Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SPIES REJSER. Nu med tog.

af Svend, 12/6 2019, 22:48 (1779 dage siden) @ R Bruns

SPIES REJSER sender her til efteråret gæster med tog til Davos i Schweiz.

I første omgang dog kun én tur.

Men bliver da spændende om det får succes. Kan jo varsle nye tider for jernbanen.

https://www.avisen.dk/charterselskab-sender-danske-turister-paa-togrejse_555276.aspx

.
"Rejsen går til Davos i Schweiz. En uges pakketur med alle charterrejsens fordele og garantier og med guide fra start til slut. Der er fem togskift undervejs på turen, der tager i alt 19 timer."

Det bliver lidt af en oplevelse. Der bliver i hvert fald noget at fortælle familien om, når de kommer hjem.

--
Svend

SPIES REJSER. Nu med tog.

af Kim Bach, 13/6 2019, 06:36 (1779 dage siden) @ AndreasM

Fundet her:

Udrejse - Fredericia, Flensburg, Hamburg Dammtor, Basel SBB og Landquart
Hjemrejse - Landquart, Basel SBB, Basel Bad Bf, Flensburg og Fredericia

Med venlig hilsen
Kim Bach

SPIES REJSER. Nu med tog.

af andersj, Aalborg, 13/6 2019, 09:31 (1779 dage siden) @ Kim Bach

Fundet her:

Udrejse - Fredericia, Flensburg, Hamburg Dammtor, Basel SBB og Landquart
Hjemrejse - Landquart, Basel SBB, Basel Bad Bf, Flensburg og Fredericia

Med venlig hilsen
Kim Bach

Det er da godt nok himmelråbende dårligt sammensat. To meget risikable skift på vej til Hamburg, hvor hvis bare det ene glipper så er nattoget kørt. Skift i Dammtor hvor der stort set ingen mulighed er for at proviantere sig eller få noget at spise - selvfølgelig er det lidt lettere at skifte der.

Til hjemturen har man valgt et ganske almindeligt nat-InterCity tog mellem Basel og Flensburg fremfor Nightjet. Der er ingen der frivilligt tager IC 468 i hele løbets længde med en rejsetid på 12 timer over natten uden spisevogn eller udsalg af mad og drikke. Morgenmad og frokost skal købes inden afrejse fra Schweiz, da der intet ophold er fra Basel til København udover den ret øde banegård i Flensburg.

--
Mvh Anders

SPIES REJSER. Nu med tog.

af Rail, 13/6 2019, 11:48 (1778 dage siden) @ andersj

Fundet her:

Udrejse - Fredericia, Flensburg, Hamburg Dammtor, Basel SBB og Landquart
Hjemrejse - Landquart, Basel SBB, Basel Bad Bf, Flensburg og Fredericia

Med venlig hilsen
Kim Bach


Det er da godt nok himmelråbende dårligt sammensat. To meget risikable skift på vej til Hamburg, hvor hvis bare det ene glipper så er nattoget kørt. Skift i Dammtor hvor der stort set ingen mulighed er for at proviantere sig eller få noget at spise - selvfølgelig er det lidt lettere at skifte der.

Til hjemturen har man valgt et ganske almindeligt nat-InterCity tog mellem Basel og Flensburg fremfor Nightjet. Der er ingen der frivilligt tager IC 468 i hele løbets længde med en rejsetid på 12 timer over natten uden spisevogn eller udsalg af mad og drikke. Morgenmad og frokost skal købes inden afrejse fra Schweiz, da der intet ophold er fra Basel til København udover den ret øde banegård i Flensburg.

Det er jo et PR-stunt og for Spies er det sikkert fint hvis deres gæster kommer mørbanket hjem når TV-holdene står klar, så er man sikker på at de vælger flyet næste gang.

Avatar

SPIES REJSER. Nu med tog.

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 13/6 2019, 12:28 (1778 dage siden) @ andersj


Det er da godt nok himmelråbende dårligt sammensat. To meget risikable skift på vej til Hamburg, hvor hvis bare det ene glipper så er nattoget kørt. Skift i Dammtor hvor der stort set ingen mulighed er for at proviantere sig eller få noget at spise - selvfølgelig er det lidt lettere at skifte der.

Til hjemturen har man valgt et ganske almindeligt nat-InterCity tog mellem Basel og Flensburg fremfor Nightjet. Der er ingen der frivilligt tager IC 468 i hele løbets længde med en rejsetid på 12 timer over natten uden spisevogn eller udsalg af mad og drikke. Morgenmad og frokost skal købes inden afrejse fra Schweiz, da der intet ophold er fra Basel til København udover den ret øde banegård i Flensburg.


Gad vide hvad et Flextrain, hele vejen ville have kostet?
Kan det samme tog køre hele vejen?

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

SPIES REJSER. Nu med tog.

af AndreasM, 13/6 2019, 12:44 (1778 dage siden) @ metrohenrik

Gad vide hvad et Flextrain, hele vejen ville have kostet?

Det gik jo fint for små ti år siden da man på det højeste kørte 3-4 hele tog hver uge fra dk til Alperne i skisæsonen, men der kan selvfølgelig også være sket meget på ti år.

Kan det samme tog køre hele vejen?

Davos ligger på det metersporede net i Graubünden, så det korte svar er nej. Men man kan komme ret tæt.

SPIES REJSER. Nu med tog.

af William Skov ⌂, 13/6 2019, 12:58 (1778 dage siden) @ metrohenrik

Gad vide hvad et Flextrain, hele vejen ville have kostet?
Kan det samme tog køre hele vejen?

Det er muligt at leje et tog.
F.eks. har udlejer Centralbahnderes tog.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Avatar

SPIES REJSER. Nu med tog.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/6 2019, 15:35 (1778 dage siden) @ AndreasM

https://www.avisen.dk/charterselskab-sender-danske-turister-paa-togrejse_555276.aspx

.
"Rejsen går til Davos i Schweiz. En uges pakketur med alle charterrejsens fordele og garantier og med guide fra start til slut. Der er fem togskift undervejs på turen, der tager i alt 19 timer."


(Rødby pga togbussen), Hamburg, Basel og Landquart, gad vide hvordan de får det til fem?

Da jeg var i Davos til kongres kørte vi det sidste stykke op til Davos på en smalsporsbane. Jeg kan ikke huske om Landquart var der vi skiftede. Vi fløj til Zürich og så tog derfra.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

SPIES REJSER. Nu med tog.

af AndreasM, 13/6 2019, 16:06 (1778 dage siden) @ Michael Deichmann

(Rødby pga togbussen), Hamburg, Basel og Landquart, gad vide hvordan de får det til fem?


Da jeg var i Davos til kongres kørte vi det sidste stykke op til Davos på en smalsporsbane. Jeg kan ikke huske om Landquart var der vi skiftede. Vi fløj til Zürich og så tog derfra.

Ja, det er skiftet i Landquart.

De to ekstra skift fra tre til fem skyldes sporarbejdet i DK, som åbenbart gør at man har valgt at køre over Flensburg.

SPIES REJSER. Nu med tog.

af kme, 13/6 2019, 12:55 (1778 dage siden) @ R Bruns

SPIES REJSER sender her til efteråret gæster med tog til Davos i Schweiz.

I første omgang dog kun én tur.

Men bliver da spændende om det får succes. Kan jo varsle nye tider for jernbanen.

https://www.avisen.dk/charterselskab-sender-danske-turister-paa-togrejse_555276.aspx

Jeg tror man skal gennemtænke konceptet noget mere. Hvem er lige målgruppen til en vandretur i alperne? Jeg vil sige et modent publikum, og så er flere omstigninger og seksmandkupeer komplet no-go.

Men hvis man har sine egne vogne kan man vel ringe efter et lokomotiv og køre i et stræk. Og hvis publikummet er mere ungdommeligt slipperne man af sted med de kupeer, bare der er fadøl nok.

Måske man nærmere skulle satse på land-krydstogt, hvor man kører i gennem Europa om natten og gør holdt i de store kulturbyer en dags tid eller to. Til priser mere tilgængelige end Orientekspressen.

SPIES REJSER. Nu med tog.

af Frank Poulsen, 13/6 2019, 13:37 (1778 dage siden) @ R Bruns

Jeg har faktisk nogle gange tænkt på hvorfor man ikke kunne starte et turisttog selskab. Ligesom der findes turistbusser. Og så kun køre særtog med moderne tog. Hvorfor skal særtog kun være veterantog? Man kunne køre skoleudflugter, eller arrangere turistture rundt i landet. Man kunne forestille sig man måske kørte en tur på Lollandsbanen og samlede gæster op, og så en turisttur (formentlig mest pensionister) til Kronborg nonstop fra Nykøbing Falster. Mens de var der kunne man så køre en flok fra Helsingør til Bakken, og så retur til Helsingør og hente de første igen, eller hvordan man nu kunne stykke det sammen. Når/hvis banen til Billund kommer var det også et oplagt udflugts mål for en familietur med legehjørne med legoklodser og en legofilm undervejs osv osv. Men tænker ikke det er nemt at få overskud i sådan et projekt.

SPIES REJSER. Nu med tog.

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 13/6 2019, 13:51 (1778 dage siden) @ Frank Poulsen

godt tænkt.
men jeg tænker det kan blive svært at fylde et tog.
I 70'erne når jeg som barn kom med S-toget mod hovedbanegården fra Herlev.
Så så jeg disse Fransk og Tyske vogn. Med skilte til Milano, Rome, Amsterdam, mv.
Det var solo vogne, i dag er det mest tog sæt, på 3-4 vogn. Så der skal mange til at det kan blive
direkte tog.

tilbage til modeltoget :-)

SPIES REJSER. Nu med tog.

af andersj, Aalborg, 13/6 2019, 14:17 (1778 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg har faktisk nogle gange tænkt på hvorfor man ikke kunne starte et turisttog selskab. Ligesom der findes turistbusser. Og så kun køre særtog med moderne tog. Hvorfor skal særtog kun være veterantog? Man kunne køre skoleudflugter, eller arrangere turistture rundt i landet. Man kunne forestille sig man måske kørte en tur på Lollandsbanen og samlede gæster op, og så en turisttur (formentlig mest pensionister) til Kronborg nonstop fra Nykøbing Falster. Mens de var der kunne man så køre en flok fra Helsingør til Bakken, og så retur til Helsingør og hente de første igen, eller hvordan man nu kunne stykke det sammen. Når/hvis banen til Billund kommer var det også et oplagt udflugts mål for en familietur med legehjørne med legoklodser og en legofilm undervejs osv osv. Men tænker ikke det er nemt at få overskud i sådan et projekt.

Nye tog er simpelthen for dyre i afskrivninger hvis de ikke kører det meste af dagen hver dag. Hvis vi bare tager et lille Lint 41 dieseltogsæt som eksempel, og lad os for nemhedens skyld sige at det koster 30 mio. kr. i indkøb (Nordjyske Jernbaner pris) og har en levetid på 30 år, så koster det 2.750 kr. pr. døgn bare i afskrivninger + renter uanset om det kører eller ej. Dertil kommer selve driftsomkostninger (infrastrukturafgift, personale og diesel) ved kørsel.

Det er derfor turist- og særtog i bl.a. Tyskland altid kører med gamle DB vogne og det er derfor charterfly altid er gamle rutefly.

--
Mvh Anders

SPIES REJSER. Nu med tog.

af Frank Poulsen, 13/6 2019, 14:31 (1778 dage siden) @ andersj

Nej det kan jeg sagtens se :) Med moderne mente jeg heller ikke nødvendigvis spritnye :)

Men måske man kunne forestille sig en IC3 og en IR4 koblet sammen. Så kunne man køre på diesel hvor det er nødvendigt og ellers el. Men det bliver også et meget stort tog som særtog :) Men ja ved godt det er svært, og vil blive svært at få noget at køre hver dag osv. Men også bare en tanke :)

SPIES REJSER. Nu med tog.

af mpp, 13/6 2019, 15:11 (1778 dage siden) @ Frank Poulsen

Mon ikke det er noget der kommer. Der er nogle der nævner prisen som en barriere, men det handler jo "bare" om hvor god man er til at sælge billetter. Derudover er der udfordringer med at køre på tværs af landegrænser, men det er jo netop noget EU har fokus på med signalsystemer og det nye indre marked for togrejser. Hvis man gjorde det skulle man have et tog der kan køre på de forskellige strømsystemer og det kunne være smart hvis det kan køre på batteri også. Infrastrukturen skulle også være klar til det i forhold til at der er kanaler til rådighed og plads på de forskellige stationer. Det kan være at togene har behov for at holde længere ved perron inden start, og så skal man måske finde nogle nye steder de kan køre fra (der til gengæld ikke behøver være super centralt) – i København kunne man måske køre fra en af Ringbanens stationer.

Når det er sagt er der jo nok masser af folk der kunne synes det var en god måde at rejse på – man kunne lave særtog til Ystad i forbindelse med folkemødet, tog til legoland, særtog til når der er fodbold, lejrskoletog og andet. Det vigtige er jo nok bare at sørge for, at det er naturligt for folk at rejse sig og hilse på hinanden, så en barvogn er et must. Det kan altså godt blive festligt med 200 gymnasieelever på vej på skitur eller 200 fodboldfans på vej til udekamp.

SPIES REJSER. Nu med tog.

af Frank Poulsen, 13/6 2019, 15:28 (1778 dage siden) @ mpp

Lige præcis jeg ser mange muligheder for særtog, hvor man så indrettede toget til det publikum man nu skal have med. :) Og den aktivitet/begivenhed de skal til.

SPIES REJSER. Nu med tog.

af mpp, 13/6 2019, 16:15 (1778 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg tænkte også på hvordan man gør med nattog, men givet at alternativet er bus er det let nok at forestille sig at man bare dæmper lyset og så er folk stadig mere komfortable. For ekstra point kan man så have en reol med tæpper og store badeværelser så folk kan skifte til mere komfortabelt nattøj. A boy can dream :)

SPIES REJSER. Nu med tog.

af Rail, 13/6 2019, 16:14 (1778 dage siden) @ mpp

Det kan altså godt blive festligt med 200 gymnasieelever på vej på skitur

Det er ikke mange år siden at man godt kunne det!

SPIES REJSER. Nu med tog.

af mpp, 13/6 2019, 16:16 (1778 dage siden) @ Rail

Det tror jeg gerne. Da jeg selv gik i gymnasiet for 10 år siden var vi dog altid med bus.

SPIES REJSER. Nu med tog.

af mikedk2100, 13/6 2019, 18:06 (1778 dage siden) @ mpp

Mon ikke det er noget der kommer. Der er nogle der nævner prisen som en barriere, men det handler jo "bare" om hvor god man er til at sælge billetter. Derudover er der udfordringer med at køre på tværs af landegrænser, men det er jo netop noget EU har fokus på med signalsystemer og det nye indre marked for togrejser. Hvis man gjorde det skulle man have et tog der kan køre på de forskellige strømsystemer og det kunne være smart hvis det kan køre på batteri også. Infrastrukturen skulle også være klar til det i forhold til at der er kanaler til rådighed og plads på de forskellige stationer. Det kan være at togene har behov for at holde længere ved perron inden start, og så skal man måske finde nogle nye steder de kan køre fra (der til gengæld ikke behøver være super centralt) – i København kunne man måske køre fra en af Ringbanens stationer.

Når det er sagt er der jo nok masser af folk der kunne synes det var en god måde at rejse på – man kunne lave særtog til Ystad i forbindelse med folkemødet, tog til legoland, særtog til når der er fodbold, lejrskoletog og andet. Det vigtige er jo nok bare at sørge for, at det er naturligt for folk at rejse sig og hilse på hinanden, så en barvogn er et must. Det kan altså godt blive festligt med 200 gymnasieelever på vej på skitur eller 200 fodboldfans på vej til udekamp.

Som andre nævner, så har det ikke tidligere været et problem med kørsel på tværs af landegrænser. Indtil 2014 var der jo dagligt nattog ud i Europa. Jeg har benyttet det både til Basel og Amsterdam, og det er jo en fantastisk måde at rejse på. I 2000 kørte jeg også med nattog til Stockholm, fra København over Helsingør-Helsingborg. Hvorfor de forsvandt ved jeg ikke helt. Med Stockholm var det måske fordi, at Øresundsbroen skabte mulighed for X2000 fra København til Stockholm på 4½-5 timer. Men det forklarer så ikke, hvorfor der stadig er daglige nattog mellem Malmø og Stockholm. Disse vogne kunne i teorien sagtens starte i København.

Der har også tidligere været indenrigs-nattog i Danmark - de forsvandt da Storebæltsbroen åbnede. Så gik man ud fra, at folk hellere ville bruge 6-7 timer i et dagtog mellem København og Nordjylland. Tidligere var det heller ikke usædvanligt med særtog til store begivenheder, sportsstævner, spejderlejre osv. Så sent som i midten af 00erne oplevede jeg sent på natten i Odense, at der trillede et særtog fra København ind på perronen. Ifølge skærmen var det Danske Bank, der havde hyret toget. Tydeligvis for at fragte medarbejdere hjem fra en fest. Toget fortsatte mod Jylland.

Mon ikke vi/DSB selv har en stor del af skylden. Det er jo så besværligt at skulle skifte lokomotiv ved grænsen, udover det er dyrt og noget så gammeldags med vogne. DSB fik jo også i en allerhelvedes fart udrangeret, ophugget og solgt de røde/blå Bn-vogne/kreaturvogne. Det på trods af, at de nyeste af dem blot var 26 år. Men det var i årevis ikke blevet vedligeholdt, med undskyldningen om, at IC4 kommer jo lige om lidt.

Derudover har Danmark jo de sidste 10-15 år været et stort sporarbejde, dels med genopretningen af banen, almindelig vedligehold med flere dages spærring, Femernprojekt (her er det kun 10 år siden man sidst spærrede, fordi Glumsø og Lundby station skulle nyrenomales og gøres klar til fremtiden), påsejlinger af broer og en Storstrømsbro, der er ved at skvatte sammen.

Så man forstår jo egentlig godt, at DSB blot koncentrerer sig om at holde liv i butikken og holde på de passagerer, der er tilbage. Man forstår også godt, hvorfor andre ikke har den store interesse i at køre tog i Danmark - folk vil jo gerne køre med tog, ikke erstatningsbus.

Og så er der vel al papirarbejdet med Trafikstyrelsen, der forhindrer, at der kommer nye udbydere, nye idéer og nye kunder til jernbanen i Danmark.

I Sverige har SJ formået at vedligeholde deres ældre vogne. Det har Snälltåget stor glæde af, og de kører lokomotivtrukne tog med fine, vedligeholdte vogne til både Stockholm, skitog til Nordsverige og nattog til Berlin (udenom Danmark). Til ret så rimelige priser.

SPIES REJSER. Nu med tog.

af mpp, 13/6 2019, 23:41 (1778 dage siden) @ mikedk2100

Mon ikke vi/DSB selv har en stor del af skylden.

Hovedet på sømmet. I sidste ende handler det om hvad man vil bruge jernbanen til og hvordan man vil komme rundt. Når der bliver bygget ud i Københavns lufthavn fortæller de vidt og bredt om hvor godt det er, mens elektriske biler i nu 15 år har været lige rundt om hjørnet. Med toget er historien noget med forsinkede og overfyldte tog og missede forbindelser, der gør at det kun er de virkelige entusiaster der overvejer det. BaneDanmark har egentligt nogle meget gode historier på instagram og facebook hvis man er tognørd, men entusiasmen skinner ikke igennem. Selvom det bliver sagt at nattog er det helt nye, har Nightjet altså kun 1.6M passagerer om året – til sammenligning er der 800.000 passagerer mellem København og Aalborg i fly om året.

Jeg tror dog det ændrer sig nu hvor der er så meget fokus på det. Der skal kun være en lille del af flypassagerne der vælger toget for at det dobler eller tripler antallet af togpassagerer og mon ikke de internationale forbindelser så kommer op i gear. I øjeblikket er der mange ruter der i praksis ikke rigtigt kan køres med tog, men når først en rute er oprettet (f.x. København–Amsterdam eller København–Barcelona) skal der nok være flere der får øje på toget og en god cirkel kan blive startet. Og jo flere tog der er i de forskellige togflåder, jo lettere vil det også være at leje dem til særkørsler.

SPIES REJSER. Nu med tog.

af HLA7, 14/6 2019, 23:18 (1777 dage siden) @ mpp

Gå ind på togrejser.dk og se hvordan en rejse fra Aalborg til f.eks Firenze/Rom kan se ud. Afg Aal før 6.00 om morgenen, intet kollektivt alternativ for kunne komme med toget, med mindre man bor i AAL. Skifte i Middelfart, Flensburg, Hamburg, Munchen!. Fly til halvpris med et fly skifte prise er det halve med flyet hvis du skal have sovevogn fra Munchen.
Et dirrektebtog fra Nordjylland til Hamburg et par gange om dagen med forbindelse til DB IC net, kunne gøre det atraktivt at rejse med tog. Og så husk lige det med kufferten, den checker du ind på flyet, med tog skal du selv slæbe rundt på den/m.
Fint med tog herlig rejse form, men der skal tilbydes noget bedre end idag, og så bor vi ike alle i Hovedstaden.

SPIES REJSER. Nu med tog.

af Torben Sørensen ⌂, Ringsted, 15/6 2019, 10:21 (1777 dage siden) @ HLA7

Der skal nok først gøres noget ved prisforskellen før der for alvor sker noget - formentlig en (Co2)-afgift på flyrejser.

SPIES REJSER. Nu med tog.

af Peer Pedersen, 15/6 2019, 15:55 (1776 dage siden) @ Torben Sørensen

Dette har jeg sendt til DSB.
Jeg og familien har rejst med tog igennem Europa, både syd, øst og nord på igennem over 50 år og jeg gør det stadig.

Door 2 door rejser
Billetpriserne på jernbanebilletter fra Danmark og ud i Europa er ikke det billigste alternativ hvis du skal ud at rejse, et samarbejde imellem de statsejede selskaber, DSB og DB (Arriva) og øvrige statsejede selskaber i Europa, samt de regionale og kommunale selskaber( Privatbanerne) samt taxi selskaberne i Danmark og Udlandet ville kunne gøre det mere attraktivt at tage toget.

En jernbane billet til den samlede rejse samt det at blive hentet ved gadedøren og have sikkerhed for at kunne komme helt til hotellet i den valgte by vil helt sikkert være et valg mange vil benytte. Samarbejdet ville også kunne udvide sig til at både rejse og ophold er med i den samlede pris.

Desværre har de lokale jernbaneselskaber og lande ikke været i stand til at videreføre nattogene, da de i stor udstrækning overgik til selvkørende togsæt i stedet for vogne trukket af et lokomotiv, vi savner gennemkørende vogne, sovevogne, liggevogne og siddevogne samt måske en buffet vogn hvorfra der kan serveres forskellige lette måltider fra morgen til aften.

En rejse med tog er ikke kun en transport den kan også være en oplevelse og en aktiv ferie dag, de mange landskaber, slotte, broer og byer togene kommer forbi og igennem, fortjener en omtale der fortæller om netop deres særheder, dette kunne beskrives i et hæfte der opfordre til og gør det interessant at se ud af vognens vinduer og nyde den flotte udsigt fra toget.

Jernbaneselskaberne har i dag mulighed for at ride på klimabølgen ved at fortælle om de klimavenlige elektriske lokomotiver og togsæt. Det er rart at kunne planlægge en rejse med bevidstheden om at også jeg og familien har klimaet med i tankerne fra feriens start eller forretningsrejsen.

Langt det meste af Europa kan nås med tog inden for 24 timer, eller kan deles med ophold i diverse storbyer, således at rejsen i sig selv kan blive et af højdepunkterne i en tiltrængt ferie, eller en vellykket forretningsrejse.

Peer Pedersen

Baggersvej 43

3300 Frederiksværk

SPIES REJSER. Nu med tog.

af mpp, 15/6 2019, 17:29 (1776 dage siden) @ HLA7

Fuldstændigt enig. Det er dog værd at have med, at udbuddet af flyrejser fra Aalborg og Billund stadigt er væsentligt mindre og det kan derfor godt være dyrt og besværligt at komme til en række mindre byer i Europa som Dusseldorf, Verona, Innsbruck og lignende. I hvert fald kan det være dyrt, man skal stadig skifte fly eller også skal man alligevel kører timer i tog for at nå lufthavnen. Toget har den styrke at det kan tage passagerer med på en masse af de mellemliggende stationer, noget der netop skulle styrke områderne udenfor de store byer hvis der er de rigtige togforbindelser.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak