Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

hjælp til min hovedopgave (Generelt)

af Alina87, 11/5 2019, 11:42 (1783 dage siden)
redigeret af Alina87, 11/5 2019, 12:02

Hej mit navn er Anne og jeg er ved af afslutte min uddannelse som service økonom på Erhvervsakademiet Dania i Randers.
I forbindelse med min hovedopgave søger nogle information om evt. pris ved renovering eller nyanskaffelse af en liggevogn fra 1955 (Litra Bcm 50 86 51 – 40400-8). Mit projekt indebærer at finde løsningsforslag til den liggevogn der på nuværende tidspunkt ejes af virksomheden ”Djursland for fuld Damp” i Allingåbro. Den har den fra 1997 blevet benyttet som en overnatningsmulighed.
Problemstillingen er dog at standen af vognen er i kritisk tilstand og det skønnes at hvis der ikke gøres noget, vil den skulle med alt sandsynlighed skråtes inden for de næste to år.
Intentionen på nuværende tidspunkt er at enden skal den renoveres og derigennem forsætte som liggevogn ellers kan de evt ”ombygge” den anden togvogn, de har stående, som er en gammel Scandia personvogn fra 1973 (Litra Bn-x 745), så den kan fungere som sovevogn. Eller købe en helt ”ny" liggevogn/ sovevogn.

Min udfordring er dog midlertidigt at der ikke rigtigt er nogle af dem jeg har snakket med, der kan hjælpe mig, så mit håb er at der er nogle på dette forum der muligvis kan sende mig i den rigtige retning, da jeg begynder at være lidt ii tidspres da min hovedopgave skal være afleveret den 22. maj.
Jeg søger information om hvad det koster og revolvere liggevognen og evt. ombygge den anden, og hvem der ville være oplagt at kontakte for sådan en opgave. Ligeledes prøver jeg at finde ud af hvad prisen på en ”ny” ligge/sovevogn er og hvem man skal kontakte for at skaffe en.

Er der nogen der evt kan hjælpe med et par svar?

På forhånd tak

Mvh Anne

hjælp til min hovedopgave

af Steff, 11/5 2019, 17:20 (1783 dage siden) @ Alina87

Kære Anne

Jeg kan ikke læse om det er en selvpåtaget opgave eller et ønske fra ejerne, som du skal udarbejde inden den 22. maj 2019.
For at være bare lidt realistisk, har du har påtaget dig – eller blevet bedt om - en i mine øjne fuldstændig urealistisk opgave og især tidshorisonten er jo fuldstændig håbløs og amatøragtig sat (undskyld).

Jeg har selv været med til renoveringen af jernbanemuseets sovevogn, der blev færdig for et par år siden. Tidshorisonten var ca. 5 år med næsten kontinuerligt arbejder et par dage ugentligt undtagen i ferieperioder mv. (op til ca. 60 mandtimer ugentligt).

Jeg var bl.a. ansvarlig for det historiske, tilsidst PO på projektet, samt at være med til indkøb af reservedele i udlandet. Den praktiske gennemførelse blev dels foretaget af professionelle (bl.a. asbest renovering samt diverse sikkerhedsmæssige arbejder med hjul og bogier), mens resten blev udført af pensionerede tidligere professionelle (mange faggrupper) håndværkere med et mangeårigt kendskab til jernbanemateriel. Yderligere blev en del arbejder købt ”ude i byen”. Sidst men ikke mindst, var arbejdsfaciliteter, tilgang til materialer og økonomi iorden og tilstede ved arbejdets begyndelse. Alene det at økonomien på daværende tidspunkt ikke umiddelbart var et problem gjorde, at det var et realiserbart projekt.

Hvis IKKE ejerne af Bcm liggevognen allerede nu har gennemgået vognen fuldstændigt fra A til Z og derfra udfærdiget en rapport med mål, delmål, estimere materialeforbrug, økonomi og tidshorisont, kan du godt glemme alt om den tidshorisont du har påtaget dig eller bedt om, jeg vil tillade mig at skrive med de informationer du her har givet, urealiserbart.

Det du KAN gøre er – hvis ønsket er en renovering af vognen – er at rette en officiel henvendelse til Danmarks jernbanemuseum og høre om de har mulighed for at hjælpe med nogle økonomiske absolut ca. nøgletal i.f.m. sovevognsprojektets gennemførelse. Alene mandtimer forbrugt (frivillige) er enorme.
Sidst, jeg kender ikke status på bl.a. udskillelse af vognmateriel, men det kunne da være at museet kunne hjælpe på en eller anden måde.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Renoveringen af ældre jernbanemateriel er prisværdigt og dit engagement dejligt og tak for det.

--
Steffen Dresler

hjælp til min hovedopgave

af Jakob S. Engbæk, 11/5 2019, 21:21 (1783 dage siden) @ Steff

Hej
Det drejer sig nok om en afløsning til denne vogn:
https://www.dffd.dk/overnatning/
Altså en vogn der står stille og benyttes til lejerskoler mv.

Den skal nok gerne blive ved med at ligne en togvogn men en ny skal vist køres på en “vognbjørn” eller anden specialtransport der hen. Altså ikke en istandsættelse til kørende sovevogn, nærmere til alternativ til skurvogn/barak.

Måske er det værd at sammenligne med priser på skurvogne/ beboelsesvogne til håndværkere mv. - altså i forhold til opgaven -

hjælp til min hovedopgave

af Steff, 11/5 2019, 21:31 (1783 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Go´aften

Se det var jo noget helt andet og mere "stationært":-) .

Men de gode ejere må jo alligevel have gjort sig nogle tanker om, hvad der skal laves og uden disse informationer, bliver det jo nok lidt svært at "løse opgaven" og især til den estimerede tid. Altså, lidt af en "urias opgave" for den gode Anne!
Med hensyn til aptering kunne det alligevel godt være at DJM kunne hjælpe hvis det er det der skal til?

Med venlig hilsen og fortsat god aften

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

hjælp til min hovedopgave

af Coenen-Bache, 11/5 2019, 21:52 (1783 dage siden) @ Steff

Det giver på intet tidspunkt mening at overveje at konvertere en af de gamle børnevogne til sovevogn. Som nævnt, så led på tyske hjemmesider efter materiel til salg, eller drop alternativt ideen om at det skal være en togvogn. Måske en skurvogn eller en udtjent bus kunne være alternativet ?

hjælp til min hovedopgave

af William Skov ⌂, 12/5 2019, 00:07 (1783 dage siden) @ Alina87

Hej Anne

Jeg vil forslå dig at kontakte Grams service. De har tidligere renoveret en B-vogn for Jernbanemuseet. De holder til i Taulov, men de kan nok godt udføre arbejdet i Randers.
Jeg regner med at det kun er vognkassen der skal renoveres for rust og nymales?

Du bør ikke foreslå at ombygge Bn-vognen. Det vil være synd.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

hjælp til min hovedopgave

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 13/5 2019, 11:00 (1781 dage siden) @ Alina87

Helt generelt:

Hvis den nuværende vogn skal opgraderes, og man kan nøjes med vognkasse og interiør, snakker vi nok 100.000 til 200.000 kr, alt efter stand og mængden af "eget arbejde". Hvis vognen skal renoveres til godkendt kørende vogn efter nuværende regler, er vi nok oppe over 4 mio kr. Væsentligste usikkerhed er vognens indvendige stand, nu når den har stået stille i flere år, samt krav til brandsikkerheden.

Skal en anden vogn ombygges til liggevogn, må prisen forventes at blive ca 50% højere, da der ikke kan genanvendes så meget (eksempelvis skillevægge).

Indhentning af tilbud på nye gulve, nye madrasser og gennemgang af brandsikkerhed, er nok noget af det første, der skal kigges på. Ligesom pladearbejde og vinduernes stand. Ved en opgradering vil det være oplagt også at kigge på ledningsnettet, og evt indføre USB stik og lignende i kupeerne, nu man er i gang alligevel,

En brugt vogn, der ikke er i revision - koster pt omkring 800.000 kr i Tyskland, hvis du kan få lov at købe den. Prisen er meget høj, men båret af, at der er mange nye togselskaber i Europa, der gerne køber "klassiske" togvogne, og sætter disse i stand.

Skal vognen være i så god stand, at den direkte kan tages i brug, ligger prisen nok nærmere de 5 mio kr.

En fabriksny (og køreklar) vogn koster omkring 8 mio kr.

Mvh
Lasse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak