Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Randers-Aalborg: Mosskov trinbræt (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/6 2019, 18:14 (1774 dage siden)

Hvis vi nu leger, at Nordjyske Jernbane får lov til at købe disse fire nye togsæt:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=141346

og hvis vi nu leger, at Nordjyske Jernbaner fremover ikke kun skal køre fra Vendsyssel til Skørping, men helt til Hobro og dermed give Arden halvtimesdrift,

og hvis vi nu leger, at denne udvidelse af kørslen Skørping-Arden-Hobro betales af skatteyderne (hvor skulle pengene ellers komme fra - udover de beskedne nye indtægter),

og hvis vi nu leger, at nogle miljøtosser foreslog, at man lavede behovsstandsning i Mosskov for nogle få udvalgte tog lørdag-søndag,

og hvis vi nu leger, at beslutningstagerne hopper med på miljøtosserne forslag om, at det genåbnede trinbræt skal være et naturtrinbræt, der bygges af naturmaterialer og udstyres så spartansk som muligt (og langt under hvad der planlægges med i Laurbjerg og Stilling),

og hvis vi nu forestiller os, at Banedanmark og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og handicaporganisationerne og EU (det er jo en TEN-T-strækning), Region Nordjylland, Nordjyllands Trafikselskab, Rebild Kommune og alle muliged andre, der mange gange normalt vil miljøtosserne det ondt, er i godt humør og dispenserer fra alt, hvad der overhovedet kan dispenseres fra (den kommende minister må jo forventes at være både rød og grøn og miljøvenlig),

hvad kunne så skyde projektet i sænk? Og det der så kunne skyde projektet i sænk, hvad skulle der så til for at få projektnedskydningsnegativisterne til alligevel ikke at skyde projektet i sænk?

Jeg ved, at Mette Frederiksen læser med her, og er overbevist om, at hun vil lade miljøtossernes forslag indgå i det kommende regeringsgrundlag.

Værsgo' at tale op, inden der skydes ned.

Med miljøtossede hilsner

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Randers-Aalborg: Mosskov trinbræt

af kme, 11/6 2019, 18:48 (1774 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

På trods af at jeg bor meeeget langt væk og faktisk ikke aner hvor Mosskov ligger, så synes jeg det er en rigtig god ide.

Der er alt for meget fokus på IC og lyntog og for lidt på bumletog. Bumletog er rygraden i togdrift (ikke alle bor i de fem-syv største byer), hvor de føder IC og lyntog.

Hvis man vil give en hånd til udkantsdanmark og sikre at børn, gamle og folk uden bil også kan eksistere, så er der brug for bumletog og trinbrædder med behovsstop og så handler det ikke om at toget kommer lidt for sent, men om det kommer overhovedet.

En sjov lille observation: Jeg bor i Fredensborg på Lille Nord linjen, der også bruger LINT 41. Her er det sidste tog mod Helsingør fredag nat proppet med festglade teenagere. Det er ca, kl. 00:30. Hvordan de kommer hjem igen står hen i det uvisse, men de fester vel igennem til første morgentog?

Uanset hvad, en lille flække som Fredensborg har stor glæde af LINT og trinbrættet ude ved Skattecentret i udkanten af byen er populært.

Avatar

Randers-Aalborg: Mosskov trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/6 2019, 18:53 (1774 dage siden) @ kme

bor meeeget langt væk og faktisk ikke aner hvor Mosskov ligger


Som en serviceoplysning kan oplyses, at Mosskov trinbræt tidligere var et ydet udflugtsmål. Det ligger midt i Rold Skov ved Store Økssø mellem stationerne Skørping og Arden.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Randers-Aalborg: Mosskov trinbræt

af Frank Poulsen, 11/6 2019, 18:57 (1774 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Man laver midlertidige perron ved Roskilde festival (den er vel i øvrigt reddet i år af at signalprogrammet ikke kom i gang), og er der ikke også noget med at Døllefjelde marked har et? er ikke helt sikker. Så et "midlertidigt" trinbræt kun åbent i weekend og helligdage til skovtur lyder som en genial løsning. Det vil så heller ikke blokere i hverdagen hvor der måske er flere myldretidstog og en ekstra standsning vil sænke.

Randers-Aalborg: Mosskov trinbræt

af Jørgen Pagh Jensen, 11/6 2019, 21:00 (1774 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mosskov kan vel kaldes Himmerlands svar på Gribsø trinbræt, som jo betjenes af Gribskovbanen. Idéen er rigtig sjov og ud af boksen. Selvom passagertallet sikkert vil blive beskedent, må udgifterne vel også være meget beskedne. Det eneste, der ikke må ske, er at en politiker har en personlig interesse i området og derfor forlanger IC-tog til København.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak