Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokaltog bløder pasagerer (Generelt)

af Per Sørensen, 20/4 2019, 18:58 (1826 dage siden)

G'aften Forum,

Helsingør Dagblad havde for nogen tid siden en artikel, hvor Lokaltog fortalte hvorfor de mente at passagertal var 300.000 ned per år.
Jeg mente noget manglede, så jeg skrev nedenstående, som I ikke skal slippe for:

Lokaltog bløder passagerer

Jeg kører ofte med Lokaltog – både Hornbækbanen og Lille Nord.
Jeg har tit cykel med og tak for denne gratis service, som jeg tror er en succes.

I nævner grunde, som årsag til passagerflugt, men jeg mener jeg at der er andre.

Selv når Lille Nord er rettidig ved ankomst til Helsingør, kan man ikke nå forbindelsen videre med Hornbækbanen og så koster det en halv time.

Den anden vej er den også gal!
Man kommer ikke f.eks. 5-10 min for sent – næh det er sekunder eller minutter!!!
At se et tog der kører lige for snuden af én, er jo helt Monty Pythonsk eller Ulf Pilgård som buschauffør!
Helt til grin!

Et af jeres argumenter for at køreplanen er som den er, skyldes at specielt Hornbækbanen skal passe til Kystbanen.

Men hvordan 2 tog i timen passer med en bane med 3 tog i timen, kræver vist lidt forklaring – det er nok kun en matematiker, der kan få den til at gå op![/i]

Lokaltog er nok de eneste i verden, hvor tog ikke passer med egne tog!

På grund af ovenstående har I mistet mange der enten køre bus/bil/tog fra måske Ålsgårde til Espergærde eller andre steder.

Det er ikke sikkert I kan få dem tilbage, men ved at lade Lille Nord køre videre på Hornbækbanen uden skift, kan nok hive nogle tilbage.

Der er argumentere for at det er dyrt med signaler, mm. og at det er BaneDanmark der bestemmer, men det kan nok betale sig at komme i gang.

Hvis 300.000 passagerer havde betalt f.eks. 20 kroner, havde det givet 6 millioner. Om året!!!

Der kan sikkert spares 1-2 togsæt der ikke skal holde og glo - det er måske 30 - 50 millioner!!!

Altså: KOM NU -please

venligst pediHg

Lokaltog bløder pasagerer

af 1993matias ⌂, KH, 21/4 2019, 11:13 (1825 dage siden) @ Per Sørensen

Læg dertil en tidsperiode på 1 time og 40 minutter (!) uden tog om aftenen ved overgang fra halvtimesdrift til heltimesdrift. Lige omkring klokken 8-9 om aftenen mellem Fredensborg og Helsingør er der en time og 40 minutter uden tog!

Der er jo selvfølgelig en grund, Lokaltog vil gerne køre med kun et togsæt Hillerød-Helsingør, med de deraf ændrede minuttal. Men er det virkelig det værd, når der er så lang tid uden et tog, og med endnu flere minuttal, passagererne skal huske?

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Lokaltog bløder pasagerer

af nicolajpaaske, 22/4 2019, 15:11 (1824 dage siden) @ Per Sørensen

Jeg kan komme i tanke om lignende eksempler i Roskilde. IC-tog fra vest og stoptogene fra Nordvestbanen ankommer til Roskilde i minuttal 05/06. Lille Syd afgår i minuttal 04. Altså korresponderer Lille Syd ikke med to væsentlige linjer, der burde være værd at vente på.

I modsatte retning er der så 4 minutters skift - ikke nødvendigvis til at nå :-)

Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere
ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak