Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Film fra indvielsen af den nye bane

af Frank Poulsen, 2/6 2019, 20:11 (1788 dage siden) @ kenkari

Flotte billeder og video, især at se det i mørke til sidst, det har jeg ikke selv tænkt på, der er jo ikke mange mørke timer for tiden ;)

Film fra indvielsen af den nye bane

af Niels Munch, 2/6 2019, 20:24 (1788 dage siden) @ kenkari

Flot film - som altid fra din hånd, Kenny!

Bedste hilsener & tak
Niels

Film fra indvielsen af den nye bane

af Bongo-Anders, 2/6 2019, 23:17 (1788 dage siden) @ Niels Munch

Ja det er vel det tætteste vi har på Geoff Marshall herhjemme.


Måske det var på tide at lave et all the stations Danmark :-)

Film fra indvielsen af den nye bane

af Frank Poulsen, 3/6 2019, 00:28 (1788 dage siden) @ Bongo-Anders

Nu kender jeg ikke lige ham du omtaler.

Men jeg har faktisk på et tidspunkt tænkt på det kunne være hyggeligt med en bog som opslagsværk hvor man havde billeder fra alle stationer (og her i passagerøjne og ikke SR øjne) i Danmark. Forestillede mig at man simpelthen gik ud fra den terminologi at der skulle være det antal billeder som der var antal perronspor. Eksempelvis 4 billeder fra Nørreport (2 s-togsspor og 2 fjernspor), 4 fra Snekkersten, 3 fra Sorø, osv osv osv. Og så simpelthen samtlige stationer i Danmark. Både privatbaner, DSB, metro, Letbaner. Og så kunne man måske gøre det igen om 5 år, og så er det 2 opslagsværker man kan se udviklingen i. Mange er selvfølgelig ikke ændret. :) Men ja, det er bare en løs tanke, har ikke undersøgt det nærmere :)

Og kan også godt være det skulle være i 2 eller 3 bøger, for at den ikke blev for stor :) Der er trods alt mange stop rundt omkring i hele landet.

Film fra indvielsen af den nye bane

af Bongo-Anders, 3/6 2019, 16:27 (1787 dage siden) @ Frank Poulsen

Geoff og hans kæreste Vicky brugte hele sommeren 2017 på at besøge alle stationer i England, Wales og Skotland og har i år besøgt alle stationer i Irland og Nordirland.

Desuden har han videoer om de mindste stationer i hvert county og hver linie på Londons Underground og en masse andre videoer relateret til jernbanen og toge.


Du burde tjekke hans videoer ud selv om du ikke har en speciel interesse i britiske jernbaner.

Film fra indvielsen af den nye bane

af Davste, 4/6 2019, 16:20 (1786 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg har faktisk haft gang i et projekt, hvor jeg har været rundt på samtlige jernbanestationer i Danmark. Det var netop inspireret af "All the stations", som jeg fulgte med stor interesse.

Det startede i juli 2017 på Lolland, og sluttede i august 2018 i Skagen (jeg skulle jo også passe arbejde og andet:-P) Det blev dog også til lidt afstikkere undervejs.

Hen ad vejen fik jeg også lavet en blog med tekst og billeder:

http://dsblog.dk/

Jeg har taget billeder af alle stationer, også incl. S-tog, Metro, lokalbaner, og såmænd også letbanen, selv om stationerne er lidt ufærdige, og der stikker ledninger op af jorden flere steder:-P Det bliver der dog fulgt op på senere...

De nyeste stationer, Kalundborg Øst og Køge Nord er også med.

Jeg har kun taget billeder, og ikke lavet videoklip, da det ikke er noget jeg har forstand på.

Det var rigtig sjovt og spændende, men også hårdt arbejde, og det er utvivlsomt det mest vanvittige og nørdede, jeg har prøvet.

Film fra indvielsen af den nye bane

af Frank Poulsen, 4/6 2019, 16:41 (1786 dage siden) @ Davste

Imponerende!

Har du taget toget til samtlige trinbrætter? Det må være trist at stå ½ time på små trinbrætter eller mere rundt omkring?

Ville være fedt hvis alle billederne var muligt at se station fra station. Men kan se de er bygget op efter en blog og dine ture. Men måske de også kunne ligges op på anden vis? Så hvis man vil se billeder fra Lundby, så klikker man i en oversigt (alfabetisk) på Lundby og så kommer alle derfra? Men ja kræver selvfølgelig en masse :)

Film fra indvielsen af den nye bane

af Davste, 4/6 2019, 18:18 (1786 dage siden) @ Frank Poulsen

Man skal være et tålmodigt menneske, når man laver sådan noget:-)

Det har været lidt forskelligt, hvad jeg har gjort. Nogen steder er der ikke længere mellem trinbrætter/stationer end at man kan gå.

Og så lærte jeg efterhånden forskellige modeller, så jeg ikke behøvede at tage fra A til B, og vente på næste tog, men kunne springe eksempelvis 2 stationer over, og så tage toget 2 stationer i den modsatte retning. Det krævede intensive studier af køreplanen, men sparede også en del tid.

Men noget ventetid har der været, det kan ikke undgås. På krydsningsstationer kunne man nemt komme op på 1 times ventetid, men jeg synes ikke det var så slemt. Der kan være noget meditativt over at traske lidt frem og tilbage på perronen, gå en tur, eller bare nyde roen. I "All the stations" besøgte de flere stationer, hvor der standser 1-2 tog om ugen...

Mht. billederne på min blog ville man nok kunne lave nogle tags på de enkelte billeder, og det ville lette overblikket lidt. Men jeg er lidt ny i trafikken mht. blogs, så det er ikke noget jeg har sat mig så meget ind i.

Jeg har dog også en instagram-profil, hvor alle billeder fra projektet også ligger, i den rækkefølge de er taget:
https://www.instagram.com/davste123/?hl=da

Film fra indvielsen af den nye bane

af Frank Poulsen, 4/6 2019, 18:42 (1786 dage siden) @ Davste

Gode pointer med at springe over og tage lidt frem og tilbage :) Det kan jeg sagtens se kan give god mening!

Film fra indvielsen af den nye bane

af Frank Poulsen, 4/6 2019, 19:04 (1786 dage siden) @ Davste

I øvrigt et tillægsspørgsmål

Det må have kostet ret meget på rejsekortet med alle de rejser? Eller har du købt en form for rabatkort? Det er jo en masse enkelt rejser tænker jeg

Film fra indvielsen af den nye bane

af Davste, 4/6 2019, 19:59 (1786 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg brugte rejsekortet det meste af tiden, men det var ikke sådan at jeg checkede ud på hver station. Har nok checket ud et par gange i løbet af en dag.

På de lange ture til Jylland (bor i København) brugte jeg Orangebiletterne en del, der er en del at spare.

Generelt er udregningen af priser på Rejsekortet ret svær at gennemskue, men jeg synes ikke mine rejseudgifter var så voldsomme, i forhold til hvor meget jeg rejste.

Avatar

Film fra indvielsen af den nye bane, FC Glostrup

af Ove Nygaard, 3/6 2019, 17:22 (1787 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

På TIB-strækning nr.6, København H - Vigerslev - Ringsted "optræder" et nyt begreb, FC Glostrup, hvilket får mit "gamle Glostrup-hjerte, ANNO 1971-1972", til at give et ekstra "hop". Hvor har denne (midlertidige) FC til huse, og er det i forbindelse med af- og tilbagemeldingen på strækningen, den har fået en rolle? Og hvad fjernstyrer denne (ny)estimerede FC på den nye strækning?

PS: Måske skal der bruges senior FC-ledere a la Ellidshøj, men man skal nok ikke være "over sidste salgsdato/bedst før"!;-)


Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Glostrup 01.07.1971 - 31.12.1972, og lejlighedsvis S-togsstationsbestyrer (kørsel til "vendespor") og betjening af fjernbanen ved U-drift (når vi ikke kunne overtale de ellers uopslidelige otas/tas til overarbejde!:-( )

Film fra indvielsen af den nye bane, FC Glostrup

af Frank Poulsen, 3/6 2019, 17:49 (1787 dage siden) @ Ove Nygaard

Det er da ikke noget nyt begreb. På TIB strækning 1, står der jo også FC Glostrup

Film fra indvielsen af den nye bane, FC Glostrup

af RasmusD, 3/6 2019, 20:16 (1787 dage siden) @ Frank Poulsen

Mjah, det er forholdsvist nyt. Ændringen er sket inden for det seneste år.

FC for strækning 11 er også blevet omdøbt til “FC Kastrup” og for strækning 10 til “FC Kyst”. Men det er kun en ændring på papiret. Personalet er stadig placeret i FC på København H. Der er ikke blevet oprettet en ny, fysisk post i Glostrup.

Avatar

Film fra indvielsen af den nye bane, FC Glostrup

af Ove Nygaard, 3/6 2019, 20:25 (1787 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er da ikke noget nyt begreb. På TIB strækning 1, står der jo også FC Glostrup

Hej Frank.

Det har jeg ikke lige været opmærksom på, men det var "den nye højhastighedsbane", der kaldte mig "på sporet"!:-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø m. v.

Svenska-lok


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak