Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne (Generelt)

af Denelander, 16/5 2019, 16:40 (1779 dage siden)

Hej med jer!

Fuldstændigt nyt her, og med det samme et spørgsmål. Jeg er en hollander som er havnet i Aalborg. Nu er jeg lidt kendt med de forskellige Danske damplokomotiver, men jeg vil gerne vide hvilken DSB damplokomotiver kørte nordpå fra Aalborg i 1960'erne. Altså til Frederikshavn eller Hirtshals. Og endnu bedre hvis der kan findes billeder :-)

Mange tak på forhånd!

Eelco

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Peter Christensen, 16/5 2019, 19:03 (1779 dage siden) @ Denelander

Det var næppe meget damp, der er gået nordpå fra Aalborg i slutningen af 60'erne.
Der var bedre chancer for damp mellem Århus og Aalborg.
Maskinbebenyttelse kan jeg ikke sig noget præcis om, men E-, R- og H-maskiner er gode bud. Men jo senere i 60'erne, jo større change for kun E-maskiner.

2 gode steder at starte kunne være nedenstående bøger:
- strejftog IX med foto af Lars Viinholt-Nielsens fotos fra 1960-72.
- strejftog VIII med Joen Jensens fotos i perioden ca. 1968-72.
Begge udgivet af BaneBøger for år tilbage.

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Steff, 16/5 2019, 22:51 (1779 dage siden) @ Denelander

Goedenavond en welkom bij Denemarken. Ik hoop dat ik een beetje kan antwoorden op je vragen, maar helaas zal het in het Deens zijn:-)

I epoke III blev strækningen mellem Ålborg og Frederikshavn efter krigen normalt gennemført af litra R og også sjældnere litra E. Men fra ca. 1950 blev de tre indkøbte tidligere tyske persontogslokomotiver BR 38, nu DSB litra T, fast stationerede i Frederikshavn. De kørte her primært de daglige større tog til Ålborg. Det internationale tog ”Nordpilen” – togene 960/945 - blev dog fremført af litra P II. Dog har også litra R II været indsat i denne tur.
Da litra T blev taget ud af driften i midten af 1950´erne, blev de erstattede igen af litra R og nu også litra E, der var blevet overkomplette ved indførelsen af de dieselelektriske motorlokomotiver litra MY. Her kørtes bl.a. tog 58 Frederikshavn-Ålborg. Helt op til ca. 1960 blev litra E anvendt i et par tog på Frederikshavn-Ålborg strækningen.
Også litra K har været indsat i løb til Frederikshavn.
På godssiden var det i begyndelsen af 1950´erne litra D, bl.a. i Ålborgs 38. tur Ålborg-Frederikshavn, der var trækkraft, men også litra R har været anvendt, bl.a. var R 949 reserve i Frederikshavn.

Som en konklusion har der altså på DSB strækningen Ålborg-Frederikshavn været anvendt følgende DSB damplokomotiver, litra E I og E II, litra K, R I og R II og litra T.

De mere udførlige detaljer om anvendelsen af litra E finder du her på disse sider under artikler, DSB litra E. De resterende findes i udgivelserne om litra R, H og S og litra T i bogen ”Det´en tysker” fra Banebøger.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Som du kan se var anvendelsen af damp nord for Limfjorden absolut begrænset i 1960´erne, dieseltraktionen havde taget over!

--
Steffen Dresler

Avatar

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Futfar, Kajerød, 17/5 2019, 14:15 (1778 dage siden) @ Steff

Goedenavond en welkom bij Denemarken. Ik hoop dat ik een beetje kan antwoorden op je vragen, maar helaas zal het in het Deens zijn:-)

Jaså, jaså, den gamle kollega gør sig også på Hollandsk; imponerende! Med mindre selvfølgelig, at det er Google der har stået for oversættelsen ;-) ;-) Det er mit Hollandske ikke godt nok til at vurdere :-D

--
Med venlig hilsen Futfar.

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Steff, 17/5 2019, 17:36 (1778 dage siden) @ Futfar

Trods ” Dutch qualifying” i nogle ikke politisk korrekte uddannelser og en sidemand, hvis fader var COB og MD for et hollandsk firma kun overgået af UNILEVER og SHELL, har elektronikken gjort det sidste som kontrol. Og vi var næsten enige!!;-) ;-) ;-)

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Georg Schmidt, 17/5 2019, 12:53 (1778 dage siden) @ Denelander
redigeret af Georg Schmidt, 17/5 2019, 13:03

For at finde egentlig dampdrift i Vendsyssel skal vi tilbage til sommerplanen 1959. En E-maskine fremførte på hverdage godstoget 2945 fra Aalborg til Frederikshavn (Afg Ab 19.45 ank Fh 23.09).
Næste dag fremførte E-maskinen landsdelseksprestoget 58 Frederikshavn-Aalborg (Afg Fh 7.20 ank Ab 8.50).

I højsæsonen 1959 ( 20/6-11/8) var der 2 E-maskiner i sving i Vendsyssel. Foruden togene 2945/58 var også tog 929 fra Aalborg kl. 14.20 med ank. Frederikshavn 16.00 fremført med damp samt retur til Aalborg med godstog 2980 med afg. Frederikshavn 16.50 med ank. Aalborg 19.53. Om søndagen efter en del reservehold i Frederikshavn ilgodstog 3018 afg. Fh 15.37 ank. Aalborg 18.22.

Ligeledes i højsæsonen 20/6-11/8 1959 var togparret 976/25 fremført med damp. Tog 976 med afg. Frederikshavn 14.00 og ank. Aalborg 15.52 og 25 der jo var landsdelseksprestoget fra København med afg. Aalborg 18.46 og ank. Frederikshavn 20.07. Togene 976/25 blev fremført i perioden af R-maskinerne 949 og 953.

Udveksling af E-maskinerne med Aarhus foregik med godstog 2992 sen aften fra Aalborg evt med kvægtog 6986 og retur fra Aarhus med ilgodstog 2069 om natten.

Som også Steff skriver havde dieseldriften taget over i tresserne, men Frederikshavn havde de første år en R-maskine til eventuelle særtog. De 25 MY i tur i Jylland/Fyn og efterhånden også mange MX havde taget over.

M v h
Georg

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Denelander, 17/5 2019, 13:07 (1778 dage siden) @ Denelander

Mange tak for jeres svar :-), også det svar på hollandsk ;-) Jeg har nu boet i danmark i snart 8 år og min daglig dag foregår stort set kun på dansk så lidt hollandsk er altid godt.

Jeg vil prøve om jeg kan finde nogle af de nævnte bøger for at se nogle billeder. Er der danske hjemmesider I kan anbefale, hvor jeg muligvis kan finde billeder af DSB dampdriften nord fra Aalborg?

Eelco

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Steff, 17/5 2019, 14:07 (1778 dage siden) @ Denelander

Kære Eelco

Jeg har sådan lige været et par bøger igennem med de traditionelle jernbanebilleder af lokomotiver, bl.a. "Damplokomotiver som jeg så dem", "Kulrøg og dampslag" samt W.E. Danckers.
Tilsyneladende har der stået et skilt på Limfjordsbroen med teksten "Medbringelse af fotografiapparater nord for Limfjorden er forbudt":-) . Jeg har godt nok ikke set det eller billeder deraf, men det er så FÅ billeder jeg har kunnet finde, en T med K som forspand, det var alt (og jo, et par billeder af T i Frederikshavn, men jeg har ikke rettigheder og så er de i dette henseende uinteressante, da det ikke er driftsbilleder).
Min tanke er muligvis at følge dette link: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=search&search=frederikshavn på siden for det mere historiske.
Det KUNNE være at der her er nogle der kan hjælpe??

Med venlig hilsen og god fornøjelse

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960erne

af Ole Lund Jensen, 26/5 2019, 15:15 (1769 dage siden) @ Steff

Jeg er enig i, at det er "tyndt", hvad der findes af offentliggjorte billeder af DSB-damp nord for Aalborg; men lidt er der da. Jeg har fundet følgende:
1) Ole Winther Laursens billede fra Hjørring af K + T i forspand for nattoget. Det er gengivet i "Danmarks Jernbaner i 125 år" og "Danmarks Jernbaner i 150 år".
2) Ole Winther Laursens billede i "Kulrøg og dampslag" af en T-maskine foran remisen i Frederikshavn.
3) Erik V. Pedersens billede af en R-maskine i Hjørring på forsiden af Signaposten nr. 4/1974 Signalposten nr. 4/1974
4) James Steffensens herlige billede af en D-maskine, der ankommer fra Fjerritslev til Nørresundby med et godstog omlagt via Thisted-Fjerritslev som følge af spærring af jernbanebroen over Limfjorden i Aalborg. Billedet findes bl.a. i "Dagmar og hedes tog" samt på bagsiden af "Jernbanen" nr. 4/2018.
5) Flere lidt ældre billeder i Asger Christiansens artikelserie "Tre generationer ved banerne" i "Jernbanen" 2011-2015.
6) Et billede af en F-maskine på Nørresundby havn i "Danske damplokomotiver - som jeg så dem".
7) Et billedet i "DSB i årene 1950-1969" af en P-maskine med et persontog under udkørsel fra Aalborg mod nord.
8) Billeder på Samlingsportalenaf en R-maskine hhv. en E-maskine i Frederikshavn.

Og så findes der åbenbart et pressefoto en E-maskine i Frederikshavn så sent som i 1968, og det venter vi fortsat på at få vist.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Peter Christensen, 17/5 2019, 14:12 (1778 dage siden) @ Denelander

Er der danske hjemmesider I kan anbefale, hvor jeg muligvis kan finde billeder af DSB dampdriften nord fra Aalborg?

Der findes næppe noget samlet - jeg er ikke bekendt hermed.
Et sted at starte kunne være Jernbanemuseets billedsamling - Billedsamlingen
Dette er fotos fra en lang periode om hele DSBs virke, så der er både huse, stationer, spor, færger og alt muligt andet imellem.
Dog har siden en rimelig sorteringsfunktion, så du udelukkende kan få materielfotos.
NOTE: du skal have god tid...det er en tidsrøver og stærkt vanedannende ;-)

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Ole Lund Jensen, 18/5 2019, 17:36 (1777 dage siden) @ Denelander

Hvad angår Hirtshals, så drejer det sig jo om Hirtshalsbanen (Hjørring-Hirtshals), der var en del af Hjørring Privatbaner. Den eneste anden bane under dette selskab, som overlevede ind i 1960'erne, var Hjørring-Løkken-Aabybro (HLA), der lukkede september 1963.

Peer Thomassen skriver i sin jubilæumsbog "Hirtshalsbanen gennem 50 år" fra 1975 følgende på side 86: "Hirtshalsbanen blev narret for et festligt damptog i 1963 - længe efter at regelmæssig dampdrift var ophørt på Hjørringbanerne. Dansk Jernbane-Klub havde bestilt et dampsærtog Aalborg-Løkken-Hjørring-Hirtshals kort før Løkkenbanens lukning i 1963, og turen blev da også en succes, selvom HP 1 "punkterede" undervejs og forsmædeligt måtte have dieselhjælp. På Hirtshalsbanen kørtes toget derfor med diesellokomotiv, og passagertallet var svundet bemærkelsesværdigt ind".

Ved opslag i privatbaneoversigterne i DSBs åreberetninger fremgår der følgende årlige antal togkilometer med damplokomotiv for Hjørring Privatbaner:
1957-58: 218 km
1958-59: ?
1959-60: 330 km
1960-61: 0 km
1961-62: 0 km
1962-63: 0 km
1963-64: 110 km
1964-65: 0 km
1965-66: ?
1966-67: 0 km

Jeg konkluderer, at ordinær dampdrift på Hjørring Privatbaner (Hirtshalsbanen + HLA) ophørte i 1959-60, og at de 110 km registreret i 1963-64 må være ovennævnte afskedstog samt tilhørende materieltog og måske prøvetog - og afskedstoget måtte fremføres med diesel til Hirtshals. Ergo har der ikke været ordinær dampdrift til Hirtshals senere end 1959 eller 1960; og kørslen registreret dette driftsår kan godt have været på Løkkenbanen.

Så ingen damp på Hirtshalsbanen i 1960'erne.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Jakob S. Engbæk, 19/5 2019, 20:38 (1776 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Hvad angår Hirtshals, så drejer det sig jo om Hirtshalsbanen (Hjørring-Hirtshals), der var en del af Hjørring Privatbaner. Den eneste anden bane under dette selskab, som overlevede ind i 1960'erne, var Hjørring-Løkken-Aabybro (HLA), der lukkede september 1963.

Peer Thomassen skriver i sin jubilæumsbog "Hirtshalsbanen gennem 50 år" fra 1975 følgende på side 86: "Hirtshalsbanen blev narret for et festligt damptog i 1963 - længe efter at regelmæssig dampdrift var ophørt på Hjørringbanerne. Dansk Jernbane-Klub havde bestilt et dampsærtog Aalborg-Løkken-Hjørring-Hirtshals kort før Løkkenbanens lukning i 1963, og turen blev da også en succes, selvom HP 1 "punkterede" undervejs og forsmædeligt måtte have dieselhjælp. På Hirtshalsbanen kørtes toget derfor med diesellokomotiv, og passagertallet var svundet bemærkelsesværdigt ind".

Ved opslag i privatbaneoversigterne i DSBs åreberetninger fremgår der følgende årlige antal togkilometer med damplokomotiv for Hjørring Privatbaner:
1957-58: 218 km
1958-59: ?
1959-60: 330 km
1960-61: 0 km
1961-62: 0 km
1962-63: 0 km
1963-64: 110 km
1964-65: 0 km
1965-66: ?
1966-67: 0 km

Jeg konkluderer, at ordinær dampdrift på Hjørring Privatbaner (Hirtshalsbanen + HLA) ophørte i 1959-60, og at de 110 km registreret i 1963-64 må være ovennævnte afskedstog samt tilhørende materieltog og måske prøvetog - og afskedstoget måtte fremføres med diesel til Hirtshals. Ergo har der ikke været ordinær dampdrift til Hirtshals senere end 1959 eller 1960; og kørslen registreret dette driftsår kan godt have været på Løkkenbanen.

Så ingen damp på Hirtshalsbanen i 1960'erne.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Hjørring privatbaner var tidlige til at forsøge sig med motordrift. Da økonomien var bedre med motordrift end med damp (eller det var håbet).
I bogen om HLA ses et langt badetog fra Hjørring mod Løkken med damplokomotiv i begge ender. Så de brugte også stadig damp.

Her ses en Kielervogn fra 1922 min oldefar Frode Engbæk Nielsen står til venstre. https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=145&lokid=421

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Erik Andersen, Stenløse, 19/5 2019, 22:55 (1776 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Jeg har et foto fra Havnestationen i Frederikshavn, som jeg i sin tid købte som kopi af Wendsyssel Tidende (tror jeg nok)
Billedet er taget 17.06.1968 og viser E974 på vej mod Frederikshavn st. med en personvogn med rejsegodsrum i den ene ende. Jeg kan ikke huske hvad den hedder, og har opgivet at finde et billede på Jernbanen.dk.
Jeg tør ikke scanne det, og lægge det op her på grund af rettigheder. Er det lovligt, da det nu er over 50 år siden?

Mvh Erik Andersen

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Georg Schmidt, 19/5 2019, 23:41 (1775 dage siden) @ Erik Andersen

Hej Erik
Der har nok været lidt mangel på trækkraft den 17/6 1968. E 974 blev fyret op og afgik fra Aarhus H med persontog 917 kl.7.50 med ankomst Aalborg 11.02. Videre som særtog 5981 til Frederikshavn.
Tilbage til Aarhus med persontog 980 med afgang Frederikshavn kl 17.32 og ankomst Aarhus H 22.44. Tog 980 blev udsendt fra Frederikshavn Havn.

M v h
Georg

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Niels, Aarhus, 20/5 2019, 12:56 (1775 dage siden) @ Georg Schmidt


Der har nok været lidt mangel på trækkraft den 17/6 1968. E 974 blev fyret op og afgik fra Aarhus H med persontog 917 kl.7.50 med ankomst Aalborg 11.02. Videre som særtog 5981 til Frederikshavn.
Tilbage til Aarhus med persontog 980 med afgang Frederikshavn kl 17.32 og ankomst Aarhus H 22.44. Tog 980 blev udsendt fra Frederikshavn Havn.

Ovenstående får mig til at fundere lidt over, hvor mange lokomotivførere og fyrbødere med uddannelse til damplokomotiver - her litra E, man sådan lige kunne stampe op af jorden til at køre fra Aarhus til Frederikshavn og tilbage igen samme dag -det har jo formodentlig ikke været den samme lokomotivfører og fyrbøder, der har kørt hele tiden.
Jeg antager, at da vi er i 1968, og det er kun knap 2 år før dampdriftens endelige afskaffelse, så er der formodentlig ikke så mange tilbage, der er uddannede til at køre damplokomotiver, og der blev vel heller ikke uddannet nye folk til dampdriften.
Jeg funderer også over, hvorvidt en uddannelse - attest hedder det vist - til at køre f.eks. E-maskiner udløber efter en periode, eller hvorvidt en sådan er gældende indtil videre?

Mon én eller flere af forummets meget vidende folk med indsigt i damptidens allokering (det hed det garanteret ikke dengang ;-) ) af lokomotivpersonale evt. kan hjælp lidt på min uvidenhed.

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Denelander, 20/5 2019, 13:14 (1775 dage siden) @ Niels

Det der skal til er en togfører med erfaring på damplokomotiver. En fyrbod har ikke brug for meget uddannelse når det kun handler om en kortvarig ansættelse. I Holland, hvor de sidste damplokomotiver kørte i december 1957, blev der faktisk ansat fyrbøder helt ind til 1956 i det sidste maskindepot som brugte damplokomotiver (Maastricht). Nu var udgangspunktet godt nok at de skulle uddannes til diesel og elektriske lokomotiver, men de fik altså først fornøjelsen til at skovle en del kul...

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Steff, 20/5 2019, 14:12 (1775 dage siden) @ Denelander

Jeg har ikke kørselsfordelingerne fra denne periode, men det har Georg Schmidt sikkert.

Men sikkert er, at alle de steder, hvor der var damp stationeret lige op til slutningen af damptiden, var der rigeligt med uddannede ”sæt” (en lokomotivfører og en lokomotivfyrbøder = et sæt), selvom de muligvis ikke til dagligt kørte sammen og jo IKKE hvis motormateriel.

Hver tur med damp (jf. kørselsfordelingerne), drift eller reserve, havde et antal sæt tilknyttet denne tur. De var altså tilstede eller på kald, i andre tilfælde ”disponible”.

Og husk på, at så godt som ALLE lokomotivførere på daværende tidspunkt var startet som fyrbøderaspirant og efter uddannelser, prøver og endelig attester, steget i graderne og endt som lokomotivfører. Dengang var det de ældste dampførere, der blev udtaget (søge efter anciennitet, i begyndelsen en levealder på 60 år!!!) til at gennemgår en efteruddannelse for MY-fører(skånejob:-) ). OK de alleryngste aspiranter havde ingen uddannelse på damp, men var startet med diesel fra begyndelsen. Men jeg ved fra egen praktikanttjeneste, at man i Fredericia uddannede lokomotivfyrbødere i midten af 1960´erne (bl.a. på litra H).

Det der krævedes umiddelbart derefter at have attest var godkendt strækningskendskab og det havde det kørende personale jo i forvejen hvis de dagligt kørte diesel, lokomotiver eller motorvogne. Og var der ikke et sæt med strækningskendskab ved pludseligt opstået behov, fik de da bare en ”lods” med!

Ovennævnte var de absolut mest almindeligt gældende regler på daværende tidspunkt, men det har ikke lykkedes for mig at finde de nærmere reglementariske bestemmelser for tab eller generhvervelse af evt. attester. Men som jeg ser det har det ikke været et problem i 1960´erne overhovedet. Der var jo mange depoter i Jylland (Fredericia, Aarhus m.fl.) der havde dampture og det samme for Sjælland/Falster (København, Næstved m.fl.)

Håber det gav lidt forklaring, men jeg imødeser/håber da gerne på yderligere kommentarer og bemærkninger til at færdiggøre svaret så godt som fagligt muligt.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Man bliver (sq) IKKE sluppet løs på en damper UDEN den fornødne viden og godkendelse (attest). Fyring er ikke noget man bare kan gøre. Det er sikkerhedsmæssigt ganske og aldeles uforsvarligt og kan straffes hvis ikke formaliteterne er iorden. Omkring 100 tons eller mere vægtmasse med 80 til 100 km/t og en kedel på 15 til 16 atm. tryk er en alvorlig sag og IKKE legetøj!!!!

--
Steffen Dresler

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Denelander, 20/5 2019, 14:49 (1775 dage siden) @ Steff

Hej Steff,

Tak for svaret :-)

I Holland, når man i 1950'erne blev ansat som fyrbod, så fik man lige et par dage hvor man kunne øve sig lidt på et lokomotiv som f.eks. blev brugt som varmekedel. Lære at skovle kul og holde øje med trykket og vandet. Og så gik man i gang på lokomotivet sammen med sin mester som havde fuld ansvar for hvordan det gik. Han havde f.eks. også lov til at sige "du dur ikke til det her". Der var ikke noget eksamen. Det var noget man lærte undervejs. Eksamen kom først når man ville blive togfører på et tidspunkt. Så skulle man vise at man var god nok til det.

Mvh,

Eelco

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Peter Christensen, 20/5 2019, 15:45 (1775 dage siden) @ Denelander

I Holland, når man i 1950'erne blev ansat som fyrbod, så fik man lige et par dage hvor man kunne øve sig lidt på et lokomotiv som f.eks. blev brugt som varmekedel. Lære at skovle kul og holde øje med trykket og vandet. Og så gik man i gang på lokomotivet sammen med sin mester som havde fuld ansvar for hvordan det gik. Han havde f.eks. også lov til at sige "du dur ikke til det her". Der var ikke noget eksamen. Det var noget man lærte undervejs. Eksamen kom først når man ville blive togfører på et tidspunkt. Så skulle man vise at man var god nok til det.

Det var så ikke måden DSB uddannede sine fyrbødere på.
Iøvrigt er "togfører" han som klipper billetter - han har intet med lokomotivet at gøre.
Derimod er der en lokomotivfører på lokomotivet.
Mange - særligt journalister - har det med at tage fejl af de to, men det udløser som regel kvajebajer eller lign. i jernbanekredse.

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af esni, Frederikssund, 20/5 2019, 17:53 (1775 dage siden) @ Peter Christensen

I Holland, når man i 1950'erne blev ansat som fyrbod, så fik man lige et par dage hvor man kunne øve sig lidt på et lokomotiv som f.eks. blev brugt som varmekedel. Lære at skovle kul og holde øje med trykket og vandet. Og så gik man i gang på lokomotivet sammen med sin mester som havde fuld ansvar for hvordan det gik. Han havde f.eks. også lov til at sige "du dur ikke til det her". Der var ikke noget eksamen. Det var noget man lærte undervejs. Eksamen kom først når man ville blive togfører på et tidspunkt. Så skulle man vise at man var god nok til det.

Det var så ikke måden DSB uddannede sine fyrbødere på.
Iøvrigt er "togfører" han som klipper billetter - han har intet med lokomotivet at gøre.
Derimod er der en lokomotivfører på lokomotivet.
Mange - særligt journalister - har det med at tage fejl af de to, men det udløser som regel kvajebajer eller lign. i jernbanekredse.

Peter - husk lige på at OP er udlænding

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Peter Christensen, 20/5 2019, 19:21 (1775 dage siden) @ esni

Peter - husk lige på at OP er udlænding

Jeg ved det; derfor mit afdæmpede sprogbrug.

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Denelander, 20/5 2019, 17:55 (1775 dage siden) @ Peter Christensen

Ja, jeg ved det godt. Det er ulempen når man bruger et sprog som ikke er sit modersmål ;-)

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne, OT

af Steff, 20/5 2019, 20:37 (1775 dage siden) @ Peter Christensen

………………….Iøvrigt er "togfører" han som klipper billetter - han har intet med lokomotivet at gøre.

Og dog:

”For Lokomotiver og Motorvogne, for Hjælpetog, der kun medfører Hjælpevogne, for Sneplovtog samt for saadanne Tog, i hvilke der ikke skal være betjente Skruebremser, fungerer Lokomotivføreren (Motorføreren, Elektroføreren) som Togfører, såfremt der ikke medgives Toget Personale under Trafiktjenesten, der er berettiget til at føre Tog.
(Ref.: SR 1935 § 3 side 51-52 af 15/11-1940).

Sååååååå, Lokomotivføreren er altså her Togfører og klipper ikke billetter:-) :-) :-) .

Ellers tror jeg nok at alle forstod Eelcos svar. Det ER (sq) også svært at begå sig i en ”jernbaneudtryksmæssig politisk korrekt verden" og det er da bedst at anvende de korrekte udtryk hvis man altså kender dem!

For at afslutte med vægt er her et citat fra ”Den store leder”:
”Hvis man ikke skifter spor nu, ender man der hvor man er på vej hen!”

Med venlig lille drillehilsen til alle

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Peter Christensen, 20/5 2019, 15:41 (1775 dage siden) @ Steff

Men som jeg ser det har det ikke været et problem i 1960´erne overhovedet. Der var jo mange depoter i Jylland (Fredericia, Aarhus m.fl.) der havde dampture og det samme for Sjælland/Falster (København, Næstved m.fl.)

Meget enig i at, det næppe har været et problem at støve et sæt personale op selv sent i 60'erne; som du skriver, mange var startet med damp og jeg er ikke sikker på, at DSB havde en hel masse med generhvervelse af "dampbeviser" hvis man ikke havde kørt damp i en lænere periode.
Det var nok mere hvem som "gad" at kører damp. Bevares, hvis det ikke er muligt at finde personale via dem med en positiv indstilling til damp, så er der tjenestelige ordre...en ulempe for tjenestemænd.

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne

af Niels, Aarhus, 20/5 2019, 16:23 (1775 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Tak for et fyldigt svar - spændende om der kommer flere uddybninger af emnet.

Venlige hilsner

Niels H.

--
Niels

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel, attester mv.

af Steff, 21/5 2019, 11:12 (1774 dage siden) @ Niels

Kære Niels m. fl.


Ved hjælp fra en tidligere DSB dampføre og nogle bemærkninger i diverse BST, har jeg kunnet stykke reglerne sammen for lovligheden i at kunne fremføre et damplokomotiv i damptiden og faktisk også herefter. Og jeg må gå ud fra, at de samme regler VAR gældende hos privatbanerne.

I den enkelte fører/fyrbøders personaleakter var anført hvad den enkelte havde attest til og hvor strækningsgodkendt. Dette for at bl.a. tjenestefordeleren kunne se på hvilke strækninger og med hvilke lokomotivtyper den pågældende var godkendt til.

Med en dampattest måtte man i princippet køre alle litra af damplokomotiver (ved DSB) indtil man selv sagde fra eller tjenstlige årsager gjorde det nødvendigt, sygdom etc.

Efter at noget af ansvaret for godkendelser meget senere er overgået til Trafikstyrelsen har man her bestemt, at hvis man ikke inden for et år har kørt et litra f.eks. en MY, MX eller MZ, skal man til ny prøve med teori og det selvom man måske har kørt andre litra i samme periode.

Hvordan det nu er for dampkørsel ved klubberne og Danmarks Jernbanemuseum (altså i dag) ved jeg ikke og interesserede må henvende sig her.

Jeg håber det gav de ønske informationer om hvad personalet måtte og ikke måtte i damptiden, altså frem til 1970´erne og i DSB Damp (senere DSB Museumstog) periode og klubberne.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Udnævnte Lokomotivfyrbødere måtte efter at have aflagt en prøve (den såkaldte "Kakkelovnsattest") køre damprangerlokomotiver for RANGERING, ikke strækningskørsel, dertil krævedes en Lokomotivfører (nok lidt med faggrænser at gøre).

Under den anden verdenskrig blev reglerne nødvendigvis blødt op hvor det var ABSOLUT nødvendigt, da der var mangel på uddannet lokomotivpersonale. Bl.a. i.f.m. gennemførelsen af tyske transporter, der mange særtog med brunkul fra lejerne i Jylland etc. Derfor har NOGLE fyrbødere med attest kørt som Lokomotivførere og med ekstrahåndværkere som fyrbødere. Sidstnævnte skulle dog gennemgå en uddannelse samt selvfølgelig bestå SR.

--
Steffen Dresler

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel, attester mv.

af Niels, Aarhus, 21/5 2019, 13:03 (1774 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Tak for supplerende oplysninger :-)

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak