Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt (Generelt)

af andersj, Nordjylland, tirsdag 11. juni, 2019, 17:14 (130 dage siden)

I kontrakten med Alstom fra 2015 på 13 Lint 41 togsæt indgik der en option på 4 yderligere togsæt der udløber i år. Nordjyske Jernbaner vil nu udnytte denne option, da driftsomfanget og en evt. udvidelse af Aalborg Nærbane til Hobro kræver yderligere materiel. Ved at udnytte optionen kan togsættene indkøbes til samme stykpris som de 13 første.

De 4 togsæt koster i alt 110 mio. kr. hvoraf Nordjyske Jernbaner er i stand til at finansiere 20 mio. kr. fra egenkapitalen og resten gennem lån garanteret af Region Nordjylland.

Til sammenligning var buddet fra Alstom på 4 nye Lint togsæt til Midtjyske Jernbaner på over de 151,5 mio. kr. som Region Midtjylland havde stillet i lånegaranti, og bl.a. derfor blev udbuddet annulleret.

Kilde: Dagsorden til måde i Udvalg for Regional Udvikling 18. juni 2019

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt

af Frank Poulsen, tirsdag 11. juni, 2019, 17:22 (130 dage siden) @ andersj

Man skulle vel mene de kunne gå sammen og købe 8? og få prisen ned. Men sådan fungerer det nok ikke :)

Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt

af andersj, Nordjylland, tirsdag 11. juni, 2019, 17:28 (130 dage siden) @ Frank Poulsen

Man skulle vel mene de kunne gå sammen og købe 8? og få prisen ned. Men sådan fungerer det nok ikke :)

Der er kun en option på 4 togsæt. Yderligere togsæt skal i udbud.
Midtjyske Jernbaner ville gerne have overtaget denne option, men Nordjyske Jernbaner har selv brug for togsættene.

Man skulle måske have koordineret indkøbene lidt bedre, for Lokaltog står også overfor snart at skulle anskaffe flere tog.

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt

af Rail, tirsdag 11. juni, 2019, 21:02 (130 dage siden) @ andersj

Man skulle vel mene de kunne gå sammen og købe 8? og få prisen ned. Men sådan fungerer det nok ikke :)


Der er kun en option på 4 togsæt. Yderligere togsæt skal i udbud.
Midtjyske Jernbaner ville gerne have overtaget denne option, men Nordjyske Jernbaner har selv brug for togsættene.

Man skulle måske have koordineret indkøbene lidt bedre, for Lokaltog står også overfor snart at skulle anskaffe flere tog.

Ja man skulle nok have lavet optionen større, lidt det samme problem DSB potentielt kan stå med i lokomotivanskaffelsen ift. nye vogne.

Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt

af andersj, Nordjylland, tirsdag 11. juni, 2019, 22:33 (130 dage siden) @ Rail

Man skulle vel mene de kunne gå sammen og købe 8? og få prisen ned. Men sådan fungerer det nok ikke :)


Der er kun en option på 4 togsæt. Yderligere togsæt skal i udbud.
Midtjyske Jernbaner ville gerne have overtaget denne option, men Nordjyske Jernbaner har selv brug for togsættene.

Man skulle måske have koordineret indkøbene lidt bedre, for Lokaltog står også overfor snart at skulle anskaffe flere tog.


Ja man skulle nok have lavet optionen større, lidt det samme problem DSB potentielt kan stå med i lokomotivanskaffelsen ift. nye vogne.

Hvordan tænker du mht. DSB og nye vogne? DSB har jo lige nedjusteret antallet af bestilte Vectron fra 42 til 34, så man har stadig 10 i en option der gælder frem til marts 2020.
Jeg gætter på at grunden til nedjusteringen er at både Siemens og Talgo har styrevogne på vej til andre kunder, så man kun i en begrænset periode skal køre i sandwich mellem København og Hamburg.

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, onsdag 12. juni, 2019, 08:58 (129 dage siden) @ andersj

hvordan er det nu med Vectron, bliver de leveret i 2021 eller kommer i drift i 2021??

Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt

af andersj, Nordjylland, onsdag 12. juni, 2019, 09:14 (129 dage siden) @ hummel_62

Den oprindelige ordrer på 26 lokomotiver var planlagt til at første lokomotiv skulle leveres i oktober 2020 og sidste lokomotiv i august 2021. De første 7 lokomotiver skal være leveret i december 2020 og første lokomotiv skal være i ordinær drift senest juni 2021.

Det var i hvert fald det der stod i Ind&Se maj 2018. Men der kan jo være nogle forudsætninger der har ændret sig eller kommer til at ændre sig hvis Siemens også vinder udbuddet af nye vogne. Det er jo tvivlsomt at der vil være noget at lave for alle lokomotiver i 2021.

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt

af ThomasLarsen, onsdag 12. juni, 2019, 13:04 (129 dage siden) @ andersj

De første lokomotiver skulle jo havde været klar til december 2020 på lille syd.

Men "åbningen" af lille syd er jo som bekendt udskudt til sommeren 2021.

Så de har lidt mere tid at løbe på.

Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt

af steenth, onsdag 12. juni, 2019, 13:37 (129 dage siden) @ ThomasLarsen

De første lokomotiver skulle jo havde været klar til december 2020 på lille syd.

Men "åbningen" af lille syd er jo som bekendt udskudt til sommeren 2021.

Man vil starte med at køre imellem Køge og Næstved, da Køge - Roskilde skal drives af lokaltog.

2021 er årstal for direkte tog Næstved-Køge-København - hvis man vælger at købe et sikringsanlæg til Køge Nord, som kun skal bruges i 3 år. Men det ligner at BDK vil spare det ud fra det jeg kan læse af den sidste status på signalprogrammet. Eller finde en anden løsning for Køge Nord.

Mvh
Steen

Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt

af Frank Poulsen, onsdag 12. juni, 2019, 13:47 (129 dage siden) @ steenth

De første lokomotiver skulle jo havde været klar til december 2020 på lille syd.

Men "åbningen" af lille syd er jo som bekendt udskudt til sommeren 2021.


Man vil starte med at køre imellem Køge og Næstved, da Køge - Roskilde skal drives af lokaltog.

2021 er årstal for direkte tog Næstved-Køge-København - hvis man vælger at købe et sikringsanlæg til Køge Nord, som kun skal bruges i 3 år. Men det ligner at BDK vil spare det ud fra det jeg kan læse af den sidste status på signalprogrammet. Eller finde en anden løsning for Køge Nord.

Mvh
Steen

Hvilke andre løsninger kan man finde der kan være brugbare? end et decideret sikringsanlæg.

Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt

af steenth, onsdag 12. juni, 2019, 15:37 (129 dage siden) @ Frank Poulsen

2021 er årstal for direkte tog Næstved-Køge-København - hvis man vælger at købe et sikringsanlæg til Køge Nord, som kun skal bruges i 3 år. Men det ligner at BDK vil spare det ud fra det jeg kan læse af den sidste status på signalprogrammet. Eller finde en anden løsning for Køge Nord.


Hvilke andre løsninger kan man finde der kan være brugbare? end et decideret sikringsanlæg.

Der er ikke intet nævnt af andre muligheder.

Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt

af Jens N @, Fredericia, onsdag 12. juni, 2019, 17:05 (129 dage siden) @ steenth

2021 er årstal for direkte tog Næstved-Køge-København - hvis man vælger at købe et sikringsanlæg til Køge Nord, som kun skal bruges i 3 år. Men det ligner at BDK vil spare det ud fra det jeg kan læse af den sidste status på signalprogrammet. Eller finde en anden løsning for Køge Nord.


Hvilke andre løsninger kan man finde der kan være brugbare? end et decideret sikringsanlæg.


I gamle dage i Grindsted, cyklede portøren rundt med en nøgle for at indstille sporskifter efter stationsbestyrerens ordrer. Når nøglen var retur hos stationsforstanderen, kunne der stilles signal. :-D

Der er ikke intet nævnt af andre muligheder.

Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, onsdag 12. juni, 2019, 12:35 (129 dage siden) @ andersj


Jeg gætter på at grunden til nedjusteringen er at både Siemens og Talgo har styrevogne på vej til andre kunder, så man kun i en begrænset periode skal køre i sandwich mellem København og Hamburg.

Nu er der jo udbudsregler, og flere leverandører med styrevogne har ikke budt/blevet prækvalificeret, så at ændre udbuddet til pludseligt at omfatte styrevogne, er nok ikke helt let.

Mon ikke det blot er for at sikre, at der ikke holder alt for mange Vectroner, der ikke kan bruges før de nye vogne kommer.

Som jeg forstår det leveres Vectron 27-34 i efteråret 2021, mens de Nye Vogne først kommer engang i 2022 - og spørgsmålet er jo også, om der er køretråd nok til at bruge de 26 første Vectroner allerede i 2021.

/Lasse

Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt

af andersj, Nordjylland, onsdag 12. juni, 2019, 13:47 (129 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Jeg gætter på at grunden til nedjusteringen er at både Siemens og Talgo har styrevogne på vej til andre kunder, så man kun i en begrænset periode skal køre i sandwich mellem København og Hamburg.


Nu er der jo udbudsregler, og flere leverandører med styrevogne har ikke budt/blevet prækvalificeret, så at ændre udbuddet til pludseligt at omfatte styrevogne, er nok ikke helt let.

Mon ikke det blot er for at sikre, at der ikke holder alt for mange Vectroner, der ikke kan bruges før de nye vogne kommer.

Som jeg forstår det leveres Vectron 27-34 i efteråret 2021, mens de Nye Vogne først kommer engang i 2022 - og spørgsmålet er jo også, om der er køretråd nok til at bruge de 26 første Vectroner allerede i 2021.

/Lasse

Men i udbuddet til nye vogne indgår en option "...med mulighed for at anskaffe yderligere vognstammer eller individuelle vogne."

Må der ved de "individuelle vogne" ikke være tale om styrevogne?

--
Mvh Anders

DSB notat vedr. status for indsættelse af nyt el-materiel

af Poul Brandt @, Nordsjælland, onsdag 12. juni, 2019, 17:23 (129 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Se næstsidste dokument i denne link af 22/11-2018:

https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/TRU/bilag/86/index.htm

DSB notat vedr. status for indsættelse af nyt el-materiel

af Jens Hansen, torsdag 13. juni, 2019, 06:50 (128 dage siden) @ Poul Brandt

En fræk tanke som givet vil ryste monopolet , kunne de 96 ic3 renoveres, som SJ gør med deres X2000?

Så kunne vi givet løse mange af de "10 års plager" som DSB og Banedanmark til stadighed fremfører.

JH

DSB notat vedr. status for indsættelse af nyt el-materiel

af Peter Christensen, torsdag 13. juni, 2019, 08:27 (128 dage siden) @ Jens Hansen

En fræk tanke som givet vil ryste monopolet , kunne de 96 ic3 renoveres, som SJ gør med deres X2000?

Så kunne vi givet løse mange af de "10 års plager" som DSB og Banedanmark til stadighed fremfører.

Måske, men meget afhænger af vognkassens tilstand.
X2000 har en (tung) vognkasse i rustfri stål og IC3 har en vognkasse i aluminium.
Jeg kunne frygte nogle ganske andre skader på IC3 vognkasserne end i X2000.
Den type af arbejder, som vil være nødvendige for at udbedre skaderne, er typisk meget dyre - uanset litra.
Det kunne blive en art "showstopper"; det bliver simplethen vanvittigt dyrt.

DSB notat vedr. status for indsættelse af nyt el-materiel

af Rail, torsdag 13. juni, 2019, 08:41 (128 dage siden) @ Jens Hansen

En fræk tanke som givet vil ryste monopolet , kunne de 96 ic3 renoveres, som SJ gør med deres X2000?

Så kunne vi givet løse mange af de "10 års plager" som DSB og Banedanmark til stadighed fremfører.

Nu er det en del af planen at IC3 skal kører de næste 10 år? Så hvordan skulle denne renovering hjælpe på hvad der sker de næste 10 år?

Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt

af Mads, tirsdag 11. juni, 2019, 17:26 (130 dage siden) @ andersj

Vil der ikke komme omkostninger til ERMTS udstyr? - Eller indeholdt den oprindelige kontrakt det?

Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt

af andersj, Nordjylland, tirsdag 11. juni, 2019, 17:30 (130 dage siden) @ Mads

Vil der ikke komme omkostninger til ERMTS udstyr? - Eller indeholdt den oprindelige kontrakt det?

De blev leveret med ETCS installeret. De skal heldigvis ikke have DK-STM boks, da den skulle være pebret fordi Siemens har monopol på den.

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt

af andersj, Nordjylland, onsdag 28. august, 2019, 21:42 (52 dage siden) @ andersj

I kontrakten med Alstom fra 2015 på 13 Lint 41 togsæt indgik der en option på 4 yderligere togsæt der udløber i år. Nordjyske Jernbaner vil nu udnytte denne option, da driftsomfanget og en evt. udvidelse af Aalborg Nærbane til Hobro kræver yderligere materiel. Ved at udnytte optionen kan togsættene indkøbes til samme stykpris som de 13 første.

De 4 togsæt koster i alt 110 mio. kr. hvoraf Nordjyske Jernbaner er i stand til at finansiere 20 mio. kr. fra egenkapitalen og resten gennem lån garanteret af Region Nordjylland.

Til sammenligning var buddet fra Alstom på 4 nye Lint togsæt til Midtjyske Jernbaner på over de 151,5 mio. kr. som Region Midtjylland havde stillet i lånegaranti, og bl.a. derfor blev udbuddet annulleret.

Kilde: Dagsorden til måde i Udvalg for Regional Udvikling 18. juni 2019

Efter at have været igennem både Udvalg for Regional Udvikling og Forretningsudvalget, blev lånegarantien endeligt godkendt på Regionsrådsmødet i mandags.

--
Mvh Anders

Nordjyske Jernbaner vil købe yderligere 4 Lint togsæt

af Skovsgaard, mandag 16. september, 2019, 20:21 (33 dage siden) @ andersj

Alstom skal levere fire yderligere Coradia Lint regionaltog til Nordjyske Jernbaner

Alstom har modtaget en ordre fra Nordjyske Jernbaner på fire yderligere Coradia Lint, som skal tilføjes til deres nuværende togflåde på 13 tog. Togene vil blive bygget på Alstoms faciliteter i Salzgitter med levering planlagt i midten af 2021.

”Vi er meget glade for, at Nordjyske Jernbaner har valgt at udvide deres Coradia Lint togflåde. Det er et komfortabelt og driftssikkert tog, som samtidig også er populær hos passagererne. Alstom har solgt 1.000 Coradia Lint regionaltog, og det er utvivlsomt det mest succesfulde dieseltogsæt i Europa,” siger Emmanuel Henry, Adm. direktør i Alstom Danmark.

Coradia Lint har allerede bevist en høj driftssikkerhed og en gennemgående høj standard. Takket være den forholdsvist lette vægt kører den med et reduceret brændstofforbrug. Maksimumhastigheden på toget er 140 km/t, og det to-vognsæt, som Nordjyske Jernbaner har bestilt, har i alt 120 siddepladser og op til 135 pladser, når de stående passagerer tælles med. Togene er derudover også udstyret med WiFi, air condition, informationssystemer og videoovervågning, der skaber den bedste komfort og sikkerhed for passagererne.

Alstoms Coradia Lint-tog har været i drift i mere end 30 forskellige tognetværk i hele Europa og Canada siden år 2000. På grund af løbende forbedringer giver togene de højeste standarder indenfor sikkerhed, støjreduktion og lavemission, og så er de yderst tilgængelige. Togene tilhører Alstoms Coradia-serie af modultog, som drager fordel af mere end 30 års ekspertise og gennemprøvede tekniske løsninger, og inkluderer også verdens første brinttog, Coradia iLint. Mere end 2.800 Coradia tog er blevet solgt indtil videre, og derudover er omkring 2.300 tog i produktion.


Kilde: Alstom

Alstom presse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen