Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Næstved - Nykøbing Falster (Generelt)

af Peter M. Thomsen, 4/6 2019, 13:22 (1787 dage siden)

Er der nogen der ved hvordan det går med ombygningen af syd banen og har billeder derfra, da det er længe siden man har hørt nyt
Mvh
Peter

Næstved - Nykøbing Falster

af Nordbyen, 5/6 2019, 21:46 (1785 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Kort - Det går godt fremad. Dagsordnen for denne sporspærring er jo bl.a. ombygning af Lundby og Vordingborg st. og her er et foto fra Lundby, med forhøjet gangbro.

Bl. a. kommer en ny højere og bredere viadukt til Orevej i Vordingborg. Her er et foto, at kranen til nedvibrering af de lange spunsjern.

På Falster bygges 3 spor ved Orehoved, og den midlertidige perron er ved at blive flyttet. Orehoved St. Her er 2 fotos. Orehoved St. kommer i drift i september måned i år, hvor Falster igen får togtrafik mod nord, men i september kun til Orehoved,[image]
[image]
[image]
[image]

Næstved - Nykøbing Falster

af Svend, 6/6 2019, 01:50 (1785 dage siden) @ Nordbyen

Vi taler jo nærmest om en nybygning af stækningen.
Vi hører af og til fra forskellige jernbaneinteresserede (som også kan være jernbaneansatte), at disse arbejder godt kunne gennemføres samtidig med at driften blev opretholdt, eventuelt ved kun at bygge et spor ad gangen og måske endda i korte natspærringer. Men uanset hvor hårdt det kan være for passagererne (der er ikke godstrafik på denne strækning), er det den mest effektive måde at ombygge en stækning på, uden at det bliver meget (og uforholdsmæssigt) dyrt.

--
Svend

Næstved - Nykøbing Falster + 2 fotos

af Claus Nielsen, 6/6 2019, 09:54 (1785 dage siden) @ Svend

Ved Ring, Remkolde og lige nord for Vordingborg udføres der dæmningsstabilisering. Ved Ring og Remkolde er det ret gennemgribende arbejder, mens det ved Vordingborg kan klares med spuns. Ved Ring rammes mere end 400 funderingspæle på en strækning af 35 m, mens arbejdet ved Remkolde kun anvender 150 pæle. Ovenpå pælene støbes et betondæk, hvorpå banedæmning og overbygning efterfølgende anbringes. Ved Ring er der desuden en underføring for en trampesti med i entreprisen. Ialt er der banket 16 km pæle i jorden på de to lokaliteter. Et arbejde, der blev udført på 7 døgn.

Aarsleff Rail er entreprenør på de tre nævnte dæmningsarbejder.
[image]
Ramning af pæle ved Ring set mod syd.

[image]
Støbning af dæk ved Ring. Det optagne spor ses stablet i rammer på banestrækningen mod nord til højre. Fotos: Aarsleff Rail.

Mvh
Claus N

Næstved - Nykøbing Falster + 2 fotos

af ulca, 6/6 2019, 19:49 (1784 dage siden) @ Claus Nielsen

Ved Ring rammes mere end 400 funderingspæle på en strækning af 35 m.

Det er da vist et ret blødt område, eller?

Kunne godt give minder om da man i sin tid anlagde Lollandsbanen. På hovedparten af strækningen kun få eller ingen problemer, men da man skulle bygge en banedæmning over Maribo Sø blev der problemer: På et tidspunkt frygtede nogen angiveligt at søen nærmest var bundløs, vognlæs efter vognlæs efter vognlæs af jord blev hældt i, men uden større virkning. Men det var dog "kun" 2 - 3 gange dybere end forventet, men dog stadig en ganske stor mængde ekstra jord der skulle til.

Næstved - Nykøbing Falster

af Karsten Jensen, 10/6 2019, 16:11 (1780 dage siden) @ Svend

Vi taler jo nærmest om en nybygning af stækningen.
Vi hører af og til fra forskellige jernbaneinteresserede (som også kan være jernbaneansatte), at disse arbejder godt kunne gennemføres samtidig med at driften blev opretholdt, eventuelt ved kun at bygge et spor ad gangen og måske endda i korte natspærringer. Men uanset hvor hårdt det kan være for passagererne (der er ikke godstrafik på denne strækning), er det den mest effektive måde at ombygge en stækning på, uden at det bliver meget (og uforholdsmæssigt) dyrt.

Spørgsmålet er om det ville blive dyre i den store sammenhæng. Hvis man tænker fortabt arbejdsfortjeneste, pendlere som bruger betydeligt mere tid osv. For ikke at tale om at man simpelthen med tiden mister tilliden til jernbanen som effektiv transport alternativ, fordi man ofte ikke skal med tog, men bus. Jeg er og min familie bruger sydbanen nogle gange hver sommer og sidste år var der også togbusser i en lang periode.

Som jeg før har nævnt kunne man flytte lille syd nord for Køge i 1979-1980 over en flere kilometer lang strækning, samtidig med at man flyttede samtlige spor og perroner på Køge station og ombyggede signalsystemet, uden at togdriften var indstillet.

Mvh.
Karsten Jensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak