Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billundbane og ny køreplan (Generelt)

af ThomasBane, 9/5 2019, 15:01 (1812 dage siden)

Hej

Jeg har set flere steder, at der har været diskussioner om hvordan togene vil køre i Jylland efter Billundbanens åbning. Men jeg kan ikke finde noget dokumentation for det. Er der nogen der kan hjælpe?

Billundbane og ny køreplan

af Frank Poulsen, 9/5 2019, 15:16 (1812 dage siden) @ ThomasBane

Det er vel fordi der ikke er en endelig beslutning om det at du ikke kan finde noget? Der har været listet forskellige scenarier, men mig bekendt er der ikke noget endeligt om hvordan. Og den kan jo også ændres fra år til år hver gang der kommer ny køreplan.

Billundbane og ny køreplan

af andersj, Aalborg, 9/5 2019, 15:37 (1812 dage siden) @ ThomasBane

Hej

Jeg har set flere steder, at der har været diskussioner om hvordan togene vil køre i Jylland efter Billundbanens åbning. Men jeg kan ikke finde noget dokumentation for det. Er der nogen der kan hjælpe?

Driftskonceptet hedder vist noget med 2 tog i timen Vejle-Billund og 1 tog i timen Vejle-Herning. Hvis man bruger samme materiel kan man køre begge togdele sammenkoblet igennem Grejsdalen.

--
Mvh Anders

Avatar

Billundbane og ny køreplan

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/5 2019, 17:18 (1812 dage siden) @ ThomasBane

der har været diskussioner om hvordan togene vil køre i Jylland efter Billundbanens åbning. Men jeg kan ikke finde noget dokumentation for det


Der kan læses lidt her.

Intet er dog endeligt besluttet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Billundbanen - den kommer ligegyldigt hvad

af Poul Brandt, Nordsjælland, 9/5 2019, 22:37 (1811 dage siden) @ Svend

Njaaaaa, men der står også:

"Rasmus Prehn erkender, at der er problemer med anlægsprojektet.

»Der er jo forskellige faglige kritikpunkter i forhold til, om man får nok for pengene ved at lave banen. Så det vil da indgå, hvis vi skal til at forhandle igen. Og jeg tror ikke, det bliver os, der presser på for at bevare projektet,» siger Rasmus Prehn"

Billundbane og ny køreplan

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 13/5 2019, 15:28 (1808 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der kan læses lidt her.

...og ingen tager udgangspunkt i den ellers sympatiske tanke, at forbinde så mange af Danmarks lufthavne med jernbane, som muligt.

Ligesom ingen beregner på, hvordan man med ERTMS kan køre med 90 sekunders togfølge og anvende samme perronspor i Vejle og Jelling. Altså at lade toget til Herning køre fra samme perron i Vejle som toget til Billund - blot 90 sekunder senere, og iøvrigt bruge samme perronspor i Jelling...

Hvis man så samtidig brugte Arrivas seneste km pris for togkørsel og et højt vækstscenarie, ville banen nok stadig være en dårlig samfundsmæssig investering, men måske ikke så dårligt, at man bør lade være med at lave den...Der er noget "smukt" i at folk fra Vejen/Kolding eller Svendborg kan køre direkte til Billund (fra koncepttankerne i "Det Fynske S-togs system")

/Lasse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak