Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SJ skal køre Øresundstogene på den svenske side fra dec 2020

af andersj, Aalborg, 21/5 2019, 22:45 (1801 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Tillykke til SJ. Skånetrafiken lægger op til at forbedre produktet markant mellem Østerport og Sverige fra K23. 101 moderniserede ET og 18 nye dobbeltdækkertogsæt sættes ind.

DSB beholder selv 10 ET og de resterende 24 dansk ejede ET stilles vederlagsfrit til rådighed for Skånetrafiken til at dække Østerport-Peberholm.

I udbuddet om de 18 nye dobbeltdækkertogsæt er specifikationerne følgende:
- Maksimal længde på 84 meter, da perronen på Trianglen kun er 252 meter lang. (Perronlængden på Nørreport er dog kun 203 meter)
- Mindst 267 pladser per togsæt.
- 200 km/t

--
Mvh Anders

SJ skal køre Øresundstogene på den svenske side fra dec 2020

af Rail, 21/5 2019, 22:57 (1801 dage siden) @ andersj

I udbuddet om de 18 nye dobbeltdækkertogsæt er specifikationerne følgende:
- Maksimal længde på 84 meter, da perronen på Trianglen kun er 252 meter lang. (Perronlængden på Nørreport er dog kun 203 meter)
- Mindst 267 pladser per togsæt.
- 200 km/t

Altså 3,2 pladser/m.

Til sammenligning har Øresundstog 237 pladser over 78,9 m = 3,0 pladser/m, ikke meget der vindes på de nye sæt selvom de er dobbeltdækker.

SJ skal køre Øresundstogene på den svenske side fra dec 2020

af Karsten Jensen, 22/5 2019, 16:20 (1800 dage siden) @ andersj

DSB beholder selv 10 ET og de resterende 24 dansk ejede ET stilles vederlagsfrit til rådighed for Skånetrafiken til at dække Østerport-Peberholm.

Nogle der ved hvad DSB skal bruge de 10 ET sæt til? Mig bekendt bliver det EB med dobbeltdækkere som skal trafikere kystbanen og fortsætte videre udover Sjælland.

M.v.h.
Karsten Jensen

SJ skal køre Øresundstogene på den svenske side fra dec 2020

af andersj, Aalborg, 22/5 2019, 16:27 (1800 dage siden) @ Karsten Jensen

DSB beholder selv 10 ET og de resterende 24 dansk ejede ET stilles vederlagsfrit til rådighed for Skånetrafiken til at dække Østerport-Peberholm.


Nogle der ved hvad DSB skal bruge de 10 ET sæt til? Mig bekendt bliver det EB med dobbeltdækkere som skal trafikere kystbanen og fortsætte videre udover Sjælland.

M.v.h.
Karsten Jensen

Enten bliver det en blandet landhandel af Vectron, ER og ET på Kystbanen ellers er der også IC 8xx Østerport-Esbjerg. Der er i hvert fald nok at lave for elektriske tog.

--
Mvh Anders

SJ skal køre Øresundstogene på den svenske side fra dec 2020

af RasmusD, 22/5 2019, 16:27 (1800 dage siden) @ andersj

Jeg er nysgerrig, hvor kommer de oplysninger fra?

SJ skal køre Øresundstogene på den svenske side fra dec 2020

af Poul Brandt, Nordsjælland, 23/5 2019, 08:44 (1799 dage siden) @ andersj

DSB beholder selv 10 ET og de resterende 24 dansk ejede ET stilles vederlagsfrit til rådighed for Skånetrafiken til at dække Østerport-Peberholm.

Nu kan man undre sig over hvorfor DSB beholder de sidste 10 togsæt og ikke afhænder dem til SJ. DSB har jo kraftigt pointeret at få en homogen materielpark. Men SJ er måske ikke interesseret, da de under alle omstændigheder skal købe nyt materiel, og kan have brug for at få fest mulige togstammer, der kan køre 200 km/t.

SJ skal køre Øresundstogene på den svenske side fra dec 2020

af RasmusD, 23/5 2019, 09:40 (1799 dage siden) @ Poul Brandt

De afhænder jo heller ikke de første 24. De låner dem bare ud - fordi en politisk beslutning tvinger dem til det.

SJ skal køre Øresundstogene på den svenske side fra dec 2020

af Poul Brandt, Nordsjælland, 23/5 2019, 11:51 (1799 dage siden) @ RasmusD

JA. Men er de ikke udtjent når SJ's kontrakt udløber om 8-10 år? Og dermed reelt udfaset af DSB's portefølge.

SJ skal køre Øresundstogene på den svenske side fra dec 2020

af Rail, 23/5 2019, 22:50 (1799 dage siden) @ Poul Brandt

JA. Men er de ikke udtjent når SJ's kontrakt udløber om 8-10 år? Og dermed reelt udfaset af DSB's portefølge.

De 10 nyeste der er ejet af DSB er fra 2011, så de burde kunne holde til 40'erne.

Men DSB kan også kun afhænde til de skånske len hvis de vil købe den!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak