Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juli (Generelt)

af andersj, Aalborg, 19/6 2019, 19:26 (1745 dage siden)

I juli skifter DSB afgangsprocedure har jeg erfaret gennem flere forskellige kilder bl.a. seneste nummer af "Ind & Se". Er der nogle der kan forklare hvad der ændres i forhold til den nuværende procedure?

--
Mvh Anders

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juli

af Carsten, 19/6 2019, 20:14 (1744 dage siden) @ andersj

Det bliver tilladt, at indlede dørlukningen før der er køretilladelse.

Mvh

Carsten

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juli

af andersj, Aalborg, 19/6 2019, 20:25 (1744 dage siden) @ Carsten

Det bliver tilladt, at indlede dørlukningen før der er køretilladelse.

Mvh

Carsten

Men sidste dør forbliver åben indtil der er køretilladelse?

--
Mvh Anders

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af Carsten, 19/6 2019, 21:04 (1744 dage siden) @ andersj

Jeps - der udveksles færdigmelding når tilladelsen foreligger.
Proceduren ændres fra mandag d. 24. juni 2019.

Mvh

Carsten

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af Togbus, Foldingbro, 19/6 2019, 21:56 (1744 dage siden) @ Carsten

Endnu et nok i retning af arbitrær afgangstid som intet har med køreplanen at gøre. Man skal vel snart møde op ti minutter før afgangstiden.......endnu et konkurrenceparameter for de fremstormende fjernbusser.

--
- busser når det er billigst

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af andersj, Aalborg, 19/6 2019, 22:22 (1744 dage siden) @ Togbus

Endnu et nok i retning af arbitrær afgangstid som intet har med køreplanen at gøre. Man skal vel snart møde op ti minutter før afgangstiden.......endnu et konkurrenceparameter for de fremstormende fjernbusser.

Både Flixbus og Kombardo / Herning Turist kræver at man møder op 15 minutter før afgang, ellers kan din plads sælges videre eller der kan køres før tid. Kan du forklare hvordan det er bedre end 45 sekunder før afgang hos DSB?

--
Mvh Anders

Avatar

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 20/6 2019, 08:46 (1744 dage siden) @ Carsten

Jeps - der udveksles færdigmelding når tilladelsen foreligger.
Proceduren ændres fra mandag d. 24. juni 2019.

Mvh

Carsten


Glæder mig snart til passagererne igen kommer i fokus.
Togpersonalet kommer nok snart til at lukke døre der er nødåbnet, når DSB vælger at tage gidsler.

Eksempel fra hverdagen:
Tog i Ringsted fra vest ankommer til spor 2. Der er rødt, da et tog fra sydbanen har fået signal i spor 4, men endnu ikke ankommet.
Toget i spor to lukker dørene, undtaget togførerens dør. Nogle passagerer finder ud af at toget i spor 4 kører først. Nu vil de af toget, men møder lukkede døre..

På et tidspunkt er der en der tager nødåbningen..

Jeg ser dette udelukkende som mudderkastning mellem DSB og Bdk.
Når et tog er forsinket, skal aben placeres, og så kan DSB sige: Vi var klar...

Øv.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/6 2019, 09:27 (1744 dage siden) @ metrohenrik

Jeg ser dette udelukkende som mudderkastning mellem DSB og Bdk.
Når et tog er forsinket, skal aben placeres, og så kan DSB sige: Vi var klar...

Dørene lukkes inden at toget har fået sin køretilladelse, men hvad hvis denne tilladelse udebliver af forskellige grunde, hvor længe har DSB tænkt sig at holde sine kunder 'indespærret' i toget for en forventning om en snarlig køretilladelse ? - 2 min. - 5 min. - 10 min. ...

Denne afgangsprocedure har i hvert fald ikke et kundesigte, men er derimod udelukkende en taktisk sigte for at kunne pudse sin glorie og sige :vi var klar til at køre til tiden' - og kunderne er igen taberen i dette taktiske spil mellem de forskellige aktører.

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af P.Jensen, 20/6 2019, 11:43 (1744 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvor tit sker det at køretilladelsen lader 2-5 -10 minutter vente på sig??
Hvor tit sker det på en station at et andet tog "overhaler" uplanlagt?

Hvorfor skal de måske 200-400 personer i et tog vente på de 1-2-3 stykker, der faktisk kommer for sent??

Hvis man skal tage hensyn til alle eventualiteter så bliver det for alvor svært.

P.Jensen

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af mikedk2100, 20/6 2019, 12:04 (1744 dage siden) @ P.Jensen

Hvor tit sker det at køretilladelsen lader 2-5 -10 minutter vente på sig??
Hvor tit sker det på en station at et andet tog "overhaler" uplanlagt?

Hvorfor skal de måske 200-400 personer i et tog vente på de 1-2-3 stykker, der faktisk kommer for sent??

Hvis man skal tage hensyn til alle eventualiteter så bliver det for alvor svært.

P.Jensen

Det bliver da interessant at se, hvad man gør ved regionaltogene på København H med endestation Østerport. Her er køreplanen jo hemmelig for passagererne, men man ved, at Kystbanen oftest har førsteret til at køre. Her kunne man sagtens forestille sig, at togføreren har smækket dørene i på regionaltoget, men afventer køretilladelse, fordi Kystbanetoget på modsatte side af perronen skal køre først.

Så har vi nemlig den situation, at passagererne i regionaltoget er taget som "gidsler" og ikke kan komme ud til det først afgående tog, men skal vente 2-5-10 minutter mens et andet tog overhaler.

Det sker stort set hver gang, jeg er med - men heldigvis (endnu) uden at dørene er smækket i, så man kan skynde sig over i Kystbanen.

Jeg er enig med andre i, at det minder mere og mere om, at DSB synes passagererne er gods, der bare flyttes rundt, uden at tænke på, at man som passagerer også gerne vil hurtigst muligt frem.

Avatar

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 21/6 2019, 07:25 (1743 dage siden) @ P.Jensen

Hvor tit sker det at køretilladelsen lader 2-5 -10 minutter vente på sig??
Hvor tit sker det på en station at et andet tog "overhaler" uplanlagt?

Hvorfor skal de måske 200-400 personer i et tog vente på de 1-2-3 stykker, der faktisk kommer for sent??

Hvis man skal tage hensyn til alle eventualiteter så bliver det for alvor svært.

P.Jensen

Ad 1: Ret tit, dels oplevet i Ringsted nogle gange om måneden, og næsten hver morgen på København H, hvor regio skal videre til Østerport, og Øresundstoget holder på modsatte side.

Ad 2: Der sker ikke meget uplanlagt på dansk jernbane. Måske glemmer man bare at fortælle passagerene om det. (F.eks når man omdirigere et tog fra København til Næstved fra ny til gammel bane.)

Ad3: Fordi de 1-2-3 stykker rent faktisk ankommer til toget FØR den køreplansviste afgangstid.

Det er egentligt ikke svært. Skal den tid der står i køreplanen for kunderne være den tid hvor de senest kan komme med toget, eller den tid hvor de kommer for sent til toget?

DSB har valgt at den tid der står i køreplaner, opslag og rejseplanen, er den tid hvor hjulene skal rulle, altså den tid hvor passagerer efterlades på perronen, ikke den tid hvor de kan komme med toget. Det ligger implicit, og beskrevet et sted i rejsereglerne at man skal være der i minuttallet før, for at kunne komme med toget. (eller af, nu)

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af KSC, Næstved, 21/6 2019, 08:33 (1743 dage siden) @ metrohenrik

Hej. Det giver da god mening, at når der står afgang, f.eks 19.04, så køre toget når viserne på uret viser 19.04, at det er der hjulene ruller, ellers er der da ikke afgang kl 19.04.

19-nyhederne på TV2 “ruller” jo også hen over skærmen kl 19.00, når urets viser rammer 19.00, så jeg kan da ikke se problemet i denne diskussion.

KSC

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af Vollensir, 21/6 2019, 10:30 (1743 dage siden) @ KSC

Kan ikke forstå alt den ballade angående afgangstider, nu har der kørt tog i Danmark i over 170 år. Og der er stadig nogen der ikke kan finde ud af det.

Angående rettidighed, så vil jeg sige at i 95 % af tilfældene er det Banedanmark og passagerne der er skyld i forsinkelserne. Især enkeltsporede strækninger er sårbare når krydsende tog er forsinket, passager der skal af og på toget i sidste øjeblik ses hver eneste dag. Mange passager skal ind og ud af den samme dør i stedet for at sprede sig til de andre døre, og kom i god tid. Den der med at der lige i sidste øjeblik skal tjekkes ind eller købes billet fordi man opdager at det er et tog med personale ombord ses dagligt.

Har en nabo der er ansat ved DSB og han fortæller at især på de baner hvor Arriva kører de fleste tog, og kun 2-3 DSB tog om dagen kan man se at når folk på perronen opdager at det er et DSB tog så har de helvedes travlt med at tjekke in på rejsekortet og trække en billet i automaten.

Nogen har endda den frækhed at komme og spørge om toget ikke lige kan holde og vente mens de lige trækker en billet, selv om der har været god tid til det da de ofte har værert på perronen i god tid, men har bare ikke været opmærksom på at det var et DSB-tog de skulle med.

Det med rettighed er penge, så burde der måske værer noget mere personale i togene der må være mange tabte billetindtægter, og måske noget forebyggelse af hærværk også, samt noget af alt det svineri visse folk laver i togene gad vide om de bor sådan der hjemme også.

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 21/6 2019, 11:13 (1743 dage siden) @ Vollensir

Det med rettighed er penge, så burde der måske værer noget mere personale i togene der må være mange tabte billetindtægter, og måske noget forebyggelse af hærværk også, samt noget af alt det svineri visse folk laver i togene gad vide om de bor sådan der hjemme også.

DSB må klart miste indtægter på det manglende personale i regionaltogene. Jeg rejser ofte med regionaltoget mellem Vejen og Fredericia, og jeg tror, at jeg i indeværende år har mødt togpersonale en eller to gange på rejsen - den ene gang en søndag morgen, hvor jeg stort set var eneste passager i toget...

Min formodning er, at rigtig mange har regnet på om det kan betale sig at købe billet eller ej, og så tage kontrolafgiften hvis der er personale med. Man skal faktisk kun rejse 9 gange mellem Vejen og Fredericia før end billetprisen svare til kontrolafgiften - og med den hyppighed - eller mangel på samme - så er det slet ikke umuligt, at regnestykke falder ud til det kan betale sig at spekulerer i det.

Det bliver dog ikke mig, der skal forsøge at eftervise denne påstand, jeg løser altid billet, da min samvittighed er ikke til at forsøge at snyde.

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af mikedk2100, 21/6 2019, 11:47 (1743 dage siden) @ Vollensir

Kan ikke forstå alt den ballade angående afgangstider, nu har der kørt tog i Danmark i over 170 år. Og der er stadig nogen der ikke kan finde ud af det.

Det er vel også fint nok - man skal så bare ikke prale med, at man kan komme fra fx Køge Nord til København på 20 minutter. Der skal lægges mindst 10 minutter til, fordi man skal komme i god tid. Ligesom turen med S-tog tager 50 minutter (40 ifølge køreplanen). Så er det pludselig ikke så attraktivt at tage toget i forhold til bilen.

Det kan man finde ud af, når man sammenligner flytider med tog. Men det er klart, at det ikke ser særlig godt ud at fortælle, at turen fra Østerport til København H med S-toget tager mindst 17 minutter...

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af ThomasLarsen, 21/6 2019, 12:06 (1743 dage siden) @ mikedk2100

Det er da noget vrøvl.
Du kan jo bare nøjes med at ankomme på perronen 2-3 min før afgang.
Det gør jeg da altid, når jeg skal afsted fra ølby station.

Hvor mange reklamer for flyrejser har du da desuden set, hvor man ligger tiden for check-in ind i deres rejsetid.

De glemmer da vidst at fortælle at check-in tiderne er lige så lang tid som selve rejsen.

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af mikedk2100, 21/6 2019, 13:05 (1743 dage siden) @ ThomasLarsen

Det er da noget vrøvl.
Du kan jo bare nøjes med at ankomme på perronen 2-3 min før afgang.
Det gør jeg da altid, når jeg skal afsted fra ølby station.

Hvor mange reklamer for flyrejser har du da desuden set, hvor man ligger tiden for check-in ind i deres rejsetid.

De glemmer da vidst at fortælle at check-in tiderne er lige så lang tid som selve rejsen.

Ja så når man da ikke toget - det tager længere tid at kæmpe med billetautomaten.

SAS skriver da, at man skal være tjekket ind 30 minutter før afgang og være ved gaten 20 minutter før afgang. Jeg kan ikke umiddelbart finde noget på DSBs hjemmeside om, hvornår man bør være på stationen.

De reklamer jeg har set for flyrejser går på pris. Det er DSBs også, men de skal da være langt bedre til at fortælle, at man skal være i (rigtig) god tid før toget kører.

Og ja, køreplanen er fra toget kører fra perronen til det ankommer til perronen - ligesom flytiden er fra flyet skubbes ud af gaten til det har lagt til gaten.

Mit indlæg var mest møntet på, at man har så travlt (også her i dette forum) med at fortælle, hvor hurtigt toget er i forhold til bilen. Men man glemmer helt, at der ved toget skal lægges tid til at komme til (og i god tid) stationen, fra stationen og eventuelle skift undervejs. Bilen kører fra dør til dør (de fleste gange).

Så selvom man i følge køreplanen kan komme fra fx Østerport til Karise på 1 time og 8 minutter, så skal der for mig lægges 15 minutter for at komme til Østerport og kunne nå at købe billet. Der er kun 4 minutters skiftetid i Køge, det er for kort tid med den risiko der er for at S-toget er forsinket, ergo skal jeg med et tog 10 minutter tidligere. Og så tager det også 10 minutter fra ankomst til Karise Station til min endelige destination.

Altså en samlet tid på 1 time og 43 minutter - det tager fra dør til dør omkring en time i bil. Kortere tid udenfor myldretiden, hvor S-toget så er 4 minutter længere om det. Så jeg synes ikke det er noget vrøvl.

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af Mads, 21/6 2019, 13:29 (1743 dage siden) @ mikedk2100

SAS skriver da, at man skal være tjekket ind 30 minutter før afgang og være ved gaten 20 minutter før afgang. Jeg kan ikke umiddelbart finde noget på DSBs hjemmeside om, hvornår man bør være på stationen.

De reklamer jeg har set for flyrejser går på pris. Det er DSBs også, men de skal da være langt bedre til at fortælle, at man skal være i (rigtig) god tid før toget kører.

Det står bl.a. i køreplanerne (som der jo var ramaskrig over man fjernede), f.eks:
https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/regionaltog/k19/dsb-k19--sjaelland-.pdf

Citat:
Hvornår kører toget?
Tiderne i køreplanen er den tid, som toget kører fra stationen, undtagen når vi har skrevet a efter stationsnavnet. a betyder den tid, toget kommer ind på stationen. For at toget kan være klar til at køre til tiden begynder vi at lukke dørene 1 min før afgang. Du skal således være ved toget minimum 1 minut før afgangstiden.

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af Mads, 21/6 2019, 12:12 (1743 dage siden) @ mikedk2100

Men det er klart, at det ikke ser særlig godt ud at fortælle, at turen fra Østerport til København H med S-toget tager mindst 17 minutter...

Hvorfor ikke? - Folk ved det jo godt. Tiden i køreplanen er kun fra perron til perron. Der kan godt tage et par minutter (inkl. kø ved checkout standeren) fra du træder ud af toget (metro/s-tog/regional/fjern), til du er ved udgangen på stationen.

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af Jens Hansen, 21/6 2019, 12:18 (1743 dage siden) @ Vollensir


Har en nabo der er ansat ved DSB og han fortæller at især på de baner hvor Arriva kører de fleste tog, og kun 2-3 DSB tog om dagen kan man se at når folk på perronen opdager at det er et DSB tog så har de helvedes travlt med at tjekke in på rejsekortet og trække en billet i automaten.

At Arriva har en punktlighed på > 95 % mens DSBs ligger nede på < 85 % forstår man så ikke!

JH

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juni

af RasmusD, 21/6 2019, 11:16 (1743 dage siden) @ KSC

Jeg forstår det heller ikke, men det har jeg vist givet udtryk for herinde før.

Når jeg sejler med færgen til Oslo, står afgangstidspunktet som 16.30. Det er der, den lægger fra land. Man skal være ombord senest 16.15.

Når man skal med flyet, er afgangstidspunktet det tidspunkt, hvor flyvemaskinen bliver skubbet væk fra gaten.

Selv med de mange busser fra København til Aarhus skal man være der 15 minutter før det angivne afgangstidspunkt, det fremgår tydeligt når man bestiller.

Hvorfor skulle det være anderledes med toget?

Jeg forstår heller ikke hvorfor der er så mange herinde, der er ude med riven efter DSB på dette punkt. Man har fra ministeriets side valgt at tilskynde, at DSB ruller på sekundet. Det ligger ganske enkelt i kontrakten. Så skæld dog dem ud, der træffer den politiske beslutning herom.

Forståelse for kundernes behov og adfærd

af Togbus, Foldingbro, 21/6 2019, 12:48 (1743 dage siden) @ RasmusD

Denne diskussion bærer præg af at debattørerne er helt udenfor skiven med hensyn til hvad som er vigtigt for at jernbanen bliver en succes.

Hvis kunderne mener at afgangstidspunktet er den tid de senest kan stige på toget er det også den som skal annonceres, uanset hvad tognørder, "jernbaneeksperter" eller andre superintelligente togfolk mener. Sålænge man ikke indretter sig efter kundernes behov og istedet prøver at opdrage. Kundeopdragelse virker kun i yderst begrænset omfang og kun i monopollignende situationer. Og den slags situationer er altså helt ned til mikroplanet, hvor dem som har valgt togrejsen til sidder i saksen når de går hen til toget som med låste døre står ved perronen og futter afsted for næsen af den pågældende. Ja, man kan kalde kunderne idioter, men det hjælper kun alternative befordringsmidlers vækst.

--
- busser når det er billigst

Forståelse for kundernes behov og adfærd

af Frank Poulsen, 21/6 2019, 19:29 (1743 dage siden) @ Togbus

Men er der tal på at flertallet af kunder/passagerer mener det ene eller andet? Der sidder jo allerede mange i toget når dem der kommer ½ minut før møder en lukket dør... Det må man vel antage er flertallet så ;) Ja det er lidt sat på spidsen, ved jeg. Men det er vel interessant hvad flertallet mener. Jeg kender da også nogen der sidder og kigger på uret i toget og siger, hvorfor kører vi ikke når klokken runder det minuttal, og det er så fordi nogle skal ombord...

Så hvad mener flertallet af passagerene? og ikke flertallet herinde...

Forståelse for kundernes behov og adfærd

af Jørgen Pagh Jensen, 21/6 2019, 19:58 (1742 dage siden) @ Togbus

Helt enig. DSB skal tilpasse sig kunderne og ikke omvendt. DSB skal heller ikke tilpasse sig fly eller bussers indviklede afgangsprocedurer. For kunden giver det selvfølgelig mening, at det tidspunkt, der står i køreplanen, er det seneste tidspunkt, man akkurat kan nå at springe ind af døren, før døren smækker i og toget kører.

For det virkelig mærkelige er jo (for kunden), at det skal tage så lang tid at lukke nogle automatiske døre. Uden ligefrem at have siddet med et stopur, har jeg en opfattelse af, at i mange andre lande går det meget hurtigere. I med dørene, afsted med toget.

Og hvis alle tog bare konsekvent kørte nogle sekunder senere end den annoncerede afgangstid, så ville det jo ikke genere nogen.

Forståelse for kundernes behov og adfærd

af Frank Poulsen, 21/6 2019, 20:00 (1742 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

De kan jo også komme med op til 15 sekunder før... Sølle 15 sekunder før skal den sidste dør begynde at lukke i...

Forståelse for kundernes behov og adfærd

af Rail, 21/6 2019, 22:23 (1742 dage siden) @ Frank Poulsen

De kan jo også komme med op til 15 sekunder før... Sølle 15 sekunder før skal den sidste dør begynde at lukke i...

Hvis man ved hvilken dør togføren står ved og det er desværre ikke ens selvom det ofte er den tættest på togførekupéen..

Er der overhovedet et reelt problem??

af andersj, Aalborg, 21/6 2019, 20:30 (1742 dage siden) @ andersj

Der bliver diskuteret meget i denne tråd om 45 / 15 sekunders proceduren, men da den afgangsprocedure har været anvendt i DSB i 10 år nu, så synes jeg godt man kan understøtte sine påstande med noget empiri. Hvor mange er kommet 15 sekunder for sent til et DSB tog de sidste 10 år fordi de havde planlagt at kunne stå på indenfor de sidste 15 sekunder før afgang? (ikke fordi de var sent på den, men fordi de havde planlagt det)

Jeg mistænker lidt at de problemstillinger der fremsættes her er rene teoretiske problemstillinger, der ikke eksistere i praksis.

--
Mvh Anders

Avatar

Er der overhovedet et reelt problem??

af Schienenwolf, Læsø, 21/6 2019, 20:39 (1742 dage siden) @ andersj

Der bliver diskuteret meget i denne tråd om 45 / 15 sekunders proceduren, men da den afgangsprocedure har været anvendt i DSB i 10 år nu, så synes jeg godt man kan understøtte sine påstande med noget empiri. Hvor mange er kommet 15 sekunder for sent til et DSB tog de sidste 10 år fordi de havde planlagt at kunne stå på indenfor de sidste 15 sekunder før afgang? (ikke fordi de var sent på den, men fordi de havde planlagt det)

Jeg mistænker lidt at de problemstillinger der fremsættes her er rene teoretiske problemstillinger, der ikke eksistere i praksis.

Der er altid nogle brokkehoveder, som er utilfredse, fordi de har forstoppelse i forkælelsestarmen og aldrig før har prøvet at komme for sent til et tog. Sølle 15 sekunder - få jer selv et liv.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Avatar

Er der overhovedet et reelt problem??

af kenkari ⌂, Roskilde, 23/6 2019, 15:06 (1741 dage siden) @ Schienenwolf

Der bliver diskuteret meget i denne tråd om 45 / 15 sekunders proceduren, men da den afgangsprocedure har været anvendt i DSB i 10 år nu, så synes jeg godt man kan understøtte sine påstande med noget empiri. Hvor mange er kommet 15 sekunder for sent til et DSB tog de sidste 10 år fordi de havde planlagt at kunne stå på indenfor de sidste 15 sekunder før afgang? (ikke fordi de var sent på den, men fordi de havde planlagt det)

Jeg mistænker lidt at de problemstillinger der fremsættes her er rene teoretiske problemstillinger, der ikke eksistere i praksis.


Der er altid nogle brokkehoveder, som er utilfredse, fordi de har forstoppelse i forkælelsestarmen og aldrig før har prøvet at komme for sent til et tog. Sølle 15 sekunder - få jer selv et liv.

Det her handler om at togføreren må give klarmelding til lokoføreren, før der overhovedet er kommet signal. Man leger med sikkerheden her!

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Er der overhovedet et reelt problem??

af andersj, Aalborg, 23/6 2019, 15:18 (1741 dage siden) @ kenkari

Der bliver diskuteret meget i denne tråd om 45 / 15 sekunders proceduren, men da den afgangsprocedure har været anvendt i DSB i 10 år nu, så synes jeg godt man kan understøtte sine påstande med noget empiri. Hvor mange er kommet 15 sekunder for sent til et DSB tog de sidste 10 år fordi de havde planlagt at kunne stå på indenfor de sidste 15 sekunder før afgang? (ikke fordi de var sent på den, men fordi de havde planlagt det)

Jeg mistænker lidt at de problemstillinger der fremsættes her er rene teoretiske problemstillinger, der ikke eksistere i praksis.


Der er altid nogle brokkehoveder, som er utilfredse, fordi de har forstoppelse i forkælelsestarmen og aldrig før har prøvet at komme for sent til et tog. Sølle 15 sekunder - få jer selv et liv.


Det her handler om at togføreren må give klarmelding til lokoføreren, før der overhovedet er kommet signal. Man leger med sikkerheden her!

Jeg er med på at den nye procedure fra i morgen ikke er hensigtsmæssig, og sandsynligvis kun er opstået fordi arbejdsgruppen skulle finde på et eller andet. Man har jo trods alt arbejdet i snart halvandet år, også ville det jo være ærgerligt hvis man blot konkluderede at den eksisterende procedure var fungerende.

Jeg henviser i mit indlæg til det problem der diskuteres med at det er jordens undergang at dørene kan lukkes 45 sekunder før, selvom de har gjort det i 10 år nu.

--
Mvh Anders

Er der overhovedet et reelt problem??

af mikedk2100, 23/6 2019, 15:39 (1741 dage siden) @ andersj

Der bliver diskuteret meget i denne tråd om 45 / 15 sekunders proceduren, men da den afgangsprocedure har været anvendt i DSB i 10 år nu, så synes jeg godt man kan understøtte sine påstande med noget empiri. Hvor mange er kommet 15 sekunder for sent til et DSB tog de sidste 10 år fordi de havde planlagt at kunne stå på indenfor de sidste 15 sekunder før afgang? (ikke fordi de var sent på den, men fordi de havde planlagt det)

Jeg mistænker lidt at de problemstillinger der fremsættes her er rene teoretiske problemstillinger, der ikke eksistere i praksis.


Der er altid nogle brokkehoveder, som er utilfredse, fordi de har forstoppelse i forkælelsestarmen og aldrig før har prøvet at komme for sent til et tog. Sølle 15 sekunder - få jer selv et liv.


Det her handler om at togføreren må give klarmelding til lokoføreren, før der overhovedet er kommet signal. Man leger med sikkerheden her!


Jeg er med på at den nye procedure fra i morgen ikke er hensigtsmæssig, og sandsynligvis kun er opstået fordi arbejdsgruppen skulle finde på et eller andet. Man har jo trods alt arbejdet i snart halvandet år, også ville det jo være ærgerligt hvis man blot konkluderede at den eksisterende procedure var fungerende.

Jeg henviser i mit indlæg til det problem der diskuteres med at det er jordens undergang at dørene kan lukkes 45 sekunder før, selvom de har gjort det i 10 år nu.

Hvor mange pct af forsinkelserne skyldes egentlig, at passagerer kommer i sidste øjeblik, så toget ikke kan køre rettidigt?

47,3 pct af forsinkelserne skyldes Banedanmark. 29,8 pct skyldes DSB, resten - altså 22,9 pct skyldes andre forhold. Herunder må passagerer, der forsinker toget, jo høre sammen med selvmordere, hærværk, uvejr etc.

Man spørger jo sig selv, om det ikke er at skyde gråspurve med kanoner, at bede passagererne komme i rigtig god tid, for at man kan køre til tiden. I øvrigt i en køreplan, der har enorme mængder luft i sig. Og den forsinkelse passagererne vil skabe er minimal i forhold til, hvad Banedanmark og DSB selv skaber af forsinkelser.

Er der overhovedet et reelt problem??

af Peter Linaa, 23/6 2019, 16:25 (1741 dage siden) @ mikedk2100

mikedk2100

Hvor lang tid før togafgang møder du selv op, hvis altså du overhovedet bruger toget til at lade dig transportere i?

Er der overhovedet et reelt problem??

af mikedk2100, 23/6 2019, 16:54 (1741 dage siden) @ Peter Linaa

mikedk2100

Hvor lang tid før togafgang møder du selv op, hvis altså du overhovedet bruger toget til at lade dig transportere i?

Jeg er der vel en 10 minutters tid før, fordi man aldrig ved, om automaten virker og hvorfra toget afgår, hvis det altså afgår. Ikke at jeg kan se, hvad det har med sagen at gøre?

Er der overhovedet et reelt problem??

af Rail, 23/6 2019, 17:22 (1741 dage siden) @ Peter Linaa

mikedk2100

Hvor lang tid før togafgang møder du selv op, hvis altså du overhovedet bruger toget til at lade dig transportere i?

Som jeg ser det er det lige så meget et problem i en verden med rejseplanen mv. Så fortælle den også hvor lang tid før folk skal gå hjemmefra for at nå toget baseret på afgangstiden.

Men det er så også allerede et problem da Movia jo tillader sig at kører fra (eller forbi) stopsteder op til 2 minutter før tiden i køreplanen.

Er der overhovedet et reelt problem??

af mpp, 23/6 2019, 17:18 (1741 dage siden) @ mikedk2100

Fuldstændig enig. Derudover er det vanvittigt at måle forsinkelser efter hvornår toget afgår og ikke efter hvornår toget ankommer, med mindre det ved sen afgang forsinker andre tog. At man med bus eller fly skal ankomme lang tid før afgang ændrer ikke ved at togets force netop er at man kan hoppe på toget helt indtil afgang.

Mon ikke situationen i virkeligheden (som med så meget andet) er at DSB kører med for mange forskellige typer tog der alle kører alt slags trafik og der dermed ikke er nogen logik i hvilke tog der kører hvilke ture med deraf følgende forvirring omkring hvor lang tid det tager at sætte i gang. Skal køreplanen både holde med IC4, dobbeltdækkere og IC3 er det lettere at sige til passagerene at de skal være der lidt tidligere.

I Japan har man jo så en lidt anden stil og der er det meningen at man kan komme med indtil køreplanen siger toget kører: https://www.bbc.com/news/world-asia-44149791

Er der overhovedet et reelt problem??

af Jens Hansen, 24/6 2019, 07:02 (1740 dage siden) @ mikedk2100

Se det er jo netop lidt interessant - hvor mange forsinkelser er det, at den ændrede procedure, vil eliminere?

Det må jo være sådan denne "arbejdsgruppe" har arbejdet - altså finde ud af problemet og så sætte ind, der hvor det giver mest værdi. Arbejdsgruppen må jo have fundet ud af, at afgangsproceduren er det største problem.

Personligt kunne jeg godt mistænke, at dette område var "gratis", hvorimod det at få togmateriel til at køre og signaler til at virke, jo koster.

JH

Er der overhovedet et reelt problem??

af Frank Poulsen, 24/6 2019, 09:56 (1740 dage siden) @ Jens Hansen

Problemet er jo den tætte togrækkefølge. Det kan godt være at det første tog sagtens kan hente det minut det kører senere ved at vente med dørlukningen. Men næste tog kan så først begynde dørlukningen et minut efter afgangstid, fordi signalet ikke kan være der før, og med 6-7 tog i træk med 3 min imellem sig i afgang, ja så skubber det lige pludselig rigtig meget.

Men så er det køreplanerne man skal have ændret, og give mere luft mellem afgangene, men så skulle der køre færre tog.

Er der overhovedet et reelt problem??

af Togbus, Foldingbro, 23/6 2019, 20:52 (1740 dage siden) @ andersj

Jeg er med på at den nye procedure fra i morgen ikke er hensigtsmæssig, og sandsynligvis kun er opstået fordi arbejdsgruppen skulle finde på et eller andet. Man har jo trods alt arbejdet i snart halvandet år, også ville det jo være ærgerligt hvis man blot konkluderede at den eksisterende procedure var fungerende.

Jeg henviser i mit indlæg til det problem der diskuteres med at det er jordens undergang at dørene kan lukkes 45 sekunder før, selvom de har gjort det i 10 år nu.

Som så meget andet kan dette kun ses i lyset af konkurrenterne. Der var pr. 1. januar 2,595 mio personbiler i DK og hvis kunderne i disse uforvarende oplever at dørene smækkes i når de i vildelse har valgt toget en dag, bliver de endnu mere bilelskende. Det skal lægges oveni et billetsystem som er fjendtligt overfor enkeltrejsende og det tidsmæssige tab som tog er i de fleste relationer i forhold til bil.

--
- busser når det er billigst

Er der overhovedet et reelt problem??

af ChrBrun, Helsingør, 23/6 2019, 18:25 (1741 dage siden) @ kenkari

Det her handler om at togføreren må give klarmelding til lokoføreren, før der overhovedet er kommet signal. Man leger med sikkerheden her!

Nej, det handler om at togføreren må give "signal" til dørlukning før der foreligger en køretilladelse.
Færdigmelding må vel stadig først gives når lokoføreren melder at have fået en køretilladelse!

--
Christian Brun

Er der overhovedet et reelt problem??

af Niels Buch, 24/6 2019, 10:14 (1740 dage siden) @ kenkari

Det her handler om at togføreren må give klarmelding til lokoføreren, før der overhovedet er kommet signal. Man leger med sikkerheden her!


Hej Kenny

Det fremgår af den nye SIN DSB-G instruks 5.2.1 at togføreren er ansvarlig for at afgive færdigmelding, forudsat der er modtaget færdigmelding fra lokomotivføreren.

Jeg ved derfor ikke helt, hvad du mener med at "man leger med sikkerheden her".

Hilsen
Niels

Avatar

Er der overhovedet et reelt problem??

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 24/6 2019, 10:18 (1740 dage siden) @ Schienenwolf

Der bliver diskuteret meget i denne tråd om 45 / 15 sekunders proceduren, men da den afgangsprocedure har været anvendt i DSB i 10 år nu, så synes jeg godt man kan understøtte sine påstande med noget empiri. Hvor mange er kommet 15 sekunder for sent til et DSB tog de sidste 10 år fordi de havde planlagt at kunne stå på indenfor de sidste 15 sekunder før afgang? (ikke fordi de var sent på den, men fordi de havde planlagt det)

Jeg mistænker lidt at de problemstillinger der fremsættes her er rene teoretiske problemstillinger, der ikke eksistere i praksis.


Der er altid nogle brokkehoveder, som er utilfredse, fordi de har forstoppelse i forkælelsestarmen og aldrig før har prøvet at komme for sent til et tog. Sølle 15 sekunder - få jer selv et liv.


Når nu kunderne, eller nogle af passagererne ikke har kunnet "finde ud af det" i 10 år, så er det da helt naturligt det er passagerene det er galt med, det kan enhver da se..
Og man kan da bare kommunikere budskabet ud, så fatter alle da, at den tid der står på opslag, i køreplaner, på skærme i rejseplanen og alle andre steder hvor DSB angiver et klokkeslæt, er den tid hvor du kommer for sent til toget.

Klart, der er ikke nogen grund til at ændre noget, nej da. Passagererne er jo snotforkælede. DE kan bare lære det.

Den holdning skal da nok lokke kunder i butikken. Tak for kaffe.

Sølle 15 sekunder. Engang var det sølle 12 minutter.

Men hvorfor ændrede DSB lige pludselig opfattelse af "afgangstid"?
Engang, for mere end 10 år siden vidste både kunder og personale at når sekundviseren nåede toppen af uret, på afgangstid, blev der fløjtet, dørlukning, efterkontrol, og så afgang. Selvfølgelig kunne man komme for sent, men det kunne man jo se på uret. Nu kommer man for sent, hvis man kommer (før) til tiden.

Men jo, jeg og mine med passagerer er nok bare snot forkælede. Vi burde vide at det er DSB, der bestemmer. De er til for os, så vi har da bare at makke ret.
Klart.

Når DSB beslutter sig for at et tog skal være klar, så lukkes dørene. At toget så måske holder så længe at jeg tænker, jeg kan da nå at gøre noget andet, noget jeg selv vælger, det kan du godt stoppe med. Du er trådt over dørtrinnet til DSB.

Ja undskyld jeg bliver lidt sur, men jeg har et liv, også uden for offentlig transport.
Jeg snakker med andre passagerer, som også har forstoppelse i forkælelsestarmen.
Det kan DSB jo være ligeglad med. Der findes kun en kunde, kontrakten.

Til den dag jeg ikke er mere vil jeg definere afgangstid som indtil afgangstid kan jeg komme med toget. Der var engang.
Men jeg burde vide at DSB ved bedre.

(nu holder jeg ferie)

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juli

af Svend, 22/6 2019, 00:18 (1742 dage siden) @ andersj

"Tiderne i køreplanen er den tid, som toget kører fra stationen, undtagen når vi har skrevet a efter stationsnavnet. a betyder den tid, toget kommer ind på stationen.
For at toget kan være klar til at køre til tiden begynder vi at lukke dørene 1 min før afgang."


DSB-medarbejderne får lidt af et problem, hvis de skal overholde reglerne på alle stationer. Her et par tilfældigt valgte tog:

[image]

--
Svend

Avatar

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juli

af Schienenwolf, Læsø, 22/6 2019, 11:13 (1742 dage siden) @ Svend

"Tiderne i køreplanen er den tid, som toget kører fra stationen, undtagen når vi har skrevet a efter stationsnavnet. a betyder den tid, toget kommer ind på stationen.
For at toget kan være klar til at køre til tiden begynder vi at lukke dørene 1 min før afgang."


DSB-medarbejderne får lidt af et problem, hvis de skal overholde reglerne på alle stationer. Her et par tilfældigt valgte tog:

[image]

Givetvis, men som også påpeget andetsteds, så gælder det om at udvise forståelse for kundernes behov og adfærd i.e. forståelse for de fx 400 kunder, der sidder i et tog, som bliver forsinket i afgangen, fordi nogle båtnakker ikke kan få fingeren ud og stå klar til at stige på, når toget ruller til perron. Sker dette alt for mange gange undervejs, ja så bliver togene let forsinket af smølehovederne. Dette kan så modvirkes ved at indlægge "luft" i køreplanen, dvs. forlænget køretid, men her gælder det, som også påpeget andetsteds, om at udvise forståelse for kundernes behov og adfærd, og flertallet af kunderne har næppe behov for at vise deres "forståelse" i form af længere transporttid.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juli

af RasmusD, 22/6 2019, 12:50 (1742 dage siden) @ Svend

90% af ankomsttiderne i tjenestekøreplanerne er ligegyldige. De tjener kun det formål at vise, at toget skal stoppe. DSB kører, så der er tid til passagerudveksling, afgangsprocedure og rettidig afgang.

Ny afgangsprocedure hos DSB fra juli

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 23/6 2019, 12:17 (1741 dage siden) @ andersj

Synes det forsat er tåbeligt at afvikling af tog.
Har flete gange oplevet at toget fra Holbæk til østerport har måtte vente i afgang på et 10 min forsinket tog fra Sverige. Kørerplan siger at tofet fra Sverige kører først. Så må holbæk toget da bare vente. Det bliver så i fremtiden bag låste dører uden mulighed fir at skifte til det tog soom kører først.
Tænker på de 10 m8n kunne Holbæk toget nå Østerport og der ved ikke være i vejen.

Artikel - Ny afgangsprocedure hos DSB fra juli

af eigilw, 24/6 2019, 12:09 (1740 dage siden) @ Poul Brandt

Hvilken afgangsprocedure gælder for S-tog?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak