“Digitales Stellwerk” (Generelt)

af bastholm @, tirsdag 11. juni, 2019, 22:11 (127 dage siden)

Det sidste års tid har man i Tyskland snakket meget om “Digitales Stellwerk” som skulle være smart, billigt, avanceret og det nyeste nye. Planen er at installere det i store dele af Tyskland. Såvidt jeg har forstået, kan ERTMS L2 så lægges ovenpå, nemt og enkelt.

Er der nogen der har indsigt i dette projekt, og evt kunne forklare hvordan det er bygget op, og eventuel forskelle og ligheder i forhold til vores eget signalprogram? Er DB Bahn i gang med noget helt nyt revolutionerende, eller er de bare gået i gang med at installere systemer der svarer til dem der bliver installeret igennem signalprogrammet herhjemme?

Det jeg egentligt vil vide er om vi er med på noderne, eller om tyskerne har fundet på noget endnu smartere.

“Digitales Stellwerk”

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, onsdag 12. juni, 2019, 12:26 (126 dage siden) @ bastholm

Det korte svar er, at det er samme løsning, der indgår i Signalprogrammet.

Det marginalt længere svar er, at tyskerne "nøjes" med at udskifte sikringsanlæggene, og så i et eller andet omfang venter med ERTMS, mens vi i Danmark fravalgte den "gradvise udskiftning", og går efter det hele på een gang.

/Lasse

“Digitales Stellwerk”

af steenth, onsdag 12. juni, 2019, 15:26 (126 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det korte svar er, at det er samme løsning, der indgår i Signalprogrammet.

Meget enige.

Det ekstra, som tyskerne laver af nyt, er standarder for interfaces. Hvilken kan gøre det lettere at udskifte sikringsanlæg på et senere tidspunkt til en anden leverandør, da man nødvendigvis ikke behøver at udskifte alt udstyr i marken. Ellers er nogle af de teknologier, som tyskerne nævner, noget nogle leverandørerne allerede er gået igang med.

“Digitales Stellwerk”

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, onsdag 12. juni, 2019, 22:38 (126 dage siden) @ steenth

Det korte svar er, at det er samme løsning, der indgår i Signalprogrammet.


Meget enige.

Det ekstra, som tyskerne laver af nyt, er standarder for interfaces. Hvilken kan gøre det lettere at udskifte sikringsanlæg på et senere tidspunkt til en anden leverandør, da man nødvendigvis ikke behøver at udskifte alt udstyr i marken. Ellers er nogle af de teknologier, som tyskerne nævner, noget nogle leverandørerne allerede er gået igang med.

Det har nu været normalt i mange år. Både Alstoms og Thales danske løsninger fungerer med del-elementer fra andre leverandører i andre lande - blandt andet med Bombardier udstyr i Spanien og i Polen.
Lasse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen