Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny køreplan ifb. med Grenåbanens åbning (Generelt)

af andersj, Aalborg, 25/4 2019, 20:35 (1827 dage siden)

Når Grenåbanen åbner på tirsdag får hele Aarhus Letbane nye køreplaner. Her er en gennemgang af det nye driftskoncept i dagtimerne på hverdage. Køreplaner findes ved at trykke på overskrifterne.

L1 (Aarhus H - Lystrup - Ryomgård - Grenå)
2 afgange i timen Aarhus H-Ryomgård, hvoraf en afgang fortsætter til Grenå. Korrespondance i begge retninger med L2 i Lystrup. Korrespondance med L2 mod Mårslet og med L2 fra Odder på Aarhus H.

Planen er at L1 skal fortsætte til Mårslet, når driften på Grenåbanen er blevet stabil.

Ekstra afgange på skoledage:
Aarhus H-Hornslet
6:30
15:00
16:30

Hornslet-Aarhus H:
7:11
15:41
17:11

Grenå-Ryomgård: (alle hverdage, fortsætter til Aarhus H)
5:44

L2 (Odder - Mårslet - Aarhus H - Lisbjerg - Lystrup)
2 afgange i timen Odder-Lisbjergskolen og Lystrup-Skejby-Odder.
2 afgange i timen Mårslet-Skejby-Lystrup og Lisbjergskolen-Mårslet.

8 afgange i timen Aarhus H-Aarhus Universitetshospital (hver anden ender på AUH og hver anden fortsætter mod Lisbjerg/Lystrup)

Ekstra afgang på skoledage:
Odder-Mårslet (fortsætter til Lystrup alle hverdage)
7:16

--
Mvh Anders

Hængepartier hos Aarhus Letbane

af andersj, Aalborg, 26/4 2019, 16:16 (1826 dage siden) @ andersj

Nu vi er ved letbanen, er det også relevant med en liste over projekter der er planlagte men endnu ikke gennemført ved 1. etape.

-Opgradering til 100 km/t Ryomgård-Grenå (Banedanmark projekt)
-Godkendelse af trinbræt i Thorsager og Hessel.
-Færdiggørelse af krydsningsspor i Trustrup (muliggør halvtimedrift Ryomgård-Grenå)
-Etablering af krydsningsspor ved Vestre Strandallé (muliggør kvartersdrift Aarhus H-Hornslet)
-Etablering af trinbræt ved Rolighedsvej/Harald Selmers Vej i Risskov.
-Etablering af opstillingsspor og krydsningsspor ved Rude Havvej i Odder (forkortning af rejsetiden ved evt. fremtidig kvartersdrift Mårslet-Odder og mulighed for byudvikling på de midlertidige opstillingsspor på Odder station)

--
Mvh Anders

Hængepartier hos Aarhus Letbane

af jaer, 26/4 2019, 16:42 (1826 dage siden) @ andersj

Nu vi er ved letbanen, er det også relevant med en liste over projekter der er planlagte men endnu ikke gennemført ved 1. etape.

-Opgradering til 100 km/t Ryomgård-Grenå (Banedanmark projekt)
-Godkendelse af trinbræt i Thorsager og Hessel.
-Færdiggørelse af krydsningsspor i Trustrup (muliggør halvtimedrift Ryomgård-Grenå)
-Etablering af krydsningsspor ved Vestre Strandallé (muliggør kvartersdrift Aarhus H-Hornslet)
-Etablering af trinbræt ved Rolighedsvej/Harald Selmers Vej i Risskov.
-Etablering af opstillingsspor og krydsningsspor ved Rude Havvej i Odder (forkortning af rejsetiden ved evt. fremtidig kvartersdrift Mårslet-Odder og mulighed for byudvikling på de midlertidige opstillingsspor på Odder station)

og som alle er kommet til i løbet af perioden, mange som 3. parts projekter.

/Jan

Hængepartier hos Aarhus Letbane

af Ib Jensen, 26/4 2019, 17:19 (1826 dage siden) @ andersj

Nu vi er ved letbanen, er det også relevant med en liste over projekter der er planlagte men endnu ikke gennemført ved 1. etape.

-Opgradering til 100 km/t Ryomgård-Grenå (Banedanmark projekt)
-Godkendelse af trinbræt i Thorsager og Hessel.
-Færdiggørelse af krydsningsspor i Trustrup (muliggør halvtimedrift Ryomgård-Grenå)
-Etablering af krydsningsspor ved Vestre Strandallé (muliggør kvartersdrift Aarhus H-Hornslet)
-Etablering af trinbræt ved Rolighedsvej/Harald Selmers Vej i Risskov.
-Etablering af opstillingsspor og krydsningsspor ved Rude Havvej i Odder (forkortning af rejsetiden ved evt. fremtidig kvartersdrift Mårslet-Odder og mulighed for byudvikling på de midlertidige opstillingsspor på Odder station)


Der er godt nok meget, der ikke er blevet lavet, mens togdriften alligevel var indstillet i årevis.

Hængepartier hos Aarhus Letbane

af Peter Linaa, 26/4 2019, 17:44 (1826 dage siden) @ Ib Jensen

Nu vi er ved letbanen, er det også relevant med en liste over projekter der er planlagte men endnu ikke gennemført ved 1. etape.

-Opgradering til 100 km/t Ryomgård-Grenå (Banedanmark projekt)
-Godkendelse af trinbræt i Thorsager og Hessel.
-Færdiggørelse af krydsningsspor i Trustrup (muliggør halvtimedrift Ryomgård-Grenå)
-Etablering af krydsningsspor ved Vestre Strandallé (muliggør kvartersdrift Aarhus H-Hornslet)
-Etablering af trinbræt ved Rolighedsvej/Harald Selmers Vej i Risskov.
-Etablering af opstillingsspor og krydsningsspor ved Rude Havvej i Odder (forkortning af rejsetiden ved evt. fremtidig kvartersdrift Mårslet-Odder og mulighed for byudvikling på de midlertidige opstillingsspor på Odder station)

Der er godt nok meget, der ikke er blevet lavet, mens togdriften alligevel var indstillet i årevis.

Hvor mange år er årevis?

Hængepartier hos Aarhus Letbane

af andersj, Aalborg, 26/4 2019, 17:45 (1826 dage siden) @ Ib Jensen

Nu vi er ved letbanen, er det også relevant med en liste over projekter der er planlagte men endnu ikke gennemført ved 1. etape.

-Opgradering til 100 km/t Ryomgård-Grenå (Banedanmark projekt)
-Godkendelse af trinbræt i Thorsager og Hessel.
-Færdiggørelse af krydsningsspor i Trustrup (muliggør halvtimedrift Ryomgård-Grenå)
-Etablering af krydsningsspor ved Vestre Strandallé (muliggør kvartersdrift Aarhus H-Hornslet)
-Etablering af trinbræt ved Rolighedsvej/Harald Selmers Vej i Risskov.
-Etablering af opstillingsspor og krydsningsspor ved Rude Havvej i Odder (forkortning af rejsetiden ved evt. fremtidig kvartersdrift Mårslet-Odder og mulighed for byudvikling på de midlertidige opstillingsspor på Odder station)

Der er godt nok meget, der ikke er blevet lavet, mens togdriften alligevel var indstillet i årevis.

Som Jan skrev var projekterne ikke en del af den oprindelige anlægskontrakt med ASAL. Nogle af dem, bl.a. Trustrup station var en option til kontrakten, som ikke blev udnyttet fordi finaniseringen ikke var på plads inden optionen udløb.

Men ingen tvivl om at det er væsentligt dyrere at lave det nu, end hvis man havde udvist rettidig omhu. Ejerne (Regionen og de 4 kommuner) har simpelthen ikke været i stand til at tage beslutningerne rettidigt. Men det ses flere steder at kommuner ikke helt har styr på store infrastrukturprojekter, måske pga. manglende erfaring. Egnsplanvej i Aalborg og omfartsvejen ved Aars er to projekter der også var ramt af dårlig projektledelse. Se bl.a. her.

--
Mvh Anders

Hængepartier hos Aarhus Letbane

af Mads Svendsen, 29/4 2019, 15:11 (1823 dage siden) @ andersj

Krydsningssporet er jo lavet i Trustrup - det må være det vigtigste. At der så mangler strøm, signaler og perroner bør kunne laves efterfølgende af Aarhus Letbane uden de store sværdsslag.

Avatar

Hængepartier hos Aarhus Letbane

af Ove Nygaard, 29/4 2019, 16:44 (1823 dage siden) @ Mads Svendsen

Krydsningssporet er jo lavet i Trustrup - det må være det vigtigste. At der så mangler strøm, signaler og perroner bør kunne laves efterfølgende af Aarhus Letbane uden de store sværdsslag.

Ja, "det står og falder" halvtimesdriften mellem Ryomgård og Grenå jo på! Men der skal jo også være penge på anlægskontoen til denne færdiggørelse. Er der det?:-(

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Hængepartier hos Aarhus Letbane

af jaer, 29/4 2019, 20:53 (1823 dage siden) @ Ove Nygaard

Krydsningssporet er jo lavet i Trustrup - det må være det vigtigste. At der så mangler strøm, signaler og perroner bør kunne laves efterfølgende af Aarhus Letbane uden de store sværdsslag.


Ja, "det står og falder" halvtimesdriften mellem Ryomgård og Grenå jo på! Men der skal jo også være penge på anlægskontoen til denne færdiggørelse. Er der det?:-(

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Den største udfordring er leveringstid på sikringsanlæg. Hertil skal så lægges den kære CSM-proces, der jo heller ikke er opfundet for at fremme tidsperspektivet eller muliggøre fleksibilitet.

/Jan

Hængepartier hos Aarhus Letbane

af OnkelJørn, 29/4 2019, 16:46 (1823 dage siden) @ andersj

Etablering af krydsningsspor ved Vestre Strandallé (muliggør kvartersdrift Aarhus H-Hornslet)

Det er der ikke lige plads til.

Hængepartier hos Aarhus Letbane

af andersj, Aalborg, 29/4 2019, 16:56 (1823 dage siden) @ OnkelJørn

Etablering af krydsningsspor ved Vestre Strandallé (muliggør kvartersdrift Aarhus H-Hornslet)

Det er der ikke lige plads til.

Såvidt jeg kan se på Google Maps er der et stort græsareal mellem Vestre Strandallé og Grenåvej. Perroner skal naturligvis flyttes.

--
Mvh Anders

Hængepartier hos Aarhus Letbane

af OnkelJørn, 29/4 2019, 17:03 (1823 dage siden) @ andersj

Etablering af krydsningsspor ved Vestre Strandallé (muliggør kvartersdrift Aarhus H-Hornslet)

Det er der ikke lige plads til.


Såvidt jeg kan se på Google Maps er der et stort græsareal mellem Vestre Strandallé og Grenåvej. Perroner skal naturligvis flyttes.

Et lettere sump område tæt på plejehjem med det betyder nok mindre.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak