Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt materiel på Kystbanen (Generelt)

af Fwronah, 17/6 2019, 13:47 (1774 dage siden)

Hej alle

Jeg sidder i øjeblikket med et gruppeprojekt på studiet omhandlende anskaffelse af nye tog til Kystbanen. Jeg ved, at der lige nu er forskellige tanker omkring Kystbanens fremtid, eksempelvis om strækningen skal omdannes til S-tog. Skal der ske en fuldstændig konvertering til S-togsdrift, skal banen naturligvis trafikeres af de nuværende S-tog og/eller fremtidige S-tog.
Alternativt kan man forestille sig en løsning, hvor infrastrukturen bibeholdes, mens man udfører en slags "S-togslignende drift", eller at man bibeholder regionaltogsmateriel.

Derfor vil jeg høre jer om følgende idéer:
- Hvilke togtyper kunne være anvendelige for en trafik, som den man ser på Kystbanen?
- Hvad ser i af fordele og ulemper ved S-tog på Kystbanen vs. S-togslignende drift eller regionaltogsdrift?

Tænk gerne producenter og togtyper, som figurerer på markedet, ind i overvejelserne :-)

På forhånd tak!

låst
2789 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af tgpsen, 17/6 2019, 14:03 (1774 dage siden) @ Fwronah

Hej alle

Jeg sidder i øjeblikket med et gruppeprojekt på studiet omhandlende anskaffelse af nye tog til Kystbanen. Jeg ved, at der lige nu er forskellige tanker omkring Kystbanens fremtid, eksempelvis om strækningen skal omdannes til S-tog. Skal der ske en fuldstændig konvertering til S-togsdrift, skal banen naturligvis trafikeres af de nuværende S-tog og/eller fremtidige S-tog.
Alternativt kan man forestille sig en løsning, hvor infrastrukturen bibeholdes, mens man udfører en slags "S-togslignende drift", eller at man bibeholder regionaltogsmateriel.

Derfor vil jeg høre jer om følgende idéer:
- Hvilke togtyper kunne være anvendelige for en trafik, som den man ser på Kystbanen?
- Hvad ser i af fordele og ulemper ved S-tog på Kystbanen vs. S-togslignende drift eller regionaltogsdrift?

Tænk gerne producenter og togtyper, som figurerer på markedet, ind i overvejelserne :-)

På forhånd tak!

Nu skal vi have ny regering, incl. en ny og uerfaren trafikminister. Han skal selvfølgelig overbevises om S-togsdrifts fortræffeligheder, efter en omhyggelig diskussion på jernbanen.dk.

Hvis København skal være hovedstad for Sydskandinavien skal der køre direkte tog til/fra Helsingborg, Nordskåne og Halland til København H over en fast Helsingør - Helsingborg forbindelse. Det betyder nej til S-tog på Kystbanen, den skal holdes åben for de regionaltog der i øvrigt befarer Øresundstogsystemet. Ellers visner København, og Vestdanmark får en pseudo-hovedstad i trekantområdet Kolding/Fredericia/Vejle.

låst
2417 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Pylorus, 18/6 2019, 09:21 (1773 dage siden) @ tgpsen

Hej alle

Jeg sidder i øjeblikket med et gruppeprojekt på studiet omhandlende anskaffelse af nye tog til Kystbanen. Jeg ved, at der lige nu er forskellige tanker omkring Kystbanens fremtid, eksempelvis om strækningen skal omdannes til S-tog. Skal der ske en fuldstændig konvertering til S-togsdrift, skal banen naturligvis trafikeres af de nuværende S-tog og/eller fremtidige S-tog.
Alternativt kan man forestille sig en løsning, hvor infrastrukturen bibeholdes, mens man udfører en slags "S-togslignende drift", eller at man bibeholder regionaltogsmateriel.

Derfor vil jeg høre jer om følgende idéer:
- Hvilke togtyper kunne være anvendelige for en trafik, som den man ser på Kystbanen?
- Hvad ser i af fordele og ulemper ved S-tog på Kystbanen vs. S-togslignende drift eller regionaltogsdrift?

Tænk gerne producenter og togtyper, som figurerer på markedet, ind i overvejelserne :-)

På forhånd tak!


Nu skal vi have ny regering, incl. en ny og uerfaren trafikminister. Han skal selvfølgelig overbevises om S-togsdrifts fortræffeligheder, efter en omhyggelig diskussion på jernbanen.dk.

Hvis København skal være hovedstad for Sydskandinavien skal der køre direkte tog til/fra Helsingborg, Nordskåne og Halland til København H over en fast Helsingør - Helsingborg forbindelse. Det betyder nej til S-tog på Kystbanen, den skal holdes åben for de regionaltog der i øvrigt befarer Øresundstogsystemet. Ellers visner København, og Vestdanmark får en pseudo-hovedstad i trekantområdet Kolding/Fredericia/Vejle.

Det skal København så ikke være!
Der er ikke passagerunderlag til dette og hvad skulle formålet være at gøre København til "hovedstad" i Sydskandinavien?
Måske kan kulturtilbud tiltrække nogle turister - men næppe nok til at retfærdigøre en HH-forbindelse og tog direkte til København.

Der kommer givet flere godstoge fremover. Skal svenskerne ikke køre dem til Trelleborg og sejle dem til Tyskland - skal de via en HH-forbindelsen og UDENOM København.
Så vi skal have løst de fremtidige trafikale udfordringer med flere indbyggere i specielt København (ca. 1.000 nye borgere pr måned) og behov for flere forbindelser med S-tog / Metro / Busser.

låst
2066 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af tgpsen, 18/6 2019, 11:39 (1773 dage siden) @ Pylorus

Hvis København skal være hovedstad for Sydskandinavien skal der køre direkte tog til/fra Helsingborg, Nordskåne og Halland til København H over en fast Helsingør - Helsingborg forbindelse. Det betyder nej til S-tog på Kystbanen, den skal holdes åben for de regionaltog der i øvrigt befarer Øresundstogsystemet. Ellers visner København, og Vestdanmark får en pseudo-hovedstad i trekantområdet Kolding/Fredericia/Vejle.


Det skal København så ikke være!

I så fald bliver København hovedstad for Østdanmark og ikke andet.

Der er ikke passagerunderlag til dette og hvad skulle formålet være at gøre København til "hovedstad" i Sydskandinavien?
Måske kan kulturtilbud tiltrække nogle turister - men næppe nok til at retfærdigøre en HH-forbindelse og tog direkte til København.

Fra tråden om S-tog til Helsingør:
'Altså årligt passagerantal København - Helsingborg vil blive
1.261.762

dvs. 3457 passagerer om dagen
'


Der kommer givet flere godstoge fremover. Skal svenskerne ikke køre dem til Trelleborg og sejle dem til Tyskland - skal de via en HH-forbindelsen og UDENOM København.

For min skyld gerne. Med passagertog på samme Ring 6.

låst
1982 visninger
Avatar

Nyt materiel på Kystbanen

af mss ⌂, 20/6 2019, 08:25 (1771 dage siden) @ tgpsen

Der er du ikke helt med "på noderne".
Nyere erkendelser gør at vi kan forvente at Øresunds- og Kystbanen adskilles fuldstændigt. Øresundsdriften har været en katastrofe for rettidigheden på Kystbanen, så i fremtiden ender regionaltog fra Sverige på København H hhv. Østerport.
Kystbanen bliver således en helt almindelig regionaltogsstrækning igen og omdannelse til en S-togslignende drift er nærliggende.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

låst
1785 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af tgpsen, 20/6 2019, 13:06 (1771 dage siden) @ mss

Der er du ikke helt med "på noderne".

Det må være noderne til den melodi DSB gaslighter trafikministre med.

Nyere erkendelser gør at vi kan forvente at Øresunds- og Kystbanen adskilles fuldstændigt. Øresundsdriften har været en katastrofe for rettidigheden på Kystbanen, så i fremtiden ender regionaltog fra Sverige på København H hhv. Østerport.

Hvor stor en del af de forsinket ankommende tog til CPH Kastrup er afgået forsinkede fra Sverige?

Kystbanen bliver således en helt almindelig regionaltogsstrækning igen og omdannelse til en S-togslignende drift er nærliggende.

Tillykke DSB. Med jeres blokering af en HH-forbindelse har I sikret Københavns fremtidige irrelevans.

låst
1689 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af andersj, Aalborg, 17/6 2019, 14:55 (1774 dage siden) @ Fwronah

Dobbeltdækkertogsæt:
-Siemens Desiro HC (se bl.a. Rhein Ruhr Express hvor disse tog pt. indsættes på passagertunge strækninger)
-Stadler KISS
-Bombardier Twindexx "togsæt" eller styrevognstog
-Bombardier Omneo

Ulemperne ved dobbeltdækkere er de relativt få døre.

"Normale" togsæt:
-Siemens Mireo
-Stadler Flirt 3 / XL (Er bl.a. bestilt i S-tog's version til Hannover med 3 døre pr. vogn)
-Bombardier Talent 3
-CAF Civity (kører bl.a. som pendlertog i Holland)
-Alstom Coradia (kører bl.a. som Pågatåg i Skåne)

Ulemperne ved normale togsæt er selvfølgelig at de har plads til færre passagerer pr. meter, hvilket kan blive en udfordring ved korte perroner. Problemet kan også afhjælpes ved højere frekvens.

--
Mvh Anders

låst
2297 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 18/6 2019, 09:22 (1773 dage siden) @ andersj

Dobbeltdækkertogsæt:
-S
Ulemperne ved dobbeltdækkere er de relativt få døre.

På et tidspunkt var jeg ret vild med ideen om TWINDEXX Vario togsæt på Sjælland. Tager man udgangspunkt i dem, der kører på Netz Mitte hos NAH (de grønne) er nogle hovedtal:
Længde 105,5 meter
Siddepladser: 350 (heraf 35 på 1.klasse).
Klapsæder: 47 stk
Cykelpladser: 18 stk
kørestole: 2 stk
Antal døre: 16 stk
Antal "baner": 20 stk
Mellemvognene er med høj indstigning og 1.860 mm brede døre, således at tre personer kan gå ind/ud samtidig - en dør i en mellemvogn har således tre "baner" (på engelsk bruges "lanes" men jeg mangler lidt et egnet dansk ord)
Antal siddepladser pr "bane": 17,5 stk


For en ET gælder:
længde: 78,9 meter
Siddepladser: 196 stk (heraf 20 på 1. klasse)
Cykelpladser: Har set tallet 6 nævnt
Kørestole: Har set tallet 1 nævnt
Antal døre: 4 stk
Antal "baner": 8 stk
Antal siddepladser pr "bane": 24,5 stk


Ulemperne ved normale togsæt er selvfølgelig at de har plads til færre passagerer pr. meter, hvilket kan blive en udfordring ved korte perroner. Problemet kan også afhjælpes ved højere frekvens.

Men højere frekvens koster penge - og normalt flere penge, end at købe dobbeltdækkere, selv om dobbeltdækkere er dyrere pr siddeplads end enkeltdækkere...

Acceleration for el-tog er ofte elektronisk bremset. Hurtigste acceleration i TWINDEXX Vario er 1,6 m/s2 (uden mellemvogne) og 1,4 m/s2 - disse er normalt neddroslet til omkring 0,8-1,0 m/s2 for at skåne sporet (og energiforbruget), da der er tilfælde hvor skinnebefæstigelsen har løsnet sig, når der lægges fra land...

Så i forhold til den utrolig lange diskussion om S-tog til Helsingør, så er S-tog sådan set bare en markedsføringsting for en driftform. Togmaterielmæssigt kan et moderne S-tog ikke noget, som et moderne Regionaltog ikke kan.

/Lasse

låst
2098 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Rail, 18/6 2019, 10:26 (1773 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Så i forhold til den utrolig lange diskussion om S-tog til Helsingør, så er S-tog sådan set bare en markedsføringsting for en driftform. Togmaterielmæssigt kan et moderne S-tog ikke noget, som et moderne Regionaltog ikke kan.

Hvilken togtype på markedet kan da præstere det samme som de københavnske s-tog kan i dag ?

låst
2038 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 18/6 2019, 11:52 (1773 dage siden) @ Rail

Hvilken togtype på markedet kan da præstere det samme som de københavnske s-tog kan i dag ?

Hvilke togtyper har samme komponenter som de københavnske S-tog? Man kan få en TWINDEXX Vario eller et ZEFIRO højhastighedstog til at kunne det samme som et MOVIA metrotog. Det er teknikken, der for en stor del er identisk uanset hvilket togsegment du vil have tog til. Op til 90% af materialerne. Vognkasse og lokale ønsker (interiør) udgør de sidste 10% forskel.
- og så kalder man det jo gerne noget andet.

Men at sige, at S-togenes tekniske egenskaber er argumentet for at omdanne Kystbanen til S-bane, er dybest set forkert. Så kan der være andre fordele eller ulemper. Men togmateriellets tekniske egenskaber er ikke afgørende for hvilket system, man vil have.

/Lasse

låst
2023 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Rail, 18/6 2019, 14:27 (1773 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hvilken togtype på markedet kan da præstere det samme som de københavnske s-tog kan i dag ?


Hvilke togtyper har samme komponenter som de københavnske S-tog? Man kan få en TWINDEXX Vario eller et ZEFIRO højhastighedstog til at kunne det samme som et MOVIA metrotog. Det er teknikken, der for en stor del er identisk uanset hvilket togsegment du vil have tog til. Op til 90% af materialerne. Vognkasse og lokale ønsker (interiør) udgør de sidste 10% forskel.
- og så kalder man det jo gerne noget andet.

Men at sige, at S-togenes tekniske egenskaber er argumentet for at omdanne Kystbanen til S-bane, er dybest set forkert. Så kan der være andre fordele eller ulemper. Men togmateriellets tekniske egenskaber er ikke afgørende for hvilket system, man vil have.

Men det er da interessant at de nuværende tog er den nuværende markedsstandard overlegen ?

Det er jo derfor snakken om s-tog har fået så meget vind i sejlende, fordi de kan præstere en så god køretid. Men hvis du kan pege på andet tog der kan komme lige så hurtigt til Helsingør som de Københavnske s-tog, så siger du bare til!

låst
1915 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af kme, 18/6 2019, 14:37 (1773 dage siden) @ Rail

Det er jo derfor snakken om s-tog har fået så meget vind i sejlende, fordi de kan præstere en så god køretid. Men hvis du kan pege på andet tog der kan komme lige så hurtigt til Helsingør som de Københavnske s-tog, så siger du bare til!

Måske du skulle læse hvad Lasse skriver en gang til. 160 km/t tog i stedet for S-togets 120 km/t og at det er nødvendigt at begrænse moderne togs acceleration for ikke at flå skinnerne op. Hvordan i alverden skulle de nuværende S-tog være hurtigere? Bruge ormehuller?

låst
1893 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Rail, 18/6 2019, 14:59 (1773 dage siden) @ kme

Det er jo derfor snakken om s-tog har fået så meget vind i sejlende, fordi de kan præstere en så god køretid. Men hvis du kan pege på andet tog der kan komme lige så hurtigt til Helsingør som de Københavnske s-tog, så siger du bare til!


Måske du skulle læse hvad Lasse skriver en gang til. 160 km/t tog i stedet for S-togets 120 km/t og at det er nødvendigt at begrænse moderne togs acceleration for ikke at flå skinnerne op. Hvordan i alverden skulle de nuværende S-tog være hurtigere? Bruge ormehuller?

Men hvad skal du bruge 160 til hvis du kun må køre 120?

Men meget sigende at en "moderne" tog flår skinnerne op ved sammen acceleration som de københavnske s-tog bruger hver eneste dag...

låst
1901 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af kme, 18/6 2019, 15:08 (1773 dage siden) @ Rail

Men meget sigende at en "moderne" tog flår skinnerne op ved sammen acceleration som de københavnske s-tog bruger hver eneste dag...

Nu skal du igen læse hvad der står, ikke hvad du tror der står. Moderne togs acceleration begrænses ned til S-togs niveau for ikke at skade skinnerne. S-togene er for bovlamme til det.

Det er meget svært at se noget godt i de 20 år gamle S-tog, bortset fra de er afskrevet.

låst
1855 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Rail, 18/6 2019, 15:30 (1773 dage siden) @ kme

Men meget sigende at en "moderne" tog flår skinnerne op ved sammen acceleration som de københavnske s-tog bruger hver eneste dag...

Nu skal du igen læse hvad der står, ikke hvad du tror der står. Moderne togs acceleration begrænses ned til S-togs niveau for ikke at skade skinnerne. S-togene er for bovlamme til det.

Lasse skriver at regionaltog accelerere med 1,0 m/s^2, Litra SA har 1,3 m/s^2 ?

Jeg har endnu tilgode at se en køretidsberegning der understøtter din påstand omkring bovlamhed, alle det jeg har set viser at S-tog er hurtigst.

låst
1877 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af kme, 18/6 2019, 15:39 (1773 dage siden) @ Rail

Lasse skriver at regionaltog accelerere med 1,0 m/s^2, Litra SA har 1,3 m/s^2 ?

Det er decideret citatfusk. Lasse T-P skrev ordret i denne tråd:

Acceleration for el-tog er ofte elektronisk bremset. Hurtigste acceleration i TWINDEXX Vario er 1,6 m/s2 (uden mellemvogne) og 1,4 m/s2 - disse er normalt neddroslet til omkring 0,8-1,0 m/s2 for at skåne sporet (og energiforbruget), da der er tilfælde hvor skinnebefæstigelsen har løsnet sig, når der lægges fra land...

låst
1886 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Rail, 18/6 2019, 16:02 (1773 dage siden) @ kme

Lasse skriver at regionaltog accelerere med 1,0 m/s^2, Litra SA har 1,3 m/s^2 ?


Det er decideret citatfusk. Lasse T-P skrev ordret i denne tråd:

Acceleration for el-tog er ofte elektronisk bremset. Hurtigste acceleration i TWINDEXX Vario er 1,6 m/s2 (uden mellemvogne) og 1,4 m/s2 - disse er normalt neddroslet til omkring 0,8-1,0 m/s2 for at skåne sporet (og energiforbruget), da der er tilfælde hvor skinnebefæstigelsen har løsnet sig, når der lægges fra land...

Men det gør vel stadigt at regionaltog har 1,0 og S-tog har 1,3 ?

Jeg mangler stadigt at se et tog der kan gennemfører en køreplan lige så hurtigt som de nuværende s-tog på kystbanen.

låst
1888 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 18/6 2019, 18:25 (1772 dage siden) @ Rail


Jeg mangler stadigt at se et tog der kan gennemfører en køreplan lige så hurtigt som de nuværende s-tog på kystbanen.

Jeg har faktisk tidligere lavet køreplaner, der kan byde på større rejsetidsbesparelser end dem der lægges op til med S-tog. Men det er sådan set lige meget her.

Tillad mig at pensle det lidt mere ud: Det er IKKE et problem at lave en køreplan for et Regionaltog eller et S-tog, hvor de tekniske køreegenskaber matcher - eller er bedre - end de nuværende S-tog. Både i forhold til acceleration, tophastighed, stationsophold mm. Om jeg laver køreplanen på baggrund af Bombardiers TALENT 3, OMNEO, AVENTRA, TWINDEXX Vario, MOVIA, ZEFIRO eller sågar Bombardiers FLEXITY sporvogne, er ligegyldigt. Alle tog kan bringes til at have de ønskede tekniske egenskaber. Hvis du har råd, for hvis der ikke er andre end Danmark, der vil have sådan noget, bliver det dyrt. Se iøvrigt flere tyske "S-baner", hvor det ikke lige helt er "traditionelle S-tog" der kører.

Togenes egenskaber er ikke bundet af, om de kører på S-banen eller Fjernbanen. Tilsvarende kan man sagtens lave tog til S-banen med meget høj komfort, hvis det er dét man vil.

Diskussionen om S-tog eller ej på Kystbanen, bør derfor reelt handle mere om, hvor de rejsende skal hen, og om det er smartest at man får kortere rejsetider til Nordhavn og Vesterport, end til Østerport, Nørreport og København H.
Dernæst er det vigtigt for materieludnyttelse (og dermed økonomi) også at se på, hvor togene skal hen "efter" Kh. Giver det eksempelvis mening at fortsætte til Roskilde (passagerstrømmen Kh-Trekroner om morgenen kan måske retfærdiggøre store togstammer fra Helsingør), eller skal man lave vendespor i Glostrup (fjern) eller noget helt andet.

Men diskussionen om S-tog til Helsingør bør ikke handle om togmateriellets egenskaber, og påstanden om at kun S-tog kan nedbringe rejsetiden, er forkert. Til gengæld er det korrekt, at af de tog, man har nu, er det S-tog, der ville være hurtigst. Men det ville det være i mange sammenhænge, ganske simpelt, fordi man nu engang har de tog, som man har.

/Lasse

låst
1953 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af mikedk2100, 18/6 2019, 15:10 (1773 dage siden) @ Rail

Det er jo derfor snakken om s-tog har fået så meget vind i sejlende, fordi de kan præstere en så god køretid. Men hvis du kan pege på andet tog der kan komme lige så hurtigt til Helsingør som de Københavnske s-tog, så siger du bare til!


Måske du skulle læse hvad Lasse skriver en gang til. 160 km/t tog i stedet for S-togets 120 km/t og at det er nødvendigt at begrænse moderne togs acceleration for ikke at flå skinnerne op. Hvordan i alverden skulle de nuværende S-tog være hurtigere? Bruge ormehuller?


Men hvad skal du bruge 160 til hvis du kun må køre 120?

Tja, på Kystbanen har der jo i snart 20 år kørt litra ET, der kan køre 180 km/t - selvom man kun må køre 120 km/t på Kystbanen.

Jeg ved så godt, at toget på andre strækninger, får lov at give den lidt mere gas...

låst
1886 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Frank Poulsen, 18/6 2019, 12:24 (1773 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det synes jeg er fantastisk læsning, og i mine øjne burde det stoppe alt debatten om at skifte regionaltogsstrækninger ud med s-togs strækninger. Det handlere mere om hvilke togsæt der kører der. Og de mange milliarder kan bruges bedre i den offentlige trafik end at ombygge

låst
1950 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af mpp, 18/6 2019, 13:14 (1773 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Twindexx Vario kan køre 160km/t, ikke sandt? Ville der være mulighed for at få dem til at køre hurtige?

Derudover, hvad forskel gør det at man har højere perroner i Tyskland end i Danmark. Min fornemmelse er, at man i Danmark har valgt de lavere døre da perronerne er lavere, mens det i Tyskland giver mere mening med de høje døre da man så har højere kapacitet (bortset fra styrevognene der har lav indstigning). Ville man uden problemer kunne bruge vogne med høj indstigning på danske perroner?

låst
1887 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Peter Christensen, 18/6 2019, 13:33 (1773 dage siden) @ mpp

Twindexx Vario kan køre 160km/t, ikke sandt? Ville der være mulighed for at få dem til at køre hurtige?

Hvorfor skulle den kører hurtigere?
160 km/t er ganske fint til regionaltrafik (læs: korte afstande mellem stationer og mange stop).

låst
1885 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af mpp, 18/6 2019, 13:58 (1773 dage siden) @ Peter Christensen

Primært er jeg bare nysgerrig. Men afhængigt af hvor man kører dem videre syd/vest for København kan der være en fordel ved at have nogle tog der kan køre hurtigere, f.x. på den nye bane og sydpå hvor de kan komme op i fart.

låst
1915 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Peter Christensen, 18/6 2019, 14:54 (1773 dage siden) @ mpp

Jo mere fart du vil have, jo mere energi skal du betale for.
Dernæst er der de berømmelige TSI-regler, som også sætter nogle grænser (og har betydning for prisen).
Ergo, du kan da bare købe et super-duper-tog til 320 km/t.
Det bliver dyrt....dels i indkøb, dels med energiforbrug.
Desuden er få døre i vognkassen og de er ofte relativt smalle. Dermed tager passagerudvekslingen laaaaaaaaaaaang tid.
Endelig, så går der ganske land tid fra lokomotivføreren sætter dørlukningen igang og indtil hjulene faktisk bevæger sig.
Bundlinjen bliver at du bruger en frygtelig bunke penge på et tog, som ikke nødvendigvis giver nogle markant kortere rejsetider.
Derfor:
160 km/t og masser af brede døre i vognkassen.
Så får du toget relativt billigt og du skal ikke holde så længe ved stationerne.

låst
1897 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Jens Hansen, 19/6 2019, 07:00 (1772 dage siden) @ Peter Christensen

Regionaltog, 160 km/t?

Strider det ikke imod de planer som den førende danske ekspert udi jernbaner, DSB, har med deres "Fremtidens tog"?

JH

låst
1835 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af krabsen, 19/6 2019, 08:18 (1772 dage siden) @ Jens Hansen

Regionaltog, 160 km/t?

Strider det ikke imod de planer som den førende danske ekspert udi jernbaner, DSB, har med deres "Fremtidens tog"?


Det har du helt misforstået!

Den eneste viden om og forstand på jernbaner i almindelighed og DSB i særdeleshed findes tydeligvis blandt deltagere her i forum'et.

Faktisk er der flere, der hver for sig besidder den bedste og eneste reelle viden om, hvordan tingene bør gøres.
..det spøjse er, at lægger man summen af disse '100%' videnbaser sammen, så bliver den samlede sum negativ.. :-P

låst
1845 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Carsten, 19/6 2019, 09:52 (1772 dage siden) @ krabsen

:-D

låst
1806 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Pylorus, 19/6 2019, 14:52 (1772 dage siden) @ krabsen

Regionaltog, 160 km/t?

Strider det ikke imod de planer som den førende danske ekspert udi jernbaner, DSB, har med deres "Fremtidens tog"?

Det har du helt misforstået!

Den eneste viden om og forstand på jernbaner i almindelighed og DSB i særdeleshed findes tydeligvis blandt deltagere her i forum'et.

Faktisk er der flere, der hver for sig besidder den bedste og eneste reelle viden om, hvordan tingene bør gøres.
..det spøjse er, at lægger man summen af disse '100%' videnbaser sammen, så bliver den samlede sum negativ.. :-P

Nu har vi i dette land jo også gode erfaringer med indkøb af tog (IC4 / IC2 / Dobbeltdækkervogne - som vi lejede for så at betale en formue efterfølgende) og planlægning af sporarbejder m.v. En fremsynet jernbanemand ville have sørget for at den nye Ringstedbane var foreberedt til 300 km/h f.eks.!

Så måske - selvom ikke alle er lige så begavet som du? - indput fra andre måske kan skaffe lidt afklaring / bedre vilkår fremadrettet.
Men nogle mener de ved bedre end os andre som blot må "nøjes" med at forsøge at finde en tog som kører!

låst
1791 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af krabsen, 20/6 2019, 08:31 (1771 dage siden) @ Pylorus

Det har du helt misforstået!

Den eneste viden om og forstand på jernbaner i almindelighed og DSB i særdeleshed findes tydeligvis blandt deltagere her i forum'et.

Faktisk er der flere, der hver for sig besidder den bedste og eneste reelle viden om, hvordan tingene bør gøres.
..det spøjse er, at lægger man summen af disse '100%' videnbaser sammen, så bliver den samlede sum negativ.. :-P


Nu har vi i dette land jo også gode erfaringer med indkøb af tog (IC4 / IC2 / Dobbeltdækkervogne - som vi lejede for så at betale en formue efterfølgende) og planlægning af sporarbejder m.v. En fremsynet jernbanemand ville have sørget for at den nye Ringstedbane var foreberedt til 300 km/h f.eks.!

Så måske - selvom ikke alle er lige så begavet som du? - indput fra andre måske kan skaffe lidt afklaring / bedre vilkår fremadrettet.
Men nogle mener de ved bedre end os andre som blot må "nøjes" med at forsøge at finde en tog som kører!


Jeg har ikke på noget tidspunkt påstået at være hverken mere eller mindre begavet end andre, så hvor den kommer fra ved jeg ikke? Lyder mest som en overspringshandling.

Ligeså har jeg ikke på noget tidspunkt påstået at vide bedre end de professionelle, hvordan de skal varetage deres opgaver. Det opfatter jeg til gengæld som en begavet indstilling. :-P :-P :-P

låst
1794 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Pylorus, 20/6 2019, 11:12 (1771 dage siden) @ krabsen

Det har du helt misforstået!

Den eneste viden om og forstand på jernbaner i almindelighed og DSB i særdeleshed findes tydeligvis blandt deltagere her i forum'et.

Faktisk er der flere, der hver for sig besidder den bedste og eneste reelle viden om, hvordan tingene bør gøres.
..det spøjse er, at lægger man summen af disse '100%' videnbaser sammen, så bliver den samlede sum negativ.. :-P


Nu har vi i dette land jo også gode erfaringer med indkøb af tog (IC4 / IC2 / Dobbeltdækkervogne - som vi lejede for så at betale en formue efterfølgende) og planlægning af sporarbejder m.v. En fremsynet jernbanemand ville have sørget for at den nye Ringstedbane var foreberedt til 300 km/h f.eks.!

Så måske - selvom ikke alle er lige så begavet som du? - indput fra andre måske kan skaffe lidt afklaring / bedre vilkår fremadrettet.
Men nogle mener de ved bedre end os andre som blot må "nøjes" med at forsøge at finde en tog som kører!

Jeg har ikke på noget tidspunkt påstået at være hverken mere eller mindre begavet end andre, så hvor den kommer fra ved jeg ikke? Lyder mest som en overspringshandling.

Ligeså har jeg ikke på noget tidspunkt påstået at vide bedre end de professionelle, hvordan de skal varetage deres opgaver. Det opfatter jeg til gengæld som en begavet indstilling. :-P :-P :-P

Så du mener ikke længere at "Den eneste viden om og forstand på jernbaner i almindelighed og DSB i særdeleshed findes tydeligvis blandt deltagere her i forum'et"?
I så fald er det taget i efterretning.:-)

låst
1724 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af krabsen, 20/6 2019, 12:59 (1771 dage siden) @ Pylorus

Jeg har ikke på noget tidspunkt påstået at være hverken mere eller mindre begavet end andre, så hvor den kommer fra ved jeg ikke? Lyder mest som en overspringshandling.

Ligeså har jeg ikke på noget tidspunkt påstået at vide bedre end de professionelle, hvordan de skal varetage deres opgaver. Det opfatter jeg til gengæld som en begavet indstilling. :-P :-P :-P


Så du mener ikke længere at "Den eneste viden om og forstand på jernbaner i almindelighed og DSB i særdeleshed findes tydeligvis blandt deltagere her i forum'et"?
I så fald er det taget i efterretning.:-)


Hvor har jeg skrevet, at dén viden om jernbaner ligger hos mig? Du er klar over at der er flere deltagere i trådene?

Så der var den igen: Pådutte andre holdninger, som de hverken har eller har givet udtryk for - og herefter kritisere de holdninger.
Jeg troede at en medicinsk uddannet havde et minimum af sprogforståelse, men har åbenbart taget fejl. :-(
Det er taget til efterretning..

låst
1710 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Pylorus, 20/6 2019, 13:25 (1771 dage siden) @ krabsen

Jeg har ikke på noget tidspunkt påstået at være hverken mere eller mindre begavet end andre, så hvor den kommer fra ved jeg ikke? Lyder mest som en overspringshandling.

Ligeså har jeg ikke på noget tidspunkt påstået at vide bedre end de professionelle, hvordan de skal varetage deres opgaver. Det opfatter jeg til gengæld som en begavet indstilling. :-P :-P :-P


Så du mener ikke længere at "Den eneste viden om og forstand på jernbaner i almindelighed og DSB i særdeleshed findes tydeligvis blandt deltagere her i forum'et"?
I så fald er det taget i efterretning.:-)

Hvor har jeg skrevet, at dén viden om jernbaner ligger hos mig? Du er klar over at der er flere deltagere i trådene?

Så der var den igen: Pådutte andre holdninger, som de hverken har eller har givet udtryk for - og herefter kritisere de holdninger.
Jeg troede at en medicinsk uddannet havde et minimum af sprogforståelse, men har åbenbart taget fejl. :-(
Det er taget til efterretning..

Jeg vil anbefale dig at se hvad en vis krabsen skrev onsdag d. 19. juni 2019: kl. 08:18: i svar til Jens Hansen!

låst
1673 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Frank Poulsen, 20/6 2019, 13:38 (1771 dage siden) @ Pylorus

Jeg har ikke på noget tidspunkt påstået at være hverken mere eller mindre begavet end andre, så hvor den kommer fra ved jeg ikke? Lyder mest som en overspringshandling.

Ligeså har jeg ikke på noget tidspunkt påstået at vide bedre end de professionelle, hvordan de skal varetage deres opgaver. Det opfatter jeg til gengæld som en begavet indstilling. :-P :-P :-P


Så du mener ikke længere at "Den eneste viden om og forstand på jernbaner i almindelighed og DSB i særdeleshed findes tydeligvis blandt deltagere her i forum'et"?
I så fald er det taget i efterretning.:-)

Hvor har jeg skrevet, at dén viden om jernbaner ligger hos mig? Du er klar over at der er flere deltagere i trådene?

Så der var den igen: Pådutte andre holdninger, som de hverken har eller har givet udtryk for - og herefter kritisere de holdninger.
Jeg troede at en medicinsk uddannet havde et minimum af sprogforståelse, men har åbenbart taget fejl. :-(
Det er taget til efterretning..


Jeg vil anbefale dig at se hvad en vis krabsen skrev onsdag d. 19. juni 2019: kl. 08:18: i svar til Jens Hansen!

Ja jeg tolker det indlæg du refererer til som ironi... Der er mange herinde i tråden der tror de ved alting efterfulgt af en smiley... Det tolker jeg ironisk klart og tydeligt, endda efterfulgt af en smiley!

Og som Krabsen selv skriver i det du her svarer på, der er mange i tråden han skriver ikke "jeg"... Så selvom det ikke var ment som ironi (som jeg tolker det), så skriver han stadig ikke sig selv.

låst
1666 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Pylorus, 20/6 2019, 14:00 (1771 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg har ikke på noget tidspunkt påstået at være hverken mere eller mindre begavet end andre, så hvor den kommer fra ved jeg ikke? Lyder mest som en overspringshandling.

Ligeså har jeg ikke på noget tidspunkt påstået at vide bedre end de professionelle, hvordan de skal varetage deres opgaver. Det opfatter jeg til gengæld som en begavet indstilling. :-P :-P :-P


Så du mener ikke længere at "Den eneste viden om og forstand på jernbaner i almindelighed og DSB i særdeleshed findes tydeligvis blandt deltagere her i forum'et"?
I så fald er det taget i efterretning.:-)

Hvor har jeg skrevet, at dén viden om jernbaner ligger hos mig? Du er klar over at der er flere deltagere i trådene?

Så der var den igen: Pådutte andre holdninger, som de hverken har eller har givet udtryk for - og herefter kritisere de holdninger.
Jeg troede at en medicinsk uddannet havde et minimum af sprogforståelse, men har åbenbart taget fejl. :-(
Det er taget til efterretning..


Jeg vil anbefale dig at se hvad en vis krabsen skrev onsdag d. 19. juni 2019: kl. 08:18: i svar til Jens Hansen!


Ja jeg tolker det indlæg du refererer til som ironi... Der er mange herinde i tråden der tror de ved alting efterfulgt af en smiley... Det tolker jeg ironisk klart og tydeligt, endda efterfulgt af en smiley!

Og som Krabsen selv skriver i det du her svarer på, der er mange i tråden han skriver ikke "jeg"... Så selvom det ikke var ment som ironi (som jeg tolker det), så skriver han stadig ikke sig selv.

Godt forsøgt - men hans smiley kommer først i næste afsnit.
Den bliver lidt svær at redde.
Og henvise til der er flere "tråde" når man selv har skrevet teksten.

låst
1787 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af krabsen, 20/6 2019, 14:52 (1771 dage siden) @ Pylorus

Jeg har ikke på noget tidspunkt påstået at være hverken mere eller mindre begavet end andre, så hvor den kommer fra ved jeg ikke? Lyder mest som en overspringshandling.

Ligeså har jeg ikke på noget tidspunkt påstået at vide bedre end de professionelle, hvordan de skal varetage deres opgaver. Det opfatter jeg til gengæld som en begavet indstilling. :-P :-P :-P


Så du mener ikke længere at "Den eneste viden om og forstand på jernbaner i almindelighed og DSB i særdeleshed findes tydeligvis blandt deltagere her i forum'et"?
I så fald er det taget i efterretning.:-)

Hvor har jeg skrevet, at dén viden om jernbaner ligger hos mig? Du er klar over at der er flere deltagere i trådene?

Så der var den igen: Pådutte andre holdninger, som de hverken har eller har givet udtryk for - og herefter kritisere de holdninger.
Jeg troede at en medicinsk uddannet havde et minimum af sprogforståelse, men har åbenbart taget fejl. :-(
Det er taget til efterretning..


Jeg vil anbefale dig at se hvad en vis krabsen skrev onsdag d. 19. juni 2019: kl. 08:18: i svar til Jens Hansen!


Ja jeg tolker det indlæg du refererer til som ironi... Der er mange herinde i tråden der tror de ved alting efterfulgt af en smiley... Det tolker jeg ironisk klart og tydeligt, endda efterfulgt af en smiley!

Og som Krabsen selv skriver i det du her svarer på, der er mange i tråden han skriver ikke "jeg"... Så selvom det ikke var ment som ironi (som jeg tolker det), så skriver han stadig ikke sig selv.


Godt forsøgt - men hans smiley kommer først i næste afsnit.


Endnu engang har jeg taget fejl . Jeg troede en medicinsk uddannet var i stand til at overskue mere end een sætning ad gangen. :-(

Den bliver lidt svær at redde.

For hvem? - Når nej, du forstår jo ikke ironi, undskyld: Jeg har ikke noget at skulle redde.

Og henvise til der er flere "tråde" når man selv har skrevet teksten.

Hvilken tekst har jeg selv skrevet?

Så vidt jeg kan se er der ret mange tråde i forum'et (skrevet uden min medvirkning!), og i en stor del af dem kloger mange sig med, hvordan DSB/BD burde agere. Det er sådan set pudlens kerne..

Som ordsproget siger - "når man bruger pisken mod en flok ulve, hyler den højst, der bliver ramt". ;-)


Fortsættelse af deltråden er vist udsigtsløs, så slut herfra. Fortsat go' dag til alle. :-)

låst
1692 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Pylorus, 20/6 2019, 15:03 (1771 dage siden) @ krabsen

Jeg har ikke på noget tidspunkt påstået at være hverken mere eller mindre begavet end andre, så hvor den kommer fra ved jeg ikke? Lyder mest som en overspringshandling.

Ligeså har jeg ikke på noget tidspunkt påstået at vide bedre end de professionelle, hvordan de skal varetage deres opgaver. Det opfatter jeg til gengæld som en begavet indstilling. :-P :-P :-P


Så du mener ikke længere at "Den eneste viden om og forstand på jernbaner i almindelighed og DSB i særdeleshed findes tydeligvis blandt deltagere her i forum'et"?
I så fald er det taget i efterretning.:-)

Hvor har jeg skrevet, at dén viden om jernbaner ligger hos mig? Du er klar over at der er flere deltagere i trådene?

Så der var den igen: Pådutte andre holdninger, som de hverken har eller har givet udtryk for - og herefter kritisere de holdninger.
Jeg troede at en medicinsk uddannet havde et minimum af sprogforståelse, men har åbenbart taget fejl. :-(
Det er taget til efterretning..


Jeg vil anbefale dig at se hvad en vis krabsen skrev onsdag d. 19. juni 2019: kl. 08:18: i svar til Jens Hansen!


Ja jeg tolker det indlæg du refererer til som ironi... Der er mange herinde i tråden der tror de ved alting efterfulgt af en smiley... Det tolker jeg ironisk klart og tydeligt, endda efterfulgt af en smiley!

Og som Krabsen selv skriver i det du her svarer på, der er mange i tråden han skriver ikke "jeg"... Så selvom det ikke var ment som ironi (som jeg tolker det), så skriver han stadig ikke sig selv.


Godt forsøgt - men hans smiley kommer først i næste afsnit.

Endnu engang har jeg taget fejl . Jeg troede en medicinsk uddannet var i stand til at overskue mere end een sætning ad gangen. :-(

Den bliver lidt svær at redde.

For hvem? - Når nej, du forstår jo ikke ironi, undskyld: Jeg har ikke noget at skulle redde.

Og henvise til der er flere "tråde" når man selv har skrevet teksten.

Hvilken tekst har jeg selv skrevet?

Så vidt jeg kan se er der ret mange tråde i forum'et (skrevet uden min medvirkning!), og i en stor del af dem kloger mange sig med, hvordan DSB/BD burde agere. Det er sådan set pudlens kerne..

Som ordsproget siger - "når man bruger pisken mod en flok ulve, hyler den højst, der bliver ramt". ;-)


Fortsættelse af deltråden er vist udsigtsløs, så slut herfra. Fortsat go' dag til alle. :-)

Enig i at det er udsigtsløst - trist at du ikke kan anerkende at du selv har skrevet teksten.
Men vi slutter her med den konstatering at medicinsk uddannet personale trods alt kan læse mere end" ikke -medicinsk uddannet" personale:-D :-D :-D

låst
1699 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Frank Poulsen, 20/6 2019, 15:59 (1771 dage siden) @ Pylorus

Enig i at det er udsigtsløst - trist at du ikke kan anerkende at du selv har skrevet teksten.
Men vi slutter her med den konstatering at medicinsk uddannet personale trods alt kan læse mere end" ikke -medicinsk uddannet" personale:-D :-D :-D

Nej det der er trist er din manglende evne til at forstå teksten! Han anerkender fuldt ud den er skrevet, men du forstår ikke det skrevne ord. Have en god dag.

låst
1708 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af krabsen, 20/6 2019, 15:02 (1771 dage siden) @ Frank Poulsen


Jeg vil anbefale dig at se hvad en vis krabsen skrev onsdag d. 19. juni 2019: kl. 08:18: i svar til Jens Hansen!


Ja jeg tolker det indlæg du refererer til som ironi... Der er mange herinde i tråden der tror de ved alting efterfulgt af en smiley... Det tolker jeg ironisk klart og tydeligt, endda efterfulgt af en smiley!

Og som Krabsen selv skriver i det du her svarer på, der er mange i tråden han skriver ikke "jeg"... Så selvom det ikke var ment som ironi (som jeg tolker det), så skriver han stadig ikke sig selv.


Korrekt tolket, første indlæg var naturligvis tænkt som en ironisk kommentar med et muntert twist.

..senere skrev jeg dog 'der er flere deltagere i trådene?', en ikke uvæsentlig forskel. Der er jo ingen grund til at have en tråd der mest beskæftiger sig med at diskutere sig selv.

låst
1683 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Pylorus, 20/6 2019, 17:32 (1770 dage siden) @ krabsen


Jeg vil anbefale dig at se hvad en vis krabsen skrev onsdag d. 19. juni 2019: kl. 08:18: i svar til Jens Hansen!


Ja jeg tolker det indlæg du refererer til som ironi... Der er mange herinde i tråden der tror de ved alting efterfulgt af en smiley... Det tolker jeg ironisk klart og tydeligt, endda efterfulgt af en smiley!

Og som Krabsen selv skriver i det du her svarer på, der er mange i tråden han skriver ikke "jeg"... Så selvom det ikke var ment som ironi (som jeg tolker det), så skriver han stadig ikke sig selv.

Korrekt tolket, første indlæg var naturligvis tænkt som en ironisk kommentar med et muntert twist.

..senere skrev jeg dog 'der er flere deltagere i trådene?', en ikke uvæsentlig forskel. Der er jo ingen grund til at have en tråd der mest beskæftiger sig med at diskutere sig selv.

Forståelsen og respekten for "krabsen" var nok større hvis man ikke vidste hvor hurtig han selv er ude og korrigere andre. (Erfaringer fra nogle mdr. siden)

Når han så mener det er iorden at ironisere over andres erhverv og tror at en smiley i næste afsnit eller tråd i senere indlæg bliver til trådene - ja så er alt ok!

Måske "krabsen" skulle holde sig fra ironi og have lidt mere respekt for andres synspunkter.

Hvordan kan det mon være at man (= ikke jeg) får associationer i retning af Rasmus Paludan som reaktion på sagsanlægget mod ham fra Mimi Jacobsen mener hun selv begyndte?

Nu kan man jo blot afslutte med en masse smileys og alt er tilladt og tilgivet!;-) :-) :-P :-| :-D

Fortsat god dag og det er uden ironi velment!

låst
1728 visninger

Nyt materiel på Kystbanen

af Peter Christensen, 19/6 2019, 09:25 (1772 dage siden) @ Jens Hansen

Regionaltog, 160 km/t?

Strider det ikke imod de planer som den førende danske ekspert udi jernbaner, DSB, har med deres "Fremtidens tog"?

I den grad!
Omvendt, så ser jeg "fremtidens tog" som en underligt bastard, som hverken er det ene eller andet.
Det syntes som om, at DSB vil have et tog, der kan agere både fjern-tog og regional-tog.
Bag det ligger nogle tanker omkring en homogen flåde og alle de deraf følgende fordele. Ikke helt ulig "Ryanair" og visse andre lavpris-selskaber.
Det store spørgsmål er, om den flåde vil passe til markedet.....hvis passagertallet stadig falder, så er pengene jo brugt skidt.
EUs 4.jernbanepakke og dens udlicitering af offentlig trafik ligger og blinker forude. Her kan DSB få store problemer, om de vælger galt.
DSB kunne håbe på, at de nationalistiske strømninger i Europa vil betyde en fjernelse af jernbanepakken; det vil virke monopolbevarende, men den virkelige test er passagerantallet og prisen på trafikkontrakten.

Derudover, så har DSB nogle meget store armbevægelser mht. ordrestørrelse. Sidst der blev købt stort ind (IC4) gik det knap så godt.
Derfor burde der manes til forsigtighed. Måske en ordre på en 15-25 togsæt til start og resten på optioner kunne være en løsning?

låst
1805 visninger

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak