Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fredag åbner Danmarks første nye fjernbanestrækning i årtier

af Jens Hansen, 30/5 2019, 09:37 (1764 dage siden) @ Poul Brandt

Kære Poul

Tak - men desværre bagved en betalingsvæg! Nogen i forummet som kan "fiske den"?

Men nu begynder virkeligheden jo, efter mange års trængsler. Skal vi gætte på at artiklen ligeledes beskæftiger sig med mange års trængsler fremover?

Tænk hvis vi havde åbnet Storebæltsbroen eller Øresund med kun et spor?

Det her er virkelig en skandale. Og pilen peger kun et sted hen - ministeriet. De har ikke styr på deres "virksomhed". Vi må håbe at der efter på onsdag, kommer andre "boller på suppen", ikke mindst for at jernbanen kan overleve.

JH

Fredag åbner Danmarks første nye fjernbanestrækning i årtier

af mikedk2100, 30/5 2019, 10:52 (1764 dage siden) @ Jens Hansen

Tænk hvis vi havde åbnet Storebæltsbroen eller Øresund med kun et spor?

Det her er virkelig en skandale. Og pilen peger kun et sted hen - ministeriet. De har ikke styr på deres "virksomhed". Vi må håbe at der efter på onsdag, kommer andre "boller på suppen", ikke mindst for at jernbanen kan overleve.

Jeg er enig i, at det er en noget tam indvielse. Reelt kan banen endnu ikke bruges til noget.

Dels mangler de direkte tog til/fra Køge, så passagerer fra det Østsjællandske og den sydlige del af Lille Syd kunne få en markant hurtigere tur til København. Til gengæld får de faktisk en længere tur, da S-toget nu skal standse ved Køge Nord. Dels vil det ene (og lidt senere to) tog i timen næppe få mange til at dreje fra motorvejen og tage toget.

Du har fuldstændig ret - det er endnu en skandale, men skandalen havde været større, hvis man havde ladet banen stå tom de næste 3-4 år indtil den kan bruges som det oprindeligt var planlagt i 2018. Og det er selvfølgelig bedre at fortælle, at banen "kun" blev et halvt år forsinket, fremfor 4 år.

Og jeg ved godt, at der her på jernbanen.dk forum snakkes meget om, at vi skal se på det positive, men det er saftsuseme svært at finde noget positivt at sige om jernbanen i disse år.

Mvh
Michael

Avatar

Fredag åbner Danmarks første nye fjernbanestrækning i årtier

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/5 2019, 12:07 (1764 dage siden) @ mikedk2100

Skandalen er jo ikke ved projektet for den nye bane - bortset fra udfletningen i Ringsted - men ved et andet projekt, der ikke har evnet at levere tog med ETCS indbygget.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Fredag åbner Danmarks første nye fjernbanestrækning i årtier

af steenth, 30/5 2019, 12:47 (1764 dage siden) @ Michael Deichmann

Skandalen er jo ikke ved projektet for den nye bane - bortset fra udfletningen i Ringsted - men ved et andet projekt, der ikke har evnet at levere tog med ETCS indbygget.

Enig. Forsinkelsen fra december 2018 til maj 2019 er kun fordi der skal indkøbes og installeres andre signaler. Banen kunne have åbnet den 1. december med ETCS (hvis man havde gjort Ringsted og Vigerslev stationer færdig til tiden)

Fredag åbner Danmarks første nye fjernbanestrækning i årtier

af Rail, 30/5 2019, 13:13 (1764 dage siden) @ steenth

Skandalen er jo ikke ved projektet for den nye bane - bortset fra udfletningen i Ringsted - men ved et andet projekt, der ikke har evnet at levere tog med ETCS indbygget.


Enig. Forsinkelsen fra december 2018 til maj 2019 er kun fordi der skal indkøbes og installeres andre signaler. Banen kunne have åbnet den 1. december med ETCS (hvis man havde gjort Ringsted og Vigerslev stationer færdig til tiden)

Banen kunne også have åbnet i december 2018 med fuldt funktionsdygtigt sikringsanlæg i Køge Nord og traditionelt signalsystem på hele strækningen hvis man i Banedanmark havde reageret i tide. Men det ville man ikke, selvom alle advarselslamper var tændt for flere år siden hvor man kunne have nået at gøre noget!

Fredag åbner Danmarks første nye fjernbanestrækning i årtier

af steenth, 31/5 2019, 00:27 (1764 dage siden) @ Rail

Skandalen er jo ikke ved projektet for den nye bane - bortset fra udfletningen i Ringsted - men ved et andet projekt, der ikke har evnet at levere tog med ETCS indbygget.


Enig. Forsinkelsen fra december 2018 til maj 2019 er kun fordi der skal indkøbes og installeres andre signaler. Banen kunne have åbnet den 1. december med ETCS (hvis man havde gjort Ringsted og Vigerslev stationer færdig til tiden)


Banen kunne også have åbnet i december 2018 med fuldt funktionsdygtigt sikringsanlæg i Køge Nord og traditionelt signalsystem på hele strækningen hvis man i Banedanmark havde reageret i tide. Men det ville man ikke, selvom alle advarselslamper var tændt for flere år siden hvor man kunne have nået at gøre noget!

De havde fokus på at få ETCS klar til tiden på strækningen og de var tæt at have nået det. Men af en eller anden grund var der ikke fokus på materiel før det var for sent. Traditionelt signalsystem - tjaa - det bliver kun kun linjeblok imellem Ringsted og Vigerslev. Et sikringsanlæg med alm. signaler på Køge Nord ligner er på vej til at blive droppet - det er ret dyrt for få år.

Fredag åbner Danmarks første nye fjernbanestrækning i årtier

af Rail, 31/5 2019, 01:39 (1764 dage siden) @ steenth

Skandalen er jo ikke ved projektet for den nye bane - bortset fra udfletningen i Ringsted - men ved et andet projekt, der ikke har evnet at levere tog med ETCS indbygget.


Enig. Forsinkelsen fra december 2018 til maj 2019 er kun fordi der skal indkøbes og installeres andre signaler. Banen kunne have åbnet den 1. december med ETCS (hvis man havde gjort Ringsted og Vigerslev stationer færdig til tiden)


Banen kunne også have åbnet i december 2018 med fuldt funktionsdygtigt sikringsanlæg i Køge Nord og traditionelt signalsystem på hele strækningen hvis man i Banedanmark havde reageret i tide. Men det ville man ikke, selvom alle advarselslamper var tændt for flere år siden hvor man kunne have nået at gøre noget!


De havde fokus på at få ETCS klar til tiden på strækningen og de var tæt at have nået det. Men af en eller anden grund var der ikke fokus på materiel før det var for sent.

Det er jo lige netop det der var problemet, der SKULLE ETCS på den strækning, koste hvad det koste ville og derfor overskred man også skæringsdatoen for at iværksætte en plan B uden ETCS. Selvom der på daværende tidspunkt ikke var ombygget et eneste DSB tog.

Traditionelt signalsystem - tjaa - det bliver kun kun linjeblok imellem Ringsted og Vigerslev. Et sikringsanlæg med alm. signaler på Køge Nord ligner er på vej til at blive droppet - det er ret dyrt for få år.

Netop fordi man ikke vidste rettidigomhug for år tilbage.

Fredag åbner Danmarks første nye fjernbanestrækning i årtier

af Peter Christensen, 31/5 2019, 06:45 (1763 dage siden) @ Rail

Netop fordi man ikke vidste rettidigomhug for år tilbage.

Deri er jeg helt enig. I oktober 2017 - det er snart lang tid siden - da var "nogle af os" ude med riven, for allerede dengang lugtede det meget dårligt (læs: forsinket åbning, manglende funktionalitet).
Tråd fra oktober 2017 er en indgang til diskussionen hvis man havde glemt den....
Jeg finder det faktisk lidt trist, at de negative typer (ink. mig selv) var dem, som kom tættest på det faktisk forløb.....

Fredag åbner Danmarks første nye fjernbanestrækning i årtier

af Rail, 31/5 2019, 12:00 (1763 dage siden) @ Peter Christensen

Netop fordi man ikke vidste rettidigomhug for år tilbage.

Deri er jeg helt enig. I oktober 2017 - det er snart lang tid siden - da var "nogle af os" ude med riven, for allerede dengang lugtede det meget dårligt (læs: forsinket åbning, manglende funktionalitet).
Tråd fra oktober 2017 er en indgang til diskussionen hvis man havde glemt den....
Jeg finder det faktisk lidt trist, at de negative typer (ink. mig selv) var dem, som kom tættest på det faktisk forløb.....

Derudover bør det nævnes at man internt i branchen godt kunne se hvor det var på vej henad lang tid før.
Man skal huske at de oprindelige planer sagde at der skulle være ERTMS på Lille syd i 2015(!) så man havde en testperiode før Ny bane blev taget i drift. Så allerede i starten af 2017 stod det klart for alle at det bestemt ikke så godt ud.

Fredag åbner Danmarks første nye fjernbanestrækning i årtier

af Banemanden, 30/5 2019, 16:25 (1764 dage siden) @ mikedk2100

Der er fjernet et stop på linje E fra Køge, så rejsetiden bliver den samme som før, hvis du skal til København :) det er Friheden de springer over

Fredag åbner Danmarks første nye fjernbanestrækning i årtier

af mikedk2100, 1/6 2019, 13:08 (1762 dage siden) @ Banemanden

Der er fjernet et stop på linje E fra Køge, så rejsetiden bliver den samme som før, hvis du skal til København :) det er Friheden de springer over

Det forstår jeg så ikke. I tirsdags var linje E 38 minutter om turen fra Køge til København H. På mandag er den 40 minutter om turen.

Altså 2 minutter længere efter weekendens åbning af Køge Nord...

Ny Bane

af Pip Hans, 30/5 2019, 11:10 (1764 dage siden) @ Poul Brandt

Ifølge Banedanmarks hjemmeside, hvor SR SSB 121 kan ses:

1. Baggrund
Ved ibrugtagningen af strækningen er den planlagte linjeblok ikke tillyst.

2. Trafikafvikling

2.1. Togfølge
Togfølgen sikres ved kørsel med stationsafstand og af- og tilbagemelding jf. SR § 43.

2.2. Sporbenyttelse
I tilslutning til SR § 41 m.fl. fastslås, at plan- og særtog der kører fra Ringsted til Vigerslev kun må benytte 1. hovedspor og plan- og særtog der kører fra Vigerslev til Ringsted kun må benytte 2. hovedspor. I tilfælde af nedbrud må hjælpetog afsendes ad relevant hovedspor og hensigtsmæssig køreretning. Kørsel med arbejdstog samt arbejds- og placeringskørsel sker jf. SR § 41. Kørsel med arbejdskøretøjer sker jf. SR §§ 41 og 71.

2.3. Godstog
Der må ikke tillyses kørsel med godstog.

3. Hastighed
Der er givet dispensation for SODB anlægsbestemmelser punkt 10.1.1.2. således, at højest tilladte hastighed på strækningen er 120 km/t.

Avatar

Ny Bane

af gaest, 30/5 2019, 17:53 (1764 dage siden) @ Pip Hans

3. Hastighed
Der er givet dispensation for SODB anlægsbestemmelser punkt 10.1.1.2. således, at højest tilladte hastighed på strækningen er 120 km/t.

Men alligevel bliver den kaldt højhastighedsbane!

Ny Bane

af Togbus, Foldingbro, 31/5 2019, 08:54 (1763 dage siden) @ gaest

Det er da nogenlunde samme hast som gennemsnitshastigheden på motorvejen :-)

--
- busser når det er billigst

Ny Bane

af ThomasLarsen, 31/5 2019, 12:52 (1763 dage siden) @ Togbus

Det har jeg endnu til gode at se i myldretiden.

Fredag åbner Danmarks første nye fjernbanestrækning i årtier

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 31/5 2019, 08:12 (1763 dage siden) @ Poul Brandt

Landetspuls

Er det kun mig som har problemer?
Jeg ville se om den nye bane er på evt se når de begynder at køre

Ny bane: materiel?

af Jonas1983, 31/5 2019, 13:24 (1763 dage siden) @ Poul Brandt

(Jeg undskylder på forhånd, hvis svaret allerede har været givet, men jeg kan ikke umiddelbart se det.)

Hvilket materiel skal køre timeløbene på den nye bane? Det kunne jo godt være fx ER, så længe de kun kører til Næstved? Men senere, når de skal helt til Nykøbing F? Det vil give god presse med ME-dieselhakkere på landets nye højhastighedsbane...
Måske MG, de ser ud af mere?

På forhånd tak
Jonas

Ny bane: materiel?

af AndreasM, 31/5 2019, 13:47 (1763 dage siden) @ Jonas1983

Hvilket materiel skal køre timeløbene på den nye bane? Det kunne jo godt være fx ER, så længe de kun kører til Næstved?

Hvordan vil du køre ER til Næstved?

Ny bane: materiel?

af Jonas1983, 31/5 2019, 13:54 (1763 dage siden) @ AndreasM

Er der ikke blevet elektrificeret fra Køge til Næstved? Så bliver det selvfølgelig svært, det kan jeg godt se...:-)
Vh Jonas

Ny bane: materiel?

af William Skov ⌂, 31/5 2019, 14:03 (1763 dage siden) @ Jonas1983

Det er ikke muligt at køre fra Køge N. til Køge st. da der ikke er etableret sikringsanlæg i Køge N. Derfor er sporskifterne på Køge N. aflåst så kørsel kun er mulig mellem København og Ringsted.
Det er vist planen at der skal kunne køres mod Næstved i 2021.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Ny bane: materiel?

af Jonas1983, 31/5 2019, 14:24 (1763 dage siden) @ William Skov

Nå, så kører de bare over Ringsted?! Ok, tak for den opklaring:-)
Vh Jonas

Ny bane: materiel?

af andersj, Aalborg, 31/5 2019, 15:05 (1763 dage siden) @ Jonas1983

(Jeg undskylder på forhånd, hvis svaret allerede har været givet, men jeg kan ikke umiddelbart se det.)

Hvilket materiel skal køre timeløbene på den nye bane? Det kunne jo godt være fx ER, så længe de kun kører til Næstved? Men senere, når de skal helt til Nykøbing F? Det vil give god presse med ME-dieselhakkere på landets nye højhastighedsbane...
Måske MG, de ser ud af mere?

På forhånd tak
Jonas

Bliver ME+DD. Der kan alligevel kun køres 120 km/t indtil linjeblokken. Og ATC bliver aktiveret.

--
Mvh Anders

Ny bane: materiel?

af Rail, 31/5 2019, 18:31 (1763 dage siden) @ andersj

(Jeg undskylder på forhånd, hvis svaret allerede har været givet, men jeg kan ikke umiddelbart se det.)

Hvilket materiel skal køre timeløbene på den nye bane? Det kunne jo godt være fx ER, så længe de kun kører til Næstved? Men senere, når de skal helt til Nykøbing F? Det vil give god presse med ME-dieselhakkere på landets nye højhastighedsbane...
Måske MG, de ser ud af mere?

På forhånd tak
Jonas


Bliver ME+DD. Der kan alligevel kun køres 120 km/t indtil linjeblokken. Og ATC bliver aktiveret.

og IC4... Mon ikke også der sniger sig en IC3 ind i ny og næ ;-)

Tidsbesparelse Ringsted-København?

af nielsm, 1/6 2019, 14:04 (1762 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg har set det nævnt flere gange at med den nye bane kan man spare op mod 15 minutter på rejsetiden Køge Nord til København, det er vel ikke nogen overraskelse at man sparer tid med regionaltog med ét stop imellem, sammenlignet med S-tog med 15 stop imellem.

Det jeg synes er mere interessant er hvor meget tid der kan være at spare på rejse fra Ringsted, Næstved, og længere sydpå, til København.
Tjek af Rejseplanen i dag viser et regionaltog med afgang Ringsted 14:44, over Køge Nord, ankommer til København H 15:26, altså 42 minutter rejsetid. Sammenlign med IC tog over Høje Taastrup, afgang 13:59 og ankomst 14:40, rejsetid 41 minutter. Det er allerede meget positivt, specielt set i lyset af den begrænsede hastighed på banen.

Kan vi mon forvente at rejsetiden Ringsted-København kommer under 40 minutter når DSB får lov at køre 180 km/t på den nye bane?

Tidsbesparelse Ringsted-København?

af ThomasLarsen, 1/6 2019, 15:09 (1762 dage siden) @ nielsm

Jeg læste et sted at rejsetiden fra Næstved vil nedbringes med 9 min fra december.
Og med 4 min fra Køge Nord.

Tidsbesparelse Ringsted-København?

af cml, 1/6 2019, 23:26 (1762 dage siden) @ nielsm

Hvornår bliver hastigheden sat op til 180km/h?

Tidsbesparelse Ringsted-København?

af Svend, 2/6 2019, 00:49 (1762 dage siden) @ cml

Hvornår bliver hastigheden sat op til 180km/h?

.
Så snart linjeblokanlægget med tilhørende ATC tillyses, se TIB-S

--
Svend

Her er artiklen: Fredag åbner Danmarks første nye .......

af Poul Brandt, Nordsjælland, 4/6 2019, 10:54 (1759 dage siden) @ Poul Brandt

Med tilladelse fra journalist Andreas Lindqvist gengives hermed artiklen.


Den dobbeltsporede København-Ringsted-bane skulle have haft kapacitet til 12 tog i timen hver vej. Men foreløbig er der ikke udsigt til mere end fire, når der er travlest.

Fredag åbner banen mellem København og Ringsted over Køge langt om længe, efter at have stået færdig, men tom siden december. Det er den første nye fjernbanestrækning i Danmark – minus broer og tunneller – siden 1998, hvor Kastrupbanen blev taget i brug, og før da, siden 1963 hvor de første tog kørte mellem Nykøbing F.-Rødby.

København-Ringsted-banen er også den første jernbane i Danmark, som kan betjene højhastighedstog, der kan køre 250 kilometer i timen henover de 180.000 og 300 kilo tunge specialudviklede jernbanesveller. For prisen på 10 milliarder kroner har skatteyderne, ud over 60 kilometer elektrificeret tosporet bane, også fået 80 broer med, fra dyrepassager til to kæmpestore konstruktioner over to motorveje:

Køge Nord Station, den eneste nye station på strækningen, som har form af en 225 meter lang gangbro, og er udstyret med 650 parkeringspladser.

Og M4-broen, som er 512 meter lang og består af 3.600 ton stål. Og så er banestrækningen, med sin kapacitet på 12 tog i timen hver vej svaret på et inderligt ønske fra DSB om at kunne omgå den travle strækning mellem København og Høje-Taastrup i trafikken syd- og vestpå.


Engang i fremtiden vil den også udgøre første del af rejsen mellem den danske hovedstad og Tyskland via den planlagte tunnel under Femern Bælt.

Åbner med ganske få togafgange
Både højhastighed og høj frekvens må pendlere og andre passagerer dog stå tilbage på perronen og spejde langt efter. For Danmark råder slet ikke over højhastighedstog, bortset fra et testtog, som blev bygget til at afprøve skinnerne.

Der er heller ikke aktuelle planer om at indkøbe dem, og konkurrenter har ikke meldt sig. Og frem til 7. juli vil der kun køre en eneste afgang i timen på de nye skinner mellem København og Ringsted – hurtigtoget til Nykøbing F, som dog på grund af sporarbejde på Sydbanen har endestation i Næstved indtil oktober.

Løftet fra Banedanmark var ellers en kapacitet på fem tog i timen, da det stod klart, at banen ville åbne med begrænsninger og et halvt år senere end planlagt. Det skyldes problemerne med at ombygge IC3-togene til det nye ERTMS-signalsystem, som Ringstedbanen er født med.


I stedet skulle der installeres en simpel udgave af det gamle signalsystem på linjen, indtil ERTMS-problemerne var løst. Men i september sidste år måtte Banedanmark skuffe igen. Denne gang var det ombygningen af Ringsted Station, som var gået galt.

Økonomien var skredet med flere hundrede millioner og nødvendiggjorde i 11. time en plan B – den såkaldte 0-løsning - som dog ikke kunne blive færdig til åbningen fredag.

Derfor bliver tog fra åbningen ledt fra Ringsted via den midlertidige ‘tilslutningsløsning’, et første skridt mod 0-løsningen, hvor noget af den østlige del af Ringsted Station ombygges, så stationen er tilsluttet den nye bane mod København.

Tre-fire tog i timen er foreløbigt det maksimale
Men tilslutningsløsningen har sine kapacitetsbegrænsninger og den fulde 0-løsning står ifølge Banedanmark først færdig sidst på året. Samtidig skal den nye bane køres ind, og lokomotivførerne skal have kørt den igennem et par gange, før de starter op med passagerer, forklarer DSB’s informationschef Tony Bispeskov. Derfor starter DSB linjen blødt op med kun en afgang i timen.

»Selv om lokoførerne har de beviser, der skal til for at køre togtyperne, skal de have strækningskendskab. Så de skal alle have været igennem strækningen både nat og dag. Det kræver en optaktsperiode, hvor de bliver indøvet«, siger han.

Først efter lidt over en måneds drift, 8. juli, kommer ruten op på to afgange i timen. Det sker, når DSB begynder at sende Intercity-lyntogene via Ringstedbanen, endda med stop på den nye Køge Nord station. Myldretidstogene vil stadig køre via Roskilde.

Og der skal gå til december før banestrækningen lægger skinner til tre tog de fleste timer, når også de almindelige Intercitytog kører den vej. Tre gange om dagen venter DSB dog at føre fire tog igennem i timen. Det sker i forbindelse med at DSB’s 2020-fartplan træder i kraft. Dertil kommer tre Eurocity-tog i døgnet mod Tyskland, ifølge Banedanmark.

Relateret jobannonce: Installation & Migration Team Lead to The Signalling Programme
Hvornår det bliver muligt at køre mere end tre-fire tog i timen hver vej via Køge Nord til Ringsted er uklart. Banedanmark oplyser, at det ikke er afklaret, »da der ikke er lagt køreplaner for K21,« altså for 2021. Ifølge DSB har Banedanmark dog slet ikke sat en dato i udsigt for hvornår kapaciteten er der.

»Ud fra hvad vi ved lige nu, er det tre tog i timen, som Banedanmark har givet os mulighed for. Det er mig bekendt hvad vi ved nu«, siger informationschefen.

»Hvis Banedanmark kommer og siger, at der er mulighed for at køre nogle flere tog, og vi kan se at se at det giver god mening, gør vi det,« siger han.

Passagerer vinder tre-fem minutter
Til og med den nye køreplan, som kommer midt i december, bliver der ingen tidsbesparelse på at køre med den nye bane.

»Det første cirka halve års tid kommer vi til at køre på en måde, så vi umiddelbart kan lægge trafikken om. Ellers skulle vi ændre køreplanen i hele landet med det samme, som også er koordineret op mod busselskaber«, siger han.

Den nye bane skal også køres til – for eksempel køreledninger og signalsystemer har en indkøringsperiode, hvor der kan optræde fejl.

»Samtidig åbner banen jo ikke med fuld hastighed – den åbner med en topfart på 120 kilometer i timen, som jeg har forstået det. Vi har designet køreplanen sådan, at opstår der en trafikal situation på banen, kan vi lede trafikken via Roskilde«, siger Tony Bispeskov.

Så snart Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har givet den fornødne godkendelse, går hastigheden op til 180 kilometer i timen.

Med den nye køreplan skal pendlerne dog ikke regne med at vinde sig meget ekstra tid under bruseren om morgenen. Tidsbesparelsen kommer til at ligge mellem tre og fem minutter, sidstnævnte på rejser via Korsør.

»Det er noget som betyder rigtig meget for pendlerne, for den skal ganges med to på daglig basis og 10 på ugentlig basis. Samtidig kommer toget langt hurtigere frem mellem store byer, særligt i myldretiderne, end den øvrige trafik. Og trængslen omkring eksempelvis København bliver kun større«, siger informationschefen

Lang vej til den projekterede kapacitet
I fremtiden, når det bliver muligt at indsætte flere tog, forventes rejsetiden mellem Næstved og København reduceret fra 52 til 39 minutter – med en fjerdedel. Samtidig bliver forsinkelserne færre via Roskilde, når en del af trafikken ledes over på den nye bane.

Der vil dog gå år endnu, før det scenarie bliver virkelighed, og Ringstedbanen endelig kan nå sin projekterede kapacitet på 12 tog i timen hver vej.

Det forudsætter nemlig at ERMTS-signalsystemet virker og at Københavns Hovedbanegård kan ekspedere trafik nok. Og ikke mindst at Banedanmark igen går i gang med et større arbejde på Ringsted Station, denne gang for at etablere såkaldt niveaufri udfletning som del af den kommende dobbeltsporede jernbane ned til den kommende Femern Bælt-forbindelse.

Den forventes at stå klar i 2028.

Her er artiklen: Fredag åbner Danmarks første nye .......

af Jens Hansen, 4/6 2019, 11:54 (1759 dage siden) @ Poul Brandt

Er det korrekt forstået at den nye bane ikke står tilbage for Ellidshøj - at der køres på af- og tilbagemelding.

JH

Her er artiklen: Fredag åbner Danmarks første nye .......

af andersj, Aalborg, 4/6 2019, 11:56 (1759 dage siden) @ Jens Hansen

Er det korrekt forstået at den nye bane ikke står tilbage for Ellidshøj - at der køres på af- og tilbagemelding.

JH

Ja, det er korrekt.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak