Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Y-tog får længere levetid - MJBA genstarter udbud af nye tog (Generelt)

af andersj, Aalborg, 7/5 2019, 00:37 (1810 dage siden)

Midtjyske Jernbaner igangsatte den 6. december 2018 et udbud på 4 nye dieseltogsæt med option på 2 mere der skulle leveres inden 31. juli 2020 så de kunne sættes i drift samtidig med overtagelsen af Holstebro-Skjern i december 2020.

Der var bare ingen producenter der kunne levere inden 31. juli 2020, og derfor har Midtjyske Jernbaner måtte aflyse udbuddet og starter forfra uden fastsat leveringsdato. Det vides derfor ikke pt. hvornår Y-togene på Lemvigbanen bliver erstattet af nyt materiel, men det bliver ikke i 2020. Det nye udbud er endnu ikke startet.
Til kørslen mellem Holstebro og Skjern overtager Midtjyske Jernbaner 3 Alstom Lint fra første levering af Arriva.
Ifølge "Investeringsplan 2020 - 2030 Midtjyske Jernbaner" skal der bruges 3 togsæt på Skjern-Holstebro - dog 4 i morgentrafikken. Materielsituationen bliver dermed anspændt hos Midtjyske Jernbaner da man kun har 4 Y-tog sæt (3 styrevogne og 5 motorvogne)

--
Mvh Anders

Y-tog får længere levetid - MJBA genstarter udbud af nye tog

af Jens Hansen, 8/5 2019, 06:27 (1808 dage siden) @ andersj

Hvilke muligheder er der så i et nyt udbud?

JH

Y-tog får længere levetid - MJBA genstarter udbud af nye tog

af andersj, Aalborg, 8/5 2019, 16:11 (1808 dage siden) @ Jens Hansen

Hvilke muligheder er der så i et nyt udbud?

JH

Citat Folkebladet Lemvig den 15. april

"Martha Vrist og bestyrelsen vil nu sætte gang i et nyt udbud, hvor man ikke sætter nogle mindstekrav til leveringstiden.

I stedet vil man opsætte nogle ønsker til leveringen, og det er håbet, at det kan give mulighed for, at flere vil byde på at levere tog samt at det giver plads til mere forhandling med de mulige leverandører omkring blandt andet leveringstiden."

At man nævner "leverandør" i flertal er vist mest en formalitet.

--
Mvh Anders

Y-tog får længere levetid - MJBA genstarter udbud af nye tog

af Jens Hansen, 9/5 2019, 10:17 (1807 dage siden) @ andersj

At man nævner "leverandør" i flertal er vist mest en formalitet.

Der er vel i udgangspunktet flere der vil kunne levere et "lokaltog", men tiden har måske været for kort, i det første udbud.

Mener du da Anders, at der kun er 1 relevant leverandør?

JH

Y-tog får længere levetid - MJBA genstarter udbud af nye tog

af kme, 9/5 2019, 11:07 (1807 dage siden) @ Jens Hansen

Mener du da Anders, at der kun er 1 relevant leverandør?

Da diesel-Desiro for længst er udgået af produktion, er det svært at se andre end Alstom LINT. At få en ny litra godkendt til bare fire (måske seks) togsæt lyder ikke realistisk.

Y-tog får længere levetid - MJBA genstarter udbud af nye tog

af Niels Munch, 9/5 2019, 11:34 (1807 dage siden) @ kme
redigeret af Niels Munch, 9/5 2019, 11:48

Til de dieseltog-leverandører, der er nævnt her, må for god ordens skyld føjes polske NEWAG, som ud over mindre leverancer til hjemmemarkedet har leveret dieseltogsæt til den smalsporede Circumetnea på Sicilien.

Hvorvidt nogle af de nævnte allerede har været "på banen" i f.t. MJBA - eller kommer det, har jeg ingen anelse om.

Y-tog får længere levetid - MJBA genstarter udbud af nye tog

af andersj, Aalborg, 9/5 2019, 11:36 (1807 dage siden) @ kme

Mener du da Anders, at der kun er 1 relevant leverandør?


Da diesel-Desiro for længst er udgået af produktion, er det svært at se andre end Alstom LINT. At få en ny litra godkendt til bare fire (måske seks) togsæt lyder ikke realistisk.

Der er også Pesa LINK. Men det er et meget nyt produkt med en håndfuld børnesygdomme og forsinkede leverancer. Så man skal nok forvente en leveringstid på 2-3 år med disse.

--
Mvh Anders

Y-tog får længere levetid - MJBA genstarter udbud af nye tog

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 9/5 2019, 17:45 (1807 dage siden) @ andersj

De nye tog skal formodentlig leveres med ETCS, hvor den danske løsning sætter nogle begrænsninger for materieludbuddet.
Man kan kun køre med enten den særlige danske ETCS Baseline, som Alstom har udviklet, eller med den spritnye Baseline 3.6.0, som ikke for alvor er på markedet i stor skala før 2022.
Dertil kommer at det er leverandørens ansvar, at få sit onboard udstyr til at virke med BDKs infrastrukturudstyr.

Eksempelvis PESA bruger gerne Bombardier ETCS. Hvis PESA skal tilbyde fire tog til MJBA skal det altså være med Bombardier Baseline 3.6.0. Hvis standardanlægget i toget giver nogle fejl på grund af den unikke danske ERTMS i sporet, skal Bombardier betale dagbøder.
Jeg kender ikke prisen for dieseltogsæt, men dagbøder for el-lokomotiver er normalt omkring 1.000 EUR pr tog pr dag. For at undgå dagbøder skal der derfor testes meget (dyrt), så prisen for de fire tog presses op af test og risikotillæg grundet den danske unikke ERTMS.

Det kan dog stadig være muligt, at aflevere det bedste bud, men det vil afhænge af andre faktorer.

/Lasse

Y-tog får længere levetid - MJBA genstarter udbud af nye tog

af steenth, 10/5 2019, 11:46 (1806 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

De nye tog skal formodentlig leveres med ETCS, hvor den danske løsning sætter nogle begrænsninger for materieludbuddet.
Man kan kun køre med enten den særlige danske ETCS Baseline, som Alstom har udviklet, eller med den spritnye Baseline 3.6.0, som ikke for alvor er på markedet i stor skala før 2022.
Dertil kommer at det er leverandørens ansvar, at få sit onboard udstyr til at virke med BDKs infrastrukturudstyr.

Hmm. BDK er forpligtet til at kunne håndtere alle versioner af baseline 3 - dvs 3.3.0, 3.4.0 og 3.6.0. BDK har faktisk lavet et notat om det. TRU Alm.del Bilag 338 Og man kan nøjes med version 3.4.0 i mange år endnu. Det er første, når man kommer til København, at 3.6.0 bliver nødvendig pga. kapacitet i radiosystemet.

Man har netop begrebet baseline for at defineret at alle versioner inden for den baseline kan arbejde sammen. Version 3.6.0 er ikke en ny baseline - det er en version af baseline 3. Man tester tilføjelse på kryds og tværs netop for at sikre at udstyr med ændre versioner også kan arbejde sammen med nyere versioner. Hvis man på et tidspunkt ikke kan det mere det inden for baseline 3, så skal man igang med baseline 4.

Men det som er planen, at man tilføjer nyt til baseline 3 de næste mange år (pt. er der en pause for man kan få version 3.6.0 ud) ATO kommer med som noget af det næste - nogen ville have haft det med i version 3.6.0...

Y-tog får længere levetid - MJBA genstarter udbud af nye tog

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 10/5 2019, 12:58 (1806 dage siden) @ steenth


Hmm. BDK er forpligtet til at kunne håndtere alle versioner af baseline 3 - dvs 3.3.0, 3.4.0 og 3.6.0. BDK har faktisk lavet et notat om det. TRU Alm.del Bilag 338 Og man kan nøjes med version 3.4.0 i mange år endnu. Det er første, når man kommer til København, at 3.6.0 bliver nødvendig pga. kapacitet i radiosystemet.

Man har netop begrebet baseline for at defineret at alle versioner inden for den baseline kan arbejde sammen. Version 3.6.0 er ikke en ny baseline - det er en version af baseline 3. Man tester tilføjelse på kryds og tværs netop for at sikre at udstyr med ændre versioner også kan arbejde sammen med nyere versioner. Hvis man på et tidspunkt ikke kan det mere det inden for baseline 3, så skal man igang med baseline 4.

Men det som er planen, at man tilføjer nyt til baseline 3 de næste mange år (pt. er der en pause for man kan få version 3.6.0 ud) ATO kommer med som noget af det næste - nogen ville have haft det med i version 3.6.0...

I teorien lyder det jo smukt og rigtigt. Men virkeligheden er nu ikke sådan.

I virkeligheden tester hver leverandør kun sine egne versioners kompatibilitet - og ansvaret for kompatibilitet lægges af infrastrukturforvalteren entydigt over på togleverandøren.

De versioner med "standard" 3.3.0 og 3.4.0 jeg kender til, har ikke funktioner for overkørsler. Disse skal enten tillægges, eller man skal tage Bl 3.6.0. Dette fremgik også af seneste dokument jeg har set for Trafikstyrelsens krav til onboard systemer. Men det vil da være meget glædeligt, hvis man kan nøjes med en standard 3.4.0 i Danmark...

Der er masser af forskelle mellem de forskellige leverandørers versioner af de forskellige baselines/versioner. ikke af ond vilje, men fordi kravene er meget "rummelige", og det indtil videre er unik programmering alle steder, fordi der altid "lige er noget særligt, der skal løses".

Jeg har ikke set en analyse, der bekræfter ,at det kun er København H, der vil udgøre et problem for Bl 3.4.0. Jeg har tidligere set analyser, der har "en hel del flere" stationer med. Men det har forhåbentlig ændret sig.

Der har tidligere været en melding om, at man skal kunne køre med Bl 3.4.0 gennem Danmark - denne melding var ledsaget med en melding om, at man skulle standse foran hver enkelt overkørsel, og manuelt aktivere disse.

/Lasse

Y-tog får længere levetid - MJBA genstarter udbud af nye tog

af steenth, 10/5 2019, 14:40 (1806 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Hmm. BDK er forpligtet til at kunne håndtere alle versioner af baseline 3 - dvs 3.3.0, 3.4.0 og 3.6.0. BDK har faktisk lavet et notat om det. TRU Alm.del Bilag 338 Og man kan nøjes med version 3.4.0 i mange år endnu. Det er første, når man kommer til København, at 3.6.0 bliver nødvendig pga. kapacitet i radiosystemet.

Man har netop begrebet baseline for at defineret at alle versioner inden for den baseline kan arbejde sammen. Version 3.6.0 er ikke en ny baseline - det er en version af baseline 3. Man tester tilføjelse på kryds og tværs netop for at sikre at udstyr med ændre versioner også kan arbejde sammen med nyere versioner. Hvis man på et tidspunkt ikke kan det mere det inden for baseline 3, så skal man igang med baseline 4.

Men det som er planen, at man tilføjer nyt til baseline 3 de næste mange år (pt. er der en pause for man kan få version 3.6.0 ud) ATO kommer med som noget af det næste - nogen ville have haft det med i version 3.6.0...


I teorien lyder det jo smukt og rigtigt. Men virkeligheden er nu ikke sådan.

Muligvis. Men gør da et forsøg med at undgå de værste problemer i baseline 3. Men der altid problemer at leverandørerne tolker det samme forskellig. Det er problem som jeg har set tidligere i andre sammenhænge.

I virkeligheden tester hver leverandør kun sine egne versioners kompatibilitet - og ansvaret for kompatibilitet lægges af infrastrukturforvalteren entydigt over på togleverandøren.

De versioner med "standard" 3.3.0 og 3.4.0 jeg kender til, har ikke funktioner for overkørsler. Disse skal enten tillægges, eller man skal tage Bl 3.6.0. Dette fremgik også af seneste dokument jeg har set for Trafikstyrelsens krav til onboard systemer. Men det vil da være meget glædeligt, hvis man kan nøjes med en standard 3.4.0 i Danmark...

Overkørsler er med i både 3.3.0 og 3.4.0 - jeg har været nede at tjekke dokumenterne på det punkt. Det, som er nyt i 3.6.0, er ETCS over GPRS og Online Key Management. Der var være noget småting, som BDK skal have ændre i ETCS over GPRS i forhold den version de har arbejdet med inden 3.6.0 (reelt 3.5.0, som er trukket tilbage igen) blev fastlagt.

Der er masser af forskelle mellem de forskellige leverandørers versioner af de forskellige baselines/versioner. ikke af ond vilje, men fordi kravene er meget "rummelige", og det indtil videre er unik programmering alle steder, fordi der altid "lige er noget særligt, der skal løses".

Problemerne er mest i 2.3.0d, da er der et hav af nationale tilføjelser. Det prøver man at undgå i baseline 3. I Sverige har man 2 leverandører til udstyr i marken og de har haft problemer med overkørsler, da man måtte bruge en national tilføjelse...

Jeg har ikke set en analyse, der bekræfter ,at det kun er København H, der vil udgøre et problem for Bl 3.4.0. Jeg har tidligere set analyser, der har "en hel del flere" stationer med. Men det har forhåbentlig ændret sig.

Der har tidligere været en melding om, at man skal kunne køre med Bl 3.4.0 gennem Danmark - denne melding var ledsaget med en melding om, at man skulle standse foran hver enkelt overkørsel, og manuelt aktivere disse.

Det kunne jeg godt tænke mig at se.

Mvh
Steen

Avatar

Y-tog får længere levetid - MJBA genstarter udbud af nye tog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/5 2019, 18:55 (1806 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Der har tidligere været en melding om, at man skal kunne køre med Bl 3.4.0 gennem Danmark - denne melding var ledsaget med en melding om, at man skulle standse foran hver enkelt overkørsel, og manuelt aktivere disse.

Er der nogen overkørsler imellem Padborg og Peberholm?
(Jeg spørger fordi jeg ikke ved det og ikke lige checker det - nogen må have kørt turen som Lkf :-) ).

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Y-tog får længere levetid - MJBA genstarter udbud af nye tog

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 10/5 2019, 19:56 (1806 dage siden) @ Michael Deichmann

Der har tidligere været en melding om, at man skal kunne køre med Bl 3.4.0 gennem Danmark - denne melding var ledsaget med en melding om, at man skulle standse foran hver enkelt overkørsel, og manuelt aktivere disse.


Er der nogen overkørsler imellem Padborg og Peberholm?
(Jeg spørger fordi jeg ikke ved det og ikke lige checker det - nogen må have kørt turen som Lkf :-) ).

Der er 5 stk. Tinglev-Padborg.

Mvh Jørgen

Y-tog får længere levetid - MJBA genstarter udbud af nye tog

af Poul Brandt, Nordsjælland, 10/5 2019, 17:47 (1806 dage siden) @ andersj

ja det er mest en formalitet.

Jeg har set et papir i forbindelse med at de skulle have tilskud til et ekstra togsæt, hvoraf det fremgik at de ønskede at indkøbe 4 Lint.

Jeg foreslog i øvrigt ministeriet at lade MJBA overtage alle 8 Desiro fra Nordjyske Baner, så Nordjyske baner kunne indkøbe Lint, og dermed få en homogen flåde.
Det ønskede ministeriet ikke at gå ind i, uden at ønsket kom fra de 2 regioner. Og de 2 regioner ønskede åbenbart ikke at udnytte denne mulighed, uanset at det ville have været billigere for dem begge. Og MJBA kunne havet fået et ekstra togsæt og øge trafikken med nogle direkte tog (husker ikke lige hvorfra og til).

Det tiloversblevne 3 Lint kunne så blive hos Arriva og benyttes i forbindelse med direkte tog Holstebro-Aarhus.

Men måske var MJBA ikke så interesseret i at få Desiro, når det kom til stykket.

Y-tog får længere levetid - MJBA genstarter udbud af nye tog

af andersj, Aalborg, 3/6 2019, 13:20 (1782 dage siden) @ andersj

Midtjyske Jernbaner igangsatte den 6. december 2018 et udbud på 4 nye dieseltogsæt med option på 2 mere der skulle leveres inden 31. juli 2020 så de kunne sættes i drift samtidig med overtagelsen af Holstebro-Skjern i december 2020.

Der var bare ingen producenter der kunne levere inden 31. juli 2020, og derfor har Midtjyske Jernbaner måtte aflyse udbuddet og starter forfra uden fastsat leveringsdato.

Baden Württemberg har lige bestilt 18 Lint til levering inden december 2020, så der er nok også andre forhold der har spillet ind (medmindre B-W's udbud blev igangsat først)

IDA Rail afholder desuden et fyraftensmøde i Aarhus den 18. juni omkring overdragelsen af trafikken mellem Holstebro og Skjern, hvor der måske er flere oplysninger. Mødet er gratis for alle, uanset medlemskab af IDA.

Link til mødebeskrivelse - https://ida.dk/arrangement/togbetjeningen-af-holstebro-skjern-i-vestjylland-fra-decembe...

--
Mvh Anders

Midtjyske Jernbaner vil lease nyt togsæt

af andersj, Aalborg, 11/6 2019, 17:22 (1774 dage siden) @ andersj

Midtjyske Jernbaner er nu ved at undersøge markedet for at kunne lease et togsæt til brug mellem Holstebro og Skjern udover de tre togsæt de får stillet til rådighed af staten.

Da der er ATC-togstop mellem Holstebro og Skjern er det meget begrænset hvad der kan indsættes der, uden større omkostninger. Jeg kan kun komme i tanke om Arrivas Lint eller Desiro samt de MR togsæt der har DK-STM (og dermed ikke er skrottet).

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak