Ting til tiden (lidt OT) (Generelt)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, lørdag 27. april, 2019, 08:54 (119 dage siden)

Nu DSB og Bane.dk har så svært ved at holde budget og tidsplaner,
Så er det nu dejligt at se Vejdirektoratet ser ud til at gøre det igen. Broen ved Frederikssund ser ud til at blive færdig før tid,
De er så sikker at de har sat et ur på hjemme siden for åbningen. 154 dage og tæller ned.

Håber det lykkes og evnen til at planlæg smitter af.

Ting til tiden (lidt OT)

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, lørdag 27. april, 2019, 09:31 (119 dage siden) @ hummel_62

Nu DSB og Bane.dk har så svært ved at holde budget og tidsplaner,
Så er det nu dejligt at se Vejdirektoratet ser ud til at gøre det igen. Broen ved Frederikssund ser ud til at blive færdig før tid,
De er så sikker at de har sat et ur på hjemme siden for åbningen. 154 dage og tæller ned.

Håber det lykkes og evnen til at planlæg smitter af.

Vejdirektoratet er ganske rigtig gode til at overholde både budget og tidsplan, men måske en del af hemmeligheden ligger i, at man med vilje vælger at overbudgetterer sine projekter, for derigennem at få ros for at holde både budget og tidplan - det er der i hvert fald nogen der mener.

En stor del af Vejdirektoratets udgifter i forbindelse med deres projekter er asfaltarbejde, og specielt inden for denne branche har priserne kun kendt en vej, og det er ned af. Derfor vil et projektet, der er budgetteret for 4-5 år siden, få glæde af et ikke ubetydelig prisfald på asfaltarbejdet.

Jeg kender ikke prisudvikling på arbejde udført af jernbaneentreprenørerne, men kan det tænkes, at de ikke har haft samme nedadgående pristendens ?

Ting til tiden (lidt OT)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, lørdag 27. april, 2019, 09:38 (119 dage siden) @ Henrik Hansen

Ikke umuligt at de har lagt tids buffer ind.
Det ville i min optik være en idé om dem på banen, gøre det lidt også.
Også op mindre opgaver, så de er klar til oplyst tid.

Økonomi, om priser er faldet har jeg ikke forstand på. Vel også flere der kan lægge asfalt end jern skinner. Så Nå mere at presse prisen.

Avatar

Ting til tiden (lidt OT)

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, lørdag 27. april, 2019, 18:03 (118 dage siden) @ Henrik Hansen

Vejdirektoratet er ganske rigtig gode til at overholde både budget og tidsplan, men måske en del af hemmeligheden ligger i, at man med vilje vælger at overbudgetterer sine projekter, for derigennem at få ros for at holde både budget og tidplan - det er der i hvert fald nogen der mener.

Det er 1. dag på "Grundkursus i projektledele" at lære at operere med et "Risikobudget". Det er ikke "bare" at tage den beregnede pris og lægge 25-100% oveni.
Du gør en grundig overvejelse over hvilke overraskelser du kan løbe ind i og skønner hvad de vil koste hvis udløst og risikoen for at de bliver udløst. Desuden fastlægger du en plan for hvordan en sådan udløst risiko imødegås. Det er ikke trivielt men kan læres.
I offentlige projektbudgetter vil du her skulle overbevise de bevilgende myndigheder (politikkerne) at de skal bevilge dette ekstra beløb. Her må man bare konstatere at Vejdirektoratet er meget mere professionelle projektmagere end - ja - de fleste andre styrelser, da stort set alle offentlige projekter ikke ender på aftalt tid og pris. Vejdirektoratet for deres projekter godkendt med et ordentligt risokobudget fordi de og deres rådgivere gør det professionelt og overbevisende. Og har en kultur om at imødegå overraskelser med fokus på at fastholde pris og tid.
Der er en grund til at det er Vejdirektoratet der bygger den nye Stortsrømsbro og har lavet flere af broerne på den nye bane. Og samme grund til at der er folk i departementet der overvejer at lægge BaneDK ind under Vejdirektoratet.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ting til tiden (lidt OT)

af LarsJels, Jels, lørdag 27. april, 2019, 22:58 (118 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej

Er der ikke noget med, at det højtbesunge Vejdirektorat er løbet ind i problemer og udsættelser i forhold til, hvad man der går under betegnelsen "mindre lokale forbedringer" i form af renovering af Den Gamle Lillebæltsbro, så den er spærret hele 35 uger i år?
Herregud den er ikke en gang 100 år gammel, så hvad er problemet? ;-)

med venlig hilsen
Lars

Ting til tiden (lidt OT)

af Jens N @, Fredericia, søndag 28. april, 2019, 08:11 (118 dage siden) @ LarsJels

Er der ikke noget med, at det højtbesunge Vejdirektorat er løbet ind i problemer og udsættelser i forhold til, hvad man der går under betegnelsen "mindre lokale forbedringer" i form af renovering af Den Gamle Lillebæltsbro, så den er spærret hele 35 uger i år?


Er Den gamle Lillebæltsbro ikke ejet af Banedanmark?

Mvh. Jens

Ting til tiden (lidt OT)

af Skjold, søndag 28. april, 2019, 16:28 (117 dage siden) @ Jens N

Banedanmark er ejer, men Vejdirektoratet har ørerne i klemme.

»Vejdirektoratet har kun nået at udføre halvdelen af det oprindeligt planlagte renoveringsarbejde. Det skyldes blandt andet en strømulykke på broen.

- Det var planen, at kørebanen skulle repareres, forstærkes og have ny belægning i hele broens længde, men på grund af omstændighederne nåede vi kun ud til midten af broen i år, siger Iben Maag.

- Det er vi naturligvis kede af, men jeg kan forsikre, at vi inden for de givne forhold har arbejdet så hurtigt som muligt, fastslår hun.

I 2019 bliver et nyt planlagt renoveringsarbejde derfor forlænget med 20 uger. Den Gamle Lillebæltsbro bliver allerede spærret igen 1. februar 2019, og det bliver endnu et længerevarende renoveringsarbejde…«

TV2/Fyn 05-10-2018

Venlig hilsen Skjold Christensen

Ting til tiden (lidt OT)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, søndag 28. april, 2019, 09:29 (118 dage siden) @ LarsJels

Hej

Er der ikke noget med, at det højtbesunge Vejdirektorat er løbet ind i problemer og udsættelser i forhold til, hvad man der går under betegnelsen "mindre lokale forbedringer" i form af renovering af Den Gamle Lillebæltsbro, så den er spærret hele 35 uger i år?
Herregud den er ikke en gang 100 år gammel, så hvad er problemet? ;-)

med venlig hilsen
Lars

Nej det er kun i Øst Danmark broer bliver næsten 100 år før de skiftes.

Alvor:
Hvis VD kalder det lokale forbedringer eller andet, vil jeg godt med give dig at de ikke er bedre. Synes bare de i det store hele er bedre til at ramme tidsplanen. Hvis det er fordi de ligger ekstra tid i planlægningen så fint med mig. Glæder mig når de siger 4 år og det bliver 3 år, end 3 år og det så bliver 4 år

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen