Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Glimt fra Letbanen uge 23 (12 fotos) (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 8/6 2019, 10:45 (1783 dage siden)

God formiddag i Forum,

I kan takke vejrliget for, at jeg her lægger lidt letbane-fotos op; p.t. er haven nemlig for våd.

Den forgangne uge bød på et møde i Aarhus, og på vej til kantonnementet i Odder kiggede jeg ind på udvalgte stationer:

[image]Mårslet, Variobahn 05 mod Odder. Som bekendt er togene, der vender i Mårslet, p.t. aflyst, 04.06.2019 (nm).

[image]I Beder gled Variobahn 05 mod Aarhus. Forplads med parkeringsfaciliteter er færdigreguleret, 04.06.2019 (nm).

[image]Malling, Variobahn 05 mod nord t.v. og Variobahn 09 mod Odder, 04.06.2019 (nm).

Læg mærke til, at man har bevaret ca. 20 cm af den gamle perronforkant mod spor 1. Det er vel denne særegne perronudformning, der er anledning til det gule skilt:

[image]"Ved indkørsel til spor 1 må dørene ikke åbnes mod perron 2", Variobahn 09 mod Odder, 04.06.2019 (nm).

På Fars Dag, Grundlovsdag og Valgdag (havde brevstemt) kørtes en rundtur på Letbanen:

[image]Odder depot, Variobahn 06 og 11, sidstnævnte under klargøring til "min tur", 05.06.2019 (nm).

[image]Variobahn 11 interieur, 05.06.2019 (nm).

[image]Universitetshospitalet, Variobahn 13 mod Aarhus H og Variobahn 11 mod Lisbjergskolen, 05.06.2019 (nm).

Her stod jeg af og ventede 10 min. på tog til Lystrup:

[image]Tango 10 interieur, 05.06.2019 (nm).

[image]Tango 10 ank. i Lystrup og skal retur via Skejby, 05.06.2019 (nm).

Kort efter ankom tog mod Ryomgård:

[image]Tango 05 mod Ryomgård. Yderst t.v. sporet for "Letbanen til Aarhus H via Risskov", 05.06.2019 (nm).

Toget fra Grenaa, som jeg ville med, var straks til stede, hvorfor det ikke lykkedes at fotografere alle 3 tog på én gang.

[image]Tango 08 efter ankomst til Aarhus H, 05.06.2019 (nm).

Turen tilbage til Odder var også med Tango:

[image]Tango 10 ank. tilbage i Odder, 05.06.2019 (nm).

Turen kunne gøres på knap 3 timer uden nævneværdig ventetid undervejs. Især var turen ad det nye dobbeltspor gennem det åbne, kuperede landskab mellem Universitetshospitalet og Lystrup fascinerende. Og så fik jeg på en måde kompenseret for min manglende deltagelse i letbanefesterne.

En rejse til Grenaa via Ryomgård får vente til næste gang, thi eftermiddagskaffen i Odense ventede.


Bedste hilsener, ikke mindst til gode kollega Ove
[image]Niels

Glimt fra Letbanen uge 23 (12 fotos)

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 8/6 2019, 14:08 (1782 dage siden) @ Niels Munch

[image]Malling, Variobahn 05 mod nord t.v. og Variobahn 09 mod Odder, 04.06.2019 (nm).

Læg mærke til, at man har bevaret ca. 20 cm af den gamle perronforkant mod spor 1. Det er vel denne særegne perronudformning, der er anledning til det gule skilt:

[image]"Ved indkørsel til spor 1 må dørene ikke åbnes mod perron 2", Variobahn 09 mod Odder, 04.06.2019 (nm).

Hej Niels

Tak for dine billeder. Det gule skilt i Malling er et levn fra HHJ/MjbaD tiden.

Mvh Jørgen

Glimt fra Letbanen uge 23 (12 fotos)

af Niels Munch, 9/6 2019, 09:55 (1782 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Tak for dine billeder. Det gule skilt i Malling er et levn fra HHJ/MjbaD tiden.


Hej Jørgen,

Tak for dine bemærkninger. Jeg sidder med en fornemmelse af, at det gule skilt kunne stamme fra Aarhus Nærbane- (Desiro-) tiden?

M.v.h.
Niels

Glimt fra Letbanen uge 23 (12 fotos)

af Hads-Ning Herreders Jernbane, 9/6 2019, 15:56 (1781 dage siden) @ Niels Munch

Jeg vil umiddelbart også skyde på, at det er fra da man kørte med Desiro, da jeg ikke erindrer at have set sligt skilt tidligere. Men jeg kan selvfølgelig have overset det. Så meget har jeg heller ikke været på stationen i Malling.

Avatar

Glimt fra Letbanen uge 23 (1 foto)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 10/6 2019, 13:26 (1780 dage siden) @ Niels Munch

Tak for dine billeder. Det gule skilt i Malling er et levn fra HHJ/MjbaD tiden.

Hej Jørgen,

Tak for dine bemærkninger. Jeg sidder med en fornemmelse af, at det gule skilt kunne stamme fra Aarhus Nærbane- (Desiro-) tiden?


Skiltet stod der i hvert fald i 2014.

[image]Malling station, 5. juni 2014 (thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Glimt fra Letbanen uge 23 (12 fotos)

af Ove Nygaard, 8/6 2019, 14:23 (1782 dage siden) @ Niels Munch

Bedste hilsener, ikke mindst til gode kollega Ove
[image]Niels

Som takker min gode kollega fra "privatbanetiden", Niels, for de spændende billeder, hvor jeg ikke mindst glæder mig over, at forpladsen ved Beder er blevet færdig, således som vi havde udtænkt det i fordums tid, hvor vi af økonomiske årsager blev tvunget til at nedlægge krydsningssporet der, da vi i januar 2002 etablerede det nye fjernstyringsanlæg på strækningen Odder - Aarhus H. Dette Siemens sikringsanlæg fik således 16 år på bagen, hvor det fungerede perfekt.


Bedste hilsener

Ove af Erritsø

HHJ 01.05.1997 - 31.03.2005:-)

Glimt fra Letbanen uge 23 (12 fotos)

af Hads-Ning Herreders Jernbane, 9/6 2019, 15:59 (1781 dage siden) @ Ove Nygaard

Og her har jeg altid troet at vigesporet i Beder nedlagdes, fordi man ikke havde brug for det qua vigesporene i Malling og Mårslet. Mange tak for forklaringen. Var det også samme økonomiske grunde, der nedlagde vogesporet og trinbrættet i Slet? Det blev nedlagt omkring samme tid, så vidt jeg husker.

Avatar

Glimt fra Letbanen uge 23 (12 fotos)

af Ove Nygaard, 9/6 2019, 17:02 (1781 dage siden) @ Hads-Ning Herreders Jernbane

Og her har jeg altid troet at vigesporet i Beder nedlagdes, fordi man ikke havde brug for det qua vigesporene i Malling og Mårslet. Mange tak for forklaringen. Var det også samme økonomiske grunde, der nedlagde vogesporet og trinbrættet i Slet? Det blev nedlagt omkring samme tid, så vidt jeg husker.

Krydsningssporet på Sletvej blev nedlagt, fordi der ikke var plads i det nye fjernstyringsanlæg til et krydsningsspor så tæt på Tranbjerg, når der skulle tages hensyn til sikkerhedsafstande m. m. Det var en kort periode overvejet at etablere en meget lang krydsningsstation Tranbjerg/Sletvej, men det ville have kostet "en bondegård", som der slet (!) ikke var budget til! Men endnu en gang mindes om, at der i gennemsnit kun er ca 5 km mellem krydsningsmulighederne på strækningen Odder - Aarhus H, hvilket er betydeligt tættere end på Grenå-strækningen, hvor der på "den yderste del" stadigvæk mangler at genetablere krydsningssporet i Trustrup, som er forudsætningen for den planlagte halvtimesdrift.


Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Glimt fra Letbanen uge 23 (12 fotos)

af Lars Viinholt, 10/6 2019, 20:25 (1780 dage siden) @ Ove Nygaard

Kære Ove
Og du må stadigvæk kunne glæde dig over, at "i din tid" var køretiden mellem Odder og Århus 10-20% mindre, end den er i dag med 4 milliarder kroners sporvognen.
venlig hilsen
Lars V-N

Glimt fra Letbanen uge 23 (12 fotos)

af Hads-Ning Herreders Jernbane, 8/8 2019, 15:31 (1721 dage siden) @ Ove Nygaard

Mange tak for dit svar, Ove. Det er altid rart, at høre fra folk, der har været involveret, og derved har den fulde viden.
Beklager den sene tak. Har ikke været logget ind, siden jeg skrev mit spørgsmål.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak