Avatar

Japan går efter 400 km/t (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, lørdag 11. maj, 2019, 08:27 (9 dage siden)

Japan går efter 400 km/t

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, lørdag 11. maj, 2019, 10:18 (9 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

På dette års "banekonference" (www.railcph.dk) var et ganske underholdende og tankevækkende indlæg fra Yasunari NAKAJIMA fra JR East. Selv om ikke alle detaljer fra præsentationen fremgår af de frigivne slides på nedenstående link, så er et jernbaneselskab med 17,5 mio daglige rejsende fordelt på 12.200 togafgange værd at læse nærmere om...og så har de ikke modtaget kontraktbetaling fra staten i de seneste 32 år.

Men ellers vakte konceptet med at samle indkøbsmuligheder og børneinstitutioner på stationerne, for at lette folks daglige transportbehov og et "rejsekort", der kan bruges som det primære betalingsmiddel for alt (dankort) en del bifald fra forsamlingen.

https://europasmaritimeudviklingscente.app.box.com/s/y3tkyez2l6yx0ct6qduqgythn0d0onjs/f...


/Lasse

Japan går efter 400 km/t

af kme, lørdag 11. maj, 2019, 12:17 (9 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg er ikke synderligt imponeret. Franske TGV køre rutinemæssigt op til 320 km/t og noget mere imponerende: 280 km/t i gennemsnit. I et forsøg for vel 15 år siden nåede et TVG 575 km/t.

Så japanerne er lidt bagud af dansen.

Japan går efter 400 km/t

af mpp, lørdag 11. maj, 2019, 12:33 (9 dage siden) @ kme

Der er forskel mellem at lave en testkørsel med høj hastighed og så at lave et tog der dag ud og dag ind kan køre med høj hastighed med passagerer. De fleste kræfter vokser som bekendt med kvadrattet af hastigheden, så forskellen mellem hvad toget bliver udsat for ved 400 km/t og 320 km/t er væsentligt. Der var også lavet flere ændringer på banen hvor 575 km/t kørte, inklusive at køreledninger var spændt op med mere kraft end ellers.

Med det sagt mener jeg i øvrigt at både HS2 i UK og California High Speed Rail bliver lavet til 400 km/t. I Frankrig er de seneste TGV-baner lavet til 350 km/t, i Spanien er Barcelona–Madrid lavet til 350 km/t, Kina har vist baner til både 350 og 380 km/t, så der sker noget rundt omkring. Det bliver interessant hvis de "gamle" højhastighedsbaner til 300 km/t på et tidspunkt skal opgraderes til højere hastighed.

Japan går efter 400 km/t

af kme, lørdag 11. maj, 2019, 12:57 (9 dage siden) @ mpp

Der er forskel mellem at lave en testkørsel med høj hastighed og så at lave et tog der dag ud og dag ind kan køre med høj hastighed med passagerer. De fleste kræfter vokser som bekendt med kvadrattet af hastigheden, så forskellen mellem hvad toget bliver udsat for ved 400 km/t og 320 km/t er væsentligt.

Javist, men hvis du læser artiklen er de 400 km/t test-tophastighed og 320 km/t drift-tophastighed. Derfor synes jeg ikke der er meget nyhed i det.

Mht. kræfter har du for såvidt ret, bortset fra det er effekten, der er det interessante, og her er det endnu "værre" for effektforbruget stiger med kubus (3. potens) af hastigheden.

Japan går efter 400 km/t

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, mandag 13. maj, 2019, 15:22 (7 dage siden) @ kme

Kina kører 350 km/t i plandrift visse steder - herunder med det BST byggede (konsortium mellem CRRC og Bombardier) CRH380D (fra Bombardiers ZEFIRO familie). CRH380D er bygget til 380 km/t i plandrift (plus en overskridelse på 10%).

Italienske FS har iøvrigt købt ZEFIRO tog (Frecciarossa 1000) til 360 km/t plandrift (testet med 401 km/t). Her kniber det dog endnu med at få godkendt infrastrukturen til mere end de 300 km/t.

Der er dog mange interessante ting ved det nye japanske tog. Herunder brugen af "flaps" til at skabe vindmodstand for hurtigere nedbremsning. Jo bedre et tog kan bremse, jo mere traktion er der plads til, så dette er ganske interessant at følge.

/Lasse

Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland
Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.


 Læs artiklen 
Indsend billeder
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen