Vi taler jo nærmest om en nybygning af stækningen.
Vi hører af og til fra forskellige jernbaneinteresserede (som også kan være jernbaneansatte), at disse arbejder godt kunne gennemføres samtidig med at driften blev opretholdt, eventuelt ved kun at bygge et spor ad gangen og måske endda i korte natspærringer. Men uanset hvor hårdt det kan være for passagererne (der er ikke godstrafik på denne strækning), er det den mest effektive måde at ombygge en stækning på, uden at det bliver meget (og uforholdsmæssigt) dyrt.
Spørgsmålet er om det ville blive dyre i den store sammenhæng. Hvis man tænker fortabt arbejdsfortjeneste, pendlere som bruger betydeligt mere tid osv. For ikke at tale om at man simpelthen med tiden mister tilliden til jernbanen som effektiv transport alternativ, fordi man ofte ikke skal med tog, men bus. Jeg er og min familie bruger sydbanen nogle gange hver sommer og sidste år var der også togbusser i en lang periode.
Som jeg før har nævnt kunne man flytte lille syd nord for Køge i 1979-1980 over en flere kilometer lang strækning, samtidig med at man flyttede samtlige spor og perroner på Køge station og ombyggede signalsystemet, uden at togdriften var indstillet.
Mvh.
Karsten Jensen