Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signalprogram - Nye forsinkelser

af Frank Poulsen, 26/4 2019, 14:04 (1826 dage siden) @ Pylorus

Nu er jeg måske ikke for klog...

Men var ideen med 2 leverandører, 1 i vest og 1 i øst ikke at hvis den ene ikke magtede opgaven så skulle den anden tag over... Jeg har før hørt nogle sige det løb allerede er kørt. Kan ikke huske om det var herinde... Men hvis det virker i vest, så burde det vel også kunne virke i øst. Ellers må leverandøren skiftes i mine øjne! Selvfølgelig ikke ved første lille fejl, men det virker bare som om vest er generelt længere fremme... Det ender vel med de får næste strækning i brug, før øst får den første...

Signalprogram - Nye forsinkelser

af Peter, 26/4 2019, 17:05 (1826 dage siden) @ Frank Poulsen

Men det virker desværre ikke. Nu er der igen togbus mellem Gentofte og Hillerød.
Farcen er næsten total!

--
[image]

Signalprogram - Nye forsinkelser

af Frank Poulsen, 26/4 2019, 18:56 (1826 dage siden) @ Peter

Ja. Problemet med det nye system er at det er enten eller (som jeg lige ser det udefra), hvorimod det gamle kunne man enten understationsbemande hvis fjernstyringen røg, eller man kunne køre på sigt ved mundtlige meldinger osv. Jeg tænker stadig, hvor meget kunne man have forbedret de gamle anlæg ved bare det halve beløb... Men selvfølgelig har det nye også fordele (når det kommer til at virke)

Signalprogram - Nye forsinkelser

af Peter, 26/4 2019, 18:59 (1826 dage siden) @ Frank Poulsen

Desværre kommer det nok ikke til at virke optimalt i min levetid.
Og jeg regner da med at genere mine omgivelser i mindst 20 år endnu:-)

--
[image]

Signalprogram - Nye forsinkelser

af andersj, Aalborg, 26/4 2019, 19:23 (1826 dage siden) @ Peter

Men det virker desværre ikke. Nu er der igen togbus mellem Gentofte og Hillerød.
Farcen er næsten total!

Det er slet ikke samme system på S-banen som på fjernbanen. S-banen får CBTC ligesom Cityringen, mens fjenbanen er ERTMS.

CBTC = Siemens.
ERTMS Øst = Alstom.
ERTMS Vest = Thales & Strukton.

--
Mvh Anders

Signalprogram - Nye forsinkelser

af Togbus, Foldingbro, 26/4 2019, 19:35 (1826 dage siden) @ andersj

Men det virker desværre ikke. Nu er der igen togbus mellem Gentofte og Hillerød.
Farcen er næsten total!


Det er slet ikke samme system på S-banen som på fjernbanen. S-banen får CBTC ligesom Cityringen, mens fjenbanen er ERTMS.

CBTC = Siemens.
ERTMS Øst = Alstom.
ERTMS Vest = Thales & Strukton.

Så må du gerne forklare hvorfor det ene system er bedre end andre. Argumentationen for nye signalsystemer var vist noget om at rettigheden og anden systempålidelighed skulle være langt bedre end "det gamle skrammel" som man ville erstatte.

Der har vist aldrig kørt så mange busser mellem Gentofte og Hillerød som efter man gik i gang med at nedbryde et håbløst forældet signalsystem. Gad vide om der havde været brug for lige så mange busser hvis man havde kørt videre med det "upålidelige og håbløst forældede system"?

--
- busser når det er billigst

Signalprogram - Nye forsinkelser

af andersj, Aalborg, 26/4 2019, 20:07 (1826 dage siden) @ Togbus

Men det virker desværre ikke. Nu er der igen togbus mellem Gentofte og Hillerød.
Farcen er næsten total!


Det er slet ikke samme system på S-banen som på fjernbanen. S-banen får CBTC ligesom Cityringen, mens fjenbanen er ERTMS.

CBTC = Siemens.
ERTMS Øst = Alstom.
ERTMS Vest = Thales & Strukton.

Så må du gerne forklare hvorfor det ene system er bedre end andre. Argumentationen for nye signalsystemer var vist noget om at rettigheden og anden systempålidelighed skulle være langt bedre end "det gamle skrammel" som man ville erstatte.

Der har vist aldrig kørt så mange busser mellem Gentofte og Hillerød som efter man gik i gang med at nedbryde et håbløst forældet signalsystem. Gad vide om der havde været brug for lige så mange busser hvis man havde kørt videre med det "upålidelige og håbløst forældede system"?

Jeg kender ikke så meget til CBTC og de problemer der er med det, udover at det er udviklet til metroer og den langsigtede plan er at reducere lokomotivførerbudgettet med 100% hos S-togene.

--
Mvh Anders

Signalprogram - Nye forsinkelser

af Togbus, Foldingbro, 26/4 2019, 20:14 (1826 dage siden) @ andersj

Jeg kender ikke så meget til CBTC og de problemer der er med det, udover at det er udviklet til metroer og den langsigtede plan er at reducere lokomotivførerbudgettet med 100% hos S-togene.

Med overgang til 100% togbus kan man spare 100% på lokomotivførerbudgettet, med eller uden CBTC ;-)

--
- busser når det er billigst

Signalprogram - Nye forsinkelser

af steenth, 27/4 2019, 05:42 (1825 dage siden) @ Togbus

Men det virker desværre ikke. Nu er der igen togbus mellem Gentofte og Hillerød.
Farcen er næsten total!


Det er slet ikke samme system på S-banen som på fjernbanen. S-banen får CBTC ligesom Cityringen, mens fjenbanen er ERTMS.

CBTC = Siemens.
ERTMS Øst = Alstom.
ERTMS Vest = Thales & Strukton.

Så må du gerne forklare hvorfor det ene system er bedre end andre. Argumentationen for nye signalsystemer var vist noget om at rettigheden og anden systempålidelighed skulle være langt bedre end "det gamle skrammel" som man ville erstatte.

CBTC har langt højere kapacitet end ERTMS. ERTMS kan ikke og vil ikke hellere kunne komme til håndtere den nuværende S-togsdrift. ERTMS/ETCS er mere simpel, så den kan håndtere alle former for fjerntog, mens CBTC er designet til bybane-drift med tæt toggang.

Avatar

Signalprogram - Nye forsinkelser

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/4 2019, 17:49 (1825 dage siden) @ steenth

Men det virker desværre ikke. Nu er der igen togbus mellem Gentofte og Hillerød.
Farcen er næsten total!


Det er slet ikke samme system på S-banen som på fjernbanen. S-banen får CBTC ligesom Cityringen, mens fjenbanen er ERTMS.

CBTC = Siemens.
ERTMS Øst = Alstom.
ERTMS Vest = Thales & Strukton.

Så må du gerne forklare hvorfor det ene system er bedre end andre. Argumentationen for nye signalsystemer var vist noget om at rettigheden og anden systempålidelighed skulle være langt bedre end "det gamle skrammel" som man ville erstatte.


CBTC har langt højere kapacitet end ERTMS. ERTMS kan ikke og vil ikke hellere kunne komme til håndtere den nuværende S-togsdrift. ERTMS/ETCS er mere simpel, så den kan håndtere alle former for fjerntog, mens CBTC er designet til bybane-drift med tæt toggang.

ERTMS/ECTS benytter faste blokke lige som det gamle system. Her får man elektronisk overført køretilladelse ind i hver blok, som man kører.
CBTC benytter flydende blokke hvor hver blok følger det enkelte tog. Man kan sige at der omkring hvert tog er en sikkerhedszone som er en blok, der følger toget. Blokkens størrelse er afhængig af togets hastighed (bremseafstand plus det løse). Resultatet er en tættere togfølge er mulig ved CBTC.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Signalprogram - Nye forsinkelser

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 27/4 2019, 08:46 (1825 dage siden) @ Togbus

Nogen som ved hvad problemet er med det nye signal system Gentofte/Hillerød!

Jeg forstår det som man forsætter udrulning og hvis der er store problemer ville man vel ikke gøre dette?

Signalprogram - Nye forsinkelser

af Rail, 27/4 2019, 11:38 (1825 dage siden) @ hummel_62

Nogen som ved hvad problemet er med det nye signal system Gentofte/Hillerød!

Jeg forstår det som man forsætter udrulning og hvis der er store problemer ville man vel ikke gøre dette?

Ha! Den politiske virkelighed er desværre en helt anden. Projektet er too big to fail...

Avatar

Signalprogram - Nye forsinkelser

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/4 2019, 18:07 (1825 dage siden) @ hummel_62

Nogen som ved hvad problemet er med det nye signal system Gentofte/Hillerød!

Jeg forstår det som man forsætter udrulning og hvis der er store problemer ville man vel ikke gøre dette?

Jo! Det hedder projektstyring.

Der er noget software i togene, hvor der måske er en fejl eller uhensigtsmæssighed. Når det er rettet og rettelsen er godkendt skal software i alle togene.
Det har jo ingen indflydelse på baliser og akseltællere i sporet og skiltning langs sporet. Det kan man da ligeså godt fortsætte med mens de retter programmet i toget.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Signalprogram - Nye forsinkelser

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/4 2019, 09:39 (1824 dage siden) @ Michael Deichmann

Naturligvis, men tænkte på drift start.

Er det ikke i drift.
Hillerød Svanemøllen
Klampenborg Hellerup
Farum Svanemøllen
Næste step ringbanen

Dette er spørgsmål da jeg ikke kant finde det i klart sprog på
Noget officielt sted

Signalprogram - Nye forsinkelser

af RasmusD, 28/4 2019, 17:05 (1824 dage siden) @ hummel_62

P.t. er CBTC vist kun i drift på Gentofte-Hillerød.

Overblikket kan du få med CBTC-strækningsoversigten: https://www.bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/ORS/Straekningsoversi...

Og evt sammenholde den med TIB-S: https://www.bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/SR?drilldown=ef833701...

Hvis en strækning er i TIB-S, bruger den de gamle signaler.

Signalprogram - Nye forsinkelser

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/4 2019, 23:57 (1824 dage siden) @ RasmusD

Super takker
Vil holde mig up to date

Kan se mit gæt på hvor langt man er, er lidt ved siden af

Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere
DSB MY1103

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak