Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Søndag ved Køge Nord (8 fotos) (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 2/6 2019, 19:55 (1782 dage siden)

Nu, hvor vi har set og hørt om indvielsen af den nye bane, er "hverdagen" indtruffet - uanset, at det i dag er søndag.

Rejseplanen afslører togmøde på Køge Nord, i minuttal 59 mod Ringsted-Næstved og i minuttal 02 mod København.

De første observationer gjordes fra cyklist- og fodgængerbroen ved Ølsemaglevej:

[image]Fra syd (Ringsted) kom DD-stamme, skubbet af ME 1532, som RE 3232, 02.06.2019 (nm).

[image]Selve togmødet ses fra den valgte standplads fjernt under "stationsrøret", der vender bagsiden mod os, 02.06.2019 (nm).

[image]Snart afslører IC4 sæt 20 sig som RE 3249 mod Ringsted, 02.06.2019 (nm).

[image]Derefter besøgtes stationen; en del borgere havde faktisk henlagt søndagsturen til det særegne byggeri, 02.06.2019 (nm).

[image]Plakette i stationsbygningens gulv, 02.06.2019 (nm).

[image]Et kig over rulletrappegelænderet til SA-sæt 43, der forlader den nye Køge Nord S-banestation, 02.06.2019 (nm).

[image]IC4 sæt 19 som RE 3253 mod syd, 02.06.2019 (nm).

[image]IC3 med sæt 05 bagerst mod nord som RE 3236, 02.06.2019 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Søndag ved Køge Nord (8 fotos)

af Togbus, Foldingbro, 2/6 2019, 21:18 (1782 dage siden) @ Niels Munch

Kører der overhovedet eltog på den nye lavhastighedsbane?

--
- busser når det er billigst

Avatar

Søndag ved Køge Nord (8 fotos)

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 2/6 2019, 21:30 (1782 dage siden) @ Togbus

Kører der overhovedet eltog på den nye lavhastighedsbane?



Det ville kræve køreledninger mellem Ringsted og Næstved, så nej ikke med det nuværende togsystem.

https://dinstation.dk/da/departures/KJN/

Søndag ved Køge Nord (8 fotos)

af Rail, 2/6 2019, 21:42 (1782 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Kører der overhovedet eltog på den nye lavhastighedsbane?

Det ville kræve køreledninger mellem Ringsted og Næstved, så nej ikke med det nuværende togsystem.

https://dinstation.dk/da/departures/KJN/

Ikke alle tog køre til/fra Næstved, så de kan i princippet godt køre med EL

Søndag ved Køge Nord (8 fotos)

af mikedk2100, 2/6 2019, 21:45 (1782 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Kører der overhovedet eltog på den nye lavhastighedsbane?

Det ville kræve køreledninger mellem Ringsted og Næstved, så nej ikke med det nuværende togsystem.

https://dinstation.dk/da/departures/KJN/

Engang var der regionaltog på el mellem København og enten Ringsted eller Slagelse. De forsvandt måske også sammen med tysklandstoget i år pga sporarbejde?

Men ok med kun 2 tog i timen på banen, så er det jo ret begrænset, hvad den kan bruges til.

Mvh
Michael

Søndag ved Køge Nord (8 fotos)

af RasmusD, 2/6 2019, 22:13 (1782 dage siden) @ mikedk2100

De findes stadig. Men da det primært er dem, der betjener Hedehusene, Viby og Borup, giver det ikke så meget mening at omlægge dem til den nye bane...

Søndag ved Køge Nord, tillægsspm

af Togbus, Foldingbro, 3/6 2019, 04:35 (1782 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Tak for uddybning - så er det jo klart hvorfor billederne viser denne flotte fremvisning af dieseldunst.

Men hvis man nu forestillede sig tre sammenkoblede IR4-togsæt på den nye bane, med hvilken maks hastig må de fremføres med. Helt op til de 180 (?) km/t som de vist er bygget til eller lavere, selvfølgelig under forudsætning af, at maks. hast. på banen i øvrigt er skruet op til 180-250 som stipuleret.......

Jeg undrer mig såre over at man fremviser disesel på en nyelektrificeret strækning i det omfang, som om de fine tråde lider lidt af Esbjergsygen, hvor der vel ikke køres med sammenkoblede IR4-togsæt og hvor der tidligere var lidt knas med det opsatte.....

Men flot bane, der tilmed kan beskues fra pålidelige fjernbusser og med fornuftig togbusstrækning parallelt med baneforløbet ;-)

--
- busser når det er billigst

Søndag ved Køge Nord (8 fotos)

af Niels Munch, 3/6 2019, 06:12 (1782 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Hej Kaj Aage,

Tak for dit kvalificerede indlæg; de sydgående tog, der denne søndag eftermiddag var "på tavlen", videreførtes alle til Næstved.

Til de besøgende, der evt. undrede sig over rulletrappernes passivitet, kan jeg meddele, at de faktisk var aktive omkring "togtid".

Og så var det i øvrigt ikke min hensigt med denne tråd at genåbne en debat om trakasserier i f.m. København-Ringstedbanens "forsigtige" start, men blot at konstatere, at det baneanlæg, der under daværende tragikminister Sonja Mikkelsen i 1999 blev skrinlagt, alligevel nu er en realitet.

Endelig kan af bl.a. Kennys fine film udledes, at indvielsestoget var oprangeret med ER4-materiel og dermed helt elektrisk.


Bedste hilsener
[image]Niels

Søndag ved Køge Nord (8 fotos)

af Togbus, Foldingbro, 3/6 2019, 06:23 (1782 dage siden) @ Niels Munch

Ja ja, det er kun fordi det vist udestår om køreledningsanlægget "kan klare mosten" fra sammenkoblede togsæt, for ellers skal der altså en dyr ombygning til. Men det kan vel også lade sig gøre.

Istemmer mht den forsigtige åbning. Der er vigtigt at det bliver en succes, hvis der skal investeres mere i jernbane. Og absolut godt at det blev den rigtige løsning fremfor de lapperier som var alternativerne. Der er ingen grund til ikke at tro at banen bliver en succes (det gælder i den grad også opgraderingen til Nyk F og Rødby - Femern eller ej) Nu ligger den der og så kan man bygge til, ud og på banen......

--
- busser når det er billigst

Søndag ved Køge Nord (8 fotos)

af Svend, 3/6 2019, 09:52 (1782 dage siden) @ Togbus

Ja ja, det er kun fordi det vist udestår om køreledningsanlægget "kan klare mosten" fra sammenkoblede togsæt, ................

.
Forklar lige dette nærmere. Mener du at køreledningsanlægget ikke dimensionerert til den trafik der forventes at komme, når alt er på plads (nyt signalsystem, nye el-togsæt, elektrificering fra Ringsted mod syd)?

--
Svend

Søndag ved Køge Nord (8 fotos)

af Peter Christensen, 3/6 2019, 10:02 (1782 dage siden) @ Svend

Forklar lige dette nærmere. Mener du at køreledningsanlægget ikke dimensionerert til den trafik der forventes at komme, når alt er på plads (nyt signalsystem, nye el-togsæt, elektrificering fra Ringsted mod syd)?

Noget med strømaftager afstand på togsættene, hastighed og masteafstand....hvis ikke hele møget spiller sammen, så er det nedsat hastighed (eller nedfaldne køreledninger). Og nej - TSI reglerne her giver ikke nogen sikkerhed for IKKE at dumme sig. Ergo, alt kan være lavet efter TSI-reglerne og du ender med en relativ langsom hastighed.
Der cirkulere nogle rygter på vandrørerne om at "visse" i BDK er ved at få kolde fødder omkring det kloge i den lange masteaftand, som Siemens/Aarslev bruger (og har kontrakt med BDK på).
Det skulle ikke undre mig om vor ven "Togbus" har fået færten af det sammen....

Søndag ved Køge Nord (8 fotos)

af Frank Poulsen, 3/6 2019, 09:53 (1782 dage siden) @ Togbus

Ja ja, det er kun fordi det vist udestår om køreledningsanlægget "kan klare mosten" fra sammenkoblede togsæt, for ellers skal der altså en dyr ombygning til. Men det kan vel også lade sig gøre.

Hvad mener du her? Indvielsestogene kørte da netop med sammenkoblede ER togsæt. 3 stk endda.

Søndag ved Køge Nord (8 fotos)

af Mads Svendsen, 3/6 2019, 13:29 (1782 dage siden) @ Frank Poulsen

Lad nu være med at ødelægge gode konspirationsdebatter med fakta. :-P

Søndag ved Køge Nord (8 fotos)

af Togbus, Foldingbro, 3/6 2019, 14:25 (1782 dage siden) @ Mads Svendsen

Lad nu være med at ødelægge gode konspirationsdebatter med fakta. :-P

Det er FP som ikke forstår en dyt eller ikke læser. De tre sammenkoblede eltogsæt kørte formentlig ikke mere end 120 km/t og spørgsmålet gik på hastigheder over 160 km/t (fx 180 km/t).

Det er ikke en konspirationsteori, men et simpelt spørgsmål som eventuelt kunne oplyse om højhastighedsbanens anvendelsesmuligheder ved højere hastigheder.

Det eneste jeg er klar over er at da man udskiftede S-banens køreledningsanlæg gjorde man afstanden mindre, hvilket er det modsatte af hvad man har gjort med Esbjerg-elprojektet og på denne nye bane. På Køgebugtbanen var der især problemer med for stor afstand indtil man udskiftede køreledningsanlægget. Kan ikke huske om det alene var i forbindelse med indsættelse af de nuværende S-tog.

--
- busser når det er billigst

Søndag ved Køge Nord (8 fotos)

af Frank Poulsen, 3/6 2019, 14:34 (1782 dage siden) @ Togbus

Når linieblokken tages i brug er den højest tilladte hastighed jvf TIB 180 km/t. Der står intet om begrænsninger for El-tog. Om det står formuleret andre steder skal jeg ikke kunne sige.

Bemærk i øvrigt at strækningshastigheden Vigerslev - Ringsted er 180 km/t og ikke kun for særlige lette togsæt som der står på TIB 1 eksempelvis, hvor den ellers er 160 og så 180 for særlige lette togsæt.

Søndag ved Køge Nord (8 fotos)

af Ottoemil, 3/6 2019, 21:48 (1781 dage siden) @ Niels Munch

Godaften i forummet!
Jeg var også en tur i Køge Nord i går, og her er et par billeder:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

v.h.
Ottoemil

Søndag ved Køge Nord (8 fotos)

af Frank Poulsen, 3/6 2019, 21:58 (1781 dage siden) @ Ottoemil

Jeg har også været der.

Jeg undrer mig mest over at det er S-togs perronerne der var mindst færdige... og cykelskure der osv. De burde jo ikke have været forsinket kontra den oprindelig åbning tilbage i december, som blev udskudt pga signalprogram… Det har de hvert fald intet med at gøre tænker jeg.

Søndag ved Køge Nord (8 fotos)

af andersj, Aalborg, 3/6 2019, 22:08 (1781 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg har også været der.

Jeg undrer mig mest over at det er S-togs perronerne der var mindst færdige... og cykelskure der osv. De burde jo ikke have været forsinket kontra den oprindelig åbning tilbage i december, som blev udskudt pga signalprogram… Det har de hvert fald intet med at gøre tænker jeg.

Det var ikke der jakkesættene skulle ankomme i fredags.

--
Mvh Anders

Søndag ved Køge Nord (8 fotos)

af ThomasLarsen, 3/6 2019, 23:16 (1781 dage siden) @ Frank Poulsen

Den officielle forklaring er at kommunen ikke kunne komme igang tidligere, fordi at man brugte s-togs siden som byggeplads til selve broen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak