En tur til Chile III (Generelt)
Vi genoptager tråden, se her ogher, tak for venlige tilbagemeldinger samt supplerende billeder og oplysninger.
På oversigskort over sporvidden i forskellige lande angives Chile gerne som ”bredsporsland”, men vi har nu rejst 1.600 km mod syd fra Arica uden at støde på noget, der var bredere end normalspor.
Der findes ikke længere 762mm-spor i det nordlige Chile, men vi har set 1.067mm i drift, og som vi ved, har man kunnet køre på meterspor fra La Calera helt til Iquique og undervejs møde en del tilslutningsbaner med denne sporvidde.
Så er vi nået til Los Andes, og her finder vi endelig det brede 1.676mm-spor. Strækningen går til Llay-Llay, der ligger på hovedbanen fra Santiago til Valparaiso.
Den vil vi behandle ret grundigt, men først lidt generel historie:
Chile var en ubetydelig del af det spanske kolonirige, og efter at uafhængigheden var opnået - de sidste loyalister blev nedkæmpet i 1824 - var det stadig noget af en afkrog. Det ændrede sig imidlertid drastisk i løbet af 1800-tallet.
Vi kan først bemærke, at den nye stat var præget af politisk stabiltet - efter latinamerikanske forhold. Enkelte korte borgerkrige forekom, men en forfatning fra 1833 holdt helt til 1924. Og selvom den økonomiske og politiske magt var - og fortsat er - samlet på meget få hænder, så synes korruption at være mindre udbredt i Chile end så mange andre steder på kontinentet. Det gav grobund for en økonomisk udvikling.
Udenlandske iværksættere og foretagsomme chilenere begyndte for alvor at interessere sig for ørkenen i nord, da selvstændigheden var opnået, og som vi ved, var her virkelig noget at hente. Den dag i dag stammer næsten halvdelen af Chiles eksportindtægter fra kobber.
Desuden begyndte der at komme gang i handel og skibsfart op langs Stillehavskysten, og chilenerne kunne for eksempel sælge hvede til sultne guldgravere i Californien under guldfeberen, der kulminerede i 1849.
Valparaiso var dengang Chiles vigtigste havn, og det var meget naturligt, at der opstod tanker om en jernbane herfra ind til hovedstaden Santiago. Den første plan forelå i 1842, det første lovforslag kom i '47 og to år senere blev en anlægslov vedtaget.
Men der skulle gå fjorten år, før banen mellem Valparaiso og Santiago var færdig...
(fortsættes)
FEPASA-lokomotiv rangerer ved kobber-smelteriet i Chagres på strækningen mellem Los Andes og Llay-Llay