Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbane i Høveltsbjerg, Allerød (Generelt)

af Msoerensen, 7/6 2019, 00:29 (1757 dage siden)

Hej alle

Jeg har et emne, der har interesseret mig en del på det seneste, da jeg er opvokset i området. Jeg håber, der er nogle, der kan hjælpe.
Der er skrevet lidt om tilsvarende her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=5002

Har der været en jernbane i Høveltsbjerg i Allerød?

Der er flere ting i landskabet, der tyder på, at der har været et eller andet. F.eks. en viadukt ved Bjergvej, nogle stålpæle i landskabet og generelt nogle 'unaturlige' udgravninger flere steder i Høveltbjerg. Der er også en sø, der måske kunne eksistere efter en form for udgravning i området.
[image]

Jernbane i Høveltsbjerg, Allerød

af Peter Andersen, 7/6 2019, 12:38 (1756 dage siden) @ Msoerensen

Du kan prøve at kigge på denne side

Historiske kort

Her kan du under "Topografiske kort - landsdækkende" finde målebordsblade af forskellige årgang.
Både teglværksgrave og -baner mm. har jo har ændret sig til tidens løb, så her kan du få en ide om, hvad det har været i tidens løb.
Og hvis området ligger i skillelinjen mellem to kort, skal du ikke forvente, at de altid passer sammen!

Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak