Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørge Jørgen (Generelt)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 22/5 2019, 12:46 (1791 dage siden)

Davs

Set at der er faldet forlængerledning ned ved Rungsted Kyst station.
Derfor køres der med tog busser mellem Helsingør og København H

Er det virkeligt ikke muligt at køre med tog frem til stationen før ( Syd og Nord ) så man kun har busser forbi skadestedet.

Kikkede på Google mape og for som læ mand kunne det godt lade sig gøre

mvh

Spørge Jørgen

af Frank Poulsen, 22/5 2019, 13:25 (1791 dage siden) @ hummel_62

Det kommer jo meget an på hvordan kørestrømmen er forsynet. Uden jeg er ekspert ud i det. Men hvis de skal afbryde det hele og forsyningen til den modsatte side skal forbi dette punkt, så kan man jo ikke. Men skal ikke kunne sige hvordan det præcist er sket her :)

Spørge Jørgen

af 1993matias ⌂, KH, 22/5 2019, 14:27 (1791 dage siden) @ hummel_62

Det er sundt at være nysgerrig :-)

Det skyldes mange forskellige ting. Først skal man kunne krydse over fra det ene spor til det andet for at kunne vende tog. Det kan man hverken på Kokkedal eller Vedbæk, men derimod Nivå og Skodsborg.
Dernæst skal man afbryde kørestrømmen for at kunne arbejde med køreledningen. Køreledningen er opdelt i forskellige forsyningsområder, og Rungsted Kyst ligger i det område, der strækker sig fra nord for Klampenborg til syd for Kokkedal.
Man skal også have nok lokoførere og tog til at kunne køre en isoleret drift. Jeg ved ikke, hvor mange togsæt, der er fanget nord for Rungsted Kyst.
Sidst, men ikke mindst, så har disponeringen forskellige planer, som de kan hive op af skuffen og sætte i værk med det samme ved forskellige slags hændelser. Her er det smart, at man på fem sekunder kan sige, hvad man gør, i stedet for at man skal sætte sig ned om et bord og bruge fem minutter på at se, hvor man kan vende togene, hvem, der skal køre hvad, osv... Det giver nogle lidt mindre fleksible løsninger, men til gengæld er de i gang på nul komma fem. (Uagtet at togbusserne er langsomme... )

Jeg håber, det var svar på dine spørgsmål :-)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Spørge Jørgen

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 22/5 2019, 15:03 (1791 dage siden) @ 1993matias

super, tak til jer begge.

Specielt det med strøm, tænkte jeg ikke på. ( selv om det er det som er problemet)
men naturligvis er det opdelt i zoner/områder.

takker, og forsat god dag

Spørge Jørgen

af mpp, 22/5 2019, 15:26 (1791 dage siden) @ 1993matias

En anden ting er vel også at når man alligevel skal have togbusser er det stadig bedre ikke at behøve skifte. Der er en del lange ture hvor det giver mere mening at køre hele turen i togbus end at skulle skifte frem og tilbage to gange. Hvis der er få lokale ture er der også relativt færre der får glæde af at togdriften opretholdes (ift togbusser) samtidigt med at det giver forvirringen.

Derudover er det vel også hurtigere at reparere når man har hele banen for sig selv?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak