Dansk bump? (Generelt)

af bengt, torsdag 16. maj, 2019, 13:55 (158 dage siden)

I danska

https://ing.dk/artikel/svenske-nattog-moeder-bump-paa-vejen-225767?utm_source=nyhedsbre...

skrivs om en dansk bump. Vad är det för bump?

"Den svenske regering vil have flere nattog til Europa og har afsat knap 36 mio. kr. til forundersøgelser. Men der er barrierer undervejs, og en af dem er dansk."

Dansk bump?

af Bjarke Hvass ⌂ @, Ballerup, torsdag 16. maj, 2019, 14:56 (158 dage siden) @ bengt

Artiklen omtaler at bumpet i Danmark er "manglende spor og elektrificering", men går ikke nærmere i dybden med hvilke strækninger der er et problem i Danmark.

Dansk bump?

af mpp, torsdag 16. maj, 2019, 14:58 (158 dage siden) @ bengt

Det handler vel om at man skal bruge et andet signalsystem og andet strømsystem i Danmark end i Sverige. Derudover bliver det nævnt at en trafikoperatør skal godkendes i hvert land den kører i og desuden at infrastrukturen i Danmark ikke nødvendigvis har kapacitet til flere tog. Særligt Peberholm–København K–Roskilde/Køge–Ringsted er travl og desuden Tinglev-Padborg.

Jeg tror det er de samme ting der bliver nævnt her: signaler, trafikstyrelsen, kapacitet. Det er også de ting der løbende bliver arbejdet på i Danmark – forskellen er blot at i Sverige tænker de 2021-2022, mens tingene i Danmark kan tage til 2030.

(Jeg har ikke læst artiklen, men det er de bump jeg har hørt om andetsteds)

Dansk bump?

af mikedk2100, København Ø, torsdag 16. maj, 2019, 15:30 (158 dage siden) @ bengt

Er det største bump ikke de danske myndigheder?

Jeg tænker, der er vel ikke det store tekniske problem i, at svenskerne kan køre tog igennem Danmark. Der er selvfølgelig lidt kapacitetsproblemer, men et tog eller to om dagen er der vel plads til allerede nu? Visse X2000 har allerede dansk ATC og strøm, så de kan jo køre helt til Padborg.

Der findes jo også allerede lokomotiver, der kan køre i både Sverige, Danmark og Tyskland med gods. De kan vel "bare" godkendes til at køre med passagertog, men så strander den vel på udgangspunktet: De danske myndigheder.

Mvh
Michael

Dansk bump?

af kme, torsdag 16. maj, 2019, 15:41 (158 dage siden) @ mikedk2100

Er det største bump ikke de danske myndigheder?

Tinglev-Padborg er en strækning på sølle 12 km, så den kan selv BDK finde ud af at gøre tosporet på nogle år. Desværre hjælper det nok ikke ret meget da udkantstysklands jernbanenet i Slesvig-Holsten er som udkantsdanmarks.

Det samme gælder syd for Femern, dér sker heller ikke noget før 2030, tidligst. Banen lukkes totalt i årevis.

Så svenskerne (og danskerne) har noget af et problem.

Dansk bump?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, torsdag 16. maj, 2019, 16:01 (158 dage siden) @ kme

Så svenskerne (og danskerne) har noget af et problem.

Nu er jeg ikke opdateret på den aktuelle kapacitet på skinnerne, men fra 2008-2013 var der flere forespørgsler på nattog gennem Danmark.
Der kunne uden de store sværdslag findes kapacitet til både et Stockholm-Bruxelles tog, en Malmø - Berlin forbindelse (begge via Odense-Padborg) samt en forlængelse af Nattogene fra Syd til København H videre til/fra Malmø og nattoget fra Stockholm til Malmø kunne forlænges til København. Derudover kørte der skirejsetog til Østrig fra både København og Aarhus, og der var forespørgsler på skirejsetog til Frankrig, og sågar Autozug fra Vamdrup/Ringsted til Frankrig og Italien.

Siden da er der kommet dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens og DSB kører færre myldretidstog til/fra København, så et problem ser jeg ikke. Udover økonomien.

Det danske "bump" er nok mere reelt omkostningen til en dansk STM boks, samt kravene til Nødbremseoverstropning (aht Storebælt da tunneller kortere end 5 km kan dækkes på anden vis). Det gør togmateriellet noget dyrere, men ikke noget, der reelt bør være en forhindring.

Men helt generelt bør "nogen" nok overveje, om ikke EU skal udvide sine støtteordninger for ETCS til også at gælde for anskaffelser af nattogsmateriel til internationale nattog.
Den økonomiske risiko ved at satse på nattog, der kræver nyt togmateriel er ganske enkelt for stor. Man skal nok forvente at en ny sove-/liggevogn koster omkring 10 mio kr pr stk. Det bliver hurtigt mange penge...

/Lasse

Dansk bump?

af M. Qvist, torsdag 16. maj, 2019, 16:27 (158 dage siden) @ bengt

For ganske få år siden kan jeg huske at TKØ og TKV havde en plan liggende for Berlin-nattoget, så vidt jeg husker i tilfælde af at toget ikke kunne fremføres via Trelleborg/Sassnitz. Denne løsning blev aldrig taget i brug, men faktum er at Banedanmark havde en ledig kanal og åbenbart også en tilladelse liggende til at Snälltåget måtte køre med Bc-t Malmö-Padborg. Så det har åbenbart været muligt for ikke så længe siden.

Om det så var med passagerer eller som materieltog ved jeg ikke.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.

Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen