siden) @ Michael Deichmann

Ahhh S-banen... Ja den mulighed er der selvfølgelig! Hvorfor havde jeg ikke tænkt over den.

Men det kommer selvfølgelig an på hvornår den del bliver det nye signalprogram (jeg har ikke styr på rækkefølgen på S-banen).

Men bare køres om natten skriver du. Hvis det skal være lige så bøvlet som i Nordjylland, hvor alle overgange skal bevogtes osv. Så tror jeg lastbiler hele vejen fra Høje tåstrup vælges. Og ja, det tror jeg et eller andet sted sker alligevel.

Problemet i Nordjylland er at der skal køres 70 for at kunne lave en ordentlig måling. Med et godstog kan du "bare" standse før hver overkørsel og konstatere om den er sikret eller ej før du fortsætter kørslen.


Nu lige på S-banen er der ikke så frygtelig mange overkørsler.....

Det var hvis man køre Roskilde - Køge...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak