Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegatforbindelse: København - Aalborg, uden om Aarhus (Generelt)

af TBN, 10/6 2019, 18:02 (1779 dage siden)

Hej

Jeg har kigget på de offentliggjort rapporter. Niras lavede en screening i 2008, hvoraf "Alternativ 2" angiver en forbindelse mellem Sjællands Odde og Djursland. Denne forbindelse er, set med mine øjne, umiddelbart en fordel for jernbanen, da der potentielt kan skabes rejsetid på en time mellem både København og Aarhus samt København og Aalborg. De seneste undersøgelser har dog ikke medtaget "Alternativ 2" - er der nogen der ved om den er taget helt af brættet ? og hvad er jeres holdningen til denne ?

Kattegatforbindelse: København - Aalborg, uden om Aarhus

af Frank Poulsen, 10/6 2019, 18:08 (1779 dage siden) @ TBN

Jeg forstår ikke hvordan tiden skal kunne være ens til både Ålborg og Århus ved at tage over Djursland? Der er da stadig stor afstandsforskel

Kattegatforbindelse: København - Aalborg, uden om Aarhus

af TBN, 10/6 2019, 18:33 (1779 dage siden) @ Frank Poulsen

Det forstår jeg godt, at du ikke forstår, rejsetiden til Aalborg vil naturligvis stadig være længere. Pointen er dog også, at alternativ 2 vil bringe Aalborg, Randers (og Nordjylland) tættere på København. Hvis passagerer fra Horsens alligevel skal via Aarhus, for at komme til københavn, vil de have mere eller mindre status quo.

Kattegatforbindelse: København - Aalborg, uden om Aarhus

af ThomasTT, 10/6 2019, 19:50 (1779 dage siden) @ TBN

Det forstår jeg godt, at du ikke forstår, rejsetiden til Aalborg vil naturligvis stadig være længere. Pointen er dog også, at alternativ 2 vil bringe Aalborg, Randers (og Nordjylland) tættere på København. Hvis passagerer fra Horsens alligevel skal via Aarhus, for at komme til københavn, vil de have mere eller mindre status quo.

Forskellen I rejsetid kunne faktisk blive ret begraenset alt efter hvordan man anlagde banen paa djursland. Hvis man lagde den direkte mod randers evt via gammelt vestligt spor saa tog mod Aarhus skulle vende I randers ville rejsetiden blive mere eller mindre ens. Det er naeppe realistisk, men det er hele projektet heller ikke. Det vil vaere langt dyrere og samtidig daarligere. Hertil kommer givetvis massive protester.

Det kunne vaere mere realistisk - eller mindre urealistisk - at overveje en forbindelse direkte til aalborg vest on Aarhus I forbindelse med en samso-forbindelse

Kattegatforbindelse: København - Aalborg, uden om Aarhus

af tgpsen, 10/6 2019, 21:58 (1779 dage siden) @ ThomasTT

Mit forslag

Extra features:
Bro/tunnel/dæmning Hundested - Rørvig. Hele Nordsjælland får access til Nordjylland (via ringbane i Frederikssund).
Bane til Århus føres i tunnel under Kalø og Ebeltoft bugt. Der er ingen til at undgå den pjat vande når man alligevel river sig med en tunnel Odden - Ebeltoft.
Samme gælder for Hundested - Rørvig.

Kattegatforbindelse: København - Aalborg, uden om Aarhus

af steenth, 10/6 2019, 23:52 (1779 dage siden) @ TBN
redigeret af steenth, 11/6 2019, 00:30

Hej

Jeg har kigget på de offentliggjort rapporter. Niras lavede en screening i 2008, hvoraf "Alternativ 2" angiver en forbindelse mellem Sjællands Odde og Djursland. Denne forbindelse er, set med mine øjne, umiddelbart en fordel for jernbanen, da der potentielt kan skabes rejsetid på en time mellem både København og Aarhus samt København og Aalborg. De seneste undersøgelser har dog ikke medtaget "Alternativ 2" - er der nogen der ved om den er taget helt af brættet ? og hvad er jeres holdningen til denne ?

Alternativ 2 er dyre at anlægge og giver mindre trafik i forhold til alternativ 1B, som man nu arbejder videre med. Anlæg er dyre med alternativ 2 fordi der skal anlægges flere kilometer vej og bane. Trafik: Alternativ 1 A/B/C ligger bedre, i forhold hvor folk bro på i Jylland. Hvis det bliver den nordlige forbindelse, så vil flere vælge vejen over Storebælt og det forringer økonomien for det alternativ. Og her tæller Aarhus tungere end Aalborg.... Der er flere i Aarhus området, som kan være med til at betale det.



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak