Batteritog på yderstrækninger (Trafikpolitik)

af Niels Henrik Holst, Aarhus, mandag 13. maj, 2019, 10:29 (207 dage siden)

DSB er pt. ved at indkøbe togsæt/togstammer til elektrisk fjerntogsdrift. Findes de togsæt/togstammer, der er i spil, også i en batteriudgave, således at der f. eks. kan køres el København-Lindholm og batteri Lindholm-Frederikshavn? Eller er det nogle helt andre leverandører, der kan blive aktuelle?

Hvis Folketingflertallet skifter fra blåt til rødt flertal ved det kommende valg, vil Lindholm-Frederikshavn og Vejle-Struer muligvis blive elektrificeret; men emnet kunne så måske i stedet være aktuelt Struer-Thisted, Esbjerg-Varde-Ringkøbing, Skanderborg-Silkeborg, og/eller Langå-Viborg-Skive.

Venlig hilsen

Niels Henrik Holst

Batteritog på yderstrækninger

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, mandag 13. maj, 2019, 10:49 (207 dage siden) @ Niels Henrik Holst

DSB er pt. ved at indkøbe togsæt/togstammer til elektrisk fjerntogsdrift. Findes de togsæt/togstammer, der er i spil, også i en batteriudgave, således at der f. eks. kan køres el København-Lindholm og batteri Lindholm-Frederikshavn? Eller er det nogle helt andre leverandører, der kan blive aktuelle?

De fire leverandører der er tilbage i kapløbet om DSBs "Nye Tog" har alle batteri- eller Brintløsninger i porteføljen.
DSB vil dog næppe kunne ændre til batteritog, uden at udbuddet i givet fald skulle gå om, da det i udbuddet er specificeret, at der skal købes rene el-tog. Samtidig er DSBs ønsker til togstørrelser relativt store, så der vil skulle anvendes mange batterier.
En "forlængelse" af "Nye Tog" til strækninger uden køreledninger, er nok ikke en økonomisk eller juridisk gangbar løsning, ligesom det formentlig kan diskuteres, om det er økonomisk forsvarligt, at køre store tog på "yderstrækninger" i det hele taget.
Derudover er strækningen Aalborg - Hirtshals (og vel også Hjørring - Frederikshavn) stadig en del af TEN-T netværket, der skal elektrificeres senest en gang i midt 2030erne - af hensyn til EUs ønsker om bedre forhold for Jernbanegods.

Når det er sagt, så kan alle enkeltdækkertog på markedet udrustes med batteri eller brintløsninger. For dobbeltdækkertog er det lidt mere speget, grundet pladshensyn (batterier mm placeres normalt på taget).

Trenden pt er at det er enkeltdækker regionaltog på 50-75 meters længde, der laves med batteri eller brint, da dette marked er meget interessant, og mange dieseltog skal udskiftes i det kommende årti.

/Lasse

Batteritog på yderstrækninger

af mpp, mandag 13. maj, 2019, 11:37 (207 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hvor meget skal man ændre konstruktionen af et tog for at tilføje batterier? Ville det være muligt at have en flåde som i dag hvor nogle tog har batterierne og er indstillet til kørsel på de mindre baner og de fleste tog ikke har batterier og alene er udstyret med henblik på at køre under køreledninger? De fleste af de ikke elektrificerede baner er jo netop ikke elektrificeret fordi der er for lidt trafik på dem?

Og ville det i grunden være muligt at køre med flere forskellige slags togsæt i samme stamme? F.x. tog fra Stadler og tog fra Bombadiar der kørte sammen? Eller vil man pludseligt skulle råde over flere forskellige togflåder?

Batteritog på yderstrækninger

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, mandag 13. maj, 2019, 15:16 (207 dage siden) @ mpp

Flere af batteriløsningerne der er i spil, er "simple" plug & play batterier- Dvs standard el-tog hvor batteripakker monteres på taget. Dvs. forventeligt vil alle fremtidige eltog i en eller anden grad, være forberedt for batteridrift.

Dertil skal bemærkes, at der i det tyske er givet tilsagn til at tog fra forskellige leverandører skal kunne køre sammenkoblede fra 2024. Status herpå kender jeg dog ikke. I dag er de forskellige selskabers systemer generelt ikke kompatible for togsæt. For lokomotiver er det forholdsvist normalt Siemens og Bombardier lok kan køre multipelt.

/Lasse

Batteritog på yderstrækninger

af mpp, mandag 13. maj, 2019, 15:39 (207 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Interessant. Det åbner jo unægteligt for nogle muligheder når flere forskellige slags tog skal kunne køre i formation og man kan bruge batterier som plug- and play-løsning.




Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen