Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Københavns nye bydel hedder Jernbanebyen

af Steff, 29/5 2019, 22:47 (1791 dage siden) @ Tommy Nilsson

Godaften!

Det er jo en spændende udvikling der skal ske hvis og hvis. Men noget kommer til at ske, spørgsmålet så bare, hvor meget af det eksisterende gamle DSB byggeri, der så skal forsvinde. Måske hele området omkring Otto Bussesvej ved remiser og værksteder. Værkstederne flytter jo til jordene omkring Fladsågård i Næstved
P.t. er der jo ikke meget der kan udlægges til bolig byggeri og lettere administrativt med mindre mange af de eksisterende bygninger fjernes og det gamle rangerareal ryddes. Hertil kommer så den gamle afgangsrist (ved det gule palæ) også bliver ryddet op til Enghavevej.
Hvor de nødvendige spor skal gå eller forlægges bliver spændende at se.

I anden anledning tog jeg disse billeder i dag (DTG 291515B MAJ 2019) fra toppen af "Trafiktårnet". Se herunder.
Begge foto Steffen Dresler, Copyright.
[image]
Den gamle remise på Gb og i baggrunden Cvk Kh. Til venstre det nye Metro klargøringsanlæg der ikke forsvinder. Til højre det gamle rangerareal.

[image]
Ingerslevgade i baggrunden. S-tog og fjernbanesporene samt Maskinbakken og rangerarealet Belvedera.

Mit gæt er, at kun lige de allernødvendigste opstillingsspor bliver beholdt både ved Belvedera og ikke mindst op til Enghavevej, resten bliver solgt fra og revet ned. Det vil sige hele Gb og Cvk Kh, ellers giver en ny bydel jo ingen mening. Om noget bibeholdes af historiske årsager, næppe, kun savnet af de jernbaneinteresserede nostalgikere. Og dem med interesse herfor og som har været en del af det. Tja, om nogle år er det slut. Livet går jo sin gang. Den nye generation har overhovedet ikke nogen forhold til dette, de har jo ikke oplevet det.

Fortsat god aften til alle og en god Kr. Himmelfarts dag.

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Avatar

Københavns nye bydel hedder Jernbanebyen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 29/5 2019, 23:43 (1791 dage siden) @ Steff

P.t. er der jo ikke meget der kan udlægges til bolig byggeri og lettere administrativt med mindre mange af de eksisterende bygninger fjernes og det gamle rangerareal ryddes. Hertil kommer så den gamle afgangsrist (ved det gule palæ) også bliver ryddet op til Enghavevej.


Jeg gætter på, at al jorden er forurenet i middelsvær grad.

--
[image]

Et surt opstød

af Ib Jensen, 30/5 2019, 00:05 (1791 dage siden) @ Steff

I anden anledning tog jeg disse billeder i dag (DTG 291515B MAJ 2019) fra toppen af "Trafiktårnet"


Det er mig stadig ubegribeligt, hvorfor det "trafiktårn", skulle placeres på nogle af de dyreste kvadratmeter i kongeriget. Det er jo rent teknisk fuldstændigt lige meget, hvor det er placeret, og man kunne jo sagtens have fundet en anden stationsnær og pendlervenlig placering.

Tak til Steff for fine billeder.

Et surt opstød

af Banemanden, 30/5 2019, 16:22 (1790 dage siden) @ Ib Jensen

Pendlervenlig - for hvem? Pendlerne skal da ikke derop :)

Et surt opstød

af Allan Støvring-Nielsen, 1/6 2019, 22:22 (1788 dage siden) @ Banemanden

Pendlervenlig - for hvem? Pendlerne skal da ikke derop :)

F.eks for de der skal arbejde der, og som også i høj grad er pendlere!

Et surt opstød

af Svend, 2/6 2019, 00:56 (1788 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Pendlervenlig - for hvem? Pendlerne skal da ikke derop :)


F.eks for de der skal arbejde der, og som også i høj grad er pendlere!

.
En del af medarbejderne (men selvfølgelig ikke alle) bor i Københavnsområdet og ville blive langdistancependlere, hvis nogen kunne finde på at flytte trafikstyringen væk fra København. For øvrigt er der andre funktioner i trafiktårnet, blandt andet styringen af S-banen og det ville da være helt skørt at flytte den til Ringsted, Kalundborg, Nørre Alslev eller hvad man ellers kunne finde på af tossede ting.

--
Svend

Et surt opstød

af Jens N, Fredericia, 2/6 2019, 07:38 (1787 dage siden) @ Svend

For øvrigt er der andre funktioner i trafiktårnet, blandt andet styringen af S-banen og det ville da være helt skørt at flytte den til Ringsted, Kalundborg, Nørre Alslev eller hvad man ellers kunne finde på af tossede ting.


Der er nu ellers flere eksempler på at man flytter trafikstyring efter fornuft og ikke traditionel placering.

Vestbanen fjernstyres fra Silkeborg.
Lemvigbanen fjernstyres i visse dele af døgnet fra Hillerød.
Flensburg og omegn fjernstyres fra Hannover.

Så der er intet belæg for at der absolut SKAL fjernstyres fra København, andet end tradition.

Mvh. Jens

Et surt opstød, nok mere mangel på viden?

af Steff, 2/6 2019, 09:32 (1787 dage siden) @ Jens N

God formiddag til alle

Trafiktårnet er nok lagt, hvor det giver de bedste betingelser for det det skal kunne. Indledningsvis var det KUN for Banestyrelsen, men hurtigt blev vejdirektoratet koblet på ideen. Men desværre blev det ved det, da man sagtens kunne tænke sig Beredskabsstyrelsen og dele af politiets trafik- og katastrofestyring også kunne styres derfra. Men samtidig skal man ikke glemme gammel strøm (plejer) og fagforenings krav til at gøre opgaven sværere engang imellem, desværre.

Nu rummer tårnet trafikstyringen af S-togs nettet og om lidt også styringen af ”fjernbanerne” ud af byen til Kalundborg, Korsør og Rødby mv. (Fyn og Jylland klares fra Fredericia). Det er således også her at højttalerudkald i tilfælde af uregelmæssigheder sker. Altså vil Roskilde blive nedlagt og funktionerne flyttet til Trafiktårnet, kender ikke tidshorisonten.

Vejmæssigt styres hele det statslige vejnet herfra, det vil sige alle motorveje og andre statsveje (minus Øresunds- og Storstrømsbroen, der er ”private” foretagender, men informationsmæssigt er de dog med på tråden). Der findes en mindre del af Vejdirektoratet i Nordjylland udelukkende til styring af vinterberedskabet og således KUN aktiv i vinterperioden.

Tårnet rummer også DR trafikradio (Københavns radio) i dagtimerne, udenfor denne tid er det vejdirektoratet.

Der er plads til at ”kombinere” med medarbejdere fra andre styrelser og forvaltninger og til daglig sidder der en DSB medarbejder i Banestyrelsens styringsområde.

Så tårnet er altså et absolut ”operativt” område, hvorfor andre uden arbejdsmæssig adgang ikke kan komme ind og godt for det.
Så møder mellem pendlere og operatørerne skal – som hidtil – finde sted hvor de gør nu og hører ikke hjemme i Trafiktårnet.
Tårnet gør også, bortset fra når togstyringsdelen fra Roskilde flyttes til Trafiktårnet, at der ikke sker en stor evt. NY pendling med muligt tab af viden og ekspertise (kompetencer). Personalet i tårnet har altid skulle foretage en transport til og fra arbejdsstedet afhængig af eget bovalg. Så i dette tilfælde – Roskilde - vil nogle medarbejdere få lidt længere til arbejde og andre kortere. Og trafikalt ligger tårnet jo optimalt i forhold til den kollektive- som vejtrafikken og der er P-pladser nok.

Herunder hvor den kommende ”fjerntogsdel” skal sidde:
[image]

(Så at flytte tårnet eller at have placeret det andetsteds ville i min optik – undskyld udtrykket – udelukkende have været en politisk bonderø……… tænkegang til gavn for ingen).

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Et surt opstød, nok mere mangel på viden?

af Allan Støvring-Nielsen, 2/6 2019, 12:04 (1787 dage siden) @ Steff


Nu rummer tårnet trafikstyringen af S-togs nettet og om lidt også styringen af ”fjernbanerne” ud af byen til Kalundborg, Korsør og Rødby mv. (Fyn og Jylland klares fra Fredericia). Det er således også her at højttalerudkald i tilfælde af uregelmæssigheder sker. Altså vil Roskilde blive nedlagt og funktionerne flyttet til Trafiktårnet, kender ikke tidshorisonten.

- Fyn skal til den tid også styres fra København. Grænsen kommer til at gå ved Lillebælt.

mvh, Allan

Et surt opstød, nok mere mangel på viden?

af Ib Jensen, 3/6 2019, 16:07 (1786 dage siden) @ Steff

Tårnet gør også, bortset fra når togstyringsdelen fra Roskilde flyttes til Trafiktårnet, at der ikke sker en stor evt. NY pendling med muligt tab af viden og ekspertise (kompetencer)

Så at flytte tårnet eller at have placeret det andetsteds ville i min optik – undskyld udtrykket – udelukkende have været en politisk bonderø……… tænkegang til gavn for ingen

Men når jeg nu læser alle de andre meninger i tråden, ser det GROFT SAGT (for mig) ud som om, at placeringen i København for Trafiktårn ØST udelukkende er en ”Traditionel placering og ikke afgjort med fornuft”. Den kunne ligge i Holland, Haslev, Maribo, Silkeborg eller Hillerød, bare IKKE i København

MEN, nu ER trafiktårnet jo ANDET end tog! Det er busser, veje, broer, trafikmeldinger, politi, beredskab, krisestyring etc. og nu LIGGER de fleste af disse institutioner og myndigheder i Storkøbenhavn (landets hovedstad, trods…) og hvor den FYSISKE tilstedeværelse ofte er nødvendig. Bl.a. S-banens interaktion med Regionaltog, Fjerntog, Lokalbanen, Øresundstog og busser. Så er der Politi og trafikmeldinger, styring af HELE den københavnske trafiklysstyring og tavler (Københavns kommune) o.s.v. DET KRÆVER LOKALKENDSKAB og engang imellem øjenkontakt, det har de ikke ved en placering i Silkeborg eller i Holland


"Mangel på viden"?

Du kan godt selv høre det, ka' du ik' Steff?

Uanset hvor meget du prøver, kan du ikke overbevise om, at de styringsarbejdspladser ikke med fordel kunne have været placeret et endet sted end på de dyreste kvadratmeter i København. Jeg har såmænd ikke noget i mod, er skidtet er placeret i København, men det giver rent økonomisk ingen mening at placere dem inde midt i byen, når man kunne have placeret dem et andet sted.

Jeg taler i øvrigt ikke om at flytte tårnet og dets styringsarbejdsplader. Jeg taler udelukkende om, hvad man burde have gjort fra starten.

Styring begrænser sig i dag til en pc og en skærm - groft sagt, og de pladser kunne have været placeret alle andre steder øst for Lillebælt end inde midt i København. Og den med "lokalkendskabet", skal du længere ud på landet med. Meget længere.

De argumenter, du kommer med, er akkurat de samme argumenter, som vi ser i debatten om udflytning af statslige arbejdspladser. Og de holder altså ikke en meter. Det er synd for de akademikere, der ikke vil fra København til Bogense. Synd for dem. Men andre blive så glade for jobmulighederne i provinsen, og det "videnstab" der tales så meget om, skal såmænd nok blive indhentes. Det er prisen for at udflytte statslige arbejdspladser. Men så svært er det altså ikke at være styringsmedarbejdere omend alle personalekategorier altid gerne vil tale netop deres arbejdsområde "op".

Et surt opstød, nok mere mangel på viden?

af Togbus, Foldingbro, 3/6 2019, 16:21 (1786 dage siden) @ Ib Jensen

Det er nok bedst at placere trafikstyringen dér hvor der er størst sandsynlighed for uorden og forsinkelser hvis arbejdet ikke gøes med omhu. Så kan man visuelt se det og hvis man pendler til og fra også selv mærke tidstab og anden irritation. "Føle på egen krop" og fysisk fornemmelse er måske forældet som koncept, men er et godt redskab for at fremme et godt produkt.

--
- busser når det er billigst

Et surt opstød, nok mere mangel på viden?

af Steff, 3/6 2019, 16:34 (1786 dage siden) @ Ib Jensen

Kære Ib

Udtrykket mangelende viden kunne også være skrevet som "manglende information om det aktuelle emne, Trafiktårn Øst".

Nu tror jeg på dine udtalelser, at du aldrig nogen sinde har siddet i et operativt område både daglig eller ved kriser, for en PC og en videoskærm til møder viser sig jo alligevel ikke at kunne det, som man lavteknisk gjorde før. Og så har skidtet det med at gå ned lige når der er pres på.
Og hurra, man er igen begyndt at mødes én face, da det er erkendt, at netop det at udflytte og bruge den nye teknologi herfor er ikke tilfredsstillende nok når der skal handles.
Og netop de personer der har gennemtænkt - bortset fra politisk "bonderøvsmentalitet" (i negativ betydning, sorry) - at det elektroniske er svaret på alt, har jo heller ikke en viden om, hvad der sker ude i verdenen. De er teoretikere og de fleste uden praktisk baggrund.
DERFOR har trafiktårnet sin absolutte berettigelse med de opgaver det skal løse, den kollektive trafik, vejnettet, broer og færger og information i dagligdagen- som i krisesituationer. Og netop Trafiktårn Øst skal jo dagligt "køre" S-togsnettet, lokalbanerne (informere ved problemer), fjernbanerne ud af Storkøbenhavn og ud i landet, busser, veje, lysregulering, trafikmeldinger og beredskabsmeldinger. DET er opgaven at løse det regionale m.h.t. den kollektive trafik og landsdækkende på statsvejene. Og da næsten alle de forskellige indspillerer fysisk er i Tårnet, det de styrer er lige udenfor eller kan hentes med kort varsel, er placeringen og funktionen optimal. Man kan tale sammen, gå en etage op eller ned og fysisk mødes når det brænder på.
Hvorfor tror du at "krisestabe" flytter sammen fysisk når det brænder på? Fordi det er løsningen! Det være sig det civile beredskab, herunder politi, det militære og i sidst ende det lovstyrende.
Selvfølgelig kunne vejnettet sikkert styres fra et andet sted, men nu var det altså i København, mærkværdigt nok også der hvor trafikken og problemerne er.

Men jeg tror ikke vi to kan komme det nærmere, for det jeg skriver om er praktik, og du taler om "isme" ligesom region mv. Og det er jo ikke foreneligt, vel?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Et surt opstød, nok mere mangel på viden?

af Frank Poulsen, 3/6 2019, 17:39 (1786 dage siden) @ Steff

Jeg kan sagtens forstå behovet for at det hele er samlet et sted. Men det hele kunne vel også være samlet et sted i Køge (eksempelvis ved den nye Køge Nord), i Høje Tåstrup eller Roskilde. Hvor grundene måske er lidt mere billigere end lige i det absolutte centrum af kbh? Vejdirektoratet osv skulle selvfølgelig også flytte med. Kort sagt hele tårnet skulle være magen til, men måske bare på en billigere byggegrund. Det er det jeg tror der menes. Jeg tolker det ikke som det skal ligge i Hirtshals eller andet ;)

Ja jeg ved det ikke, men det er bare sådan jeg tænker. Men nuvel nu ligger det der, og der ligger det nok godt nok :)

Et surt opstød, nok mere mangel på viden?

af Hads-Ning Herreders Jernbane, 3/6 2019, 18:33 (1786 dage siden) @ Frank Poulsen

Ligger det ikke på det gamle sporareal på Gb? I så fald har grunden jo ikke kostet noget, så en teoretisk købspris er da irrelevant. Hvor vidt det skulle have ligget andetsteds af andre grunde kan jeg ikke udtale mig om, men prismæssigt betyder det da ikke noget, når grunden allerede ejes.

Et surt opstød, nok mere mangel på viden?

af RasmusD, 3/6 2019, 20:09 (1786 dage siden) @ Hads-Ning Herreders Jernbane

Nemlig. Trafiktårnet ligger lige på det gamle sporterræn fra godsbanegården. Grunden var altså i forvejen BaneDanmarks - og ligger i øvrigt lige ved siden af BaneDanmark og BB- og Trafikstyrelsens nye hovedkvarter.

Et surt opstød, nok mere mangel på viden?

af Ib Jensen, 3/6 2019, 20:37 (1786 dage siden) @ RasmusD

Nemlig. Trafiktårnet ligger lige på det gamle sporterræn fra godsbanegården. Grunden var altså i forvejen BaneDanmarks - og ligger i øvrigt lige ved siden af BaneDanmark og BB- og Trafikstyrelsens nye hovedkvarter


At man havde grunden i forvejen, er ikke et vægtigt argument. Den grund kunne have været solgt for et væsentligt højere beløb end hvad en tilsvarende stationsnær grund ville have kostet uden for området.

At Banedanmark og Trafik, Bygge og Boligstyrelsen har slået sig ned samme sted er heller ikke et vægtigt argument. Trafikstyringsmedarbejderne skal jo sidde og glo på en skærm. At en fodgængere går over for rødt lys, berettiger jo ikke til at andre gør det samme.

Et surt opstød, nok mere mangel på viden?

af Ib Jensen, 3/6 2019, 18:01 (1786 dage siden) @ Steff

DERFOR har trafiktårnet sin absolutte berettigelse med de opgaver det skal løse


Ja, Steff, det har det. Men uanset hvor mange gange, du gentager dine "argumenter", overbeviser du ikke om, at det tårn ikke kunne have lagt alle mulige andre steder, end der hvor det nu ligger.

Der er jo ikke tale om, at styringsmedarbejderne skal have samme direkte "blik på landingsbanen" som f. eks. kontroltårnet i Kastrup Lufthavn. I trafiktårnet sidder de jo bare og glor ind i en skærm, og det kunne de gøre et hvilket som helst andet og billigere sted.

F. eks. 112 ligger jo heller ikke i København, men i Valby, Antvorskov, og Aarhus.

Et surt opstød, nok mere mangel på viden?

af Steff, 3/6 2019, 19:00 (1786 dage siden) @ Ib Jensen

Kære alle

En af delopgaverne for byggeriet lød på:
”….. og så så vi os om efter en byggegrund, da man meget gerne ville være inde i København og gerne tæt på banen og de centrale funktioner”.

Det var altså et krav, hvorfor alle andre steder udenfor København ikke var en option. Opdragsgiver havde taget en beslutning begrundet ud fra nogle afvejninger og det var altså resultatet. Og så kan man diskutere herfra og til evigheden om en anden beliggenhed, men det var opgaven. Og tårnet er nu bygget og opgaven løst for opdragsgiver på den ønskede måde, og hverken folketing (eller politiske partier), statsrevisorerne eller ombudsmanden har gjort anmærkninger.

Derfor er dette jo en aldeles nytteløs akademisk diskussion om Trafiktårn Østs beliggenhed.

Men nu kan man jo så diskutere videre om Trafiktårn Vests beliggenhed i Fredericia, placeringen er sikkert også her forkert;-) .

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Et surt opstød, nok mere mangel på viden?

af Jens Hansen, 3/6 2019, 19:54 (1786 dage siden) @ Steff

Jeg tror nu en væsentlig pointe i placeringen var en herre ved Navn Jesper Hansen. Stedet er meget synligt, hvilket han givet har lagt vægt på.

Omkring styring af S-tog - det er vel ikke "ristet i runer" at en kommende privat OPP leverandør vil placere sig i trafiktårnet Der kunne godt være argumenter for et kulturskifte.

At trafikstyrer og operatør sidder sammen er vist kun en DSB/Banedanmark kultur. Arriva sagde nej til at sidde i metropolen. Og der er vel heller ikke nogen godsoperatører tilbage?

Og apropos lufthavne og flykontrol, i Sverige fjernstyres lufthavne, fra en anden lufthavn. Så her behøver man ikke "at kunne kigge ud af vinduet".

JH

OT Et surt opstød, nok mere mangel på viden?

af Per Sørensen, 3/6 2019, 20:53 (1786 dage siden) @ Jens Hansen

Et eksempel fra den virkelige verden - i al fald var det i Helsingør Dagblad og så plejer det at være sandt!

Drejer man 112 kommer man i forbindelse med central i vistnok Åarhüs ( eller hvordan det nu staves ).

En mand ringer fra Havnepladsen i Helsingør og siger til vagthavende, at der er ild i en bil på Nordre Mole i Helsingør Statshavn, som ligger ovre ved Kronborg.
Vi har også en Søndre Mole, men der kan man ikke komme ud, da den er spærret pga terrortruslen ( ! ).

Man beder anmelderen komme med en anden adresse end Nordre Mole, da den åbenbart ikke findes, selvom vi har kaldt den det, i mange mange år. Alle i Helsingør ved hvor det er.

Anmelderen: Hvad med Kronborgvej - Kronborg Slot ligger også derude.
Vagtcentralen: Desværre - Kronborgvej ligger ikke ved havnen!
Anmelderen: Kan du ikke bare bede brandvæsnet køre derned - de ved alle sammen hvor Nordre Mole ligger.
Vagtcentralen: Det må vi ikke - vi skal have en nøjagtig adresse.
Anmelderen: Hvis brandbilen kører ned på Havnepladsen eller til stationen eller Strandgade, og kigger mod Kronborg Slot, kan de ikke undgå at se flammerne - de er ret høje nu. Bilen er helt omsluttet.

Der går noget mere tid med replikker, der kunne være fyret af i Cirkusrevyen af Ulf Pilgaard eller andre i den branche.

Til sidst siger anmelderen, at vagtcentralen bare skal glemme det hele nu, for nu er der næsten ingen flammer mere....

Man må formode at de drønnereter, der skulle have været snuppet for påsættelsen, er nået meget langt væk!
Det er ellers et sted hvor der ikke er mange flugtveje.....

Totalt OT, men det er der også meget af det, der ikke er OT, som der er ( ? ):-D

venligst

pediHg

OT Et surt opstød, nok mere mangel på viden?Eller branden p

af krabsen, 3/6 2019, 22:15 (1786 dage siden) @ Per Sørensen

Eller branden på Svinkløv Badehotel for få år siden.
Det var ikke alarmcentralens skyld, at ingen kom noget til ved den lejlighed.

Der sad medarbejderen også og 'gloede på en skærm'...
Med en lokal alarmcentral (eller 20 sek. søgning på nettet) havde det ikke været nødvendigt..

OT Et surt opstød, nok mere mangel på viden?Eller branden p

af Banemanden, 4/6 2019, 02:28 (1786 dage siden) @ krabsen

Branden i Svinkløv som sammenligningsgrundlag med placeringen af styringsmedarbejdere er vist til den lidt mere kreative side :)

Du kunne have sat styringsmedarbejderne i s-tog i Malmø, hvis du ville. Det gør ingen forskel og det eneste de kan se ud af vinduet er, hvis der sker noget på depotet ved dybbølsbro. Du kan ikke engang se perronerne grundigt nok fra altanen derovre og du kan knapt kigge ud mod Sydhavn station.

Samtidig er det også et lidt søgt argument, at trafiktårnet er godt fordi man lige kan gå nedenunder og sige “hej, vi har problemer på s-tog”. Det gør de ikke og det kommer de aldrig nogensinde til at gøre.

Lokalkendskab er ihvertfald kun argument for lysten til at bibeholde en lidt mere besværet tilgang til tingene. Hele Sjælland og Fyn skal styres fra trafiktårn Øst når signalprogrammet, engang, er rullet ud.

OT Et surt opstød, nok mere mangel på viden?Eller branden p

af krabsen, 4/6 2019, 08:44 (1785 dage siden) @ Banemanden

Branden i Svinkløv som sammenligningsgrundlag med placeringen af styringsmedarbejdere er vist til den lidt mere kreative side :)


Overhovedet ikke :-)
Det er et eksempel på, at manglende lokalkendskab (grundet centralisering) i værste fald kan have fatale konsekvenser - selvom det gik godt denne gang.

Jeg siger ikke, at man skal beholde betjening af samtlige jernbanestationer, blot at centralisering i større enheder ikke kun har (rationaliserings)gevinster, men også kan indeholde ulemper.

Personer med forstand på området må så vurdere om fordelene retfærdiggør ulemperne.

OT Et surt opstød, nok mere mangel på viden?Eller branden p

af Banemanden, 4/6 2019, 13:27 (1785 dage siden) @ krabsen

Njah, jeg kan godt se hvad du siger, men jeg synes nu stadig den er grebet lidt ud af det blå.

Som styringsmedarbejder skal jeg, ved fx en ulykke, oplyse hvor jeg ser ulykken er sket. Dette foregår på kilometermærker, signalmærker eller strækningsmærker, som brandvæsnet i øvrigt er blevet bekendtgjort med. Jeg er enig i at DE skal vide, hvordan tingene ser ud og at man drager nytte af deres lokalkendskab, men en centralisering af fjernstyringen gør hverken til eller fra, medmindre man altså forventer at der sidder en stationsansvarlig med et utroligt godt syn på hver station :)

Som reference kan man bruge ulykken på Storebælt, der som område bliver styret fra Roskilde. Det var ikke trafiklederen der fortalte brandvæsnet, at de skulle have deres egen specielle redningsbro med ud på lavbroen.

OT Et surt opstød, nok mere mangel på viden?Eller branden p

af Svend, 4/6 2019, 09:27 (1785 dage siden) @ Banemanden

Branden i Svinkløv som sammenligningsgrundlag med placeringen af styringsmedarbejdere er vist til den lidt mere kreative side :)

.
Lige som en lokomotivfører skal kende infrastrukturen, skal en styringsmedarbejder gøre det samme. Fjernstyring har fungeret (fint) i mange år, men man skal have en ide om, hvordan der ser ud "ude i virkeligheden".

--
Svend

OT Et surt opstød, nok mere mangel på viden?Eller branden p

af Banemanden, 4/6 2019, 13:24 (1785 dage siden) @ Svend

Ja, en idé om hvordan der ser ud i virkeligheden - det er altid godt at have. Men som styringsmedarbejder må jeg bare sige, at det ikke er nødvendigt med mere lokalkendskab end hvordan det enkelte sikringsanlæg virker. Om kurven går den ene eller den anden vej og om det er op eller ned af bakke, det er højest noget jeg lærer af en lokomotivførers fortælling, såfremt jeg skulle få sådan en :)

Jeg sætter signal mange steder, hvor jeg aldrig har været og nok aldrig nogensinde kommer til det - og der kan jeg sagtens sidde og rode med ting, der er i en helt anden landsdel end den jeg selv sidder i og bevæger mig i, i det daglige og private. Det er ligesom hurdlen bag sådan et system, som vi sidder med. Det lokalkendskab jeg har brug for, er en del af systemet. Fx om der er enkeltsporet eller hvorledes. Og selv den slags "udfordringer" er der taget højde for, for nogen har jo lavet en køreplan baseret på deres virksomheds erfaringer.

OT Et surt opstød, nok mere mangel på viden?Eller branden p

af Jens N, Fredericia, 4/6 2019, 19:40 (1785 dage siden) @ Banemanden

Ja, en idé om hvordan der ser ud i virkeligheden - det er altid godt at have. Men som styringsmedarbejder må jeg bare sige, at det ikke er nødvendigt med mere lokalkendskab end hvordan det enkelte sikringsanlæg virker. Om kurven går den ene eller den anden vej og om det er op eller ned af bakke, det er højest noget jeg lærer af en lokomotivførers fortælling, såfremt jeg skulle få sådan en :)

Jeg sætter signal mange steder, hvor jeg aldrig har været og nok aldrig nogensinde kommer til det - og der kan jeg sagtens sidde og rode med ting, der er i en helt anden landsdel end den jeg selv sidder i og bevæger mig i, i det daglige og private. Det er ligesom hurdlen bag sådan et system, som vi sidder med. Det lokalkendskab jeg har brug for, er en del af systemet. Fx om der er enkeltsporet eller hvorledes. Og selv den slags "udfordringer" er der taget højde for, for nogen har jo lavet en køreplan baseret på deres virksomheds erfaringer.


Ved rangering er lokalkendskab nødvendigt.

Jeg er mere end en gang blevet vendt over sporskifter hvor rangergrænsen ligger så tæt på tungepartiet at det i praksis ikke er muligt, uden at få tilladelse til passage af rangergrænsen.
Det kom i alle tilfælde bag på styringsmedarbejderen at virkeligheden så anderledes ud end på skærmen.

Mvh. Jens

OT Et surt opstød, nok mere mangel på viden?Eller branden p

af Banemanden, 4/6 2019, 23:41 (1785 dage siden) @ Jens N

Dit personlige eksempel kan jeg selvfølgelig aldrig nogensinde modsige :)

Men efter 7 år som styringsmedarbejder har jeg aldrig oplevet det - og jeg ved, at lkf gerne rapporterer, hvis der sker noget der ikke helt holder. Jeg ved dog, at vi er instrueret i at melde ind hvis vi oplever den slags udfordringer. Så kan man ændre på det, når muligheden foreligger

OT Et surt opstød, nok mere mangel på viden?Eller branden p

af Jens N, Fredericia, 5/6 2019, 00:16 (1785 dage siden) @ Banemanden

Men efter 7 år som styringsmedarbejder har jeg aldrig oplevet det - og jeg ved, at lkf gerne rapporterer, hvis der sker noget der ikke helt holder. Jeg ved dog, at vi er instrueret i at melde ind hvis vi oplever den slags udfordringer. Så kan man ændre på det, når muligheden foreligger


Der er ikke noget der “ikke holder”. SR giver mulighed for at passere rangergrænsen under hensyntagen til visse forholdsregler.

Så jeg ved ikke hvad det er du vil ændre ud over at indøve styringspersonalet i lokale forhold. :-)

Mvh. Jens

OT Et surt opstød, nok mere mangel på viden?Eller branden p

af Banemanden, 5/6 2019, 21:09 (1784 dage siden) @ Jens N

Det kunne fx være en forkert eller dårlig placering.

Ikke desto mindre, så er det jo dejligt man har lkf som har det lokalkendskab der gør vi kan løse opgaven sammen, uanset hvad den byder os :)

Diskussionen her bliver vist ikke længere, så god aften.

Et surt opstød, nok mere mangel på viden?

af Ib Jensen, 3/6 2019, 20:46 (1786 dage siden) @ Steff

En af delopgaverne for byggeriet lød på:
”….. og så så vi os om efter en byggegrund, da man meget gerne ville være inde i København og gerne tæt på banen og de centrale funktioner”.

Det var altså et krav, hvorfor alle andre steder udenfor København ikke var en option


Man fornemmer din militære opdragelse. Fordi "nogen" har truffet en forkert beslutning, behøver du ikke nødvendigvis bakke den op. At du så vælger at forsøge at argumentere for noget, som der ikke kan argumenteres for rent fornuftsmæssigt, skal du have lov til.

At "man meget gerne ville være inde i København" fortæller jo i en nøddeskal, hvad problemet drejer sig om: Københavneri, modstand mod at skulle arbejde andre steder, end hvor man plejer, mangel på økonomisk fornuftig omgang med skatteydernes penge, tyrkertro på, at ekspertise ikke findes uden for Valby Bakke osv., osv.

Et surt opstød, nok mere mangel på viden?

af Allan Støvring-Nielsen, 3/6 2019, 22:33 (1786 dage siden) @ Ib Jensen

At "man meget gerne ville være inde i København" fortæller jo i en nøddeskal, hvad problemet drejer sig om: Københavneri, modstand mod at skulle arbejde andre steder, end hvor man plejer, mangel på økonomisk fornuftig omgang med skatteydernes penge, tyrkertro på, at ekspertise ikke findes uden for Valby Bakke osv., osv.

- Det er i hvert fald uklogt at ligge styringen i København, når man lønmæssigt ligger et pænt stykke under Metroen!

Det vidner disse års enorme personalegennemstrømning på FC Kh da også om!

Allan

Et surt opstød, nok mere mangel på viden?

af Svend, 3/6 2019, 23:27 (1786 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

At "man meget gerne ville være inde i København" fortæller jo i en nøddeskal, hvad problemet drejer sig om: Københavneri, modstand mod at skulle arbejde andre steder, end hvor man plejer, mangel på økonomisk fornuftig omgang med skatteydernes penge, tyrkertro på, at ekspertise ikke findes uden for Valby Bakke osv., osv.


- Det er i hvert fald uklogt at ligge styringen i København, når man lønmæssigt ligger et pænt stykke under Metroen!

Det vidner disse års enorme personalegennemstrømning på FC Kh da også om!

.
Løsningen:
Vestlolland! Her er der rigeligt med arbejdsledige. Ideen med en udflytning er jo netop, at de gamle medarbejdere ikke skal flytte med, men at der skal skabes arbejdspladser til de, der bor i området i forvejen.

--
Svend

Et surt opstød

af Svend, 2/6 2019, 10:30 (1787 dage siden) @ Jens N

Flensburg og omegn fjernstyres fra Hannover.

.
Jeg kan fortælle dig, at det er man på vej væk fra igen. Man har fundet ud af, at det er noget besværligt at foretage så drastiske koncentrationer, da det er svært at tiltrække nye medarbejdere. De gamle og loyale vælger nok at blive i firmaet (DB Netze) og pendle til og fra Hannover dagligt, men andre - ellers gode emner til jobbet - vælger en (anden type) arbejdsplads, der ligger noget tættere på, hvor de bor. Så man vil fremover satse på lokalt bemandede fjernstyringscentraler overvåget fra Hannover.
Vi må se om der opstår de samme udfordringer i Danmark (hvor afstandene trods alt er noget mindre).

--
Svend

Et surt opstød

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/6 2019, 10:56 (1787 dage siden) @ Jens N

Der var meget debat om placeringen af Trafiktårnet Øst. En del af denne handlede om rekruttering, en anden del om økonomi (Hvor havde BDK egnede arealer) og en del handlede om forventede synergier med etableringen af det nye hovedkontor for BDK, Styrelsen og Vejdirektoratet. Det hele endte altså med den placering det har nu. Havde beslutningen ikke været taget, før politikerne begyndte at snakke udflytning af statslige arbejdspladser, var placeringen nok blevet en anden.

Foreslog selv, at det hele blev flyttet til Havdrup...

Lasse

Et surt opstød

af Allan Støvring-Nielsen, 2/6 2019, 11:56 (1787 dage siden) @ Jens N

Der er nu ellers flere eksempler på at man flytter trafikstyring efter fornuft og ikke traditionel placering.

Vestbanen fjernstyres fra Silkeborg.
Lemvigbanen fjernstyres i visse dele af døgnet fra Hillerød.
Flensburg og omegn fjernstyres fra Hannover.

Så der er intet belæg for at der absolut SKAL fjernstyres fra København, andet end tradition.

Mvh. Jens

Enig! Et andet eksempel er OHJ, HTJ og Østbanen, der fjernstyres fra Maribo.

mvh, Allan

Et surt opstød

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/6 2019, 12:57 (1787 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Der er nu ellers flere eksempler på at man flytter trafikstyring efter fornuft og ikke traditionel placering.

Vestbanen fjernstyres fra Silkeborg.
Lemvigbanen fjernstyres i visse dele af døgnet fra Hillerød.
Flensburg og omegn fjernstyres fra Hannover.

Så der er intet belæg for at der absolut SKAL fjernstyres fra København, andet end tradition.

Mvh. Jens


Enig! Et andet eksempel er OHJ, HTJ og Østbanen, der fjernstyres fra Maribo.

mvh, Allan

Ellers Alstoms demonstration af ERTMS, hvor sporet på Køge Havn blev styret fra Holland...

Et surt opstød

af Steff, 2/6 2019, 14:13 (1787 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

God eftermiddag

Jeg beklager at jeg ikke lige fik den med, at Fyn også skal fjernstyres fra Trafiktårnet i København. Men denne information kom ikke frem ved briefingen eller også hørte jeg ikke efter. Men jeg går da ud fra, at personalet herfra flyttes til Fredericia eller at det sker ved naturlig afgang, ligesom i Roskilde. Altså ikke tab af viden og kompetencer. Og om man pendlermæssigt arbejder i Odense eller Fredericia er i vore dage fuldstændigt ligemeget, (man har vel også frikort, ikke sandt!!).

Men når jeg nu læser alle de andre meninger i tråden, ser det GROFT SAGT (for mig) ud som om, at placeringen i København for Trafiktårn ØST udelukkende er en ”Traditionel placering og ikke afgjort med fornuft”. Den kunne ligge i Holland, Haslev, Maribo, Silkeborg eller Hillerød, bare IKKE i København:-P .

MEN, nu ER trafiktårnet jo ANDET end tog! Det er busser, veje, broer, trafikmeldinger, politi, beredskab, krisestyring etc. og nu LIGGER de fleste af disse institutioner og myndigheder i Storkøbenhavn (landets hovedstad, trods…) og hvor den FYSISKE tilstedeværelse ofte er nødvendig. Bl.a. S-banens interaktion med Regionaltog, Fjerntog, Lokalbanen, Øresundstog og busser. Så er der Politi og trafikmeldinger, styring af HELE den københavnske trafiklysstyring og tavler (Københavns kommune) o.s.v. DET KRÆVER LOKALKENDSKAB og engang imellem øjenkontakt, det har de ikke ved en placering i Silkeborg eller i Holland:-D .

Det er fuldstændigt ude af proportioner at sammenligne det ansvarsområde Trafiktårn Øst har sammenlignet med diverse lokalbaner (frem og tilbage), hvorfor placeringen er som den skal være, dér hvor der er brug for den med alle dets aktører.

Man er sikkert uenig og jeg kan næsten lugte en ”24-7” indgang til spørgsmålet; alt er godt bare det ikke er i Københavnsområdet;-) ;-) ;-) !

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Husk nu på at dette er skrevet med et lille glimt i øjet, men at hovedbudskabet er, den nødvendige placering af Trafiktårn øst i Københavns området:-)

--
Steffen Dresler

Et surt opstød

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 2/6 2019, 14:35 (1787 dage siden) @ Steff

God eftermiddag

Og om man pendlermæssigt arbejder i Odense eller Fredericia er i vore dage fuldstændigt ligemeget, (man har vel også frikort, ikke sandt!!).

Det er ingen Banedanmark medarbejdere der længere har frikort til DSB.

Et surt opstød

af Steff, 2/6 2019, 15:19 (1787 dage siden) @ Henrik Hansen

Så må man som andre betale for at komme på arbejde, men det ændre jo ikke noget, ud over man så tilgengæld nu har et kørselsfradrag;-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Et surt opstød

af Allan Støvring-Nielsen, 3/6 2019, 19:41 (1786 dage siden) @ Steff

Det er nu lidt sjovt, at det var netop dig, der supplerede trådens navn med "mangel på viden" og du så udstiller netop det samme om dig selv!

Et surt opstød

af Steff, 3/6 2019, 20:24 (1786 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Det er nu lidt sjovt, at det var netop dig, der supplerede trådens navn med "mangel på viden" og du så udstiller netop det samme om dig selv!

Kære Allan

Jamen det har du da helt ret i m.h.t. frikort, men det har jo intet med emnet at gøre, Trafiktårnet, så prøv igen;-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Et surt opstød

af Allan Støvring-Nielsen, 3/6 2019, 20:55 (1786 dage siden) @ Steff

Jamen det har du da helt ret i m.h.t. frikort, men det har jo intet med emnet at gøre, Trafiktårnet, så prøv igen;-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Gerne

Grænsen for fjernstyringsområde Øst og Vest har været kendt som liggende ved Lillebælt lige siden udbuddet. Du påstod, at Fyn skulle styres fra Fredericia. Har det så noget med emne "trafiktårn" at gøre?

Og så er der al vrøvlet af mere ideologisk karakter. Når Banedanmarks kontorbyggeri i Ringsted står færdigt om et par år, flyttes en hel del medarbejdere fra netop trafiktårn øst og til Ringsted. Så mere vigtigt er det altså ikke, at have dem i samme bygning!

Var regeringens udflytningsplan kommet før tårnet blev bygget, havde det med stor sikkerhed ikke ligget hvor det ligger. Heller ikke selvom det var BDK ledelsens ønske. Et godt bud på en placering kunne være Ringsted eller Køge, hvis det absolut skulle ligge et sted med S-tog.

vh Allan

Et surt opstød

af Steff, 3/6 2019, 22:01 (1786 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Grænsen for fjernstyringsområde Øst og Vest har været kendt som liggende ved Lillebælt lige siden udbuddet. Du påstod, at Fyn skulle styres fra Fredericia. Har det så noget med emne "trafiktårn" at gøre?

Skrevet tidligere:
"Jeg beklager at jeg ikke lige fik den med, at Fyn også skal fjernstyres fra Trafiktårnet i København. Men denne information kom ikke frem ved briefingen eller også hørte jeg ikke efter".

Du kan mene at det er vrøvl af ideologisk karakter, men desværre facts bestemt af opdragsgiver. Nok så meget p.g.a. af alle de andre aktører ikke at forglemme, der har hjemme i København, RPC, DR, Københavns Kommune og Beredskabsstyrelsen etc., når tårnet skal bruges krisemæssigt.

De medarbejdere der flytter til Ringsted er jo IKKE en del af styringen af tårnets daglige funktioner.

Og hvad der var sket hvis beslutningen om bygning af tårnet var taget på et senere tidspunkt kan da ikke bruges til noget som helst nu. Det er historie og det kan ikke ændres. Tale om det nu er jo netop ideologi og til en vis grad spind.

------

Det bliver morsomt, når det muligvis viser sig, at det med en udflytning og anvendelse af "call-centre" (se bemærkninger i denne tråd vedr. alarm) eller en centralisering ikke er helt så hensigtsmæssig som ønsket, så ved vi jo heller ikke hvad den politiske beslutning er udenom det faglige ønske, det er gæt og gæt og gæt.

Jeg kan fortælle, at flere styrelser er begyndt at holde fysiske møder "midt imellem" (så medarbejderne har lige langt) i en erkendelse af en videokonference eller anvendelsen af PC har vist sig ikke tilfredsstillende. Sådan lidt direkte sagt, har udflyttelse og decentralisering i flere tilfælde medført længere (og mindre hensigtsmæssig sagsbehandling) fordi de centrale aktører er blevet spredt over hele landet.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Og trods politiske ønsker har alle, der arbejder med styring og kontrol vidst, at den fysiske kontakt ikke kan gøres op i økonomi, næsten tværtimod, da det kræver rejser, evt. overnatninger med diæter etc. Altså dyrere!

NB, NB: Nu er min tid i denne tråd opbrugt, da jeg ikke føler at vi kommer videre, da det der skal siges af undertegnede er sagt og nu også debatteret. Hvad andre har lyst til, tja, det er dages sag.

--
Steffen Dresler

Et surt opstød

af cslundsten, 2/6 2019, 18:34 (1787 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Ellers Alstoms demonstration af ERTMS, hvor sporet på Køge Havn blev styret fra Holland...

Det var nu fra Charlerois, Belgien ;-)

Som mere ekstreme eksempler kunne nævnes amerikanernes kæmpe "dispatch centers" som de fleste store baner byggede. Det var ikke en éntydig succes. Det gik meget godt i starten hvor det var de samme dispatchere på samme strækninger som før. Men efterhånden gjorde almindelig anciennitet sig gældende i interne jobskift og der blev nyansat dispatchere fra centerets lokalområdet. Derved kom der dispatchere som slet ikke kendte det område de styrede, udover stregerne på skærmen. For eksempel en dispatcher der altid har boet i Floridas hede og kun set sne i fjernsynet. Og som derfor ikke har den helt store forståelse for hvor bøvlet det hvide stads kan være når man skal køre tog eller rangere i det...

/Carsten Lundsten

Et surt opstød

af Leif Jørgensen, København Ø., 2/6 2019, 14:31 (1787 dage siden) @ Ib Jensen

Det er mig stadig ubegribeligt, hvorfor det "trafiktårn", skulle placeres på nogle af de dyreste kvadratmeter i kongeriget. Det er jo rent teknisk fuldstændigt lige meget, hvor det er placeret, og man kunne jo sagtens have fundet en anden stationsnær og pendlervenlig placering.

Bare for en ordens skyld, så bliver trafiktårnet faktisk stationsnært med tiden. Når Sydhavnsmetroen engang åbner, får den station ved Havneholmen lige ovre på den anden side af Vasbygade. Det ligger selvfølgelig nogle år ude i fremtiden, men der kommer A-bus indtil da. Når Cityringen åbner, og busnettet derfor laves om, skal der etableres en ny linie 7A fra Rødovrehallen via Roskildevej, Hovedbanegården og Vasbygade til Ny Ellebjerg.

Med venlige stationære hilsner
Leif Jørgensen

Et surt opstød

af Rail, 2/6 2019, 17:47 (1787 dage siden) @ Leif Jørgensen

Det er mig stadig ubegribeligt, hvorfor det "trafiktårn", skulle placeres på nogle af de dyreste kvadratmeter i kongeriget. Det er jo rent teknisk fuldstændigt lige meget, hvor det er placeret, og man kunne jo sagtens have fundet en anden stationsnær og pendlervenlig placering.


Bare for en ordens skyld, så bliver trafiktårnet faktisk stationsnært med tiden. Når Sydhavnsmetroen engang åbner, får den station ved Havneholmen lige ovre på den anden side af Vasbygade. Det ligger selvfølgelig nogle år ude i fremtiden, men der kommer A-bus indtil da. Når Cityringen åbner, og busnettet derfor laves om, skal der etableres en ny linie 7A fra Rødovrehallen via Roskildevej, Hovedbanegården og Vasbygade til Ny Ellebjerg.

Med venlige stationære hilsner
Leif Jørgensen

Nu ligger Trafiktårn øst faktisk allerede i det stationsnære kerneområde for Dybbølsbro.

Københavns nye bydel hedder Jernbanebyen

af andersj, Aalborg, 30/5 2019, 00:30 (1791 dage siden) @ Steff

Mit gæt er, at kun lige de allernødvendigste opstillingsspor bliver beholdt både ved Belvedera og ikke mindst op til Enghavevej, resten bliver solgt fra og revet ned. Det vil sige hele Gb og Cvk Kh, ellers giver en ny bydel jo ingen mening. Om noget bibeholdes af historiske årsager, næppe, kun savnet af de jernbaneinteresserede nostalgikere. Og dem med interesse herfor og som har været en del af det. Tja, om nogle år er det slut. Livet går jo sin gang. Den nye generation har overhovedet ikke nogen forhold til dette, de har jo ikke oplevet det.

Fortsat god aften til alle og en god Kr. Himmelfarts dag.

Steffen Dresler

Det nye værksted til el-togsæt med bliver placeret som vist herunder:

[image]

Resten sælges fra.

--
Mvh Anders

Københavns nye bydel hedder Jernbanebyen

af Svend, 30/5 2019, 15:49 (1790 dage siden) @ andersj

Mit gæt er, at kun lige de allernødvendigste opstillingsspor bliver beholdt både ved Belvedera og ikke mindst op til Enghavevej, resten bliver solgt fra og revet ned. Det vil sige hele Gb og Cvk Kh, ellers giver en ny bydel jo ingen mening. Om noget bibeholdes af historiske årsager, næppe, kun savnet af de jernbaneinteresserede nostalgikere. Og dem med interesse herfor og som har været en del af det. Tja, om nogle år er det slut. Livet går jo sin gang. Den nye generation har overhovedet ikke nogen forhold til dette, de har jo ikke oplevet det.

Fortsat god aften til alle og en god Kr. Himmelfarts dag.

Steffen Dresler


Det nye værksted til el-togsæt med bliver placeret som vist herunder:

[image]

Resten sælges fra.

.
Kun på en del af det. Banedanmark har fortsat brug for plads i området - med mindre arbejdskøretøjer og materialer i en ikke så fjern fremtid skal komme helt fra Roskilde eller Ringsted, både når der skal bygges, vedligeholdes og fejlrettes nær hovedstaden. Men det bliver dyrt og besværligt (transporttiden går fra den effektive arbejdstid).
Desværre er anlæg og vedligehold usynligt (ikke til stede) for de fleste - også for politikere og diverse embedsmænd.

--
Svend

Københavns nye bydel hedder Jernbanebyen

af OLL, Ballerup, 31/5 2019, 19:35 (1789 dage siden) @ Svend

Mit gæt er, at kun lige de allernødvendigste opstillingsspor bliver beholdt både ved Belvedera og ikke mindst op til Enghavevej, resten bliver solgt fra og revet ned. Det vil sige hele Gb og Cvk Kh, ellers giver en ny bydel jo ingen mening. Om noget bibeholdes af historiske årsager, næppe, kun savnet af de jernbaneinteresserede nostalgikere. Og dem med interesse herfor og som har været en del af det. Tja, om nogle år er det slut. Livet går jo sin gang. Den nye generation har overhovedet ikke nogen forhold til dette, de har jo ikke oplevet det.

Fortsat god aften til alle og en god Kr. Himmelfarts dag.

Steffen Dresler


Det nye værksted til el-togsæt med bliver placeret som vist herunder:

[image]

Resten sælges fra.

.
Kun på en del af det. Banedanmark har fortsat brug for plads i området - med mindre arbejdskøretøjer og materialer i en ikke så fjern fremtid skal komme helt fra Roskilde eller Ringsted, både når der skal bygges, vedligeholdes og fejlrettes nær hovedstaden. Men det bliver dyrt og besværligt (transporttiden går fra den effektive arbejdstid).
Desværre er anlæg og vedligehold usynligt (ikke til stede) for de fleste - også for politikere og diverse embedsmænd.

De har da også stadig et depot på Hellerup, så vidt jeg ved, samt parallelt med Ingerslevsgade. :-)

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Københavns nye bydel hedder Jernbanebyen

af Svend, 31/5 2019, 20:32 (1789 dage siden) @ OLL

De har da også stadig et depot på Hellerup, så vidt jeg ved, samt parallelt med Ingerslevsgade. :-)

.
Nej .... de kan (må) stort set ikke anvendes til støjende aktiviteter

--
Svend

Avatar

Københavns nye bydel hedder Jernbanebyen

af mss ⌂, 5/6 2019, 21:58 (1784 dage siden) @ Steff

Godaften!
Mit gæt er, at kun lige de allernødvendigste opstillingsspor bliver beholdt både ved Belvedera og ikke mindst op til Enghavevej, resten bliver solgt fra og revet ned. Det vil sige hele Gb og Cvk Kh, ellers giver en ny bydel jo ingen mening. Om noget bibeholdes af historiske årsager, næppe, kun savnet af de jernbaneinteresserede nostalgikere.

Der bliver du lige en tand for pessimistisk.

1. Der vil fortsat være både nyt togsæt-værksted og diverse opstillingsspor på det gamle GB.

2. CVK/MGB indeholder talrige bygninger der i den grad er interessante for byudviklerne! Det er i den grad blevet en trend ikke at bygge på bar jord, men i et gammelt miljø man kan ændre. Kun sådan får man sjælen med. Se bare Carlsbergbyen. Nye bygværker mellem de gamle bygninger der indrettes til nye funktioner. Det antydes også i teksten. Alle de gamle bygninger må derfor forventes bevaret.
Det kan kun forventes at remisen fra 1985 (ca.) og diverse barakker og andre nyere bygninger bliver revet ned. Altså alt det "kedelige" byggeri.

Mht. jernbanens funktion, ja tiderne skifter.
Det er vemodigt, men nødvendigt. Det vigtigste må være at jernbanen følger med tiden.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Københavns nye bydel hedder Jernbanebyen

af ploug, 22/10 2020, 22:26 (1279 dage siden) @ Steff

Hvad er en afgangsrist? - og ankomstrist for den sags skyld...

Københavns nye bydel hedder Jernbanebyen

af 1993matias ⌂, KH, 23/10 2020, 09:11 (1278 dage siden) @ ploug

Hvad er en afgangsrist? - og ankomstrist for den sags skyld...

Det er der, hvor godstogene afgår hhv. ankommer til godsbanegården. Ved ankomst bliver togene delt, således at vognene kan blive sorteret til nye godstog. De fordeles først på stationsristen, hvor vogne til samme stationer bliver sat sammen. Herefter samles togene på en strækningsrist, hvor vogne til stationer på samme strækning sættes sammen i rigtig rækkefølge. Herefter er toget klar til at blive sendt til afgangsristen, hvor strækningslokomotivet kobles på.

Det er den korte version, der er mange nuancer og finesser i dette :-)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Københavns nye bydel hedder Jernbanebyen

af K 564, 23/10 2020, 13:41 (1278 dage siden) @ 1993matias

Hej Matias

Din svar er ikke helt rigtigt. Efter ankomstristen fordeles vognene efter strækning på strækningsristen. Herefter videre fordeles de efter station på stationsristen. Det vil du kunne se på sporplaner for København G.
Der var dog undtagelser. Nogle stationer blev samlet i grupper i den nye rist (over mod Mdt) og trukket ud herfra til afgang.

Hilsner Keld
tidligere afgangsvagt og stationsbestyr på Gb.

Københavns nye bydel hedder Jernbanebyen

af ploug, 23/10 2020, 22:54 (1278 dage siden) @ 1993matias

:-)

Københavns nye bydel hedder Jernbanebyen

af Georg Schmidt, 30/5 2019, 00:00 (1791 dage siden) @ Tommy Nilsson

Godt det ikke blev Togbanebyen.:-)

Avatar

Københavns nye bydel hedder Jernbanebyen

af Ove Nygaard, 30/5 2019, 08:18 (1790 dage siden) @ Georg Schmidt

Godt det ikke blev Togbanebyen.:-)

Eller "Banetossebyen", åh nej!:-D

"d & v"


Ove af Erritsø;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak