Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flying Scotsman (Generelt)

af ClausAmager, 13/6 2019, 17:58 (1772 dage siden)

Britisk dokumentar (1:2) fra 2018 om bemeldte damplokomotiv, i aften kl. 20, fra DR-K.

Mvh.
Claus

Avatar

Flying Scotsman

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 13/6 2019, 18:09 (1772 dage siden) @ ClausAmager

Britisk dokumentar (1:2) fra 2018 om bemeldte damplokomotiv, i aften kl. 20, fra DR-K.

Mvh.
Claus


Pokkers - du slog mig med 10 min. :-)

20:00
På eventyr med verdens mest berømte lokomotiv (1:2)
Britisk dokumentar fra 2018.

Stordampende, græsgrønt og med en fart på 160 km/t. Britiske Flying Scotsman blev bygget i 1923 og er verdens mest berømte damplokomotiv. Det har kørt over 94 år på skinnerne, har sat utallige rekorder og medvirket i film. Men i 60'erne, da dieseltog kom til, blev det dampende levn pensioneret. Hør om den 50 år lange kamp for at få det gamle tog tilbage på sporet - en kamp, som har kostet tid, svimlende summer for alle dets ejere og konkurs.

Originaltitel: The Unstoppable Flying Scotsman

--
[image]

Avatar

Flying Scotsman

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 13/6 2019, 20:53 (1772 dage siden) @ ClausAmager

Interessant udsendelse - men kan det passe, at Flying Scotsman er verdens mest kendte damplokomotiv?
Hvad med The Rocket, Der Adler, Mallard, Big Boy og Thomas the Tank?

--
[image]

Flying Scotsman

af ivar, 13/6 2019, 21:32 (1772 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hvorfor ikke? Ekvipagen har jo optrådt i både romaner og film, og har nået en ganske stort publikum i det meste af verden. Det samme kan vel næppe siges om f.eks. Adler og Rocket, der nok mere er kendt af #jernbanetosser ;-) .
Men det er der jo nok lige så mange meninger om, som der er om diverse projekter i nærværende forum.
mvh
-ivar

Flying Scotsman

af Steff, 13/6 2019, 21:48 (1772 dage siden) @ ivar

Godaften

Det kommer vel an på hvem og hvor og også i hvilken forbindelse.
The Flying Scottsman (FS) blev jo ”branded” i den grad, at alle i Storbritannien, startende i det små fra 1860´erne og til vore dage ved, hvad det er, eksprestoget fra London og til Edinburgh. Nok mest berømt reklamemæssigt via LNER (og de andre store selskaber, GWR, LMSR, SR m.v.) fantastiske og fremsynede reklamemetoder med bl.a. reklamefilm i biograferne. Og så var tiden en anden og var der noget man var stolte over i Storbritannien var det jernbanerne. Og et lokomotiv blev sendt til USA, hvor det kørte og gjorde reklame. Og når navnet var kendt i Storbritannien var det dermed også kendt af alle i Canada, Australien og New Zealand, kort sagt i hele imperiet inkl. Indien m.fl. Kort sagt er FS kendt i alle engelsktalende lande.

Altså den BREDE befolkning vidste/ved hvad det drejede sig om. Muligvis ikke hvilken type lokomotiv, da der jo har være flere, men begrebet FS var/er kendt.

Selvfølgelig havde de enkelte lande deres egne ”tog”, der måske var berømte ud over deres grænser, men nok ikke på samme måde. Jeg tror f.eks. ikke at navne som Le Capitole, Rheingold etc. var kendte i de videre kredse uden for respektive lande. Det nok mest kendte var (er) sikkert Orient-Expressen, men det først efter det blev indskrevet i kriminallitteraturen og filmet.

Herhjemme vidste ALLE hvad et lyntog var fra midten af 1930´erne og frem og nu er begrebet Intercity eller forkortelsen IC kendt af næsten alle, begrebet altså og dermed IC-3.

Så ja, jeg tror faktisk at det ikke er helt ved siden af når der postuleres at FS er verdens mest kendte tog!

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror faktisk at whisky-mærket Johnny Walker (lange John spadserervand) blev fremstillet netop for anvendelse i FS eller LMSR tilsvarende tog The Royal Scott.

--
Steffen Dresler

Flying Scotsman

af Niels, Aarhus, 13/6 2019, 22:28 (1772 dage siden) @ Steff

NB: Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror faktisk at whisky-mærket Johnny Walker (lange John spadserervand) blev fremstillet netop for anvendelse i FS eller LMSR tilsvarende tog The Royal Scott.

Hej Steffen

Det kan du værre helt sikker på ikke er korrekt!
Mærket Johnny Walker er en hel del ældre end The Flying Scotsman
Det kan du læse lidt mere om her

Venlige hilsner (og skål :-D )

Niels H.

--
Niels

Flying Scotsman

af Steff, 13/6 2019, 23:05 (1772 dage siden) @ Niels

Slàinte!:-)
Ja, det kan du jo nok have ret i, men et eller andet ”slavemærke” whisky eller Gin blev købt/anvendt af et af de store selskaber i deres Buffet-cars. Men åbenbart ikke Johnny!
Det kan være at andre ved det, men i alt fald tak for bemærkningen, så kan den udelukkes.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler (prefers G&T, ends normally with D&T:-( )

--
Steffen Dresler

Flying Scotsman

af Niels, Aarhus, 14/6 2019, 10:35 (1772 dage siden) @ Steff

Hej igen Steffen

Nu pirrede du min nysgerrighed angående whisky og The Flying Scotsman, og jeg har brugt lidt tid på nettet for at prøve at finde ud af, om der er noget om sagen.
Jeg har ikke kunnet finde noget om et whiskymærke, der specielt blev fremstillet til eller solgt i togets bar, men jeg har fundet frem til, at Destilleriet Beinndubh i byen Kingussie - som ligger rigtig smukt ved River Spey - i forbindelse med at lokomotivet The Flying Scotsman kom til National Railway Museum i samarbejde med muset lavede en speciel "limited edition", som hedder The Flying Scotsman.
Køber man denne whisky, støtter man samtidig museets arbejde med restaurering og drift af A1 4472, så hermed er der endnu en undskyldning for at nyde "a wee dram":-D .

Med venlige whisky hilsner

Niels H.

--
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak