Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fragttoge i København (Generelt)

af canadianpacific, 6/5 2019, 20:25 (1788 dage siden)

Hej alle.
Jeg nyder virkeligt at tage billeder af toge, særligt godstoge. Men det bliver ofte til meget lange dage uden ret mange skud i kassen. Min ynglings spot er Hvidovre st. hvor jeg har fundet ud af de standser ind imellem.
Er der måske nogen der ligger inde med køreplaner med tider, så jeg slipper for at vente så fandens længe hver gang? :-D

Fragttoge i København

af Leif Jørgensen, København Ø., 6/5 2019, 21:23 (1788 dage siden) @ canadianpacific

Banedanmark har offentliggjort tjenestekøreplaner gældende fra 9. december 2018. Der kan dog være sket ændringer sidenhen. For godstogenes vedkommende må tiderne desuden betegnes som vejledende. De kan køre timer før og efter det angivne.

Med venlige køreplan-hilsner
Leif Jørgensen

Fragttoge i København

af canadianpacific, 6/5 2019, 21:45 (1788 dage siden) @ Leif Jørgensen

Tak for svar! Et meget interessant dokument, jeg ikke var bekendt med. Hvordan kan jeg se hvor togene stopper? Skal det forstås sådan, at hvis der står ank. tid ud for en station så stopper toget der?
Hvis dette er tilfældet kan jeg ikke finde det tog jeg flere gange har set holde kortvarigt på Hvidovre st. hmmm :-)

Fragttoge i København

af mikedk2100, 6/5 2019, 22:02 (1788 dage siden) @ canadianpacific

Hvis dette er tilfældet kan jeg ikke finde det tog jeg flere gange har set holde kortvarigt på Hvidovre st. hmmm :-)

Jeg tænker umiddelbart, at de holder på eller nær Hvidovre station, fordi de holder for rødt? Såvidt jeg husker, så samles jernbanen fra Vigerslev/Sverige med banen fra Valby/København H lige ud for Hvidovre S-tog station, inden banen fortsætter mod Høje Taastrup. Og venter godstoget fra Sverige så for rødt, fordi et passagertog fra København H skal forbi først, så står det næppe i køreplanen :)

Mvh
Michael

Fragttoge i København

af ChrBrun, Helsingør, 6/5 2019, 22:15 (1788 dage siden) @ canadianpacific

Netop som Michael skriver, så er det du har set ved Hvidovre, at godstog, der kommer fra Malmö/Cph Lufthavn/Vigerslev, ofte holder for stop ved indkørselsignalet til det som hedder "Hvidovre fjern", hvor det venter på at tog fra Kbh.H passerer. Som der også skrives kører mange godstog enten før eller efter den planlagte tid, og desuden er en stor del af togene i Tjenestekøreplan Gods (TKG) ændret ved toganmeldelser.
Så reelt er det svært at planlægge godstogs-spotting uden kendskab til de daglige planer, som desværre ikke er offentliggjort uden for jernbanevirksomhederne (Banedanmark og godstogsoperatørerne).

--
Christian Brun

Fragttoge i København

af canadianpacific, 10/5 2019, 18:36 (1785 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hej Leif. Skal det forståes sådan at de tog med ank. tid skrevet i skemaet, stopper ved de angivne stationer?

Fragttoge i København

af LHJ, 6/5 2019, 21:28 (1788 dage siden) @ canadianpacific

Hej alle.
Jeg nyder virkeligt at tage billeder af toge, særligt godstoge. Men det bliver ofte til meget lange dage uden ret mange skud i kassen. Min ynglings spot er Hvidovre st. hvor jeg har fundet ud af de standser ind imellem.
Er der måske nogen der ligger inde med køreplaner med tider, så jeg slipper for at vente så fandens længe hver gang? :-D


Kære ukendte jernbaneven!

Din begejstring for godstog kan jeg fuldt ud dele, og jeg er sikker på, at du i dette forum vil finde venlige og hjælpsomme "åndsbeslægtede", der kan hjælpe dig. Men der sker så meget andet i Hvidovre, så nyd bare det hele, mens du venter - husk at nu kommer den tid, hvor man ikke behøver at "fryse sig halvt ihjel", mens man venter på det næste godstog (men til gengæld med fordel kan huske solcreme ;-))

Men du må love aldrig mere at skrive "toge". "Tog" hedder det samme i både ental og flertal, uanset hvad eksempelvis ubehjælpsomme journalister måtte finde på at skrive i de trykte og elektroniske medier. Det hedder et tog, toget, flere tog, alle togene ! Og tilsvarende er der ikke noget, der på danske hedder "fragttog"; det hedder godstog. Der er ingen grund til at anvende primitive engelsk-oversættelser, når vi nu allerede har længe indarbejdede danske ord for det samme (det gælder selvsagt ikke bare her, men på en desværre lang række områder ...).

Held og lykke med godstogsjagten!

Mh
LH

PS: Når du skriver om et sådant ukontroversielt emne som her, er der ingen grund til ikke at slutte indlægget med en høflighedsfrase (vh, mh, hilsen etc.) efterfulgt af dit navn, evt. en mere eller mindre gennemskuelig signatur som min (nuvel, jeg er måske også berygtet ...) - der er sikkert interessefæller, der oven i købet kunne tænke sig at lære dig at kende.

Fragttoge i København

af Niels, Aarhus, 6/5 2019, 21:40 (1788 dage siden) @ LHJ

"Men du må love aldrig mere at skrive "toge". "Tog" hedder det samme i både ental og flertal, uanset hvad eksempelvis ubehjælpsomme journalister måtte finde på at skrive i de trykte og elektroniske medier. Det hedder et tog, toget, flere tog, alle togene"

Vrøvl!! det kan i flertal hedde både tog og toge - tjek dine ubehjælpsomme og bastante udsagn, før du slår folk i hovedet!
jvf. Retskrivningsordbogen

Venlige retskrivningshilsner fra den gamle skolelærer :-)

Niels H.

--
Niels

Fragttoge i København

af LHJ, 6/5 2019, 22:14 (1788 dage siden) @ Niels

"Men du må love aldrig mere at skrive "toge". "Tog" hedder det samme i både ental og flertal, uanset hvad eksempelvis ubehjælpsomme journalister måtte finde på at skrive i de trykte og elektroniske medier. Det hedder et tog, toget, flere tog, alle togene"

Vrøvl!! det kan i flertal hedde både tog og toge - tjek dine ubehjælpsomme og bastante udsagn, før du slår folk i hovedet!
jvf. Retskrivningsordbogen

Venlige retskrivningshilsner fra den gamle skolelærer :-)

Niels H.

"Når man slår ned i en flok hunde, hyler den, man rammer"

Retskrivningsordbogen er desværre (heller) ikke, hvad den har været …

Sig og skriv, hvad du vil - men der hvor jeg kommer fra, holdt vi op med at sige "toge", senest da vi forlod børnehaven, og min gamle dansklærer på Strandskolen ville aldrig drømme om skrive "toge" (men han havde selvfølgelig også en fortid ved Lollandsbanen).

Og så ikke mere herfra om den sag; verden har større problemer end det.

Mh
LH

Fragttoge i København

af krabsen, 6/5 2019, 22:26 (1788 dage siden) @ LHJ

Retskrivningsordbogen er desværre (heller) ikke, hvad den har været …

Retskrivningsordbogen er nøjagtig hvad den altid har været: En fastlæggelse af danske retskrivningsregler og dermed en udmøntning af retskrivningsloven (sådan en har vi sørme ;-) ..)

https://dsn.dk/om-os/sprognaevnets-opgaver

Sig og skriv, hvad du vil - men der hvor jeg kommer fra, holdt vi op med at sige "toge", senest da vi forlod børnehaven, og min gamle dansklærer på Strandskolen ville aldrig drømme om skrive "toge" (men han havde selvfølgelig også en fortid ved Lollandsbanen).

Det ændrer ikke ved, at toge er en godkendt stavemåde. Kan godt være din gamle lærer ikke brugte den stavemåde, men havde han rettet det i en dansk stil, ville det være uberettiget.

Fragttoge i København

af LHJ, 6/5 2019, 23:41 (1788 dage siden) @ krabsen

Retskrivningsordbogen er desværre (heller) ikke, hvad den har været …


Retskrivningsordbogen er nøjagtig hvad den altid har været: En fastlæggelse af danske retskrivningsregler og dermed en udmøntning af retskrivningsloven (sådan en har vi sørme ;-) ..)

https://dsn.dk/om-os/sprognaevnets-opgaver

Sig og skriv, hvad du vil - men der hvor jeg kommer fra, holdt vi op med at sige "toge", senest da vi forlod børnehaven, og min gamle dansklærer på Strandskolen ville aldrig drømme om skrive "toge" (men han havde selvfølgelig også en fortid ved Lollandsbanen).


Det ændrer ikke ved, at toge er en godkendt stavemåde. Kan godt være din gamle lærer ikke brugte den stavemåde, men havde han rettet det i en dansk stil, ville det være uberettiget.


Jeg havde egentlig lovet "ikke mere herfra" om emnet, men man har som bekendt et standpunkt, til man tager et nyt …
Flertalsformen "toge" var et blandt flere sproglige vildskud - udtryk for sproglig forfladigelse vil nogle sikkert tilføje - som vi blev velsignet med i Retskrivningsordbogen af 1986 (altså længe efter at jeg var gået ud af skolen).
Hvem erindrer ikke "majonæse", som var et andet eksempel, som heldigvis forsvandt igen i 2012.
Måtte det samme snarest ske for flertalsformen "toge"!

God nat!

Mh
LH

Avatar

Godstog i København

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/5 2019, 02:11 (1788 dage siden) @ LHJ

Toge staves tåge og er et vejrfænomen.

Duk og væk!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Fragttoge i København

af Lars Viinholt, 6/5 2019, 22:33 (1788 dage siden) @ LHJ

Kære Lars Henning.
Jo der var flere grunde til, at Dansk Sprognævn blev flyttet til Bogense. Nu må vi så håbe for vor fotograferende ven, at der ikke kommer tåge, når han fotograferer toge - men ellers ikke mere togesnak fra min side!
venligst
Lars

Fragttoge i København

af FutteV, 6/5 2019, 22:18 (1788 dage siden) @ LHJ

Ud fra vedkommendes navn, vil jeg sandsynliggøre at han/hun nok kommer fra Canada, og derfor bør vi respektere når der skrives "toge" og så burde vi også vide hvad der menes :-)

Godstog i København

af Rask Ingemann Lambertsen, 9/5 2019, 21:08 (1785 dage siden) @ canadianpacific

Hej alle.
Jeg nyder virkeligt at tage billeder af toge, særligt godstoge. Men det bliver ofte til meget lange dage uden ret mange skud i kassen. Min ynglings spot er Hvidovre st. hvor jeg har fundet ud af de standser ind imellem.
Er der måske nogen der ligger inde med køreplaner med tider, så jeg slipper for at vente så fandens længe hver gang? :-D

Når det gælder godstog fra Sverige er der hjælp at hente fra en af de svenske hjemmesider, der modtager data fra Trafikverket. Jeg plejer at holde øje med, hvilke tog, der har passeret Östervärn station lige syd for Malmö Godsbangård. Tog med ulige numre kører mod Danmark. Det er togene med numrene 40xxx, 41xxx, 42xxx, 44xxx og 63xxx, der er godstog (eller evt. lokomotiv solo). Der går ca. 35 - 40 minutter, inden de når Hvidovre st.

Nogle få af DB's godstog er desuden at finde på deres afgangs- og ankomstsplakater. For eksempel: Afgang fra Malmö Godsbangård i dag og ankomst til Malmö Godsbangård i dag. Bemærk, at de godt kan køre med et andet nummer hos Trafikverket og Banedanmark.

(Tog med numrene 45xxx overføres med færgen Trelleborg - Sassnitz Fährhafen (Mukran) og passerer således ikke Danmark.)

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak