Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtidens S-tog - med DSB (Generelt)

af Jens Hansen, 12/5 2019, 18:26 (1805 dage siden)

Vi hører ikke meget om de førerløse S-tog, men der foregår noget alligevel.

DSB er tydeligvis i spidsen for at omlægge S-banen til et fuldautomatiseret førerløst transportsystem - "Fremtidens S-Bane".

https://www.dsb.dk/om-dsb/toget-er-fremtiden/fremtidens-s-bane/

Men det tager lige 15 år.

JH

Fremtidens S-tog - med DSB

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 12/5 2019, 18:56 (1804 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg kan ikke se hvor gevinsten skal komme.
Vi spare nogen lokofører, jo men i forhold investeringerne?
Først møver, har vi vist ikke gode erfaringer med.
Meget S bane er næste regional tog. Ballerup/Frederikssund og sydlig del af Køge bugt.
Men den anden side i Århus Grenå bygge man sporveje på strækning der næsten svare til svære over Fyn.
Så, personlig håber jeg ikke det sker og slet ikke i DSB regi

Fremtidens S-tog - med DSB

af kme, 12/5 2019, 19:05 (1804 dage siden) @ Jens Hansen
redigeret af kme, 12/5 2019, 19:32

1. april falder sent i år.

Om 15 år har vi kold fusion, flyvende biler og har terraformet mars. Eller også har vi ikke...

Nu har DSB lige misset deres egen deadline for et banalt indkøb af nogle vogne til Hamborg med et halvt år, altså bare kontrakten. Hvis så december altså holder. Gad vide hvordan levering så komme til at gå. Sikkert som IC4.

Jeg gider ikke at høre på propaganda fra DSB om hvad de vil om 15 år når de end ikke kan styre hvad de vil i år.

Fremtidens S-tog - med DSB

af fætter.guf, 12/5 2019, 19:57 (1804 dage siden) @ kme

Nu er det jo ikke DSB´s beslutning, men det politiske system i Danmark der har besluttet at sådan skal det være.
DSB skal “blot” udfører, og tag tævene for hvad politikere og embedsmænd beslutter.
Hilsen
Lars

Fremtidens S-tog - med DSB

af Rail, 12/5 2019, 21:28 (1804 dage siden) @ kme

Nu har DSB lige misset deres egen deadline for et banalt indkøb af nogle vogne til Hamborg med et halvt år, altså bare kontrakten. Hvis så december altså holder. Gad vide hvordan levering så komme til at gå. Sikkert som IC4.

Hvilken deadline ?

Fremtidens S-tog - med DSB

af kme, 12/5 2019, 22:14 (1804 dage siden) @ Rail

Nu har DSB lige misset deres egen deadline for et banalt indkøb af nogle vogne til Hamborg med et halvt år, altså bare kontrakten. Hvis så december altså holder. Gad vide hvordan levering så komme til at gå. Sikkert som IC4.


Hvilken deadline ?

Det er irriterende at måtte indrømme at tage fejl. Jeg huskede det som at kontrakten skulle underskrives i Q2, men det er altså H2. Min fejl.

Fremtidens S-tog - med DSB

af mikedk2100, 12/5 2019, 21:16 (1804 dage siden) @ Jens Hansen

Vi hører ikke meget om de førerløse S-tog, men der foregår noget alligevel.

DSB er tydeligvis i spidsen for at omlægge S-banen til et fuldautomatiseret førerløst transportsystem - "Fremtidens S-Bane".

https://www.dsb.dk/om-dsb/toget-er-fremtiden/fremtidens-s-bane/

Men det tager lige 15 år.

JH

Det er jo forfærdelige nyheder. Ikke nok med, at vi i mange år fremover skal leve med ustabil s-tog drift, fordi der skal leges med signalsystem, men så fortsætter man bagefter med at lege med førerløs drift. Vi ved jo godt, at man ikke kan opretholde driften samtidig.

Spørgsmålet er vel snarere, om der overhovedet er passagerer tilbage, når vi om 20-25 år (det er inkl forsinkelser og børnesygdomme) får en s-bane tilbage. Som en anden nævner, så har vi jo selvkørende elbiler til den tid. Hvem gider så tage et selvkørende s-tog, der alligevel ikke kører derhen, hvor man skal, og som standser ved alle stationer undervejs.

Nej drop det projekt, og skån de stakkels passagerer for flere prøveklude. Det er nu i disse år vi har brug for en stabil s-bane. Ikke først om 25 år!

Fremtidens S-tog - med DSB

af KDF, 12/5 2019, 21:42 (1804 dage siden) @ mikedk2100

Som en anden nævner, så har vi jo selvkørende elbiler til den tid. Hvem gider så tage et selvkørende s-tog, der alligevel ikke kører derhen, hvor man skal, og som standser ved alle stationer undervejs.

Et fyldt SA tager 312 passagerer - Bilens individualisme gør, at der nok skal 312 selvkørende biler til at erstatte et enkelt togsæt i myldretiden. I den del af København hvor jeg bor kan vejene ikke udvides, så hvor skal alle de biler køre henne - det glæder jeg mig til at se :-)

Mvh

Morten

Fremtidens S-tog - med DSB

af mikedk2100, 12/5 2019, 21:52 (1804 dage siden) @ KDF

Et fyldt SA tager 312 passagerer - Bilens individualisme gør, at der nok skal 312 selvkørende biler til at erstatte et enkelt togsæt i myldretiden. I den del af København hvor jeg bor kan vejene ikke udvides, så hvor skal alle de biler køre henne - det glæder jeg mig til at se :-)

Mvh

Morten

Hvor skal bilerne være, nu man bliver ved med at jage kunderne væk fra jernbanen? ;) Det er dét, der er min pointe. Antallet af biler, selv i København, vokser eksplosivt, vi kan ikke vente 20-25 år på, at man er færdig med at lege med s-banen, så passagererne får et reelt alternativt til bilen - selvkørende eller ej.

Mvh Michael

Fremtidens S-tog - med DSB

af steenth, 13/5 2019, 17:02 (1804 dage siden) @ Jens Hansen

Vi hører ikke meget om de førerløse S-tog, men der foregår noget alligevel.

DSB er tydeligvis i spidsen for at omlægge S-banen til et fuldautomatiseret førerløst transportsystem - "Fremtidens S-Bane".

Det er DSB, som har opgaven.

https://www.dsb.dk/om-dsb/toget-er-fremtiden/fremtidens-s-bane/

Men det tager lige 15 år.

De først resulter kommer før. De skal igang med at anskaffe nyt materiel til S-tog. Men først skal man have et udbud af traffikken og den teknisk opgave med at omlægge til førerløse tog. Derefter kommer nye tog i takt med at de gammel togsæt tages ud af drift, de 15 år er sluttidspunkt, hvor alle strækninger er omlagt til førerløse S-tog.

Fremtidens S-tog - med DSB

af KKLD, 14/5 2019, 12:00 (1803 dage siden) @ steenth

Var der ikke noget med at Linje F ville være den første der bliver førerløs da den er isoleret fra de andre linjer og er den simpleste. Her kan man bruge togene fra Linje F til de andre linjer som midlertidig ekstra kapacitet indtil de andre linjer også bliver førerløse.

Jeg mener at have læst i et dokument at det ville være 2024 hvor Linje F bliver førerløs.

Fremtidens S-tog - med DSB

af Niels Munch, 26/7 2019, 10:05 (1730 dage siden) @ Jens Hansen

"Railway Gazette International" 24 July 2019:

"DSB starts driverless S-bane train procurement
DENMARK: State operator DSB has launched a market sounding exercise in preparation for the procurement of a fleet of driverless trains to operate the København S-bane."


Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/news/news/europe/single-view/view/dsb-starts-driverless-... .


M.v.h.
Niels

Fremtidens S-tog - med DSB

af Jens Hansen, 26/7 2019, 10:33 (1730 dage siden) @ Niels Munch

Det er helt afsporet fra den politiske aftale som er indgået.

Der står i den, at DSB skal være den statslige part i OPPet. Det indebærer ikke i mit hoved at DSB har en aktiv part i f. eks. drift.

Principielt kunne det vel udbydes åbent, "kom med jeres løsninger". Men det er selvfølgelig for nemt. Og faren er jo også, at det så kun vil gå få år og ikke 15 før det er implementeret.

JH

Fremtidens S-tog - med DSB

af steenth, 26/7 2019, 11:01 (1730 dage siden) @ Jens Hansen

Det er helt afsporet fra den politiske aftale som er indgået.

Der står i den, at DSB skal være den statslige part i OPPet. Det indebærer ikke i mit hoved at DSB har en aktiv part i f. eks. drift.

Principielt kunne det vel udbydes åbent, "kom med jeres løsninger". Men det er selvfølgelig for nemt. Og faren er jo også, at det så kun vil gå få år og ikke 15 før det er implementeret.

Jeg ser det som en åben proces, hvor dem har noget at byde ind på, kan melde sig.

Når jeg kigget på udbud og projekter, så er det vigtig at den enhed, som udbyder, som har en egen stærk rolle for kunne følge med og har mulig ændre et projekt, hvis der er behov for det. Jeg ser førerløse S-tog som et udviklingsprojekt, hvor både organisation og drift skal kunne følge med og hvor det svært at forudsige hvad det i virkeligheden bliver. Men i sidste ende bliver DSB's rolle at levere mandskab til drift, håndtere tilsyn af drift og vedligehold som udbudsmyndighed inden for et OPP.

Mvh
Steen

Fremtidens S-tog - med DSB

af Jens Hansen, 26/7 2019, 13:36 (1730 dage siden) @ steenth


Jeg ser det som en åben proces, hvor dem har noget at byde ind på, kan melde sig.

I den bedste af alle verdener, ja.

Men hvis jeg sad som udenlandsk operatør eller togleverandør, ville jeg næppe svare på dette. Og i givet fald med noget alment kendt. Problemet vil for mig være, at DSBs rolle ikke er afklaret - er de udbyder, operatør, konkurrent?

I bedste fald er tiltaget umådeligt naivt af DSB.

JH

Fremtidens S-tog - med DSB

af steenth, 26/7 2019, 13:55 (1730 dage siden) @ Jens Hansen


Jeg ser det som en åben proces, hvor dem har noget at byde ind på, kan melde sig.


I den bedste af alle verdener, ja.

Men hvis jeg sad som udenlandsk operatør eller togleverandør, ville jeg næppe svare på dette. Og i givet fald med noget alment kendt. Problemet vil for mig være, at DSBs rolle ikke er afklaret - er de udbyder, operatør, konkurrent?

På sigt bliver DSB udbyder af trafik og ikke operatør. Det gælder strækninger. Så rollefordeling bliver på sigt mere klar. Det er en politisk aftale om det fra 2015 at sætte analysearbejdet igang. Og den analyse er kommet. Den nuværende regeringen parlamentariske grundlag er med i forliget.

I bedste fald er tiltaget umådeligt naivt af DSB.

Det er en opgave DSB er blevet pålagt....

Mvh
Steen

Fremtidens S-tog - med DSB

af Jens Hansen, 27/7 2019, 09:08 (1729 dage siden) @ steenth

I bedste fald er tiltaget umådeligt naivt af DSB.


Det er en opgave DSB er blevet pålagt....

Det kan jeg være i tvivl om. Jeg tror snarere DSB har ønsket sig eller taget den rolle. Hvis den er "pålagt" så ville DSBs rolle også være klart defineret, af "pålæggerne".

JH

Fremtidens S-tog - med DSB

af steenth, 27/7 2019, 11:22 (1729 dage siden) @ Jens Hansen

I bedste fald er tiltaget umådeligt naivt af DSB.


Det er en opgave DSB er blevet pålagt....

Det kan jeg være i tvivl om. Jeg tror snarere DSB har ønsket sig eller taget den rolle. Hvis den er "pålagt" så ville DSBs rolle også være klart defineret, af "pålæggerne".

Det blev fremlagt en sektoranalyse i 2017, hvor der er flere modeller for, hvordan jernbanedriften i Danmark kan se ud i fremtiden. Og forliget, hvor førerløse S-tog er besluttet, nævnes DSB som part i det projekt og det ser koordineret med det som står i sektoranalysen - det er nok grundlag til at TRM kan pålægge DSB opgaven - det er viden og ikke tro.

Der er en kortfattet oversigt over sektoranalysen her - der er et omfattede materiale på trm.dk:
http://www.trafikdage.dk/papers_2017/Praesentationer/Jernbanekonference/LasseWinterberg...

Og jeg regner med at den nuværende regeringen vil kigge på organiseringen af sektionen, da der skal ske noget inden 2024, hvor DSB nuværende kontrakt udløber. Man har udskudt udbud næste sidste øjeblik (EU stiller krav om det) pga. de mange ændringer, som nye el-tog, signalprogrammet og elektrificering. At signalprogrammet er forsinket, fik det ikke taget høje for.

Mvh
Steen

Fremtidens S-tog - med DSB

af Jens Hansen, 28/7 2019, 08:06 (1728 dage siden) @ steenth

Ja, der er både en analyse og en politisk aftale.

Men som jeg læser den sidste, så står der om DSBs rolle, at de skal være den statslige part i OPP. Det kan jo betyde alt eller intet.

Er et af den danske jernbanes problemer, at der ikke er gennemsigtlighed i beslutningerne, at for meget alene aftales "henover skrivebordet"?

JH

Fremtidens S-tog - med DSB

af Niels Munch, 14/8 2019, 11:54 (1711 dage siden) @ Jens Hansen

Så dukkede "sagen" op i "Metro Report International/Railway Gazette":


"Investing in a future driverless rail network
Fully automated driverless GOA4 transport system: "Rail Network of the Future"

Denmark is currently facing investments and changes within their rail infrastructure with the railway being expanded and modernised with enhanced technology. Furthermore, new and modern electric trains will be put in service."


Læs hele opslaget her: https://www.railwaygazette.com/tenders/details/show/copenhagen-future-rail-network.html .

Indsend billeder

Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen. Pris 110 kr.

Læs mere
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak