Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den nye Metro, Nordhavnen i en lidt anden vinkel (Generelt)

af Steff, 14/5 2019, 15:39 (1807 dage siden)

Metroen, sådan lidt fra en anden vinkel

Nu skal Metroen have luft og er derfor gået over jorden. Nærmere betegnet den afgrening fra den kommende city-ring, der skal ud til Nordhavnen og forhåbentlig ende ude ved de store anlægskomplekser for krydstogtskibene. Skibene (plads til 3 stk.) kan sagtens aflevere flere tusinde passagerer og modtage det samme. Gæsterne skal enten til lufthavnen eller se byen en dags tid. Det kræver kontinuerlig buskørsel hele dage at gennemføre dette. Yderligere bygges der i et tempo nye domiciler eller beboelse, næsten ikke set før med 40 procent kontor og resten beboelser, altså en tilgang på tusinder af beboere og arbejdende. P.t. er der en gul bybus med 20 minutters drift!!

Nå, tilbage til metroen. Det er jo meget, meget dyrt at grave/bore, hvorfor hvor muligt, metroen går over jorden og vil så forhåbentligt ende ude ved krydstogtsterminalerne. P.t. er afgreningen altså kommet op fra den kommende Nordhavn metrostation (ved PFA og Århusgade) og den nye rampe ført op til den kommende ”Orientkaj” station. P.t. ender den i fire betonstrenge, der skal bære sporene til sin tid. Det er vel så forhåbentlig meningen at metroen skal føres videre i en bue mod øst til krydstogtsterminalerne.

Billederne herunder er taget enten fra jorden op mod den kommende Orientkaj station og den anden fra en ”drone” (mig) stående oppe i ”Hvad drikker Møller” siloen, der nu er restaurant. Lidt uskarpt (ikke restaurantens skyld men glasvinduerne).
[image]
[image]

Det sidste billede er et af de nye metrosæt fotograferet ved klargøringscentret ved det gamle DSB centralværksted (kør efter ”Lokomotivværkstedet”).
[image]

Hvis man har mulighed for at komme derud (S-tog til Nordhavn eller bus, glemt nummer) skal man gøre det, faktisk fantastisk byggeri med (den dyreste) lejlighed eller Penthouse til lidt over 30 millioner kroner og resten af til tider synes jeg, næsten nyslum til omkring 6 til 10 millioner for en lejlighed. Selv DDR "Plattenbau" havde mere plads omkring bygningerne. Kun ud til vandet, ellers trængt. Ved Portlandtårnene har man fået opført en ny biograf, en firkantet kasse med et par meter til naboernes altaner. Jeg ville nok føle mig lidt snydt til prisen. Men smag og behag.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Opfyldet af den nye ø i Nordhavnen er med opgravet jord fra metrobyggeriet, altså fineste genbrug.

--
Steffen Dresler

Den nye Metro, Nordhavnen i en lidt anden vinkel

af andersj, Aalborg, 14/5 2019, 16:43 (1807 dage siden) @ Steff

Bus 27 kører fra Østerport til Oceankaj med kvarterdrift morgen, formiddag og eftermiddag og halvtimedrift middag og weekend. Bus 25 kører hvert 20. minut Nørreport-Oceankaj på dage med krydstogtskibe.

Det hele minder lidt om HafenCity i Hamburg, hvor man dog hele tiden har bygget U4 forud for byudviklingen med den tankegang at man bedre kan sælge grundene og sælge/udleje bygninger når toget rent faktisk kører, fremfor når nogle lover at toget nok skal køre på et eller andet tidspunkt. Især i Tyskland hvor planlægning og bureaukrati ofte kan tage længere tid end selve udførelsen.

Samme tankegang med "skinner før huse" ses i Lisbjerg og Nye ved Aarhus.

--
Mvh Anders

Den nye Metro, Nordhavnen i en lidt anden vinkel

af Bongo-Anders, 14/5 2019, 16:51 (1807 dage siden) @ andersj

Og så er Terminal 4 også på vej, den bliver dobbelt så stor som de 3 nuværende og åbner til 2021 sæsonen.

Forlængelsen af M4 er vist nok planlagt til senest 2030 (men kunne rykkes til 2027 hvis de byggede HCA tårnet der lige er blevet afvist) og Nordhavns tunnelen til 2027.

Den nye Metro, Nordhavnen i en lidt anden vinkel

af Peter Christensen, 14/5 2019, 17:13 (1807 dage siden) @ Steff

Hvis man har mulighed for at komme derud (S-tog til Nordhavn eller bus, glemt nummer) skal man gøre det, faktisk fantastisk byggeri med (den dyreste) lejlighed eller Penthouse til lidt over 30 millioner kroner og resten af til tider synes jeg, næsten nyslum til omkring 6 til 10 millioner for en lejlighed. Selv DDR "Plattenbau" havde mere plads omkring bygningerne.

Nyslum - tja, hvorfor mon nogle af mine kollegaer kalder alt det nye byggeri i Sydhavnen for "slum havnen"?
Det er heller ikke billigt for en lejlighed der.

Den nye Metro, Nordhavnen i en lidt anden vinkel

af Banemanden, 15/5 2019, 08:18 (1806 dage siden) @ Peter Christensen

Der er også nogle der kalder de gamle, og helt ens, huse på islands Brygge for det røde slum :)
Og det er ikke nye bygninger.


Nordhavnsmetroen/M4 forlængelsen har været udlagt i flere versioner. Blandt andet en sløjfeformet bane. Samtidig er der også forberedelse til Lynetteholmen som skal tages med i udformningen. Og togsæt nok skal også skaffes. M3/M4 har 39 togsæt til rådighed, men mon ikke CBTC systemet kan håndtere flere forskellige generationer af deres tog

Den nye Metro, Nordhavnen i en lidt anden vinkel

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 16/5 2019, 06:37 (1805 dage siden) @ Banemanden

Bare sjovt at den bkiver til en højnene i Nordhavnen når den skal i tunnel igen for at komme til lynetteholme

Den nye Metro, Nordhavnen i en lidt anden vinkel

af Banemanden, 16/5 2019, 09:58 (1805 dage siden) @ hummel_62

Mit bedste bud er, at det skyldes at Lynetteholmen er planlagt en 8-9 år efter Nordhavnslinjen bliver besluttet

Den nye Metro, Nordhavnen i en lidt anden vinkel

af mpp, 16/5 2019, 11:13 (1805 dage siden) @ Banemanden

Præcis. Så vidt jeg ved har man dårligt nok fundet ud af hvordan den skal tilpasses til metro og vejnet allerede og det bliver nok aligevel ikke til så meget de første 20 år. Givet at der nu er 2 forskellige ideer til hvor M4 skal løbe hen kan det også være at M4 bliver på Nordhavn og der så laves en bane der forbinder Lynetteholmen med Østerbro og Nordhavn. Lynetteholmen kan også forbindes sydover med Refshaleøen, Kløvermarken, Øresund st, Amagebro st og videre til Kbh H, Forum, Riget og Bispebjerg.

Den nye Metro, Nordhavnen i en lidt anden vinkel

af mpp, 16/5 2019, 13:53 (1805 dage siden) @ mpp

Mange tak – så bliver vi jo nok alle sammen klogere senere i år. Mon ikke også der snart bliver besluttet at gå videre med nogle nye projekter i byen, hvad enten det er letbane, BRT eller ny metro. Det bliver mærkeligt med en by der ikke er gravet op.

Den nye Metro, Nordhavnen i en lidt anden vinkel

af Banemanden, 16/5 2019, 21:52 (1804 dage siden) @ mpp

Tak for fyldestgørende link!

Jeg ved cityringen ikke rigtig kan kobles på andre steder end ved Øster Søgade eller Nørrebroparken og begge tilkoblinger ville lukke begge spor, i en temmeligt lang periode. Det mest åbenlyse er at bygge videre på Nord- og Sydafgreningerne.

Det bliver spændende at se. Med mine 34 år på fødselsattesten er der faktisk en mulighed for, at jeg når at opleve det :)

Den nye Metro, Nordhavnen i en lidt anden vinkel

af Niels Munch, 16/5 2019, 11:48 (1805 dage siden) @ Banemanden

Her er, hvad Metroselskabet selv skriver om Lynetteholmen:

"Metro til ny ø i København
Den 5. oktober 2018 indgik Regeringen og Københavns Kommune en principaftale om anlæg af Lynetteholmen. Lynetteholmen er en ny ø, som skal anlægges mellem Nordhavn og Refshaleøen i København.
Det forventes, at Lynetteholmen på sigt vil give plads til cirka 35.000 beboere og et tilsvarende antal arbejdspladser. Det indgår i principaftalen, at Lynetteholmen skal udvikles som en bæredygtig bydel bl.a. med fokus på cyklisme og højklasset kollektiv trafik baseret på metrobetjening til Københavns centrum. Det indgår ligeledes i aftalen, at metroen, udover at betjene Lynetteholmen, videreføres til Refshaleøen og eventuelt videre til Kløverparken, såfremt der findes finansiering hertil.
Metroselskabet har fået til opgave at lave en forundersøgelse af metrobetjening af området, som blandt andet skal indeholde en analyse af anlægstekniske løsninger, trafikprognoser for området og de forventede anlægsomkostninger for projektet. Ultimo 2018 er Metroselskabet gået i gang med analysearbejdet. Forundersøgelsen forventes afsluttet ultimo 2019."

Kilder: https://m.dk/#!/search?q=lynetteholmen .

Den nye Metro, Nordhavnen i en lidt anden vinkel

af Nordexpress, 15/5 2019, 15:21 (1806 dage siden) @ Steff

Tak for billederne. Man skal jo være politiker med store Metro-briller for at kunne forstå, at man graver en tunnel og anlægger én station så vidt jeg kan se.

Ved anlæg af en helt ny bydel kunne man vel sagtens med fordel anvende de samme penge til en langt mere brugervenlig sporvogn/letbane med flere stop, der kunne forbindes til de eksisterende statsbanestationer Nordhavn og Østerport.

At hævde, at den ny 2150 Nordhavn skulle være i klasse med HafenCity i Hamburg, synes jeg er temmelig overdrevet.

Den nye Metro, Nordhavnen i en lidt anden vinkel

af andersj, Aalborg, 15/5 2019, 15:31 (1806 dage siden) @ Nordexpress

Tak for billederne. Man skal jo være politiker med store Metro-briller for at kunne forstå, at man graver en tunnel og anlægger én station så vidt jeg kan se.

Ved anlæg af en helt ny bydel kunne man vel sagtens med fordel anvende de samme penge til en langt mere brugervenlig sporvogn/letbane med flere stop, der kunne forbindes til de eksisterende statsbanestationer Nordhavn og Østerport.

At hævde, at den ny 2150 Nordhavn skulle være i klasse med HafenCity i Hamburg, synes jeg er temmelig overdrevet.

Selvom der nok ikke er det samme passagergrundlag som på andre dele af nettet, opnår man nogle synergier ved at koble linjen på Cityringen. Man har bl.a. ikke behov for et ekstra værksted og det giver mulighed for at køre med en højere frekvens mellem Hovedbanegården og Østerport.

Sammenligningen med HafenCity skulle ikke ses i forhold til størrelse, men i forhold til planlægning af den offentlige transport i en ny centrumsnær bydel afgrænset af vand.

--
Mvh Anders

Forslag til Metro til Lynetteholmen

af steenth, 17/5 2019, 14:10 (1804 dage siden) @ Steff

Metroen, sådan lidt fra en anden vinkel

Berlingske har denne artikel i dag - kræver et abonnement:
https://www.berlingske.dk/hovedstaden/koebenhavn-skal-have-mere-metro-her-er-de-tre-mul...

Artiklen bygger på dette notat - Orientering om metrolinjer, der indgår i den tekniske udredning
af metrobetjening af Lynetteholmen, som er fri tilgængelig:
https://www.kk.dk/sites/default/files/edoc/Attachments/23126612-32192988-1.pdf

Mvh
Steen

Forslag til Metro til Lynetteholmen

af Rail, 17/5 2019, 16:12 (1804 dage siden) @ steenth

Metroen, sådan lidt fra en anden vinkel


Berlingske har denne artikel i dag - kræver et abonnement:
https://www.berlingske.dk/hovedstaden/koebenhavn-skal-have-mere-metro-her-er-de-tre-mul...

Artiklen bygger på dette notat - Orientering om metrolinjer, der indgår i den tekniske udredning
af metrobetjening af Lynetteholmen, som er fri tilgængelig:
https://www.kk.dk/sites/default/files/edoc/Attachments/23126612-32192988-1.pdf

Hvis man både byggede E+H samt lukkede hullet mellem Østerport og København H via Rigshospitalet, så ville man få endnu en fin Cityring

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak